رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)

1Carهمان طور که می دانید اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ داده و اساس عملکرد رادیاتور اتومبیل را بررسی خواهیم نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سیستم به همراه اجزای مختلف آن را مشاهده می کنید.

 

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

دراتومبیل های امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده است. پس از جذب دمای موتور آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته شده و آب مجدداً خنک می شود. سپس آب خنک شده مجدداً به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

اجزای سیستم خنک کننده

 رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

رادیاتور محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با از گرفتن گرمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. فضای داخل رادیاتور به صورت شبکه بندی بوده و  تبادل حرارتی بسیار زیادی با هوا داشته و آب داغ را به سرعت خنک کرده و آماده انتقال مجدد به موتور می کند. رادیاتور در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

فن

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

فن یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتر انجام شده و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر انجام شود. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور خودرو می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

مجاری آب

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

به منظور خنک شدن موتور آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. برای همین منظور در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت نکرده و موتور را خنک کند.

ترموستات

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه آن شود (که این امر در زمستان ها باعث می شود تا بخاری خودرو به طور کامل داخل خودرو را گرم نکند). در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد تا وقتی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را می دهد و به این ترتیب دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

واترپمپ

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خور را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا مجدداً به رادیاتور منتقل می شود.

مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

همان طور که تا اینجا گفته شد مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مثل رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آمدش در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند که از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد و همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد.

درب رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود. در آخر، با دیدن این فیلم (دانلود) کوتاه که توسط مجموعه 1Car برای شما زیرنویس شده است با عملکرد این سیستم به طور کامل آشنا شوید.

/uploads/Cooling System.flv


منابع

Howstuffworks

Wikipedia

برچسب : خنک , رادیاتور , خنک کننده


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مرتب سازی :

33 نظر

رضا
0

خیلی ممنون مطالبتون خیلی عالی بودن
15:13  1393/02/29
پاسخ دادن
امير
0

سلام فن كاميون بنده كار نميكند (آكسور)آيا قابل تعمير هست يا نه راهنمايي كنيد متشكرم
11:52  1392/12/19
پاسخ دادن
ناصر
4

من پژو پارس دارم مدتی است صبحها که ماشین را روشن میکنم از بالای قسمت چپ راداتور اب میرزد بیرون نمیدانم چه چیز باعث این عمل می شود
16:08  1392/12/09
پاسخ دادن
علی
1

هوا داره رادیاتور داش
03:25  1393/03/09

علی
1

سلام ازشماخیلی ممنونم خیلی خوب بود
15:21  1392/12/04
پاسخ دادن
عنایت
4

با سلام مطالب عالی بود ولی یک سئوال- اگر ترموستات را برداریم مشکلی بهم نمی زند؟ باتشکر
20:56  1392/11/30
پاسخ دادن
mrr
1

چرا نمی زنه؟ ترموستات جریان آب رو مواقعی که موتور سرده قطع میکنه و موجب گرم شدن موتور میشه . برداشتن آن موجب سرد کار کردن موتور می شه و بازده موتور پایین میاد
15:12  1393/04/17

على
0

سلام وممنون لطفا بفرماييد درجه مناسب امبر اب بايد كجاست و بس از توقف با خاموش شدن خودرو دما تاجه ميزاني بالا بره طبيعى است

13:32  1392/11/25
پاسخ دادن
vahhab
2

من فکر میکنم هر ماشینی درجه آب نرمالش فرق میکنه. بستگی به حجم موتور، تعداد فین رادیاتور و کلن فشار آب داره.
206 آمپر بازی میکنه، حین حرکت بدون توقف رو نصف وای میسه، ولی تو ترافیک سپر به سپر تا 1 خط مونده به خط قرمز بالا میره، چه کولر بگیری چه نگیری.اگه رادیات هوا نداشته باشه آمپر به قرمز نمیرسه.
مگان و مزدا که 2000CC هستن آمپر همیشه زیره نصف وایمسه.
گل فیکس رو نصفه همیشه.
یه MVM داغون هم یکساله گرفتم که تو اتوبان آمپر عمرا بالا بیاد، این زمستونی حسرت بخاری به دلمون موند، بچه رو میپیچیم لا پتو که نچاد D:D:
02:07  1392/11/26

عالی
0

عالی
00:07  1392/11/19
پاسخ دادن
سعید
0

ممنون اطلاعات خوبی بود
18:50  1392/11/16
پاسخ دادن
امیر
0

من میگم خوب بود ولی در مورد توربو هم چیز هایی بگذارید
19:16  1392/11/01
پاسخ دادن
علی
0

واقعا دستتون درد نکه ، خیلی ها از این موارد اطلاعاتی ندارن و این مقالات کمک خیلی زیادی می کنه . باز هم ممنون .
23:50  1392/10/20
پاسخ دادن
rahi
0

خیلی عالی بود دستتون درد نکنه..........................
13:00  1392/10/06
پاسخ دادن
مصطفی
1

ممنون از لطف شما امیدوارم همیشه سرفراز باشید
01:08  1392/10/04
پاسخ دادن
فراز
1

سلام
تشکر از اطلاعات بسیار خوبی که گذاشتید موفق باشید .
21:31  1392/09/19
پاسخ دادن
مهدیه
0

واقعا عالی بود ممنون تحقیقم برترشد تشکر می شود
19:33  1392/09/12
پاسخ دادن
هیمن
0

با تشکر فراوان واقعا کامل و بدون نقص بود
19:17  1392/09/08
پاسخ دادن
یوسف
0

تشکر .خیلی خیلی جاب بود
08:13  1392/09/06
پاسخ دادن
مسلم
2

ضمن عرض تشکر
با شدت آب از پشت موتور بیرون می زند علت چیست؟
11:59  1392/09/01
پاسخ دادن
مرضیه
0

عالی بود
14:44  1392/08/28
پاسخ دادن
haned
0

عالیه دمتون گرم همین که بحت خیلی تخصصی نیست
20:02  1392/05/01
پاسخ دادن
ناشناس
0

آقا دمت گرم
16:37  1392/04/23
پاسخ دادن
ابراهیم
0

ممنون، اطلاعات سایتتون خیلی خوبه ولی من دنبال یه پروژه 50 صفحه ای در مورد سیستمهای خنک کاری موتور میگردم اگه کسی میتونه کمکم کنه لطفا بگه. ایمیلم اینه: salivanjak@yahoo.com
12:49  1392/03/15
پاسخ دادن
حمیدی
0

ممنونم مطالبتون عالیه به خصوص که همراه با تصویرند اگه ممکنه مطالبی هم در مورد سخنک کننده ماشین های سنگین بذارید با تشکر
18:13  1392/02/14
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
1

پاسخ به: کاربر
مشخصات فن خنک کننده رادیاتور در خودروهای مختلف متفاوت است. در بعضی اتومبیل ها (مانند مرسدس-بنز 230E,w124)، پروانه خنک کننده نیروی خود را توسط تسمه و فولی از گردش میل لنگ تامین می کند. البته در این خودرو فن همیشه در حال گردش نبوده و فقط در مواقع گرم شدن موتور، کلاچ پشت پروانه عمل کرده و فن را به چرخش در می آورد.
ولی در اتومبیل های دیگر، فن های برقی بسته به حجم موتور و سیستم خنک کننده، دارای مشخصات متفاوتی می باشند که البته تمام آن ها با جریان DC (جریان مستقیم) کار می کنندکه میزان آن در اکثر خودروهای سبک و سواری 12 ولت است. ولی در مواردی مثل سرعت گردش در دقیقه و یا آمپر متفاوت هستند.
13:23  1392/02/10
پاسخ دادن
کاربر
2

مشخصات برق فن ها چیست؟ ولت ؟آمپر ؟ وات ؟ ac? dc?
11:42  1392/02/10
پاسخ دادن
فرزاد
3

اقا دمتون گرم تو رو خدا کمی هم راجع به ماشینهای معمولی داخلی خودمون راجع به چگونگی عیب یابی از طریق صدای خودرو راجع به مراکز تخصصی تعمیر خودرو در مراکز استانها چگونگی قیمت تعمیرات خودرو و امار استادان خوب تعمیر خودرو در سراسر کشور خبر رسانی کنید تا سایت شما حالت جامع و رفرنس بهتر و معتبر تربی بگیرد که مراکز علمی ناچار به رجوع به سایتتون شوند البته همین الان هم سایتتون عالیه
12:18  1392/02/03
پاسخ دادن
فرهاد
2

واقعا ممنون از زحماتی که میکشید
19:59  1392/02/02
پاسخ دادن
حامد
3

عالی بود مرسی
19:51  1392/01/18
پاسخ دادن
ستار
4

نوشته های مفیدی بودند آفرین
17:46  1392/01/18
پاسخ دادن
فرهادحسن زاده
1

خیلی خوب
00:22  1392/09/07

کاربر: Goyban Bahar
9

ممنون
و خسته نباشید که مقاله هایی در همه سطوح میذارید
20:42  1392/01/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام یک از خودروهای زیر را برای ناوگان تاکسیرانی مناسب میدانید؟



مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عليرضاzenx : سلام خدمت آقا حميد و ساير دوستان . ديگه به سلامتي تيبا شما هم داره ميرسه دستتون . مبارك باشه و چرخاش به سلامتي و خوشي واستون بچرخه . موفق باشيد .
عليرضاzenx : سلام خدمت ريالا رضا و ساير دوستان . اينكه رله شما خرابه رو بايد خود نمايندگي تشخيص بده يعني صرف اينكه شما بهشون بگيد خرابه و بايد تعويض بشه مورد قبول اونها نيست ، اگه خودشون تشخيص بدن كه خرابه ميگن بايد تعويض بشه ، خيلي وقت ها هم مكانيكاشون با ترفند هاي خودشون اون عيب رو مثلا برطرف ميكنن كه نخوان زحمت تعويض به خودشون بدن و همين كه پاتون رو از نمايندگي بيرون گذاشتين دوباره روز از نو و روزي از نو . فقط قطعات مصرفي هست كه شامل گارانتي نميشه. سال 90 حتي روغن خودرو رو هم مجاني تعويض ميكردن چه برسه بخوان دستمزد بگيرن ولي حالا... موفق باشيد دوستان .
عليرضاzenx : سلام خدمت شما و ساير دوستان . روال معمولش اين بود كه ظرف 3 روز از سايپا كاشان برسه دست نمايندگي . اما بستگي به باربري هم داره كه خودرو شما توي باربري معطل نشه . اما حداكثر خيلي طول بكشه ظرف 7 روز ميرسه دستتون . اين نكته رو هم بگم بعضي از نمايندگي ها اگه مثلا امروز خودرو دستشون برسه يك يا دو روز بعد به خريدار واسه تحويل گرفتن خودرو اطلاع ميدن . مباركتون باشه و چرخاش به سلامتي واستون بچرخه . موفق باشيد دوستان .
حمید : کیا سراتو 2000
هادی : جن داره ماشینتون.... ببر دیاگ بزن و اگر نشد بده برات فرمت کنن.
کامران : پشتش عین پراید 141 است. صفحه کلاچ لبفان نقطه ضعف اصلیشه. ام وی ام در دنده 1 تا2 قدرتی عمل می کنه و شتابی نداره ولی در دنده 4 و 5 قدرت موتورش آزاد می شه و کشش بیشتری نسبت به لیفان میده. ام وی ام 180 اسب بخاره ولی لیفان 140 تا است . ام وی ام از سال 90 تولید شده و روز به روز بیشتر جا می افته ولی لیفان 1800 یک سال نیست که تولید می شه. اول لیفان 520 بود که تولیدش متوقف شد، بعد 620 1600 سی سی بود که تولیدش متوقف شد حالا 1800 اومده. طبق نشره منتشر شده در سایت سازمان بازرسی و استاندارد ، بین 40 تا 60 میلیون ام وی ام بیشترین فروش را داره و درصد رضایت مردم بیشتر از لیفانه البته جک از هر دو محبوب تره که 13 میلیون گرون تره. از نظر کیفی مرتب جای ام وی ام و لیفان عوض می شه که در این دو مساویند.
بهنام : سلام منظور شما از امروز روز عید بود یعنی دیروز؟؟؟؟ مگه اینا تعطیلات هم کار می کنن که وضعیت خودروی شما توی سایت تغییر کرده یا اینکه مدتی هستش که شما سایتو چک نکردین مهندس؟؟؟ لطفا جواب بدین
saeed : سلام یاشار جان آقا ببر نمایندگی بگو برنامه اش رو برات آپدیت کنن گاز کولرت رو هم بگو یه چک کنن، من که همین مشکل سرد و گرم کولر رو داشتم، وقتی هم باد گرم میداد بوی بد گاز کولر هم تو ماشین میومد بردم برنامه رو آپ کرد و یه 200 سی سی گاز هم زدن توش و الان چشمش نکنم عالیه عالی شده ;)
ياسين : من ازرا گرانژور داشتم فروختم ي اوپتيما خريدم عاليه اوپتيما بخريد ضرر نميكنيد بخريد عاليه
حميدooo : با سلام به دوستان عزيز وتشكر فراوان از يرادران جناب مهندس مهدي از پيگيري هاي ايشان و عليرضا گل بابت جوابهاي ايشان به سوالهاي دوستان عزيز در ضمن ماشين بنده در تاريخ 06/05/93 فاكتور شد
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.