آمپر سوخت

آمپر سوخت

همه ما دوست داریم از قطره قطره سوخت اتومبیلمان حداکثر استفاده را بکنیم. اگر با هر بار سوخت زدن بتوانید حدود 32 کیلومتر بیشتر بروید، در طول سال 2 یا 3 بار از رفتن به پمپ بنزین معاف می‌شوید. اما مهمترین مانع در راه دستیابی به این امر، آمپر سوخت است که همواره میزان سوخت موجود در باک را به شما نشان می‌دهد. این در حالی است که به اعتقاد افراد بسیاری در بیشتر مواقع سوخت را کمتر از آنچه هست، نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر، هنگامی که آمپر باک سوخت را خالی نشان می‌دهد، هنوز چند لیتر سوخت در ته آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه عملکرد این آمپر به شما ارائه دهیم.

آمپر سوخت از 2 بخش تشکیل شده است: فرستنده که میزان سوخت موجود در باک را اندازه‌گیری می‌کند؛ صفحه نشانگر که این میزان را به راننده نشان می‌دهد. در ابتدا به بررسی واحد فرستنده می‌پردازیم.

 

واحد فرستنده

آمپر سوخت

واحد فرستنده که در باک سوخت قرار گرفته، از یک شناور پلاستیکی متصل به یک میله آهنی باریک تشکیل شده است. در انتهای میله یک مقاومت الکتریکی متغیر قرار گرفته است که در برابر جریان الکتریسیته مقاومت می‌کند؛ گفتنی است، هر چه میزان مقاومت بیشتر باشد، جریان کمتری عبور می‌کند. مقاومت متغیر از یک رشته مواد مقاوم تشکیل شده و از یک طرف به زمین متصل است. عقربه‌ای که در صفحه نشانگر وجود دارد، در طول این رشته حرکت و جریان را از صفحه نشانگر به سمت مقاومت هدایت می‌کند. اگر عقربه به آن سمت از رشته که به زمین متصل است نزدیک باشد، مقاومت کمتری در مسیر جریان الکتریسیته وجود دارد و چنانچه در سوی دیگر رشته باشد، مقاومت بیشتری در مسیر جریان وجود دارد. هر چه شناور به بالای مخزن سوخت نزدیک تر باشد، عقربه به سمت زمین (قطب منفی) نزدیک تر می‌شود؛ این امر بدان معناست که میزان مقاومت کم است و جریان نسبتا زیادی از واحد فرستنده به سمت صفحه نشانگر عبور می‌کند. با پایین آمدن سطح سوخت در باک، شناور نیز پایین می‌رود، مقاومت افزایش می‌یابد و در نتیجه جریان کمتری به سوی نشانگر هدایت می‌شود. همین مکانیزم یکی از دلایل عدم دقت آمپر سوخت می‌باشد. به همین دلیل است که پس از سوختگیری و پر کردن باک، عقربه مدت زمان کوتاهی بر روی علامت "پر" باقی می‌ماند. هنگامی که باک را پر می‌کنید، شناور در بالاترین سطح قرار می‌گیرد و تا زمانی که سطح سوخت به زیر آن نرسد، در سوخت غوطه ور می‌ماند؛ عقربه آمپر نیز، تا زمانی که شناور پایین نرود، تکان نمی‌خورد. همین امر زمانی که شناور به کف باک نزدیک می‌شود نیز، اتفاق می‌افتد. از آنجایی که شناور هیچگاه به طور کامل به کف باک نمی‌رسد، هنگامیکه عقربه خالی بودن باک را نشان می‌دهد، هنوز مقداری سوخت در باک وجود دارد. یکی دیگر از دلایل عدم صحت آمپر سوخت، شکل باک می‌باشد. در خودروهای امروزی باک سوخت از پلاستیک ساخته و طوری قالب‌ریزی می‌شود که بتواند در کوچک ترین و تنگ ترین قسمت های خودرو نیز، جای بگیرد. این امر بدان معناست که هنگامی که شناور به نیمه مخزن می‌رسد، شاید کمی بیشتر از نیمه باک، سوخت در آن باقی مانده باشد؛ گفتنی است، این میزان به شکل باک بستگی دارد. حال به بررسی صفحه نمایشگر می‌پردازیم.

 

صفحه نمایشگر

آمپر سوخت

این وسیله از ساختار بسیار ساده ای برخوردار است. جریان الکتریسیته ساطع شده از سوی فرستنده، از مقاومتی که دور یک رشته فلزی پیچیده شده یا در نزدیکی آن وجود دارد، عبور می‌کند. این رشته فلزی که به قلاب عقربه آمپر متصل است، از روی هم گذاشتن دو فلز مختلف به دست می‌آید و در اثر گرما یا سرما به یکدیگر نزدیک یا از هم دور می‌شوند. گفتنی است، ضریب انقباض و انبساط این دو فلز نیز، با یکدیگر متفاوت است. هنگامی که رشته تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرد، یکی از فلزها کمتر منبسط می‌شود؛ در نتیجه این امر، رشته خم می‌شود و فلزی که بیشتر منبسط شده است، در قسمت بیرونی قرار می‌گیرد. همین خم شدن سبب حرکت عقربه می‌شود. در خودروهای جدید، جریان مستقیما به سمت صفحه نمایشگر فرستاده نمی‌شود؛ بلکه در این خودروها از یک ریزپردازنده استفاده می‌شود که ابتدا خروجی مقاومت را می‌خواند و سپس آن را به سمت داشبورد هدایت می‌کند. بدین ترتیب، دقت و صحت آمپر افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی یکی از این سیستم ها می‌پردازیم.

 

نشانگرهای مجهز به ریزپردازنده

آمپر سوخت

همان‌طور که گفته شد، در برخی خودروهای جدید ریزپردازنده موجود در باک سوخت، اطلاعات مقاومت متغیر را می‌خواند و سپس آن را به سمت ریزپردازنده تعبیه شده در داشبورد می‌فرستد. خودروسازان می‌توانند با درجه‌بندی محل شناور، اطلاعات دقیق تری در خصوص میزان سوخت موجود در باک به راننده ارائه دهند؛ این درجه بندی به خصوص در خودروهایی که شکل باک آنها پیچیده است، بسیار کاربردی بوده و با دقت بیشتری میزان سوخت را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، چراغ هشدار دهنده مربوط به سوخت نیز، زمانی روشن می‌شود که سوخت واقعا به انتها نزدیک شده باشد، نه زمانی که هنوز چندین لیتر سوخت در باک وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های ریزپردازنده این است که از حرکت نا به جای عقربه جلوگیری می‌کند. در خودروهای معمولی هنگامی که می‌خواهید دور بزنید یا در یک مسیر شیبدار حرکت کنید، سوخت به یک طرف باک می‌رود و همین تغییر سطح، سبب حرکت شناور و در نتیجه بروز خطا در نمایش مقدار سوخت می‌شود. در این مواقع شاهد حرکت مداوم عقربه هستیم. اما در صورت وجود ریزپردازنده، موقعیت شناور مرتب بررسی می‌شود و همین امر، از حرکت بیش از حد عقربه جلوگیری می‌کند. با در نظر گرفتن خطاهای موجود می‌توان گفت، نمی‌توان چندان به این آمپر اعتماد کرد و افزایش دقت آنها منوط به اعمال تغییراتی در سیستم آنها می‌باشد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : چراغ های هشداردهنده , آمپر سوخت , باک سوخت , پمپ بنزین , انژکتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: al-kiyan
0

سلام دوستان آیا سوناتا 2013 دماسنج بیرون داره یا نه اگه داره کلیدش کجاست.
16:42  1393/10/12
پاسخ دادن
مجید
1

مرسی مقاله جالبی بود
فکر نمی کردم مکانیزم آمپر سوخت اینقدر ابتدایی باشه
18:44  1393/09/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 سفید : سلام من خودم ۳۰ دی ماه ثبت نام کردم،ماشین داخل سایت همه ی کارهاش انجام شده،الان دو ماه هم از بیمه ش میگذره،ولی وقتی میرم نمایندگی میگن داخل نوبت بارگیری هست. ثبت نام ۳۰ دی ماه،تحویل ۶۰ روزه بوده،از شیراز
محمد علی : شاهین اتوماتیک نود روزه فروش فوق العاده پذیرش 18دی تکمیل وجه 29اسفند وضعیت آماد تخصیص کی فاکتور می شود معلوم نیست
جک اس فایو۲۴ مهر : دروغگوترین شرکته واقعا !!!! خون همه رو کرده تو شیشه دیگه توبه ، واقعا توبه که از این شرکت خرید کنم از ۲۴ مهر تا الان حتی شاسی نشده این چه وضعیه برای مشتریاتون ساختین آخه
علی : عزیزجان هنوزاطلس دنده ای تازه اومده اتومات پیش کش دوم اینکه این دوستمون که میگه پارس بهتره خب معلومه بهتره پسرجان خب پولشم بهتره اطلس 600 تومن پارس 850 باید 250 بیشتربدی هرچند پارس رو بادش کردن وگرنه وقتی تارا 830 میتونی بگیری باید ادم دیوانه باشه پارس بگیره هرچند وقتی تفاوت یک رنگ سفید بامشکی رو 100 تومن بیشترمیدن چیزای عجیب زیاد دیده میشه حتی میتونم بگم پارس تیو الان که نولیدم نمیشه نسبت به اطلس باید 50 اینا تفاوتش باشه ولی میگم چیزلی عجیب زیاده شاهین سانروف نزدیک 90 از بی سانروف گرونتر خندت میگیره تارابا اون همه امکانات وزیبایی ازپارس بدون امکانات با بدنه کاغذی گرونتره فقط خواستم بگم هرچیزی که گرونتربود دلیل به خوبیش نیست همین پارس اگر خداینکرده تصادف بکنی زنده موندن ادم یک درصدم نیست بازماشینای سایپا بدنه خوبی دارند سرعتم که دیگه همه ماشینا باهرموتوری 110 تاکه مجازه میرن حالا اطلس فول آپشن پارس بدون آپشن انتخاب کن
علی : علی هستم ۸ماهه پیش پول واریز کردم برای سمند سورن هیچ خبری از تحویلش نیست تکلیف ما چیه؟؟؟
علی : الان فکرکردی ماشینای دیگه پارس کاغذی یا سورن چی هستش همه ماشینا زاییده همدیگر هستن حالایا شما نتونستی اطلس بزنی یادربه دردنبالشی اطلس هیچیش مثل کوییک نیست وخوش فروشترین ماشین دربازار ماله اطلس خواهدشد ارزانترین فول آپشن دربازارهمین اطلس هست که کف قیمتش 600 وامسال حتی با 207 سقف حلبی هم رقابت میکنه محض اطلاع هم موتور هم داخلی ماشین هم داشبورد هم جلوی ماشین هم عقب ماشین کلا باکوییک متفاوت هست وامکانات سانروف و غیره هم بماند اگرنتونستی ثبتنام کنی حتما ازبازاربخر که دوماه دیگه اطلس 700 تومنی هم نمیتونی بخری کوییک 450 واطلس 600 بنظرت چرا تفاوت قیمت داره اینقدر
علی : هم شما چرت میگی هم دوستان نظردهنده دیگه خالی که نبندین اخه 700 دلال برمیداره که چیکارکنه دوم اینکه دوستمون گفت کی اطلس رو 700 میخره همون نادانی که الان 206 لخت رو 700 میخره یا 207 رومیره 850 میخره سایپا اسمش بد درفته وگرنه همین اطلس از 207 هم بهتره وهم فول تره حالا قیمت روهم که داری میگی این ماشین کفش 600 هست وبزودی توسایپا خوش فروش ترین ماشین بازارمیشه اطلس جذاب و زیبا وفول آپشن ترین ماشین بین سایپا وایرانخودروهست اطلس هم عین پارس میشه و هربنگاهی بری سریع پول میشه
تحویل گرفته t8 : دوستان سلام خانواده ما 4 تا تی 8 از شرکت با ثبت نام های مختلف در سال انجام دادیم (نقد و اقساط) رنگ مشکی رو به موقع تر تحویل میدن
علی : عجب ها طرف مگه چی گفته گارد چی جوابت روداده خب به جای تشکرت بگزریم درصورت کلی جایگزینی نفری وجود نداره فقط بعدافزایش قیمت وافزایش تولید درهرخودرویی امکان داره دعوتنامه روچندماه حتی زودترهم بفرستن که فکرنمیکنم شامل اطلس بشه چون امسال روکلا فروختن ودوسه تا فروش فوری هم که گذاشتن واحتمالا با تاخییر هم بیاد زودتر که کلا هیچی
حسن : امکانش برای هر خودرویی که تولیدش زیاد باشه هست مثلا پارسال ساینارو اولویت زمستان روهم برج 6 دعوتنامش رو فرستادن حتی کوییک روهم سه ماه زودتر همش بستگی به تولیداون خودرو داره ولی اطلس فکرنکنم چون تولیدش کمه و کلا امسال ظرفیتش تکمیل شده وسه سه تا فروش فوری هم داشتن که هنوزتحویل ندادن درکل اگرتولید بالابره وسایپا قیمت ماشینهارو بتونه زودترمجوزافزایش قیمتش رو بگیره بله امکانش هست یکماه زودتردعوتنامه برات ارسال کنه ازموعد تیرماه به بعد افزایش قیمت به مبلغ دومی که دعوتنامه براتون ارسال میشه تعلق میگیره یعنی هرچقدر افزایش قیمت باشه واسه پیش فروش ها نصف میشه مثلا بشه اطلس 480 وپیش پرداختتون 200 بوده دعوتنامه برات 240 میاد دوستان تیرماه به بعد ازالان 240 اماده داشته باشید چون قطعا افزایش قیمت داریم حالا چقدرمعلوم نیست بازموعدتحویل دنباله پول نباشید من خودم فکرمیکنم اطلس بالای 480 قیمت بخوره زیر 500 وبالای 480 باتوجه به حاشیه قیمت بازار یاکوییک جی ایکس ار 420 تا 430 قیمت جدیدش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلام : خوب کوئیک همراه با وانت پراید میزان قیمت میتونه رضایت مشتری را جلب کنه ارزش کلی چقدر هست؟
اتومات : زنگ بزن بگو درخواست شکایت برام ثبت کند
حسین : سلام منم پارس سفارشی هستم پیام نیامده تا امروز 31/1پیامی نیامده
کامران : سلام رفقا. من یکپارچه بهار 403 کد60023 بودم . تکمیل وجه کردم دیروز. تقریبا چقدر زمان میبره تا تحویل بدن؟
آذری : سلان دوستان لطفایکی بگه بعدپلاک شدن چندروزطول میکشه ماشین تحویل بگیرم
امیر : آقامجید پلاک بشه چند روزه ماشینو تحویل میدن
پرهام کجایی : بنظرم این جور حرفها مال صف نونوایی است مشکل خریداران محترم حل نمی‌شود تا ما م
فاطمه : ما فقط تیک زدیم ولی چیزی پرداخت نکردیم، ولی اسسمون هست
تاچر : چرا باید شرکت نیروی اضافی چند هزارتایی داشته باشه وموارد دیگه .و نتیجش بشه افزایش قیمت کجای دنیا بخش خصوصی این طور جولان میده
سلام : دوستان عزیز برین توی میز خدمت تبدیل فعال شده