رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)

1Carهمان طور که می دانید اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ داده و اساس عملکرد رادیاتور اتومبیل را بررسی خواهیم نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سیستم به همراه اجزای مختلف آن را مشاهده می کنید.

 

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

دراتومبیل های امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده است. پس از جذب دمای موتور آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته شده و آب مجدداً خنک می شود. سپس آب خنک شده مجدداً به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

اجزای سیستم خنک کننده

 رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

رادیاتور محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با از گرفتن گرمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. فضای داخل رادیاتور به صورت شبکه بندی بوده و  تبادل حرارتی بسیار زیادی با هوا داشته و آب داغ را به سرعت خنک کرده و آماده انتقال مجدد به موتور می کند. رادیاتور در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

فن

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

فن یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتر انجام شده و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر انجام شود. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور خودرو می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

مجاری آب

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

به منظور خنک شدن موتور آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. برای همین منظور در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت نکرده و موتور را خنک کند.

ترموستات

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه آن شود (که این امر در زمستان ها باعث می شود تا بخاری خودرو به طور کامل داخل خودرو را گرم نکند). در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد تا وقتی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را می دهد و به این ترتیب دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

واترپمپ

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خور را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا مجدداً به رادیاتور منتقل می شود.

مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

همان طور که تا اینجا گفته شد مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مثل رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آمدش در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند که از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد و همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد.

درب رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود. در آخر، با دیدن این فیلم (دانلود) کوتاه که توسط مجموعه 1Car برای شما زیرنویس شده است با عملکرد این سیستم به طور کامل آشنا شوید.

/uploads/Cooling System.flv


منابع

Howstuffworks

Wikipedia

برچسب : خنک , رادیاتور , خنک کننده


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مرتب سازی :

34 نظر

وحید
0

میخاسم ببینم اگه منبعی سراغ دارید ک اطلاعات بیشتر و کاملتری در مورد خنک کاری موتور هس بم معرفی کنید ممنون میشم!
اینم ایمیلم . vzr.raouf@yahoo.com
17:51  1393/05/13
پاسخ دادن
رضا
0

خیلی ممنون مطالبتون خیلی عالی بودن
15:13  1393/02/29
پاسخ دادن
امير
0

سلام فن كاميون بنده كار نميكند (آكسور)آيا قابل تعمير هست يا نه راهنمايي كنيد متشكرم
11:52  1392/12/19
پاسخ دادن
ناصر
7

من پژو پارس دارم مدتی است صبحها که ماشین را روشن میکنم از بالای قسمت چپ راداتور اب میرزد بیرون نمیدانم چه چیز باعث این عمل می شود
16:08  1392/12/09
پاسخ دادن
علی
1

هوا داره رادیاتور داش
03:25  1393/03/09

علی
1

سلام ازشماخیلی ممنونم خیلی خوب بود
15:21  1392/12/04
پاسخ دادن
عنایت
5

با سلام مطالب عالی بود ولی یک سئوال- اگر ترموستات را برداریم مشکلی بهم نمی زند؟ باتشکر
20:56  1392/11/30
پاسخ دادن
mrr
1

چرا نمی زنه؟ ترموستات جریان آب رو مواقعی که موتور سرده قطع میکنه و موجب گرم شدن موتور میشه . برداشتن آن موجب سرد کار کردن موتور می شه و بازده موتور پایین میاد
15:12  1393/04/17

على
1

سلام وممنون لطفا بفرماييد درجه مناسب امبر اب بايد كجاست و بس از توقف با خاموش شدن خودرو دما تاجه ميزاني بالا بره طبيعى است

13:32  1392/11/25
پاسخ دادن
vahhab
2

من فکر میکنم هر ماشینی درجه آب نرمالش فرق میکنه. بستگی به حجم موتور، تعداد فین رادیاتور و کلن فشار آب داره.
206 آمپر بازی میکنه، حین حرکت بدون توقف رو نصف وای میسه، ولی تو ترافیک سپر به سپر تا 1 خط مونده به خط قرمز بالا میره، چه کولر بگیری چه نگیری.اگه رادیات هوا نداشته باشه آمپر به قرمز نمیرسه.
مگان و مزدا که 2000CC هستن آمپر همیشه زیره نصف وایمسه.
گل فیکس رو نصفه همیشه.
یه MVM داغون هم یکساله گرفتم که تو اتوبان آمپر عمرا بالا بیاد، این زمستونی حسرت بخاری به دلمون موند، بچه رو میپیچیم لا پتو که نچاد D:D:
02:07  1392/11/26

عالی
0

عالی
00:07  1392/11/19
پاسخ دادن
سعید
0

ممنون اطلاعات خوبی بود
18:50  1392/11/16
پاسخ دادن
امیر
0

من میگم خوب بود ولی در مورد توربو هم چیز هایی بگذارید
19:16  1392/11/01
پاسخ دادن
علی
0

واقعا دستتون درد نکه ، خیلی ها از این موارد اطلاعاتی ندارن و این مقالات کمک خیلی زیادی می کنه . باز هم ممنون .
23:50  1392/10/20
پاسخ دادن
rahi
0

خیلی عالی بود دستتون درد نکنه..........................
13:00  1392/10/06
پاسخ دادن
مصطفی
1

ممنون از لطف شما امیدوارم همیشه سرفراز باشید
01:08  1392/10/04
پاسخ دادن
فراز
1

سلام
تشکر از اطلاعات بسیار خوبی که گذاشتید موفق باشید .
21:31  1392/09/19
پاسخ دادن
مهدیه
0

واقعا عالی بود ممنون تحقیقم برترشد تشکر می شود
19:33  1392/09/12
پاسخ دادن
هیمن
0

با تشکر فراوان واقعا کامل و بدون نقص بود
19:17  1392/09/08
پاسخ دادن
یوسف
0

تشکر .خیلی خیلی جاب بود
08:13  1392/09/06
پاسخ دادن
مسلم
2

ضمن عرض تشکر
با شدت آب از پشت موتور بیرون می زند علت چیست؟
11:59  1392/09/01
پاسخ دادن
مرضیه
0

عالی بود
14:44  1392/08/28
پاسخ دادن
haned
0

عالیه دمتون گرم همین که بحت خیلی تخصصی نیست
20:02  1392/05/01
پاسخ دادن
ناشناس
0

آقا دمت گرم
16:37  1392/04/23
پاسخ دادن
ابراهیم
0

ممنون، اطلاعات سایتتون خیلی خوبه ولی من دنبال یه پروژه 50 صفحه ای در مورد سیستمهای خنک کاری موتور میگردم اگه کسی میتونه کمکم کنه لطفا بگه. ایمیلم اینه: salivanjak@yahoo.com
12:49  1392/03/15
پاسخ دادن
حمیدی
0

ممنونم مطالبتون عالیه به خصوص که همراه با تصویرند اگه ممکنه مطالبی هم در مورد سخنک کننده ماشین های سنگین بذارید با تشکر
18:13  1392/02/14
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
2

پاسخ به: کاربر
مشخصات فن خنک کننده رادیاتور در خودروهای مختلف متفاوت است. در بعضی اتومبیل ها (مانند مرسدس-بنز 230E,w124)، پروانه خنک کننده نیروی خود را توسط تسمه و فولی از گردش میل لنگ تامین می کند. البته در این خودرو فن همیشه در حال گردش نبوده و فقط در مواقع گرم شدن موتور، کلاچ پشت پروانه عمل کرده و فن را به چرخش در می آورد.
ولی در اتومبیل های دیگر، فن های برقی بسته به حجم موتور و سیستم خنک کننده، دارای مشخصات متفاوتی می باشند که البته تمام آن ها با جریان DC (جریان مستقیم) کار می کنندکه میزان آن در اکثر خودروهای سبک و سواری 12 ولت است. ولی در مواردی مثل سرعت گردش در دقیقه و یا آمپر متفاوت هستند.
13:23  1392/02/10
پاسخ دادن
کاربر
2

مشخصات برق فن ها چیست؟ ولت ؟آمپر ؟ وات ؟ ac? dc?
11:42  1392/02/10
پاسخ دادن
فرزاد
3

اقا دمتون گرم تو رو خدا کمی هم راجع به ماشینهای معمولی داخلی خودمون راجع به چگونگی عیب یابی از طریق صدای خودرو راجع به مراکز تخصصی تعمیر خودرو در مراکز استانها چگونگی قیمت تعمیرات خودرو و امار استادان خوب تعمیر خودرو در سراسر کشور خبر رسانی کنید تا سایت شما حالت جامع و رفرنس بهتر و معتبر تربی بگیرد که مراکز علمی ناچار به رجوع به سایتتون شوند البته همین الان هم سایتتون عالیه
12:18  1392/02/03
پاسخ دادن
فرهاد
2

واقعا ممنون از زحماتی که میکشید
19:59  1392/02/02
پاسخ دادن
حامد
3

عالی بود مرسی
19:51  1392/01/18
پاسخ دادن
ستار
4

نوشته های مفیدی بودند آفرین
17:46  1392/01/18
پاسخ دادن
فرهادحسن زاده
1

خیلی خوب
00:22  1392/09/07

کاربر: Goyban Bahar
10

ممنون
و خسته نباشید که مقاله هایی در همه سطوح میذارید
20:42  1392/01/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
خواندن کدام یک از مقالات زیر برای شما جذابیت بیشتری دارد؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : همی دنیا هرکی دروغ بگه...!
جاسم : خاک و چوک چه جسارتا ...!
سهراب : نشه ای دادا دوباره بخون 7.8
رامین : شوفری براد نوشتم میگی چندتا تنگه زاغ داریم که تاندرها ادیشنها وامبرها نتونند قدرتشون را نشون بدند مگه ماشینهارا با ایران میسازند عزیزمطلب را نگرفتی منظورازتنگ زاغ شیب 10درصد و12درصد در جادها با چندتا از این شیبها بر خورد میکنی موتور660 قدرتش دریک چنین شیبهایی هم ازموتور بیرون نمیاد ما پول دادیم با چیزی که همیشه تو موتور میمونه وقابل استفاده نیست اینجا که جهان سوم جادها شیب بالی 12درصد نداره تو اتوبانها هم حداکثر 8درصد میتونی ازراه وترابری بپرسی پس حالا حساب 700و750 رابکن اون شرایط جاده که ازش حرف میزنی شیب از 1تا 12درصد وبرای اینکه خیلی اسوده جاده را طی کنی تا600براش کافیه
رامین : اقا سعید کامنتهات یادت نره بنده گفتم 600 به بالا به درد 2محور نمیخوره شما گفتی این حرف را بر چه مبنای میزنی احتمالا شوخی کردی وقتی فنی براد نوشتم ان نوشتهای فنی را چرت و پرت مسخره بی اساس دونستی کسی که از گشتاور اسب بخار و..... اطلاعات داره فنی جواب میده واز کلمات صقیل استفاده نمیکنه اصولا ادمها وقتی کم بیارند بهترین راه استفاده از کلمات سبکه جنگ قدرت فقط بین وایکینگهاست این قدرتها به درد sltو roadtrain میخوره
حاجی مهدی : مینوشتم(عمر ما در گرو یک مژه بر هم زدن است)
فــریــــد : ههههه .ییچاره کیا این بار میخان کیا رو مثل پژو بی آبرو کنن و ورشکست من کم کم تزین دولت ناامید میشم..لاقل قبلیش گفت که پراید کیلویی چند..این یکی مکدر شد بعدش گفت اشتباهی مکدر شدم!!!!! واقعا که این مافیای خودروسازی بدجور پررو هستن
FH : اقای غلامی مشکلات دیگه بنز راهم بنویسین اصلا خجالتی نداره این عیب های بنز را که نوشتی ایراد های اساسی هستن و برتری اف هاش را میرساند دوستان اگردلایل تان برای بحث این حرفا باشد من نه وقت دارم نه حوصله لطف کنید این حرفای بچگانه را جمع کنید
سعید : در میان ورزش های ایران فوتبال تنها ورزشی است که مایه آبروریزی و سرشکستگی و مایه ننگ ملت است. هیچ کدوم از فوتبالیست ها و مربیان لیاقت سوارشدن پراید هم ندارند. با اون وضع بازی شون. مرگ بر تبعیض ورزشی.
FH : من کاری ندارم معنی حرف L چیه شما داری حرفی میزنی که روی هیچ اساسی پایبند نیست شما بفرما ببینم اکتروس ها کدام استانداردی را پاس کردن که اف هاش پاس نکرده ممنوع ورودش کنن من نشنیدم کسی بگه اف هاش نمیتونه فلان شهر و فلان کشور دنیا بره حالا گیریم که این طور باشه مثلا که چی بشه بلژیک ممنوع الورود هم کرده باشه دلیل بر عیب و نقص فنی اف هاش نیست این را تو گوشتان فرو کنید اقای عبدالهی به ذور معده حرف نزنید همه اون کامیون ها که کارخانه تولید میشه توی انواع شرایط سخت و سرما تست میشوند بنز توی جنگ از گل ولای رد شده ولوو هم میتوند رد بشود دلیل بر ضعف ولوو نیست اقای عزیز عملا ماشین را بحث کنید چرا حرف بی ربط مینویسید ارتش میره ماشین ارزان میخره استهلاکش کم باشه و راحت عملا که عملکرد ولوو خیلی بهتر از بنز هست خودتون هم میبینید وگرنه ارتش پره از ایوکو330 و مایلر مثلا که چی بشه اینم شد دلیل برتری؟؟؟!!!!!! من هم کاری ندارم شیراز کی چی میخرد وچی حالیشه دیفرانسیل و گیربکس های ولوو واقعا عالین ومشکلی ندارن بهتر از بنز هم هستند باور نداری برو ان12 را با مایلر مقایسه کن متوجه بشی چی به چیه قارداشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
24 : ام وی ام یا اکسنت البته من ابادانم واکسنت اروندی ولی مشکلاتی برای تردد داره موندم کدو مو بخرم
مسعود : دوستانی که چهارشنبه گفتن میرن دفتر مرکزی رفتن یا نه؟ اگه رفتن نتیجه چی شد؟ چی گفتن؟
اشکان : سلام دوستان،چندروز پیش به برنامه پیک بامدادی رادیو پیام دادم که موضوعش رسیدگی به مشکلاتیه که مردم باارسال پیامک خواهان رسیدگی به اونا هستن،امشب ازاین برنامه با من تماس گرفتن ومن هم مشکلات شماره گذاری ماشینارو براشون گفتم اونا هم گفتن پیگیری میکنن ،یکی ازراههای حل مشکل رسانه ای شدن موضوعه لطفادوستان همکاری کنند،فقط ارسال یک پیامک(شماره پیامک برنامه پیک بامدادی30000610بعدازخبرسراسری8صبح و2ظهر)
امیر : سلام دوستان با عرض معذرت این همه آشغال آشغال نکنید تو رو خدا. همین پژو 405SLX که فلانی بدش میاد، یارو میگه آشغال ایرانی و... 1 شهریور که به فروش گذاشتند، سوم شهریور یعنی 2 روز (48 ساعت) ظرفیتش تکمیل شد. اگه شما یکی از این آشغال‌ها رو زمین بزارید واقعا 100تا خریدار تو صف می‌ایستند. پس خودتونو بی‌خود ناراحت نکنید. آین ماشین ها خریدار دارن که هر روز گرونش می‌کنند و کک یکیشون هم نمی‌گزه.
مم : بچه ها دقت کردین که تعداد نظرات در مورد اپتیما از همه ماشینها بیشتره اصلا سر به فلک کشیده و سایت سنگین شده مثل قبل زود لود نمیشه !!!!!... من به همه سایتها و ماشینها سر میزنم و بعضی وقتها متلک هم میگم ولی نظرات در مورد اپتیما واقعا از حوصله بسیاری از مخاطبان خارج شده و رکورد دار شده !!!!..... از قدیم مولانا گفته اگر در مورد کسی اختلاف نظرات زیاد باشه اون ادم بسیار ادم مهمی است... به نظر اپتیما ماشین بسیار مهمی هست که این همه نظر مردم رو جلب کرده و همه سایت مربوط به خودشونو ول کردن در مورد اپتیما دارن نظر میدن... خخخخخخخخ موفق باشید
فرزاد : سلام عزیزم اره دقیقا واسه منم این پیام امد و کمی خوشحال شدم از بابت اینکه حداقل سود دیرکردو میدن... باز خداروشکر
هادی : مصطفی جان نمایندگی ها دارن
هادی : ایول خدایش راست میگی دمت گرم
مسعود : صندلیش برقی نیست؟ اتوماتشو میگم پس چرا گفتن 8 حالت تنظیم میشه؟ممنون از اونایی که دارند
اشکان : به نظر من حالاکه شرکت داره سود دیرکرد رو پرداخت میکته احتمالا مشکل داره حل میشه وگرنه اگه میدونست حالاحالاها حل نمیشه پیشنهادسودنمیداد،عجله کردی اگه میشه کنسلش کن.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.