مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان

مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان

نقش صنعت خودروسازی در اقتصاد ملی و رشد رفاه عمومی، دولت ها را بر آن داشته تا به شیوه‌های گوناگون از صنایع خودروسازی خودشان حمایت کنند که یکی از راه‌های آن در قالب بستن مالیات و تعرفه به واردات خودرو و قطعات صورت می گیرد. خودروها به دو صورت خودروی کامل و قطعات منفصله وارد می‌شود و دولت ها بر این اساس دو نوع تعرفه بر واردات خودرو می‌بندند که از خودروی کامل به قطعات منفصله تفاوت می‌کند.
از آن جا که قطعات منفصله در کشور مقصد مونتاژ و به خودروی کامل تبدیل می‌شود و این امر اشتغال نیروی کار و در آمد ملی را به دنبال دارد، تعرفه ای که به واردات قطعات منفصله ( سی. کی. دی. ) بسته می شود، کمتر از تعرفه ای است که به خودروی کامل بسته می شود و هدف دولت‌ها از این کار حمایت از صنعت خودروی داخلی و اقتصاد ملی کشورشان است. از این رو هر اندازه تفاوت میان تعرفه واردات خودروی کامل ( سی. بی. یو. ) با تعرفه واردات قطعات منفصله بیشتر باشد، می‌تواند نشان دهنده حمایت بیشتر از صنایع خودروسازی داخلی‌شان باشد.
امروز تجارت جهانی به گونه ای حرکت می کند که محصولات در بازارهایی به غیر از مکان تولید و بسیار دورتر از آن نیز به فروش می رسند. از سوی دیگر شرایط و مناسبات تولید، فضای کسب و کار و درجه حمایت از صنعت داخلی در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. لذا دولت ها به بستن تعرفه روی واردات مبادرت می کنند تا صنایع خودروی خود را حمایت کرده و در مسیر رشد بیشتر به پیش ببرند.
در این گزارش به وضعیت فضای کسب و کار و چگونگی حمایت از صنایع خودروی داخلی پرداخته می شود.

بالا بودن هزینه های مالی

میانگین هزینه های مالی شرکت های خودروساز حداکثر چهار درصد است. به عنوان مثال هزینه های مالی شرکت تویوتا 1.5 درصد، هیوندای سه درصد و شرکت های غربی بین دو تا چهار درصد و این عدد در صنعت خودروسازی ایران به صورت میانگین حدود 13 تا 15 درصد است.
با وجود هزینه های مالی سنگین،‌ این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت قابل قبولی داشته و هر چند با شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، فورد، تویوتا، رنو، نیسان، فولکس و قابل مقایسه نیست، اما نسبت به سایر صنایع داخلی تقریبا از سطح بالاتری برخوردار است. در عین حال خودروسازی ظرفیت اشتغال زایی بالایی دارد و می‌تواند در کاهش آمار بی کاری موثر باشد.

مقایسه حمایت تعرفه ای کشورها از صنعت خودروی داخلی

در هند، تعرفه واردات برای خودروی آماده 60 و برای سی.کی.دی 30 درصد است که نشان می دهد نسبت حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی در هند 2 است. یعنی دولت هند برای مونتاژکاری نسبت به واردات کامل اهمیت بیشتری قائل است. تعرفه واردات خودروی کامل در تایلند نیز 80 و سی.کی.دی 30 است که نشان دهنده شاخص حمایت از صنعت خودروی داخلی به میزان 2.66 است.
دولت مالزی که از کشورهای توسعه یابنده در زمینه صنعت خودرو و دارای برند خودروسازی مخصوص به خود است،‌ تعرفه واردات خودروی کامل را 30 و سی.کی.دی را 10 قرار داده که نسبت این دو یعنی 3 نشان دهنده میزان حمایت دولت از خودروسازی داخلی است. در اندونزی تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 15 درصد است که نشان دهنده 2.66 واحد حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی‌اش است.
نیجریه از جمله کشورهای در حال توسعه برای خودروی کامل 70 و برای سی.کی.دی 15 درصد تعرفه واردات دارد که 4.66 واحد حمایت دولت از خودروسازی داخلی‌اش را نشان می‌دهد.
به همین ترتیب در روسیه تعرفه واردات خودروی کامل 25 و سی.کی.دی 5 است که نشان می‌دهد دولت این کشور 5 واحد از صنعت خودروی داخلی حمایت می‌کند. هر چه تعرفه واردات سی.کی.دی از خودروی کامل کمتر باشد، نسبت بین این دو بالاتر و در نتیجه حمایت دولت از خودروسازی داخلی‌اش بیشتر است؛ زیرا قطعات منفصل در داخل آن کشور مونتاژ می‌شود که از یک سو زیرساخت های صنعتی را ایجاد و از سوی دیگر نیروی کار انسانی را مشغول می‌کند.
در میان کشورهایی که در این گزارش به آن ها اشاره شده بیشترین تفاوت میان تعرفه خودروی کامل و سی.کی.دی در روسیه یعنی کشوری است که اغلب شرکت های بزرگ خودروسازی در آن سالن‌های مونتاژ دارند و این شاخص نشان دهنده حمایت بیشتر این کشور از صنعت داخلی‌اش است.
در این میان اژدهای زرد (چین) که بزرگ‌ترین خودروساز جهان به شمار رفته و بخش بزرگی از بازار خودرو را در اختیار دارد، عوارض 25 درصدی را برای سی.بی.یو و 10 درصدی را برای سی.کی.دی تعیین کرده است. کشور چین که درحال تبدیل شدن به قطب اقتصاد جهانی است نیز با نسبت 2.5 حمایت مناسبی از صنعت داخلی خود می‌کند.
برزیل دیگر کشور در حال توسعه دارای صنعت خودروی داخلی است که شرکت های بزرگ جهانی نیز در آن پایگاه های تولید دارند. در این کشور نیز تعرفه واردات خودروی کامل 35 و سی.بی.یو 18 درصد است که با نسبت 1.94 از خودروسازی داخلی‌اش حمایت می‌کند. ترکیه 10 درصد تعرفه برای واردات خودروی کامل و 6.2 درصد برای واردات سی.کی.دی قرار داده که نشان دهنده حمایت از صنعت خودروسازی با نسبت 1.61 است.
و بالاخره در ایران میزان تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 26 درصد است که نسبت این دو عدد 1.53 است و همانطور که در بررسی 9 کشور در حال توسعه دارای صنعت خودرو نشان داده شد، کم ترین حمایت را از صنعت خودروی داخلی دارد. البته ناگفته نماند که این شاخص از تعدادی دیگر از کشورهای دارای صنعت خودرو بالاتر هم است ولی معمولا صنعت خودروی این کشورها در جهان حرفی برای گفتن ندارند.

واردات خودرو به شرط آماده‌سازی زیرساختها

شرکت های بزرگ خودروسازی سالانه 15 میلیون خودروی مازاد تولید می‌کنند و به فکر تصاحب بازار سایر کشورها برای عرضه خودروهای مازادشان هستند و اگر تنها پنج درصد از این خودروها وارد ایران شوند، فاجعه‌ای بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور رخ می‌دهد، زیرا بعید است که محصولات داخلی بتوانند در میدان رقابت با محصولات خارجی حرف چندانی برای گفتن داشته باشند.
با توجه به این امر، حمایت از صنعت خودروی داخلی در برابر واردات کالاهای خارجی ضرورت می‌یابد. چه در غیر این صورت این صنعت از بین خواهد رفت و میزان قابل توجهی از اشتغال که برای نیروی انسانی ایرانی به وجود آمده نیز از بین خواهد رفت. از سوی دیگرصنایع پیشین و پسین خودروسازی نیز متوقف خواهد شد؛ زیرا صنعت خودرسازی دارای یک زنجیره ارزش بزرگ است که واردات بی‌رویه و عدم حمایت از صنعت داخلی، تمامی حلقه های زنجیر را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن را مختل می‌کند. برای بهبود شرایط در صنعت خودرو، سیاست های حمایتی دولت و همکاری وزارتخانه‌های دست اندرکار مانند امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد لازم است که هم تعرفه‌های واردات را در بر می‌گیرد و هم شرایط کسب وکار داخلی که صنایع خودروسازی در آن به فعالیت مشغول هستند. با چنین اتفاقی، نه تنها این صنعت به رونق بیشتری می‌رسد، بلکه صادرات خودرو از ایران به سایر کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه درآمد مناسبی را برای خودروسازان و احساس افتخار برای ایرانیان را در پی دارد.
البته بر همگان روشن است که رقابت عامل رشد و پیشرفت است و صنعت خودروی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، ولی راه صحیح این نیست که به یکباره مرزها را برای ورود مهمانان خارجی گشود. بلکه ابتدا باید زیرساخت‌ها و شرایط توسعه و بالندگی این صنعت را در داخل مهیا کرد و سپس برای تقویت و پیشرفت آن شرایط رقابتی را با آزادسازی برنامه‌ریزی شده محصولات خارجی ایجاد کرد.

همکاری مشترک، بهتر از واردات

صنعت خودروی ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در شرایط گوناگون درجات و گونه هایی از حمایت را دریافت کرده، اما همانطور که گفته شد به دلیل نامناسب بودن ساختار و فضای کسب و کار، این حمایت در اندازه ای که مشکلات کلان صنعت را حل کند، نبوده است. از سوی دیگر درآمدهای نفتی نیز در نگاه به این صنعت تاثیر گذاشته و در دوران گوناگون سرنوشت صنعت و بازار خودروسازی داخلی به درآمدهای نفتی گره خورده است. به این ترتیب که هر گاه نفت در بازار جهانی به خوبی به فروش می‌رفت، دلارهای حاصل از این تجارت برای واردات خودروهای خارجی وسوسه انگیز بوده و بلافاصله کسانی که اختیار و قدرت استفاده از دلارهای نفتی برای واردات خودرو را داشته‌اند، به انتقاد از وضعیت خودروسازی داخلی پرداخته و با این باور که مشتری ایرانی حق دارد بر خودروی مدرن و با کیفیت سوار شود، زمینه را برای وارد کردن خودروهای خارجی فراهم کرده‌اند. هر زمان هم که نفت به رکود دچار می شده نیز گروه دیگری شعار حمایت از صنعت داخلی را سر می داده اند. به هر صورت صنعت خودرو در ایران با وجود پیشرفت‌هایی که در دهه‌های اخیر صورت داده، هنوز نتوانسته جایگاه خود در اقتصاد ملی را به دست آورد.
امروز نیز حمایت از صنعت خودرو در ایران طرفداران و مخالفانی دارد. طرفداران این امر عمدتا دست اندرکاران این صنعت هستند و مخالفان هم با طرح دلایل مختلف و تاکید بر لزوم برداشته شدن تعرفه ها، توقف حمایت از صنعت خودروی داخلی را خواستارند. آنان معتقدند، حمایت از صنعت خودروی داخلی این صنعت را از پیشرفت و ارتقای کیفیت محصول باز داشته و اگر تعرفه واردات خودروهای خارجی برداشته شود، صنعت خودروی داخلی ناچار خواهد بود خود را با شرایط رقابتی سازگار کند یا فعالیت خود را به پایان برساند.
اما خودروسازی لوکوموتیو صنعت نام گرفته و دولت مردان کشورهای مختلف نسبت به این امر آگاه هستند و می‌دانند که از راه توسعه و رشد این صنعت می‌توانند تولید ناخالص داخلی و در نتیجه درآمد ملی و رفاه جامعه را ارتقا دهند.
مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیری که با اعضای هیات دولت داشتند با تاکید بر این که موضوع واردات،‌ فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، به دولت دستور دادند که درخصوص واردات کالاهای غیرضروری و تجملی سخت‌گیری بیشتری انجام داده و اعمال قدرت کند. ایشان درباره ضررها و زیان های واردات بی رویه و تاثیر آن بر تولید داخلی هشدار دادند. حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای چند صد میلیونی و میلیاردی توسط برخی عناصر صاحب نفوذ در شرایط فعلی اقتصاد کشور، تهدیدی برای صنعت و اقتصاد نیست؟ آیا بهتر نیست ارزهای هنگفتی که صرف خرید این خودروها می‌شود، در بخش‌های تولید خودرو داخلی به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد، سرمایه گذاری شده و زمینه رشد و توسعه صنعت ملی فراهم شود؟
با عنایت به این موارد می توان گفت، خودروسازی ایران و جایگاه هفدهم آن در میان خودروسازان جهانی، نیازمند توجه و حمایت جدی دولت است. تاثیر این صنعت در تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی نشان دهنده اهمیت بالای آن است. خودروسازی درحال حاضر از محدودیت‌هایی رنج می‌بردکه فضای نامناسب‌ کسب‌و‌کار و هزینه‌های‌مالی‌ سنگین از جمله آن است.
سخن آخر این‌که اگر در وضعیت فعلی قرار بر واردات خودرو باشد بهتر است که این کار در قالب همکاری مشترک با کشورهای صاحب تکنولوژی در این صنعت انجام شود تا از طریق آن هم محصولات با کیفیت‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و هم این‌که صنعت خودروی ایران بتواند از کنار این همکاری مشترک اقدام به افزایش دانش و تکنولوژی خود کرده و زمینه برای رشد کیفی و کمی آن مهیا شود.
 
مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان
تعرفه واردات خودرو در چند کشور دنیا
 
مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان
مقایسه حمایت تعرفه ای از صنعت خودرو در چند کشور دنیا

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , تعرفه , واردات , ایران , جهان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

محمد
4

اولا تعرفه بیان شده رو بایک مقایسه ساده می توان گفت که حداقل بیش از صد در صداست نه چهل درصد ذکر شده درمقاله ثانیا تا زمانی که صنایع خودرو سازی دولتی وشبه دولتی باشند و سود وزیان واقعی ان نامشخص و از طرفی نیازی به رقابت ویا نو اوری را احساس نکنند روز به روز هم کیفیت پائین تر می اید و قیمتها غیر منطقی تر می شود و ازنظر اشتغال نیز صنعت خودرو سازی ایران با ایجاد مشاغل کاذب و با پرت سرمایه های ملی و ازبین بردن محیط زیست و همچنین سلامتی جامعه بزرگترین خیانت را به نسل حاضر و نسلهای بعدی می کند.
11:01  1393/07/06
پاسخ دادن
حمید
2

همش مزخرف اه اه اه همهی اینها چرت و پرته اگه میخاست وضع این صنعت خوب بشه تو این سیو چند سال درست میشد
02:25  1393/07/04
پاسخ دادن
پارسا
8

نگرانی برای از دست رفتن فزصت های شغلی در صورت واردات خودرو مثل این می مونه که مثلا زمان قاجار که اتومبیل وارد کشور شد نگران از دیت رفتن فرصت های شغلی کالسکه داران و زنجیره ی مربوط به اون باشیم یا مثلا با ورود برق نگران از دست رفتن فرصت های شغلی مربوط به چراغ نفتی های قدیمی باشیم و از ورود برق جلو گیری کنیم.
این قبیل نگرانی ها همش بهانه است برای سرکیسه کردن من و شما
13:48  1393/07/03
پاسخ دادن
Saeed.F.O.F
4

مسئله مشکل صنعت خودروی ایران دو بعد داره :
1) خودروسازان و مسئولان : که به بهانه تحریم به غارت اموال مشغولند.
2) مردم : که با وجود تمامی این ظلم ها و غارت ها از محصولاتی که روز به
روز بیشتر به سمت بی کیفیتی سوق پیدا می کنند ، استقبال می کنند.

و تا زمانی که این دو مشکل یا حداقل یکی از آنها پابرجا باشد ، طبقه مرفه
روز به روز مرفه تر و طبقه محروم و فقیر روز به روز محروم تر و فقیر تر خواهند
شد.
12:51  1393/07/02
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
5

البته این 40 درصد تعرفه واردات رو باید نصبت به درامد و قیمت ارز سنجید! چون تا همین چند سال پیش تعرفه واردات 90 درصد بود! با بالا رفتن قیمت ارز و کاهش شدید قدرت خرید تصمیم گرفته شد تعرفه واردات 45 درصد بشه ..
15:51  1393/07/01
پاسخ دادن
seyyed
5

خیلی عجیبه, به نظر میرسه این مقاله به سفارش انجمن خودروسازان نوشته شده باشه!
حمایت وقتی اثر داره که پیشرفت کمی و کیفی هر دو با هم اتفاق بیفته.الان صنعت خودروی ما مثل یه بچه ی لوس میمونه که هیچ کاری بلد نیست و اگه کمکش نکنی,از جاش نمیتونه بلند شه!
23:48  1393/07/01

امیر
17

تعرفه واردات در ایران مخصوصا برای خودرو در ایران بالا است یکی اینکه دولتها
در این کشور از این طریق برای خودشان به صورت کاذب کسب درامد کنند و
دیگر از خودروسازهای بی مسولیت داخلی هم به قول خودشان حمایت کنند.
خودروهایی که با مصرف بالای سوخت منابع طبیعی کشور را هدر می دهند و
شهرهای بزرگ را الوده و مردم را بیمار میکنند.دولت کی میخواهد این مسایل
مهم را بفهمد!!!
13:39  1393/07/01
پاسخ دادن
سعید
11

کلاغ پر ، ماشین ایرانی پر ........................................................... .
13:38  1393/07/01
پاسخ دادن
سیامک
29

صنعت خودروسازی ایران تابحال چه گلی به سر ایرانیان زده که اینهمه متوقع است؟ جز فرسایش اعصاب و منابع مالی خانواده های ایرانی چه نمود بارزی از خودروی ایرانی در زندگی مردم مشهود است؟ اگر اشتغالش را میگویید درصورت ورشکستی ایرانخودرو و سایپا و واگذاری آن به خودروسازان معتبر جهان هم این افراد دوباره سرکار می روند هم حقوق بالاتری می گیرند و هم مردم خودروی بهتر و ارزانتری بدست می آورند.مضرات آلودگی هوا و بنزین اضافی که این قراضه های 20ساله به کشور تحمیل می کنند هم کاهش می یابد و منابع مالی کشور هم برای توسعه سایر صنایعی که دارای مزیت رقابتی هستیم مثل نفت و گاز آزاد می شود.
12:36  1393/07/01
پاسخ دادن
علی
10

احسنت برشما.فکرنکنم جای هیچ بحثی رو گذاشته باشید.کاملا واقعیت رو گفتین و من تایید میکنم.
13:33  1393/07/01

مرتضي
1

كاملا صحيح...البته در مورد خيلي ديگر از مشكلات داخل هم قابل تعميم است
21:58  1393/07/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
7دی ساینا S : دوستان من ۷ دی برا ساینا ثبت نام کردم منتخب شدم و زد ارسال به خودروساز اما چرا برا من طرح تبدیل نیومد؟کسی خبر داره لطفا راهنمایی کنه..ممنون
محمد جی : متاسفانه هیچ کی نیومد .فقط شعار .رفتم درب وزارتخانه با یکی از مسولین جز صمت حرف زدم گفت که وزیر قبلی گفته سایت یکپارچه سلیقه وزیر قبلی بوده . .وزیر فعلی هیچ اعتقادی به سایت یکپارچه نداره وگفته مسولیت سایت راقبول نداده وبایداز طریق سایت خودرو ساز ثبت نام انجام شود .واین یعنی کشک .بازم از پشتیبانی وگزدهمایی هزاران نفری شما تشکر میکنم .حیف .دیگه تو این سایت نظر وحرفی ندارم
اسفندی : سلام واسه کسی بهمن ماه دوگانه دعوتنامه اومده؟
علی : سلام دوستا ما بالتفاوت‌ بیمه واریز کنیم دیگه کی پلاک میشه کسی اطلاع ندارن تی 8
ثبت نام ۷ دی : پیامک های بخش دوم کی میفرستن؟؟؟؟
مصطفا : سلام دوستان این سود دیرکرد برای شاهین اتومات روزی وند حساب میشه؟ و ملاک پایان روزهاش، تخصیصه یا پلاکه یا تحویل نمایندگی؟ سوال بعد اینکه این پول را سایپا کی پرداخت میکنه؟ایا کسی تجربه‌ش رو داره؟
شاهین اتومات : با سلام قبت نام ۷ دی سامانه یکپارچه زدم‌.برا من پیامک نیونده.واسه شاهین اتومات پیامک نیومده فقط واسه ساینا تبدیل به سهند پیامک اومده
ماه : چرا فاکتور نمیشه خدایش الان خودرو وی ۴ من تحویل اسفند بوده هنوز فاکتور نشده
ابوذر تیموری زاده اصل : ابوذر تیموری زاده اصل 4231980705
عباس : سلام ... جناب ماشین من سمند ای اف سون هستش وقتی که تو حرکت باهاش میری تو هر دنده ای اگه یکدفعه پامو از رو گاز بر میدارم صدای عجیبی میده مشکلش چیه ....؟ ممنون میشم راهنماییم کنید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
استاد ادبیات : تغییر
احمد : سلام خوش بحالتون من از تیرماه 1402منتظرم ولی هیچی متاسفانه همه مدارک اومده و دوماه از بیمه گذشته
پرویز : منم 4712هستم پیام نیومده ولی زنگ زدم ایران خودرو گفتند میاد
محمد : باید بری نمایندگی که مرحله اول انتخاب کردی
فروش فوری 90روز دی : تو پیگیری خودرو قسمت امور مشتریان ثبت کنید فکر نکن بیخیالیم منم شکایت کردم از تهران زنگ زدن میگه باید صبر کنید
حمید هایما اس5 : قبل از عید تا 21بهمن رو تحویل دادن و دیگه خبری نیست
حامد : ایران خودرو نه دیگه بگید اژدهای هفت سر، هرکی نگه خره:)
حامد : ایران خودرو نه دیگه بگید اژدهای هفت سر، هرکی نگه خره:)
ناصر : روز شنبه ساعت 10صبح شورای رقابت تجمع کنیم. به حرف هیچ کس گوش ندهید.
حامد : چقد گناه داریم ما خداییش.... الان تو دیوار تهران سرچ کنید میاره پارس تحویل روز قیمت 620، تنوع رنگ ، واگذاری تعداد به ارگانها.... خود ایران خودرو داره تو بازار میفروشه اونوقت ماها یکساله منتظریم ماشین فروختیم، قرض کردیم، وام ، طلا فروختیم. ای خدا مخم نمی‌کشه این همه ظلم بی عدالتیرو