عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو (قسمت دوم)

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به معرفی سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم؛ این هفته نیز، به ادامه این مبحث می‌پردازیم.

 

موتور

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

بلوک سیلندر و سر سیلندر دارای محفظه های بسیاری هستند که موجب جریان یافتن مایع در آنها می‌شود؛ این محفظه ها به گونه ای هستند که به حساس ترین نقاط موتور دسترسی دارند. زمانی که محفظه احتراق موتور به 4,500 درجه فارنهایت (2,500 درجه سانتیگراد) می‌رسد، خنک سازی منطقه اطراف سیلندر به موضوعی حیاتی بدل می‌شود؛ مناطق اطراف دریچه اگزوز و تقریبا تمامی مناطق داخل سرسیلندر اطراف این دریچه دارای اهمیت زیادی هستند و به همین دلیل اطراف آنها با خنک کننده پر شده‌ است؛ اگر موتور به مدت زیادی بدون خنک کننده کار کند، از حرکت باز می‌ایستد؛ زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، فلزات پیستونی که در اطراف سیلندر جوش داده شده‌اند، به شدت گرم می‌شوند؛ و این موضوع دقیقا به معنای نابودی کامل موتور خودرو است. تنها راه برای کاهش دمای سیستم خنک سازی، کاهش میزان گرمایی است که از محفظه احتراق به قسمت های فلزی موتور منتقل می‌شود؛ برخی موتورها این کار را با تعبیه یک روکش داخلی در بالاترین قسمت سر سیلندرها و یک لایه نازک سرامیک انجام داده‌اند؛ سرامیک یک رسانای ضعیف گرمایی است، در نتیجه کمترین میزان گرما را به فلز هدایت و بیشترین را از اگزوز خارج می‌کند. 

 

رادیاتور

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

رادیاتور یک مبدل گرمایی است که به منظور انتقال گرما از خنک کننده داغ که هوا را از طریق فن عبور می‌دهد، طراحی شده‌ است. اکثر خودروهای امروزی از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می‌کنند؛ تمامی این رادیاتورها از پره های آلومینیومی نازک براق با لوله های صاف آلومینیومی ساخته شده‌اند؛ خنک کننده جریان هوا را از ورودی به خروجی از طریق تعدادی لوله تعبیه شده با تنظیمات برابر عبور می‌دهد؛ پره ها با هدایت گرما از طریق لوله ها و تبدیل آن از طریق رادیاتور به جریان هوا کار خود را انجام می‌دهند. 

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

در اغلب این لوله ها پره هایی با نام turbulator است که جریان مایع را در داخل لوله ها افزایش می‌دهد؛ اگر جریان مایع در این لوله ها کند باشد، آنها فقط با لوله هایی برخورد می‌کنند که به طور مستقیم خنک می‌شوند؛ میزان گرمای انتقال یافته به لوله ها از طریق جریان مایع به تفاوت دمای لوله و مایع بستگی دارد؛ به این معنا که اگر مایعی که با لوله در ارتباط است به سرعت خنک شود، به دمای کمتری برای انتقال گرما نیاز دارد؛ با ایجاد جریان متلاطم مایع درون لوله ها، تمامی مایع با یکدیگر مخلوط، و موجب افزایش دمای مایع تماسی با لوله ها و خارج شدن گرمای بیشتر و استفاده کارآمد از تمام مایع درون آن می‌شود. معمولا رادیاتورها دارای منبع هستند و درون هر منبع یک انتقال دهنده خنک کننده وجود دارد؛ در تصویر بالا می‌توانید ورودی و خروجی که روغن از انتقال دهنده وارد خنک کننده می‌شود، ببینید؛ این انتقال دهنده نیز، شبیه یک رادیاتور درون رادیاتور است با این تفاوت که به جای معاوضه گرما با هوا، روغن گرما را با خنک کننده رادیاتور معاوضه می‌کند.

 

درپوش فشار

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

درپوش موجود در رادیاتور نقطه جوش خنک کننده خودروی شما را تا حدود 25 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد؛ این درپوش ساده چگونه قادر به انجام این کار است؟ کار این درپوش همانند زودپز است که دمای جوش آب را افزایش می‌دهد؛ این درپوش فشار را از طریق سوپاپ خارج می‌کند و در خودرو معمولا تا 15 psi است؛ نقطه جوش آب زمانی که تحت فشار قرار گیرد، افزایش می‌یابد. زمانی که مایع درون سیستم خنک کننده گرم می‌شود، این گرما گسترده و موجب ایجاد فشار می‌شود؛ در پوش تنها جایی است که این فشار را خارج می‌کند، بنابراین افزایش فشار بالا در سیستم خنک کننده توسط درپوش تنظیم می‌شود؛ زمانی که این فشار به 15 psi می‌رسد،دریچه را تحت فشار قرار می‌دهد و امکان خارج شدن آن از سیستم خنک کننده را موجب می‌شود؛ این خنک کننده از طریق جریان مضاعف در لوله ها درون منبع جریان می‌یابد؛ این تنظیمات موجب خارج شدن هوا از سیستم می‌شود؛ پس از خنک شدن آب ورودی در رادیاتور توسط یک سیستم مکش، مجددا این آب برای خنک کردن موتور از دریچه دیگری وارد می‌شود.

 

ترموستات

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

کار اصلی ترموستات امکان گرم شدن سریع موتور و سپس حفظ دمای ثابت آن است؛ این کار با تنظیم میزان آبی است که از طریق رادیاتور می‌آید؛ در دمای پایین، خروجی رادیاتور و تمامی جریان های بازگشتی به موتور مسدود می‌شود؛ زمانی که دمای خنک کننده بین 82 تا 91 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، ترموستات شروع به باز شدن می‌کند تا امکان جریان مایع از طریق رادیاتور را فراهم کند. زمانی که دمای خنک کننده از 93 به 103 درجه سانتیگراد می‌رسد، ترموستات در تمامی جهت ها باز می‌شود. اگر تا به حال شانس تست کردن این قسمت از خودروی خود را داشته‌اید، متوجه می‌شوید که این قسمت یکی از جذاب ترین بخش های خودروی شماست؛ شما می‌توانید یک ظرف آب جوش را درون گاز بگذارید؛ زمانی که گرم شد، دریچه اش حدود 3 سانتی متر باز می‌شود؛ این یکی از شگفتی های ترموستات است.

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

رمز اصلی ترموستات درون سیلندر کوچکی است که در کنار موتور این دستگاه وجود دارد؛ این سیلندر با مومی که در دمای حدود 180 فارنهایت ذوب می‌شود، پر شده است؛ میله ای متصل به دریچه درون این موم فشرده شده است؛ زمانی که موم ذوب می‌شود، به صورت چشمگیری گسترده و با فشار میله را از سیلندر خارج و دریچه را باز می‌کند. این تکنیک مشابه در دربازکن های اتوماتیک برای دریچه های گلخانه و نورگیرهای سقفی استفاده شده است؛ در این دستگاه ها، موم در دمای پایین تری ذوب می‌شود.

 

فن

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

همانند ترموستات، فن خنک کننده نیز، باید برای ثابت نگه داشتن دمای موتور، کنترل شود. در خودروهای  دیفرانسیل جلو، فن های برقی وجود دارد زیرا معمولا موتور به صورت عرضی در آنها قرار گرفته است؛ فن ها یا به صورت کلید ترموستاتیک یا موتور کامپیوتری کنترل و زمانی که دمای خنک کننده به بالاتر از نقطه تعیین شده می‌رسد، روشن و زمانی که دما به زیر نقطه مورد نظر می‌‌رسد، خاموش می‌شوند. در خودروهای دیفرانسیل عقب با موتور طولی معمولا فن های خنک کننده موتوری دارند؛ این فن ها دارای کلاچ کنترلی ویسکوز هستند؛ این کلاچ در مرکز فن یعنی درست جایی که جریان هوا از طریق رادیاتور وارد می‌شود، قرار دارد؛ این کلاچ ویسکوزی شباهت بسیار زیادی به بازوی اتصال ویسکوزی که اغلب در خودروهای چهار چرخ محرک یافت می‌شود، دارد.

 عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

حتما این توصیه را شنیده‌اید که در زمان جوش آوردن خودرو، تمامی پنجره ها را باز و بخاری خودرو را با تمام قدرت فن ها به کار بیندازید؛ علت آن این است که سیستم گرمایی، سیستم خنک کننده ثانویه خودروی شما است. بخاری اصلی که روی داشبورد قرار دارد، یک رادیاتور واقعی است؛ فن بخاری، هوا را از طریق بخاری اصلی به درون کابین به جریان می‌اندازد. بخاری اصلی گرمای خنک کننده را از سیلندر اصلی خارج و به پمپ بازمی‌گرداند؛ بنابراین بخاری کار خود را بدون توجه به باز یا بسته بودن ترموستات انجام می‌دهد.


منبع

HowStuffWorks

                                                

برچسب : سیستم خنک کننده , موتور , فن , رادیاتور , درپوش فشار , منبع سوخت , ترموستات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

میثم
0

خیلی جالب بود اما عملکرد بخاری در خنک کردن را درست متوجه نشدم توضیحات یک مقدار گنگ بود
22:38  1393/06/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 سفید : سلام من خودم ۳۰ دی ماه ثبت نام کردم،ماشین داخل سایت همه ی کارهاش انجام شده،الان دو ماه هم از بیمه ش میگذره،ولی وقتی میرم نمایندگی میگن داخل نوبت بارگیری هست. ثبت نام ۳۰ دی ماه،تحویل ۶۰ روزه بوده،از شیراز
محمد علی : شاهین اتوماتیک نود روزه فروش فوق العاده پذیرش 18دی تکمیل وجه 29اسفند وضعیت آماد تخصیص کی فاکتور می شود معلوم نیست
جک اس فایو۲۴ مهر : دروغگوترین شرکته واقعا !!!! خون همه رو کرده تو شیشه دیگه توبه ، واقعا توبه که از این شرکت خرید کنم از ۲۴ مهر تا الان حتی شاسی نشده این چه وضعیه برای مشتریاتون ساختین آخه
علی : عزیزجان هنوزاطلس دنده ای تازه اومده اتومات پیش کش دوم اینکه این دوستمون که میگه پارس بهتره خب معلومه بهتره پسرجان خب پولشم بهتره اطلس 600 تومن پارس 850 باید 250 بیشتربدی هرچند پارس رو بادش کردن وگرنه وقتی تارا 830 میتونی بگیری باید ادم دیوانه باشه پارس بگیره هرچند وقتی تفاوت یک رنگ سفید بامشکی رو 100 تومن بیشترمیدن چیزای عجیب زیاد دیده میشه حتی میتونم بگم پارس تیو الان که نولیدم نمیشه نسبت به اطلس باید 50 اینا تفاوتش باشه ولی میگم چیزلی عجیب زیاده شاهین سانروف نزدیک 90 از بی سانروف گرونتر خندت میگیره تارابا اون همه امکانات وزیبایی ازپارس بدون امکانات با بدنه کاغذی گرونتره فقط خواستم بگم هرچیزی که گرونتربود دلیل به خوبیش نیست همین پارس اگر خداینکرده تصادف بکنی زنده موندن ادم یک درصدم نیست بازماشینای سایپا بدنه خوبی دارند سرعتم که دیگه همه ماشینا باهرموتوری 110 تاکه مجازه میرن حالا اطلس فول آپشن پارس بدون آپشن انتخاب کن
علی : علی هستم ۸ماهه پیش پول واریز کردم برای سمند سورن هیچ خبری از تحویلش نیست تکلیف ما چیه؟؟؟
علی : الان فکرکردی ماشینای دیگه پارس کاغذی یا سورن چی هستش همه ماشینا زاییده همدیگر هستن حالایا شما نتونستی اطلس بزنی یادربه دردنبالشی اطلس هیچیش مثل کوییک نیست وخوش فروشترین ماشین دربازار ماله اطلس خواهدشد ارزانترین فول آپشن دربازارهمین اطلس هست که کف قیمتش 600 وامسال حتی با 207 سقف حلبی هم رقابت میکنه محض اطلاع هم موتور هم داخلی ماشین هم داشبورد هم جلوی ماشین هم عقب ماشین کلا باکوییک متفاوت هست وامکانات سانروف و غیره هم بماند اگرنتونستی ثبتنام کنی حتما ازبازاربخر که دوماه دیگه اطلس 700 تومنی هم نمیتونی بخری کوییک 450 واطلس 600 بنظرت چرا تفاوت قیمت داره اینقدر
علی : هم شما چرت میگی هم دوستان نظردهنده دیگه خالی که نبندین اخه 700 دلال برمیداره که چیکارکنه دوم اینکه دوستمون گفت کی اطلس رو 700 میخره همون نادانی که الان 206 لخت رو 700 میخره یا 207 رومیره 850 میخره سایپا اسمش بد درفته وگرنه همین اطلس از 207 هم بهتره وهم فول تره حالا قیمت روهم که داری میگی این ماشین کفش 600 هست وبزودی توسایپا خوش فروش ترین ماشین بازارمیشه اطلس جذاب و زیبا وفول آپشن ترین ماشین بین سایپا وایرانخودروهست اطلس هم عین پارس میشه و هربنگاهی بری سریع پول میشه
تحویل گرفته t8 : دوستان سلام خانواده ما 4 تا تی 8 از شرکت با ثبت نام های مختلف در سال انجام دادیم (نقد و اقساط) رنگ مشکی رو به موقع تر تحویل میدن
علی : عجب ها طرف مگه چی گفته گارد چی جوابت روداده خب به جای تشکرت بگزریم درصورت کلی جایگزینی نفری وجود نداره فقط بعدافزایش قیمت وافزایش تولید درهرخودرویی امکان داره دعوتنامه روچندماه حتی زودترهم بفرستن که فکرنمیکنم شامل اطلس بشه چون امسال روکلا فروختن ودوسه تا فروش فوری هم که گذاشتن واحتمالا با تاخییر هم بیاد زودتر که کلا هیچی
حسن : امکانش برای هر خودرویی که تولیدش زیاد باشه هست مثلا پارسال ساینارو اولویت زمستان روهم برج 6 دعوتنامش رو فرستادن حتی کوییک روهم سه ماه زودتر همش بستگی به تولیداون خودرو داره ولی اطلس فکرنکنم چون تولیدش کمه و کلا امسال ظرفیتش تکمیل شده وسه سه تا فروش فوری هم داشتن که هنوزتحویل ندادن درکل اگرتولید بالابره وسایپا قیمت ماشینهارو بتونه زودترمجوزافزایش قیمتش رو بگیره بله امکانش هست یکماه زودتردعوتنامه برات ارسال کنه ازموعد تیرماه به بعد افزایش قیمت به مبلغ دومی که دعوتنامه براتون ارسال میشه تعلق میگیره یعنی هرچقدر افزایش قیمت باشه واسه پیش فروش ها نصف میشه مثلا بشه اطلس 480 وپیش پرداختتون 200 بوده دعوتنامه برات 240 میاد دوستان تیرماه به بعد ازالان 240 اماده داشته باشید چون قطعا افزایش قیمت داریم حالا چقدرمعلوم نیست بازموعدتحویل دنباله پول نباشید من خودم فکرمیکنم اطلس بالای 480 قیمت بخوره زیر 500 وبالای 480 باتوجه به حاشیه قیمت بازار یاکوییک جی ایکس ار 420 تا 430 قیمت جدیدش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلام : دوستان عزیز برین توی میز خدمت تبدیل فعال شده
207 اسفند. : معمولا تاریخ تحویل خودرو تو قرارداد ببین.حدود90روزقبلش پیامک تکمیل وجه میاد
پارس زمستان : سلام.از الویت4712 کسی هست که مثل من براش پیام نرفته باشه هنوز.تیک بزنید
دنا : این آذرماهی ها تموم شه فاکتور میشیم فک کنم گفتن بهمون اردیبهشت خرداد فاکتور میکنن
دنا : تحویل بهمن بخشنامه 4463
اهورا : خیلی زیاد چون سری قبل اکثرا اینجا میگفتن تبدیل به سورن نزنیداما ظرفیت سورن سریع پر شد وتکمیل ظرفیت شد
4463 : منم مث شمام تیر 401 ثبت نام کردم تحویل بهمن تکمیل وجه 9 دی دنا اتو اماده برا صدور فقط بروز میشه
محمد : به حرف هایی که اینجا زده میشه توجه نکنید چون خیلی ها روز اول یا تبدیل زدن یا پرداخت کردن اما میان اینجا شعار میدهند به فکر خودتون باشین از آمار پرداختی ها معلومه که چه خبره
X : پاسخ به Farshid fx: حسودی نبود سوال بود. چون شما هم دارین پول میدین و مفت نمیگیرین تازه مفت هم بگیرین نوش جونتون چی میخواد از بقیه کم بشه؟ برداشت اشتباه نکنین لطفا
مهدی : من بخدا طلا فروختم قبل زمستون توی ارزونی 50 تومن از طلا ضرر کردم از این ور هم 200 گذاشته رو قیمت. کجای دنیا این کارو با مردمش میکنن .یه ذره از خدا بترسین به داد مردم برسین .باهزا زور وزحمت این 300 تومنو جور کردیم .بقیه رو از کجا بیاریم