انژکتور چگونه کار می‌کند؟

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

طی سال های اخیر، سیستم سوخت خودروهای مدرن به منظور این که با استانداردهای مربوط به کاهش مصرف و آلایندگی مطابقت داشته باشد، دستخوش تغییراتی شده اند. سوبارو Justy مدل 1990، آخرین خودرو کاربراتوری بود که در ایالات متحده به فروش رسید، این خودرو در سال 1991 به انژکتور مجهز شده بود. البته تزریق سوخت انژکتوری از دهه 1950 مورد استفاده قرار می‌گرفت و خودورهای اروپایی نیز ار سال 1980 مجهز به انژکتورهای الکترونیکی بودند. در حال حاضر، تمامی خودروهایی که در ایالات متحده به فروش می‌رسند، مجهز به انژکتور هستند. در این مقاله خواهیم دید سوخت چگونه به موتور و سیلندرها می‌رسد و معنای انژکتور چند مخرجی چیست؟

 

انقراض کاربراتور

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

در بیشتر مدت زمانی که از عمر موتورهای درون سوز می‌گذرد، این گونه موتورها از کاربراتور به عنوان ابزاری که سوخت را به موتور می‌رساند استفاده کرده اند. البته سایر ابزارآلات نظیر دستگاه های چمن زنی و اره های برقی، هنوز هم کاربراتور این نقش را ایفا می‌کند. وقتی خودروها پیشرفت کردند، کاربراتورها برای این که از عهده همه وظایفی که به آن ها محول می‌شد بر بیایند، پیچیده و پیچیده تر شدند. برای مثال، کاربراتورها برا یاین که بتوانند همه آن وظایف را انجام بدهد، به پنج مدار مجزا مجهز شدند:

مدار اصلی: سوخت کافی جهت پیمایش خودرو را تأمین می‌کرد.

مدار درجا: سوخت کافی برای درجا کار کردن موتور را تأمین می‌کرد.

پمپ گاز: هنگامی که پدال گاز برای نخستین بار فشرده می‌شد، پیش از این که موتور روی دور بیفتد باعث پاشش ناگهانی سوخت می‌شد تا وقفه ای پیش نیاید. 

مدار افزایش قدرت: وقتی خودرو از سربالایی بالا می‌رفت یا چیزی را یدک می‌کشید، سوخت بیشتری تزریق می‌کرد.

ساسات: وقتی موتور سرد بود، سوخت بیشتری تزریق می‌کرد تا بتواند روشن شود.

به منظور این که خودروها با استانداردهای سختگیرانه مطابقت داشته باشند، مبدل کاتالیستی تولید و معرفی شد. این مبدل، نسبت ترکیب هوا و سوخت را به دقت کنترل می‌کند تا موتور بیشترین کارایی و کمترین میزان آلایندگی را داشته باشد. حسگرهای اکسیژن، میزان اکسیژن موجود در اگزوز را تشخیص می‌دهند، واحد کنترل موتور (ECU) نیز از این اطلاعات استفاده می‌کند تا هر لحظه نسبت ترکیب هوا و سوخت را تعیین کند. به این سیستم "چرخه کنترل بسته" اطلاق می‌شود و این نوع کنترل به همراه کاربراتور قابل دستیابی نبود. البته پیش از این که کابراتورها به طور کامل کنار گذاشته شوند، کاربراتورهای الکتریکی برای مدت کوتاهی وارد میدان شدند ولی از انواع مکانیکی هم پیچیده تر بودند. کاربراتور ابتدا با سیستم "تزریق سوخت مرکزی" جایگزین شد که در آن چند سوپاپ الکتریکی، سوخت را به داخل دریچه هوا تزریق می‌کردند. نهایت کاری که می‌شد برای جایگزین کردن کاربراتور انجام داد همین بود چون خودروسازان مجبور نبودند تغییرات عمده ای در طراحی موتور انجام بدهند. رفته رفته، موتورهای جدید طراحی شدند و سیستم تزریق "سوخت چند مخرجی" جایگزین سیستم قدیمی گردید. در این سیستم، برای هر سیلندر یک انژکتور مجزا نصب می‌شود که معمولاً در جایی قرار می‌گیرد که سوخت را درست روی سوپاپ بنزین می‌پاشد. این سیستم باعث می‌شود واکنش موتور بالا برود.

 

وقتی پدال گاز را می‌فشارید چه اتفاقی می‌افتد؟

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

پدال گاز خودرو شما به دریچه هوا متصل است، این دریچه همان دریچه ای است که میزان ورود هوا به موتور را تنظیم می‌کند، به این ترتیب می‌توان گفت پدال گاز در واقع پدال هواست. وقتی پدال گاز را می‌فشارید، دریچه هوا بیشتر باز می‌شود و به هوای بیشتری اجازه ورود می‌دهد. واحد کنترل موتور (ECU یا همان کامپیوتری که همه اجزاء الکترونیکی موتور را کنترل می‌کند) باز شدن دریچه هوا را تشخیص می‌دهد میزان پاشش سوخت را افزایش می‌دهد تا در کنار هوا وارد موتور بشود. این امر که نرخ پاشش سوخت، بی درنگ بالا برود از اهمیت زیادی برخوردار است، در غیر این صورت وقتی پدال گاز فشرده می‌شود یک وقفه ایجاد خواهد شد تا موتور واکنش نشان بدهد. در این حالت هوا وارد سیلندر می‌شود ولی مقدار کافی سوخت در آن جا وجود ندارد. حسگرها میزان سوخت ورودی به موتور و سطح اکسیژن درون اگزوز را تشخیص می‌دهند. ECU از این اطلاعات استفاده می‌کند تا نسبت ترکیب سوخت و هوا را درست میزان کند.

انژکتور

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

انژکتور سوخت چیزی نیست جز یک دریچه کوچک که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. پمپ بنزین، بنزین فشرده شده را به انژکتور می‌رساند. انژکتور نیز می‌تواند در هر ثانیه چندین بار باز و بسته شود. وقتی جریان برق به انژکتور می‌رسد، یک آهنربای مغناطیسی، اهرمی که باعث باز شدن سوپاپ می‌شود را به حرکت در می‌آورد و به بنزین فشرده شده اجازه می‌دهد از طریق یک نازل بسیار نازک پاشیده شود. این نازل به گونه ای طراحی شده است که سوخت را به ذرات بسیار ریز تبدیل کند، آن قدر ریز که به شکل غبار در بیاید و بتواند به آسانی مشتعل شود. میزان سوختی که وارد موتور می‌شود بستگی به مدت زمانی دارد که انژکتور باز باقی می‌ماند. این زمان "پهنای پالس" نامیده می‌شود و توسط ECU تعیین می‌شود. انژکتورها در دهانه ورودی منیفولد بنزین قرار گرفته اند، به این ترتیب می‌توانند سوخت را مستقیم روی سوپاپ های بنزین بپاشند. لوله ای که "ریل بنزین" نامیده می‌شود، بنزین فشرده شده را به همه انژکتورها می‌رساند.

 

حسگرهای موتور

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

واحد کنترل موتور برای این که بتواند در هر شرایطی از عملکرد، میزان مناسب سوخت را تعیین کند، از تعدادی حسگر استفاده می‌کند که برخی از آن ها عبارتند از:

حسگر جریان حجم هوا: حجم هوای ورودی به موتور را به ECU اطلاع می‌دهد.

حسگر (های) اکسیژن: سطح اکسیژن موجود داخل اگزوز را تشخیص می‌دهد تا ECU بتواند تشخیص بدهد ترکیب سوخت و هوا به چه میزان رقیق یا غلیظ است و آن را درست تنظیم کند.

حسگر دریچه هوا: وضعیت دریچه هوا را کنترل می‌کند تا ECU بتواند بدون درنگ به تغییرات واکنش نشان بدهد و در صورت لزوم، میزان ورود سوخت را کاهش یا افزایش بدهد. 

حسگر دمای آب رادیاتور: به ECU اجازه می‌دهد بداند چه وقت موتور به دمای مناسب رسیده است.

حسگر ولتاژ: ولتاژ برق کل سیستم را کنترل می‌کند تا چنانچه ولتاژ افت پیدا کند، ECU بتواند دور موتور را بالا ببرد تا ولتاژ نیز بالا برود.

حسگر فشار منیفولد: فشار هوای ورودی به منیفولد را کنترل می‌کند. میزان هوایی که وارد موتور می‌شود شاخص خوبی است برای این که چه میزانی از نیرو تولید می‌شود. هرچه میزان هوای ورودی به موتور بیشتر باشد، فشار منیفولد پایین تر است. ECU از این شاخص استفاده می‌کند و میزان نیروی تولید شده را تشخیص می‌دهد. 

حسگر دور موتور: این حسگر دور موتور را تحت نظر قرار می‌دهد. دور موتور یکی از فاکتورهایی است که برای محاسبه پهنای پالس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم های چند مخرجی، به دو صورت می‌توان انژکتورها را کنترل کرد: انژکتورها می‌توانند همگی به طور همزمان باز باشند، و یا هر کدام از آن ها درست قبل از باز شدن سوپاپ بنزین، باز بشوند (که به آن تزریق سوخت ترتیبی اطلاق می‌شود). مزیت تزریق سوخت ترتیبی این است که چنانچه راننده به ناگهان تغییر سرعت بدهد، سیستم سریع تر می‌تواند واکنش نشان بدهد.

الگوریتم هایی که موتور را کنترل می‌کنند بسیار پیچیده اند. نرم افزار کامپیوتر باید به گونه ای باشد که خودرو بتواند میزان گازهای آلاینده را مطابق با استاندارهای سختگیرانه تنظیم کند، مصرف سوخت را پایین بیاورد و از بد کار کردن موتور جلوگیری کند. ECU برای تعیین پهنای پالس هر حالت از عملکرد، از یک فرمول خاص و چندین و چند جدول استفاده می‌کند. فرمول نیز چیزی نیست جز یک معادله که در آن مجموعه ای از فاکتورهای مختلف در یکدیگر ضرب می‌شوند. در این جا برای مثال، از یک فرمول که محاسبات ساده ای دارد استفاده می‌کنیم. این معادله فقط سه فاکتور دارد، ولی یک سیستم کنترل واقعی ممکن است از صدها فاکتور استفاده کند:

پهنای پالس= (پهنای پالس پایه) × (فاکتور A) × (فاکتور B)

ECU به منظور محاسبه پهنای پالس، ابتدا به دنبال پهنای پالس پایه می‌گردد. پهنای پالس پایه، تابعی از دور موتور (RPM) و بار (Load، که می‌تواند از روی فشار مطلق منیفولد محاسبه گردد) است. بیایید فرض کنیم که دور موتور برابر با 2000 و بار برابر با 4 است، در این حالت پهنای پالس پایه، مساوی با 8 میلی ثانیه خواهد بود.

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

در مثال بعد، A و B پارامترهایی هستند که از حسگرها دریافت می‌گردند. فرض کنید A برابر است با دمای آب رادیاتور و B نیز سطح اکسیژن را نشان می‌دهد. اگر دمای آب رادیاتور برابر با 100 و سطح اکسیژن برابر با 3 باشد، جدول زیر به ما می‌گوید که فاکتور A برابر خواهد بود با 0.8 و فاکتور B برابر است با 1.0.

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

به این ترتیب، با علم به این که پهنای پالس پایه، تابعی از دور موتور است و طبق فرمول بالا، پهنای پالس کل برابر است با: 

8 × 0.8 × 1.0 = 6.4 میلی ثانیه

با مشاهده این مثال، متوجه می‌شوید که سیستم کنترل چگونه محاسباتش را انجام می‌دهد. سیستم های کنترل واقعی، ممکن است از بیش از 100 پارامتر استفاده کنند. بعضی از این پارامترها با گذشت زمان تغییر می‌کنند تا در عملکرد موتور یا مبدل کاتالیستی تغییراتی به وجود بیاورند. بسته به دور موتور، ECU ممکن است این محاسبات را 100 بار در هر ثانیه انجام بدهد.

 

چیپ عملکرد

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

حال که درباره نحوه عملکرد الگوریتم های ECU اطلاعاتی به دست آوردیم، می‌توانیم متوجه بشویم که چیپ عملکرد چگونه می‌تواند نیروی بیشتری از موتور بیرون بکشد. چیپ عملکرد توسط شرکت های متفرقه تولید می‌شود و می‌تواند به منظور افزایش قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد. یک چیپ در ECU نصب شده است که تمام جدول ها را در خودش ذخیره می‌کند و چیپ عملکرد جایگزین این چیپ می‌شود. این چیپ می‌تواند نرخ تزریق سوخت را در شرایط مختلف رانندگی بالا ببرد. البته بهتر است بدانید کمپانی های تولید کننده چیپ عملکرد مانند کمپانی های خودروساز به کم مصرف بودن و میزان کم تولید گازهای آلاینده اهمیتی نمی‌دهند و ممکن است تنظیمات نا متعارفی برای چیپ های عملکرد تعریف کنند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : انژکتور , چیپ عملکرد , کاربراتور , واحد کنترل موتور , ساسات , پمپ گاز , ECU , حسگرهای اکسیژن , سوپاپ بنزین , پمپ بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

شهاب
0

سلام و تشکر از مطلب خوبتون
12:14  1399/04/09
پاسخ دادن
احسان
0

ممنونم از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتین
23:57  1397/10/30
پاسخ دادن
مهدی
0

لکسوس همان برند لوکس تویوتاست عزیز و در برخی آمارها جمع زده میشه
21:41  1393/03/25

سپهر
1

سلام
به طرز شگفت انگیزی فوق العاده بود
ممنون از مطالب بسیار دقیق و عالی
01:36  1396/10/03
پاسخ دادن
امین
1

خیلی مفید بود واز شما دوست عزیز تشکر میکنم
موفق بتشید
07:59  1394/07/07
پاسخ دادن
afshin
5

یه سوال دارم که تو نت نتونستم جواب درستی براش پیدا کنم لطفا شما کمکم کنید.
کروز کنترل دقیقا به کدوم بخش ماشین وصل میشه و چجوری سرعت ماشینو کنترل میکنه؟
00:45  1393/09/04
پاسخ دادن
مرادی ازکرمانشاه
1

خیلی زحمت میکشید خدا خیرتادهد
18:06  1393/08/13
پاسخ دادن
yaser naji
2

khaily khoob
00:13  1393/08/05
پاسخ دادن
hm_hitcher
8

1car خیلی خیلی ممنون از مقاله خوبتون
اگه امکان داره یه مقاله در مورد مکانیزم گاز دادن و سرعت گرفتن در انواع موتورها بزارید.
14:09  1393/07/28
پاسخ دادن
میثم
8

بسیار عالی مقاله جامعی بود کلی به اطلاعاتم افزوده شد
متشکرم بازم از این مقاله ها بگذارید
14:33  1393/07/27
پاسخ دادن
کاربر: farid458
26

آقا دستتان طلا با این مقالات فوق العاده
زبانم از به کار بردن کلمات برای تشکر عاجز ه
خیلی دنبال یه همچنین مقاله ای بودم
19:17  1393/07/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : داداش ی روز هماهنگ کن قمه هامون برداریم بریم جلو ایرانخودرو، بالاخره شما هم باید راضی باشی
رضا : سلام شما که تحویل گرفتی که مبارک باشه به سلامتی استفاده کنی ایا مانیتورش امنیت داره از نظر سرقت؟
محمود : سلام ،‌دوستان کسی هست که چانگان ثبت نام کرده باشه بهمن ماه و الان تو مرحله فاکتور شدن باشه؟
تارا : من فکر نمیکنم برای تارا پلاس دوباره افزایش قیمت بیاد . چون پارس بیشتر از یکسال بود افزایش قیمت نداشت ولی تارا پلاس و تارا وی۴ همین پاییز گذشته نزدیک ۲۰۰ ملیون افزایش خوردن.
مهدی : آقا لطفاً لطفاً لطفاً لینک گروه بدین اونجا جمع شیم و هماهنگ باشیم.
مجید : دوستان فروش فوری بهمن اگر کسی فاکتور شده شماره پذیرش اعلام کنه ببینیم چقدر مونده. پذیرش 15بهمن خبری از فاکتور نشد
فرهاد : بنظرم خودروهای هیبریدی قابل قبول هستن و پلاگین هیبریدها هم بد نیستن ولی خودروهای تمام برقی فعلا به درد ایران نمیخورن من پیش از ثبت نام چانگان ثبت نام برای اسکای ول کردم باور کنید هنوز ایمیل واریز وجه برام میاد و ول کن نیستن
تارا : سلام یک از سوال از کسایی که فاکتور شدن: در سایت اصلی ایران خودرو وضعیت شما تغییری کرده؟ واسه من توی سایت اصلی از روزی که پولو زدم، روی تکمیل وجه گیر کرده ولی کاستومر روی اماده برای صدور فاکتوره. الان چی به چیه؟ ضمنا فروش فوری بودم و همه ما به تفاوتا رو هم ریختم. حالا اونهایی فاکتور شدید از شما جلو رفته یا همونجا مونده؟؟
Ooooo : پیش فروش براتون چه تاریخی زده بود چه ماهی معمولا یک ماه زودتر از ماه مقرر پیام تکمبل وجه میاد
محمد : اون زده تحویل بهار اردیبهشت یا خرداد احتمالا دعوتنامه میاد پذیرش ۱۰ دی سخا ۱۹ دی رنگ مشکی ۴۰۶ تومن ریختم ۹۰ روزه هنوز فاکتور نشدم کسی میدونه مشکی اومده بازار یا نه شایدم بخاطر رنگش هنوز نیومده چون رنگای دیگ بهمن ماه تحویل شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رخمانی : منم با شما موافقم پارسهایی جدید کیفیت پایینی داره اما سورن ماشین بهتر با امکانات بیشتری هست
دنا اتومات 4593 : سلام خیر فعلا نیازی نیست به نمایندگی مراجعه کنی واست پیامک تکمیل وجه که اومد بعد واریز برای تشکیل پرونده باید بری نمایندگی البته همش واستون پیامکش میاد این مراحل
صادق : سلام حاج محسن من4712هستم پس چرا برام نیامده پیام
خالد : دوستان سلام صبح همگی بخیر وخوشی ،من و5 نفر از دوستام رسیدم ترمینال جنوب ، صبحانه میخوریم وان شاالله میام برا گرفتن حقمون ، آدرس دقبق لطفا بفرمایید.
محمدمهدی : پس قطعا امروز جمعه هست
صادق از مشهد : موعدتحویل خودرو 207 ویژه جانبازان 4 اسفندماه بوده ، ولی متاسفانه تاکنون با دوماه تاخیر هنوز فاکتور نشده و ظاهرا حالاحالاها باید منتظر بدعهدی و بد قولی ایرانخودرو باشیم . فقط منت سر جانبازان گذاشته و توی بوق و سرنا گفتن تحویل خودرو به جانبازان و ...... دریغ از تحویل خودرو
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : شما که ساده اون گفت باور کردی ای ایران خودرو از امروز زیر بهمن می‌فرسته قزوین فاکتور بشه
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : شما که ساده اون گفت باور کردی
حامد : خدا از سایپا خیانت کار بگذر ان شاالاه اول اسراییل حمله کن به این سایپا که به وعده خودش عمل نکرد شاهین جی ندادی شاهین جی ال مید دولار تا 12 2 1403 تمدید کردی نامرد قرمساق چرا منی که با هزار بدبختی کل زندگیم فروختم اماد کردم ماشین تحویل بگیرم چرا نمیدی چرا جی ال میدی . الان چکار کنم یک قرمساقی از این دولت مردا نیست جلوی این نامرد وایستا چکارکنم تکمیل وجه نکنم وایستم شاهین جی بهم قیمت بهار 1403 میدی .
مهلا : نمیدونید کی باز پیامک میاد منم همینجوری شد واسم.به نظرتون پیامک کل پول میاد یا نصفش ؟