رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)

1Carهمان طور که می دانید اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ داده و اساس عملکرد رادیاتور اتومبیل را بررسی خواهیم نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سیستم به همراه اجزای مختلف آن را مشاهده می کنید.

 

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

دراتومبیل های امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده است. پس از جذب دمای موتور آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته شده و آب مجدداً خنک می شود. سپس آب خنک شده مجدداً به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

اجزای سیستم خنک کننده

 رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

رادیاتور محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با از گرفتن گرمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. فضای داخل رادیاتور به صورت شبکه بندی بوده و  تبادل حرارتی بسیار زیادی با هوا داشته و آب داغ را به سرعت خنک کرده و آماده انتقال مجدد به موتور می کند. رادیاتور در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

فن

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

فن یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتر انجام شده و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر انجام شود. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور خودرو می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

مجاری آب

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

به منظور خنک شدن موتور آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. برای همین منظور در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت نکرده و موتور را خنک کند.

ترموستات

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه آن شود (که این امر در زمستان ها باعث می شود تا بخاری خودرو به طور کامل داخل خودرو را گرم نکند). در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد تا وقتی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را می دهد و به این ترتیب دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

واترپمپ

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خور را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا مجدداً به رادیاتور منتقل می شود.

مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

همان طور که تا اینجا گفته شد مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مثل رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آمدش در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند که از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد و همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد.

درب رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود. در آخر، با دیدن این فیلم (دانلود) کوتاه که توسط مجموعه 1Car برای شما زیرنویس شده است با عملکرد این سیستم به طور کامل آشنا شوید.

/uploads/Cooling System.flv


منابع

Howstuffworks

Wikipedia

برچسب : خنک , رادیاتور , خنک کننده


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مرتب سازی :

33 نظر

رضا
0

خیلی ممنون مطالبتون خیلی عالی بودن
15:13  1393/02/29
پاسخ دادن
امير
0

سلام فن كاميون بنده كار نميكند (آكسور)آيا قابل تعمير هست يا نه راهنمايي كنيد متشكرم
11:52  1392/12/19
پاسخ دادن
ناصر
4

من پژو پارس دارم مدتی است صبحها که ماشین را روشن میکنم از بالای قسمت چپ راداتور اب میرزد بیرون نمیدانم چه چیز باعث این عمل می شود
16:08  1392/12/09
پاسخ دادن
علی
1

هوا داره رادیاتور داش
03:25  1393/03/09

علی
1

سلام ازشماخیلی ممنونم خیلی خوب بود
15:21  1392/12/04
پاسخ دادن
عنایت
4

با سلام مطالب عالی بود ولی یک سئوال- اگر ترموستات را برداریم مشکلی بهم نمی زند؟ باتشکر
20:56  1392/11/30
پاسخ دادن
mrr
0

چرا نمی زنه؟ ترموستات جریان آب رو مواقعی که موتور سرده قطع میکنه و موجب گرم شدن موتور میشه . برداشتن آن موجب سرد کار کردن موتور می شه و بازده موتور پایین میاد
15:12  1393/04/17

على
0

سلام وممنون لطفا بفرماييد درجه مناسب امبر اب بايد كجاست و بس از توقف با خاموش شدن خودرو دما تاجه ميزاني بالا بره طبيعى است

13:32  1392/11/25
پاسخ دادن
vahhab
2

من فکر میکنم هر ماشینی درجه آب نرمالش فرق میکنه. بستگی به حجم موتور، تعداد فین رادیاتور و کلن فشار آب داره.
206 آمپر بازی میکنه، حین حرکت بدون توقف رو نصف وای میسه، ولی تو ترافیک سپر به سپر تا 1 خط مونده به خط قرمز بالا میره، چه کولر بگیری چه نگیری.اگه رادیات هوا نداشته باشه آمپر به قرمز نمیرسه.
مگان و مزدا که 2000CC هستن آمپر همیشه زیره نصف وایمسه.
گل فیکس رو نصفه همیشه.
یه MVM داغون هم یکساله گرفتم که تو اتوبان آمپر عمرا بالا بیاد، این زمستونی حسرت بخاری به دلمون موند، بچه رو میپیچیم لا پتو که نچاد D:D:
02:07  1392/11/26

عالی
0

عالی
00:07  1392/11/19
پاسخ دادن
سعید
0

ممنون اطلاعات خوبی بود
18:50  1392/11/16
پاسخ دادن
امیر
0

من میگم خوب بود ولی در مورد توربو هم چیز هایی بگذارید
19:16  1392/11/01
پاسخ دادن
علی
0

واقعا دستتون درد نکه ، خیلی ها از این موارد اطلاعاتی ندارن و این مقالات کمک خیلی زیادی می کنه . باز هم ممنون .
23:50  1392/10/20
پاسخ دادن
rahi
0

خیلی عالی بود دستتون درد نکنه..........................
13:00  1392/10/06
پاسخ دادن
مصطفی
1

ممنون از لطف شما امیدوارم همیشه سرفراز باشید
01:08  1392/10/04
پاسخ دادن
فراز
1

سلام
تشکر از اطلاعات بسیار خوبی که گذاشتید موفق باشید .
21:31  1392/09/19
پاسخ دادن
مهدیه
0

واقعا عالی بود ممنون تحقیقم برترشد تشکر می شود
19:33  1392/09/12
پاسخ دادن
هیمن
0

با تشکر فراوان واقعا کامل و بدون نقص بود
19:17  1392/09/08
پاسخ دادن
یوسف
0

تشکر .خیلی خیلی جاب بود
08:13  1392/09/06
پاسخ دادن
مسلم
2

ضمن عرض تشکر
با شدت آب از پشت موتور بیرون می زند علت چیست؟
11:59  1392/09/01
پاسخ دادن
مرضیه
0

عالی بود
14:44  1392/08/28
پاسخ دادن
haned
0

عالیه دمتون گرم همین که بحت خیلی تخصصی نیست
20:02  1392/05/01
پاسخ دادن
ناشناس
0

آقا دمت گرم
16:37  1392/04/23
پاسخ دادن
ابراهیم
0

ممنون، اطلاعات سایتتون خیلی خوبه ولی من دنبال یه پروژه 50 صفحه ای در مورد سیستمهای خنک کاری موتور میگردم اگه کسی میتونه کمکم کنه لطفا بگه. ایمیلم اینه: salivanjak@yahoo.com
12:49  1392/03/15
پاسخ دادن
حمیدی
0

ممنونم مطالبتون عالیه به خصوص که همراه با تصویرند اگه ممکنه مطالبی هم در مورد سخنک کننده ماشین های سنگین بذارید با تشکر
18:13  1392/02/14
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
1

پاسخ به: کاربر
مشخصات فن خنک کننده رادیاتور در خودروهای مختلف متفاوت است. در بعضی اتومبیل ها (مانند مرسدس-بنز 230E,w124)، پروانه خنک کننده نیروی خود را توسط تسمه و فولی از گردش میل لنگ تامین می کند. البته در این خودرو فن همیشه در حال گردش نبوده و فقط در مواقع گرم شدن موتور، کلاچ پشت پروانه عمل کرده و فن را به چرخش در می آورد.
ولی در اتومبیل های دیگر، فن های برقی بسته به حجم موتور و سیستم خنک کننده، دارای مشخصات متفاوتی می باشند که البته تمام آن ها با جریان DC (جریان مستقیم) کار می کنندکه میزان آن در اکثر خودروهای سبک و سواری 12 ولت است. ولی در مواردی مثل سرعت گردش در دقیقه و یا آمپر متفاوت هستند.
13:23  1392/02/10
پاسخ دادن
کاربر
2

مشخصات برق فن ها چیست؟ ولت ؟آمپر ؟ وات ؟ ac? dc?
11:42  1392/02/10
پاسخ دادن
فرزاد
3

اقا دمتون گرم تو رو خدا کمی هم راجع به ماشینهای معمولی داخلی خودمون راجع به چگونگی عیب یابی از طریق صدای خودرو راجع به مراکز تخصصی تعمیر خودرو در مراکز استانها چگونگی قیمت تعمیرات خودرو و امار استادان خوب تعمیر خودرو در سراسر کشور خبر رسانی کنید تا سایت شما حالت جامع و رفرنس بهتر و معتبر تربی بگیرد که مراکز علمی ناچار به رجوع به سایتتون شوند البته همین الان هم سایتتون عالیه
12:18  1392/02/03
پاسخ دادن
فرهاد
2

واقعا ممنون از زحماتی که میکشید
19:59  1392/02/02
پاسخ دادن
حامد
3

عالی بود مرسی
19:51  1392/01/18
پاسخ دادن
ستار
4

نوشته های مفیدی بودند آفرین
17:46  1392/01/18
پاسخ دادن
فرهادحسن زاده
1

خیلی خوب
00:22  1392/09/07

کاربر: Goyban Bahar
9

ممنون
و خسته نباشید که مقاله هایی در همه سطوح میذارید
20:42  1392/01/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام یک از خودروهای زیر را برای ناوگان تاکسیرانی مناسب میدانید؟



مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : تقصیر ما مردم وقتی یک چیزی گرون میشه همه هجوم میلرند برایه خریدن،آن وقت انتظار دارند که گرونی نباشه ،وای بر خودمون
نریمان : اصلا ماشین خوبی نیست ، بسیار خشک ، توپوگرافی دست انداز را کاملا مشخص منتقل میکنه ، شتاب پایین ، بدنه ضعیف ، طراحی قدیمی ، به هیچ وجه آفرود نیست و در صورت استفاده آفرود سریع به سر و صدا میافته . کیفیت کابین در حد جیلی هست. با این پول نیو اکتیون ، میتسوبیشی گزینه های معقولی هستند اگر کسی میخواهد شاسی بلند شهری بخرد.
تینا : سلام من به تازگی اسپورتیج ۲۰۱۴ وارداتی خریدم ولی متاسفانه ناویگاشن کار نمیکنه و به چند جا که سر زدم میگن چون سفارش عربستانه ما نمیتونیم نصبش کنیم ازتون راهنمایی میخوام باید چیکار کنم
ali : واقعا عاشق نیسان جی تی ار هستم. اون کامارو نشون میده سرتا پا تیونینگ موتور شده! اولش تو دنده یک و دو جلو میفته یکم ولی دنده سه یا چهار بصورت خودجوش ! و برق عاسا جی تی ار میوفته جلو و قهرمان میشه... الکی نیست که نیسان جی تی ار لامبورگینی اونتادور و مورسیه لگو و فراری رو تو پیست شکست داده ..
سعید : فقط جون میده واسه اینکه پشت فرمون بشینی و تمام گاز باهاش بتازی و جاده رو مقل موم توی دست هات بگیری.
سعید : برای شاسی بلند هم شتاب و سرعت اهمیت داره. چون تو جاده دوطرفه اگه خودرو شتاب نداشته باشه مطمئنا تا بیای از یک تریلی 18 چرخ رد بشی خودروی مقابل تو رو له می کنه. مخصوصا که خودروی مقابل اتوبوس و کامیون باشه. توی شاسی بلندها هم شتاب های عالی داریم مثل : کیا موهاوی V8 با شتاب 6.5 ثانیه - تویوتا لندکروز GXR و لکسوس LX570 با شتاب 7 ثانیه - پورشه کاین با شتاب 4.2 ثانیه - بی ام و x6 با شتاب 4 ثانیه. مخصوصا bmw x6 که من خودم از نزدیک شتابش رو دیدم. وحشتناکه. یک بار سرعتش رو سنجش کردم . به این صورت که فاصله میان دو میدان شهر رو که تقریبا 400 متر بود در عرض 3 ثانیه طی کرد.
mb1909 : در کل ناشین خوبی نیست.سیستم تعلیق خشک که کاملا ضرباتو منتقل میکنه, کیفیت مواد بکار رفته در داخلش خیلی پایینه و صندلی هاش خصوصا در عقب زیاد راحت نیست هلبته این در مورد گونه ی دو لیترییشه که من ازمایش کردم ولی نمیدونم که نسخه ی 2400 سی سی بهتر شدهه یا نه که البته از نظر قوای محرکه مطمئنا عملکرده بهتر ی داره. اما ظاهر خوبی داره واز ماشینایی مثل لیفان x60 و x33 وچینی های دیگه خیلی بهتره. البته قیمتشم دو برابر اوناس.
Hassan : حرفی از ورود ماشینی به بازار زده نشده عزیز من داره میگه قرار فعالیتش رو در زمینه شاسی بلندش گسترش میده و احتمال داره توو نمایشگاه ۲۰۱۶ دیترویت به نمایش بذارتش. پولتو نیگه دار الان ، لازمت میشه !
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : دوستان من نمیخوام تعصبی به قضیه نگاه کنم ولی 2 ساله دارم 530 سوار میشم تا الان فقط لنت ترمز براش عوض کردم و یک بار سر 5000 کیلومتر بردم گارنتی دیگه هم نبردم الان هم 45000 کیلومتر کارکرده کدوم ماشین ایرنیه که 45000 تا کارکنه و عیبی سرش نیومده باشه ؟؟؟خودتون قضاوت کنید دنده هاش مثله روز اول جا میره شتاب ماشین هیچ فرقی نکرده حتی شمع های این ماشینو تعویض نکردم.فقط همون اول 4 حلقه لاستیک کومهو کره ای 205 انداختم و بس...
شاهد : سلام. من خردادماه تیبا ثبت نام کردم برای تحویل مهر که تو قرارداد زده تحویل از 1 الی 30 مهر کسی میدونه که دعوتنامه رو برای تکمیل وجه حدوداً کی میفرستن؟ یعنی تا کی باید بقیه پولش رو جور کنم؟
سعید : سلام رانا من فاکتور شد ولی تحویل ندادند
ss : سلام الان کمری هم تاکسی است. در ترمینال شرق تهران کلی تاکسی جیلی است. به نظر من ماشینی که بد باشه تاکسی نمی شه. و هر چی تاکسی بشه خدمات پس از فروشش بهتر می شود ، قطعاتش بیشتر و ارزانتر میشه . به نظر من تاکسی شدن حسنه. ولی یک عده می گن عیبه
حمید : سلام . هر ماشینی که بتونه تاکسی بشه ازلحاظ گیفی خوبه
نسیم : من حدود 20 تومنی دارم و میخوام ماشین بگیرم . محل کارم تو جاده مخصوص هست و من هر روز باید برم. بین ام وی ام یا پراید کدوم مناسب تره؟ (معمولا 80- 100 میرم نه بیشتر )
فرزانه : امروز نگین خودرو زنگ زدم. تیپ معمولی فلوینس 82 تا و فول اپشن 122تا. تحویل 120روز کاری. بنظر شما من جیلی هاچ بک اتومات بگیرم یا فلوینس ساده؟ می خوام زیر 90 باشه
شاهد : سلام من پراید که ثبت نام کردم وقتی انصرراف دادم دو هفته ای پولم رو دادند ولی خیلیها هم بودن که خیلی با تأخیر گرفتن. کلا همه چیز تخم مرغ شانسیه
فرهاد : من سه ماهه تحویل گرفتم اصلا راضی نیستم حداقل 10 مرتبه نمایندگی و امداد خودرو سر ماشینم اومدن هنوزم مشکل داره فقط ظاهرش قشنگه البته رانندگی هم باهاش راحته
شهرام : آقا مهدی من دو سال ال نود داشتم،این مشکلتو منم داشتم،مشکلو با تمیز کردن استوپر حل کردن. اگه بتونی استوپر اصل فرانسه پیدا کنی مشکلت حله و الا بایست باهاش بسازی یا مثل من بفروشی بره. موفق باشید.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.