رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)

1Carهمان طور که می دانید اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ داده و اساس عملکرد رادیاتور اتومبیل را بررسی خواهیم نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سیستم به همراه اجزای مختلف آن را مشاهده می کنید.

 

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

دراتومبیل های امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده است. پس از جذب دمای موتور آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته شده و آب مجدداً خنک می شود. سپس آب خنک شده مجدداً به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

اجزای سیستم خنک کننده

 رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

رادیاتور محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با از گرفتن گرمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. فضای داخل رادیاتور به صورت شبکه بندی بوده و  تبادل حرارتی بسیار زیادی با هوا داشته و آب داغ را به سرعت خنک کرده و آماده انتقال مجدد به موتور می کند. رادیاتور در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

فن

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

فن یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتر انجام شده و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر انجام شود. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور خودرو می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

مجاری آب

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

به منظور خنک شدن موتور آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. برای همین منظور در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت نکرده و موتور را خنک کند.

ترموستات

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه آن شود (که این امر در زمستان ها باعث می شود تا بخاری خودرو به طور کامل داخل خودرو را گرم نکند). در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد تا وقتی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را می دهد و به این ترتیب دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

واترپمپ

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خور را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا مجدداً به رادیاتور منتقل می شود.

مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

همان طور که تا اینجا گفته شد مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مثل رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آمدش در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند که از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد و همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد.

درب رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود. در آخر، با دیدن این فیلم (دانلود) کوتاه که توسط مجموعه 1Car برای شما زیرنویس شده است با عملکرد این سیستم به طور کامل آشنا شوید.

/uploads/Cooling System.flv


منابع

Howstuffworks

Wikipedia

برچسب : خنک , رادیاتور , خنک کننده


این مطلب را به اشتراک بگذارید...


مقالات مرتبط

مرتب سازی :

34 نظر

وحید
0

میخاسم ببینم اگه منبعی سراغ دارید ک اطلاعات بیشتر و کاملتری در مورد خنک کاری موتور هس بم معرفی کنید ممنون میشم!
اینم ایمیلم . vzr.raouf@yahoo.com
17:51  1393/05/13
پاسخ دادن
رضا
0

خیلی ممنون مطالبتون خیلی عالی بودن
15:13  1393/02/29
پاسخ دادن
امير
0

سلام فن كاميون بنده كار نميكند (آكسور)آيا قابل تعمير هست يا نه راهنمايي كنيد متشكرم
11:52  1392/12/19
پاسخ دادن
ناصر
7

من پژو پارس دارم مدتی است صبحها که ماشین را روشن میکنم از بالای قسمت چپ راداتور اب میرزد بیرون نمیدانم چه چیز باعث این عمل می شود
16:08  1392/12/09
پاسخ دادن
علی
1

هوا داره رادیاتور داش
03:25  1393/03/09

علی
1

سلام ازشماخیلی ممنونم خیلی خوب بود
15:21  1392/12/04
پاسخ دادن
عنایت
6

با سلام مطالب عالی بود ولی یک سئوال- اگر ترموستات را برداریم مشکلی بهم نمی زند؟ باتشکر
20:56  1392/11/30
پاسخ دادن
mrr
2

چرا نمی زنه؟ ترموستات جریان آب رو مواقعی که موتور سرده قطع میکنه و موجب گرم شدن موتور میشه . برداشتن آن موجب سرد کار کردن موتور می شه و بازده موتور پایین میاد
15:12  1393/04/17

على
1

سلام وممنون لطفا بفرماييد درجه مناسب امبر اب بايد كجاست و بس از توقف با خاموش شدن خودرو دما تاجه ميزاني بالا بره طبيعى است

13:32  1392/11/25
پاسخ دادن
vahhab
2

من فکر میکنم هر ماشینی درجه آب نرمالش فرق میکنه. بستگی به حجم موتور، تعداد فین رادیاتور و کلن فشار آب داره.
206 آمپر بازی میکنه، حین حرکت بدون توقف رو نصف وای میسه، ولی تو ترافیک سپر به سپر تا 1 خط مونده به خط قرمز بالا میره، چه کولر بگیری چه نگیری.اگه رادیات هوا نداشته باشه آمپر به قرمز نمیرسه.
مگان و مزدا که 2000CC هستن آمپر همیشه زیره نصف وایمسه.
گل فیکس رو نصفه همیشه.
یه MVM داغون هم یکساله گرفتم که تو اتوبان آمپر عمرا بالا بیاد، این زمستونی حسرت بخاری به دلمون موند، بچه رو میپیچیم لا پتو که نچاد D:D:
02:07  1392/11/26

عالی
0

عالی
00:07  1392/11/19
پاسخ دادن
سعید
0

ممنون اطلاعات خوبی بود
18:50  1392/11/16
پاسخ دادن
امیر
0

من میگم خوب بود ولی در مورد توربو هم چیز هایی بگذارید
19:16  1392/11/01
پاسخ دادن
علی
0

واقعا دستتون درد نکه ، خیلی ها از این موارد اطلاعاتی ندارن و این مقالات کمک خیلی زیادی می کنه . باز هم ممنون .
23:50  1392/10/20
پاسخ دادن
rahi
0

خیلی عالی بود دستتون درد نکنه..........................
13:00  1392/10/06
پاسخ دادن
مصطفی
1

ممنون از لطف شما امیدوارم همیشه سرفراز باشید
01:08  1392/10/04
پاسخ دادن
فراز
1

سلام
تشکر از اطلاعات بسیار خوبی که گذاشتید موفق باشید .
21:31  1392/09/19
پاسخ دادن
مهدیه
0

واقعا عالی بود ممنون تحقیقم برترشد تشکر می شود
19:33  1392/09/12
پاسخ دادن
هیمن
0

با تشکر فراوان واقعا کامل و بدون نقص بود
19:17  1392/09/08
پاسخ دادن
یوسف
0

تشکر .خیلی خیلی جاب بود
08:13  1392/09/06
پاسخ دادن
مسلم
2

ضمن عرض تشکر
با شدت آب از پشت موتور بیرون می زند علت چیست؟
11:59  1392/09/01
پاسخ دادن
مرضیه
0

عالی بود
14:44  1392/08/28
پاسخ دادن
haned
0

عالیه دمتون گرم همین که بحت خیلی تخصصی نیست
20:02  1392/05/01
پاسخ دادن
ناشناس
0

آقا دمت گرم
16:37  1392/04/23
پاسخ دادن
ابراهیم
0

ممنون، اطلاعات سایتتون خیلی خوبه ولی من دنبال یه پروژه 50 صفحه ای در مورد سیستمهای خنک کاری موتور میگردم اگه کسی میتونه کمکم کنه لطفا بگه. ایمیلم اینه: salivanjak@yahoo.com
12:49  1392/03/15
پاسخ دادن
حمیدی
0

ممنونم مطالبتون عالیه به خصوص که همراه با تصویرند اگه ممکنه مطالبی هم در مورد سخنک کننده ماشین های سنگین بذارید با تشکر
18:13  1392/02/14
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به: کاربر
مشخصات فن خنک کننده رادیاتور در خودروهای مختلف متفاوت است. در بعضی اتومبیل ها (مانند مرسدس-بنز 230E,w124)، پروانه خنک کننده نیروی خود را توسط تسمه و فولی از گردش میل لنگ تامین می کند. البته در این خودرو فن همیشه در حال گردش نبوده و فقط در مواقع گرم شدن موتور، کلاچ پشت پروانه عمل کرده و فن را به چرخش در می آورد.
ولی در اتومبیل های دیگر، فن های برقی بسته به حجم موتور و سیستم خنک کننده، دارای مشخصات متفاوتی می باشند که البته تمام آن ها با جریان DC (جریان مستقیم) کار می کنندکه میزان آن در اکثر خودروهای سبک و سواری 12 ولت است. ولی در مواردی مثل سرعت گردش در دقیقه و یا آمپر متفاوت هستند.
13:23  1392/02/10
پاسخ دادن
کاربر
2

مشخصات برق فن ها چیست؟ ولت ؟آمپر ؟ وات ؟ ac? dc?
11:42  1392/02/10
پاسخ دادن
فرزاد
3

اقا دمتون گرم تو رو خدا کمی هم راجع به ماشینهای معمولی داخلی خودمون راجع به چگونگی عیب یابی از طریق صدای خودرو راجع به مراکز تخصصی تعمیر خودرو در مراکز استانها چگونگی قیمت تعمیرات خودرو و امار استادان خوب تعمیر خودرو در سراسر کشور خبر رسانی کنید تا سایت شما حالت جامع و رفرنس بهتر و معتبر تربی بگیرد که مراکز علمی ناچار به رجوع به سایتتون شوند البته همین الان هم سایتتون عالیه
12:18  1392/02/03
پاسخ دادن
فرهاد
2

واقعا ممنون از زحماتی که میکشید
19:59  1392/02/02
پاسخ دادن
حامد
3

عالی بود مرسی
19:51  1392/01/18
پاسخ دادن
ستار
4

نوشته های مفیدی بودند آفرین
17:46  1392/01/18
پاسخ دادن
فرهادحسن زاده
1

خیلی خوب
00:22  1392/09/07

کاربر: Goyban Bahar
10

ممنون
و خسته نباشید که مقاله هایی در همه سطوح میذارید
20:42  1392/01/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
aminextazi : واقعا شایان راست میگه.تازه اکورد خیلی خشکه 200 میلیون نمیارزه با این پول میشه خیلی ماشینایه دیگه خرید که برچسب مسخره ژاپنی بودن رو ندارن وخیلی بهترن رو خرید
محسن : نخیر دوست عزیز خدا رو شکر ما مثل شماها با دو سه اسم به جون یه نفر نمی افتیم. من محسن هستم که اتفاقی به این مقاله و مقاله بنز s-class سر زدم و نظرات رو خوندم الان هم سنگ کسی رو به سینه نمی زنم ولی شما نمی دونم اهل کدوم روستا هستی که نمی دونی آدم های خیلی پولدارتر از اینا هم زیادن همین تهران خودمون ثروتمند 5 تریلیونی داره . میدونی چند تا صفر داره؟
علی : محسن خان میتونم بپرسم این وسط شما چرا دایه مهربانتر از مادر شدی!! جالبه یادم میاد تو بخشهای دیگه وقتی این دوستمون سعیدخان نظر میدادن اگه 100نفر علیه اش حرفی میزدن اما یه شخص حمایتش میکرد که اسمش محسن بود.نتیجه میگیریم شما در اصل یک نفرید.ضمن اینکه یه دلیل بیار چرا تو ناراحتی!!یا نکنه دوست داری نخودهر آشی بشی.از لحن نوشتاری من و جناب ا.م عزیز میشه فهمید ما اخلاقهای مختلفی داریم.اما تو و اون دوست ما یجورید.این وسط حرف حساب تو چیه؟؟نه این تن بمیره حرفت چیه!!
MOHAMMAD : آخه آرام جون تو چرافقط به این چیزاش فکر میکنی ،به این فکرکن که چه جوری این ماشین روساختن وبه این فکرکن که چقد این ماشی ارزش داره .
MOHAMMAD : اینو می دونم که ما تا300 سال دیگه هم نمیتونیم همچین چیزی رو بسازیم .
علی : حاجی تو سر پیازی یا ته پیازی!!!این وسط شما چی میگین؟؟دایه مهربانتر از مادر شدی.جناب ا.م یه شخص دیگه هستند.از لحن نوشتاریش مشخصه ادم آرومین.اما من یکم آتیشم تندتره.مخصوصا نسبت به دلقکهایی مثل تو.یه دلیل بیار تورو ربط بدم به ماجرا؟؟وگرنه مشخصه کی هستی پروفسور بالتازالت
ا.م : اصلا کسی چیزی به شما گفته که بهت برخورده.نمیدونم چرا سنگ آقا سعید رو به سینه میزنی.نکنه شما دو تا یکییییی باشین
ا.م : عجب.تربیت و فرهنگ و .... خوب چیزایی هستن که متاسفانه....
کوروش : سلام 4 ماه سوناتا 2015 وارد کردم و 3 ماه دونبال پلاک کردنشم و هر وقت میرم فک پلاک میگن وارد سیستم نشوده میگن صبر کنین 3 ماه میرم میام فقط میخام بدونم کی پلاک میشه
FH : با سلام خدمت همه دوستان اقای گل اقا اگر منظورتون من هستم جواب حرفتان اینجا نمیشود بنویسم میگن نا محترمانه است روی سایت نمیگذرند ولی همین را بگم که اینجا جای این حرفای مسخره و مسخره بازی نیست نوشتی. منم از سال 80 راننده کامیونم بی کار نیستم برای تفنن هر از گاهی سر میزنم بحث تخصصی میشود شما که سرت توی کار نیست سر در نمیاری اینجا نظر نده من نه با شما شوخی دارم نه با هیچ کس دیگری شاید هم یکی از همینایی که باهاشون بحث کردم کم اورده دلش پره اسمش را عوض کرده رو اورده به این چرندیات شما برو با این طنزیات تان خوش باش من اینجا بحث کاملا جدی وواقعی میکنم چون شغلم هست هر سوالی هم بپرسن جواب میدم مشکلی نیست نه عصبی هستم نه با کسی دعوا دارم قبلا هم گفتم. خدمت اقا مجید عرض کنم که میشود شما چند تا از اون قطعه ی اف هاش که ایران تولید میکند را نام ببری؟؟؟؟؟!! ایران توی مونتاژ اف هاش داره کشنده را تخریب میکند براش قطع بزند ان هم با کیفیت عالی!!!! نمیدانم منظورتان چیه ولی ایران در حد و قواره این حرفا نیست داداش تو تولید قطعه پراید مانده بیاد برای اف هاش قطعه بزنه به حق حرفای نشنیده!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عليرضا : بچه ها مگان عاليه مخصوصا تو تصادف من چند روزه پيش با صدو شصت هفتاتا رفتم تو يه تپه خاكي فكر نميكردم زنده بمونم ولي اضلا چيزيم نشد كله ضربه را ماشين گرفت😄
پارسا : علی جان به نظر من کیا اسپورتیج از خیلی لحاظ از آی ایکس ۳۵ خیلی بهتره چون صفر تا صدش بالاتر از اونه و سرعتشم بیشتره و همچنین قدرت موتورش و از همه مهم تر راحتیش
احمد : قرار شده فردا برم تحويل بگيرم
ساناز : من ثبت نامی اقساطی شهریور 93 هستم.ماشینو روز اول شهریور تحویل گرفتم و یک ماه بعد مدارک اومد.رفتم تعویض پلاک و ماشینو پلاک کردم .مدل 2013 البته دنده ای .امیدوارم مدارک همه بیاد زود زود . از ماشین هم خیلی راضیم.واقعا عالیه
مهیار : من یه پراید 131.. 92دارم 15هزارتا کار کرده فعلا"مشکلی نداشته ...یعنی دوستان میگن 206 تیپ 5 اوضاش از پراید بدتر که 3یا 4هزارتا کار میکنه به مشکل میخوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرتضي : خدمت دوست عزيز كه به نظر ميرسه از فاميلاي مدير شركته سلام...سفارش مارو هم بكن رفيق..ما از ارديبهشت معطليم
جواد مهاجر : سلام این ماشین فقط دو تا مشکل داشته که اگر زیاد به ماشین فشار وارد میشد واشر سر سیلندر می سوخت و روغن ریزی از اول ماژول داشت برطرف شده این مشکل از موتور نبوده از قطعات بوده یکی دیگه هم غیر فنی بودن نمایندگی می باشد
علی : سلام کسیی میدونه نمایندگی اراک چطوریه من تازه ثبت نام کردم
کریم : سلام .به نظر من تکنولوژی مزدا یکم قدیمی شده.بتونی از بازار آزاد جیلی تهیه کنی بهتره.البته همه چیز بستگی به نظر شخصیت داره
جواد : عزیز من دیار خودرو که کلاهبرداری کرده رفته.یکم تحقیق کن
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.