هزینه 12 هزار میلیارد تومانی برای خودروهای وارداتی

هزینه 12 هزار میلیارد تومانی برای خودروهای وارداتی

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا فرآیند خودروساز شدن یک شرکت و رسیدن به تکامل در این مسیر را درطی 6 مرحله دانست که خودروساز پس از گذراندن این مراحل می تواند به تولید ناب برسد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سعید مدنی با اشاره به مراحلی که هر خودروسازی باید طی کند تا به مرحله تکامل برسد افزود: اولین مرحله افزایش تولید است که در سالهای 80 تا 85 برای صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. مرحله دوم افزایش درصد ساخت داخل است که با این کار قیمت تمام شده محصول کاهش می یابد. مرحله سوم بهبود کیفیت و مرحله چهارم توسعه محصول است که محصولات جدید باید وارد بازار شوند. مرحله پنجم بالا بردن توان مردم جهت خرید خودرو است که با افزایش و تشویق شرکتهای لیزینگ و فروش اقساطی انجام می شود و مرحله آخر تولید محصول ناب در صنعت خودرو است و این مرحله، تولید سفارشی محصول با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت صورت می پذیرد. مدنی گفت: در مرحله اول توانمندی خوبی وجود دارد و مرحله دوم نیز قطعات زیادی در داخل تولید شده است و بعضی از سازندگان داخلی در حد و اندازه قطعه سازان جهانی هستند و حتی قطعات به سایر کشورها صادر می کنند. در مرحله افزایش کیفیت نیز روند خوبی را طی کرده ایم و در مقایسه با سال های 79 و 80 که تولید به لحاظ کیفی با مشکلات فراوانی همراه بود الان در وضعیت نسبتا مناسبی به لحاظ کیفی قرار داریم و البته نیاز به بهبود در این زمینه همچنان وجود دارد. مرحله توسعه محصول نیز در حال انجام است و این موضوع در گذشته نقطه ضعف صنعت خودرو بوده و در سالهای اخیر در حال برطرف شدن است و بر همین اساس در گروه خودروسازی سایپا 13 محصول جدید تعریف شده و امسال تاکنون 4 محصول جدید وارد بازار شده و 2 محصول دیگر نیز تا پایان سال وارد بازار خواهد شد. مدیر عامل سایپا با اشاره به دو محصول جدید سایپا که به زودی وارد بازار می شود گفت: خودرو جدید 232 با عنوان ساینا است که در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد و طراحی آن تماما توسط متخصصان حوزه مهندسی سایپا و مرکز توسعه و تحقیقات انجام شده است، علاوه بر این پروژه ملی دیگری هم تحت عنوان پلت فرم SP100 با همکاری شرکت خارجی در حال انجام است و این پروژه با همکاری قطعه سازهای داخلی شروع شده است و تا 2 سال دیگر محصول وارد بازار خواهد شد. وی افزود: مساله مهمی که خودروسازیهای داخلی با آن درگیر هستند کمبود نقدینگی در شرکتهای خودروسازی است چراکه تغییر فضای کسب و کار در سال 91، سه برابر شدن ارز، گشایش اعتبار 130 درصدی به جای 10 درصدی و افزایش بهره‌های بانکی از 18 درصد به 30 درصد، عواملی بود که باعث کمبود نقدینگی شده است. او در رابطه با عملکرد بانکها گفت: در تمام دنیا سود بانکی برای تولید 2 تا 3 درصد است ولی در کشورمان حدود 30 درصد است و دریافت تسهیلات از بانک ها به جای کمک به تولید باعث غرق شدن بیشتر مراکز تولیدی می شود و در هیچ کجای دنیا اینچنین بهره هایی به تولید داده نمی شود. وی با اشاره به بهتر شدن فضای کسب و کار با استقرار دولت جدید افزود: با شروع به کار دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار بهتر شده و شرایط واگذاری ارز مبادلاتی و اعتبارات مهیا شده است، جایزه صادراتی که حذف شده بود مجددا آغاز شده و مقررات گمرکی هم تسهیل شده ولی با این وجود کمبود نقدینگی که در دو سال اخیر برای ما ایجاد شده همچنان وجود دارد. مدنی با اشاره به افق 1404 و برنامه ریزی گروه سایپا برای تولید 3 میلیون خودرو در سال گفت: برای تحقق این هدف نیاز به سرمایه گذاری، همکاری و همدلی همه نهادها داریم. وی افزود: خودروسازی باعث افزایش اشتغال است و نقش بالایی در تولید ناخالص ملی دارد و این صنعت می تواند نقشی 5 درصدی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، علاوه بر این در توزیع عدالت از نظر تولید ثروت نیز تاثیرگذار می باشد. او با انتقاد از واردات بی رویه خودروهای خارجی گفت: متاسفانه در 4 ماه گذشته تقریبا معادل 10 درصد تولید داخلی، خودرو وارد کشور شده است و پولی که صرف خرید این خودروها شده به اندازه هزینه کل صنعت خودرو داخلی است. وی افزود: در حدود 9 تا 12 هزار میلیارد تومان خودرو برای 30 هزار خودرو وارداتی هزینه شده است در صورتی که مجموع تولید خودروسازیهای داخل کشور در این مدت 300 هزار خودرو بوده و قیمت آن به 10 هزار میلیارد تومان هم نرسیده است. مدنی با اشاره به بعضی از خودروسازان خارجی که با وجود اعمال تحریمها و ندادن قطعات، اقدام به واردات خودروهایشان در کشور می شود گفت: متاسفانه بعضی از خودروسازان خارجی در شرایط تحریم حاضر به دادن قطعه به ما نیستند ولی به راحتی خودروهای تولیدیشان وارد کشور می شود و لذا این موضوع در شورای سیاست گذاری خودرو مطرح شد و وزیر صنعت در حال پیگیری این موضوع هستند تا خودروسازانی که به صورت CKD قطعه وارد نمی کنند اجازه واردات خودرو نیز نداشته باشند. وی آینده صنعت خودرو را درخشان دانست و گفت: خودروسازی کشور به جز تنوع محصول مشکل خاصی ندارد و آنهم تا دو سال آینده برطرف خواهد شد و به گفته خودروسازان جهانی که توانمندی های ما را دیده اند در رابطه با تولید، ساخت قطعات و ایجاد سیستم های تولید، هیچ چیزی کمتر از خودروسازان پیشرفته جهانی نداریم و اگر در فضای کسب و کار بستر سازی شود، بهره های بانکی کمتر شود، حمایت ارگانها و مجلس از این صنعت بیشتر شود، مشکلات حمل و نقل، گمرکی و گشایش اعتبار حل شود و مجلس نیز در جهت حمایت از تولید قوانین حمایتی تصویب و جاری کند قطعا آینده این صنعت روشن خواهد بود. مدنی خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا برای حاکمیت به ترتیب سهامدار و سرمایه گذار، شاغلین صنعت و مشتریان مهم هستند ولی متاسفانه در کشورمان بعضی نهادهای نظارتی و حاکمیتی به جای حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران بیشتر از نگاه مشتری به این موضوع می پردازند و لذا اگر این حمایتها از بنگاه های اقتصادی و تولیدی بیشتر شود مشکلات برطرف خواهد ش و منافع آنها نهایتا به مشتری برخواهد گشت. وی با انتقاد از مسئولانی که با فضا سازی رسانه‌ای در جهت سرکوب کردن صنعت حرکت می کنند گفت: متاسفانه بعضی از مسئولان در روزهای اخیر مردم را تحریک به نخریدن خودرو می کنند و باید به این افراد گفت با نخریدن خودرو ضربه به خودروساز زده می شود یا به مملکت و نظام؟ چرا که با اینکار صرفا در گروه خودروسازی سایپا اشتغال 40 هزار نفر به صورت مستقیم و قطعه سازان و سایر صنایع وابسته دچار مشکل می شود و اینجور موضع گیری علاوه بر تاثیر در فروش خودروسازان در بحث صادرات محصول نیز اختلال ایجاد می کند و باید مسئولان با دقت نظر و بر اساس نظر کارشناسی شده موارد را مطرح کنند.


منبع

ایسنا

برچسب : سایپا , ساینا , SP100 , خودروساز , افزایش تولید , لیزینگ , تحریم , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

حمید
1

آره جان عمه اش!!! وی آینده صنعت خودرو را درخشان دانست و گفت: خودروسازی کشور به جز تنوع محصول مشکل خاصی ندارد (اصلا مشکل نداره!!!!) و آنهم تا دو سال آینده برطرف خواهد شد و به گفته خودروسازان جهانی که توانمندی های ما را دیده اند در رابطه با تولید، ساخت قطعات و ایجاد سیستم های تولید، هیچ چیزی کمتر از خودروسازان پیشرفته جهانی نداریم(قومپز اضافی...بترکی که مثل چیز خالی میبندی!) و اگر در فضای کسب و کار بستر سازی شود، بهره های بانکی کمتر شود، حمایت ارگانها و مجلس از این صنعت بیشتر شود، مشکلات حمل و نقل، گمرکی و گشایش اعتبار حل شود و مجلس نیز در جهت حمایت از تولید قوانین حمایتی تصویب و جاری کند قطعا آینده این صنعت روشن خواهد بود.(امر دیگه ندارید!! حمایت کس دیگه ای رو میخواید بگید من خودم براتون جور میکنم!! )(و شما با چپاول جیب مردم به هدف والا و مطهرتون میرسید!!) خیلی چیزی.....
11:31  1393/08/04
پاسخ دادن
امیر
7

خودروسازی داخلی باعث اشتغال است .کدام خورو؟خودرویی که پرمصرف و
بی کیفیت است و جان مردم را در جاده به علت نا ایمن بودن و در شهرها
بخاطر الودگی هوا از بین میبرد.!!!شما نمیخواهید بپذیرید الان خودروی 2000cc
فقط شش لیتر مصرف بنزین دارددر دنیا و پراید 1300 شما گاها تا ده لیتر هم مصرف داشته است.
10:39  1393/08/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5ثبت نامی14شهریور : دوستان برای دیر کرد تحویل ماشین همه مدارک ماشین و فرم تحویل ماشین رو که هم شما وهم نمایندگی امضا میکنه در روز تحویل. ازهمه مدارک کپی می گیرید می‌برید اداره صنعت ومعدن شهر خودتون یه شکایت می نویسید و همه مدارک رو میزارید داخل پوشه وتحویل می دهید اونها هم پیگیری می کنن ویه کد رهگیری به شما می‌دهند که شما هم در جریان کار باشید من خودم همین کار رو کردم و به بقیه دوستان هم اطلاع بدید من ۲۵ بهمن ماشین رو تحویل گرفتم وتا الآن تو گروه نیومدم وتعجب می کنم که چرا ثبت نامی های شهریور رو هنوز ندادند. خدا حافظ فقط در مورد جریمه دیر کرد بع بقیه هم اطلاع رسانی کنید
j7 : این چه وضع کامنت گذاشتن قشنگ مشخص کنید کدوم خودرو تاریخ تکمیل وجه نقدی غیر نقدی
j7 : از نمایندگی شکایت کی کنید یا کرمان موتور ؟ برای دریافت جریمه تاخیر شکایت می کنید؟
اس ۵ نیو : ثبت نام ۲۲ مهر موعد تحویل ۹ بهمن هنوز شاسی هم نشده تکلیف‌ چیه بلاخره؟کجا باید شکایت کنیم جواب بگیریم؟؟
شاهین اتومات : سلام من پذیرش ۲۴ دی هستم داداشم ۱۷ دی ۲۶ اسفند تحویل گرفته امروز با نمایندگی تماس گرفتم گفتن کلا تولید شاهین اتومات ، دنده و ساینا کم شده و مشخص نیست کی تحویل بدن ، حتی اپراتور نمایندگی گفت برای آشنای خودش هم نتونست کاری کنه که تحویل بگیره!
S3اصفهان : سلام خدمت همگی دوستان s3ثبت نام ۸آبان اصفهان هستم ۲۱اسفندشاسی شدو۲۳بیمه، کارت ماشین هم۲۰فروردین به دستم رسیدو۲اردیبهشت هم برگ سبزاومدولی ازتحویل خودرو خبری نیست لطفاراهنمایی کنیدبرای کارت سوخت، کارت ماشین وبرگ سبزرادارم ولی بیمه نامه ندارم بایدازکجابگیرم تابتونم کارت سوخت رادرخواست بدم؟ممنون میشم راهنمایی کنید
واحد : داداش من پذیرش 28 دی ماه هستم امروز ماشینو تحویل گرفتم 5 اردیبهشت
رصا : دوست عزیز یک سوال دارم سود تاخیر چقدر برات سود تاخیر میاد؟ هشم ماه ماهی ۱۰ تومن بدن که بیشترم هست میشه ۸۰ الی ۱۰۰ ملیون درست گفتم؟
اتارا : سلام دوست عزیز شما سود تاخیرت چقدر میشه چون الان ۳ ماهه تاخیر دخورده و تا ۴ ماهم میکشه فک کنم ۱۰۰ ملیونی بشه سود تاخیر بگیری. درسته؟
علیم : سلام سوال دارم از دوستمون سود تاخیر چرا برای شما ۱ درصد ماهیانه؟ من ۳درصد ماهیانه گرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : منم14فاکتور شدم
بهمن ماهی : سلام ،دوستان من دیشب تکمیل وجه کردم ،تقریبا سخا رو چند ماه پیش انجام دادم ولی تحویل نمایندگی ندادم ،حالا که نگاه کردم چراغ تکمیل وجه و آماده تخصیص روشن شده ، .سوالم اینه اگه سخارو تحویل نمایندگی ندی چراغ تخصیص روشن میشه یانه ؟
میثم خسته ازازدواج با ایران خودرو : سلام و عرض ادب به همه دوستان واریزی 22برج 9تبدیلی رانا به 207امروز فاکتور شد
دنا تابستان1403 : سلام کسی خبر نداره واسه تابستان کی باز فراخوان میدن واسه واریز؟
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید ممنون.
محمد : من هرکاری میکنم از طریق اینترنتی نمیتونم تکمیل وجه کنم.کسی تکمیل وجه کرده؟
کیا : سلام.کسی میدونه آماده تخصیص یعنی چی؟ از آماده تخصیص تا پلاک چقدر طول میکشه؟ دوستان لطفا اگه کسی میدونه جواب بده
207 اولویت سوم زمستان : مبارک باشه پرداخت اولیه چه تاریخی بود؟؟
احمد : سلام کسی از دوستان امروز فاکتور شدند ؟ تکمیل وجه چه تاریخی بودید ؟
سعید : سلام در فروش فوری جدید تا درگاه پرداخت میره و اصلأ نمیشه ثبت‌نام کرد