محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟

 

محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟

 
تفاوت‌ خودروهای موتور جلو، موتور میانی و موتور عقب در چیست؟ محل قرارگیری پیشرانه، چه تاثیراتی بر هندلینگ می‌گذارد؟
 
دلایل بسیار خوبی برای توجیه نصب پیشرانه در جلوی خودرو وجود دارد که با استناد بر همین دلایل، یکی از ساده‌ترین و معمول‌ترین طرح‌های پیاده‌سازی قوای فنی خودرو، قرارگیریِ پیشرانه در جلو است. ولی وقتی موضوع پیچیدگی ساخت و عملکرد عالی در خودروهای پیشرفته و سریع مهم باشد، گزینه‌های انتخابی دیگری هم پیش روی مهندسان قرار دارد.
 
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
محل نصب پیشرانه، تعیین کننده‌ی موارد مهمی در خودرو، بخصوص نوع سیستم محرک، است ( اگرچه که رابطه‌ی بین محل نصب پیشرانه و نوع سیستم محرک خودرو مهم است، ولی برای مثال، در سیستم‌های چهار چرخ محرک و تمام چرخ محرک، مطلق نیست). در همین خصوص، وب‌سایت Car And Drive، با مقایسه‌ی دو مدل پورشه موتور میانی و موتور عقب، تحلیل جامعی را انجام داده است. در این مطلب سعی داریم تا با زبانی ساده این دو طرح را تشریح کنیم.
 
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
نصب پیشرانه در جلو، معمول‌ترین طرح موجود است که به دنبال آن، خودروهای محرک جلو نیز رایج‌تر هستند. قرار دادنِ پیشرانه در جلو ساده‌تر بوده و فضای بار و سرنشین بیشتری را هم در اختیار می‌گذارد. با اینکه خودروهای موتور جلو قابلیت ارتقای فنی جالب توجهی هم دارند، اما از نگاه مهندسی و عملکرد فنی قابل قبول، طرح مساعدی نیستند، بطوریکه شرکت‌های خودروسازی که به دنبال ساخت خودروی توانا هستند، یا خودروی موتور جلو را اصلا در نظر نمی‌گیرند و یا آن‌ها را به عنوان مدل‌های سطح پایین تولید می‌کنند. دلیل اینکار چیست؟
 
 
ساده‌ترین توضیح این است که از نگاه عملکرد فنی، خودروهای محور عقب بهترین نوع هستند ولی با کارگذاشتن پیشرانه در جلوی خودرو، انرژی زیادی در روند انتقال قدرت از جلو به عقب، هدر می‌رود. همچنین در خودروهای موتور جلو، به دلیل انتقال وزن به جلو در هنگام کم کردن سرعت و اضافه شدن ناخواسته بر سرعت حرکت، مقداری از ظرفیت ترمزها از بین می‌رود.
 
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
 
در خودروی موتور عقب، از نظر عام مردم، پیشرانه در جایگاه صندوق عقب قرار می‌گیرد. این طرح نیز به دلیل قرار گرفتن منبع قدرت در پشت محور عقب و افزایش شتاب و توانایی ترمزگیری طرفداران زیادی دارد. البته به دلیل وزن بیشتر عقب خودرو، درک شتاب گرفتن خودرو کمی سخت بنظر می‌رسد. ولی باید در نظر داشته باشیم که این وزن بر روی لاستیک‌های عقب هم قرار گرفته است که در عین حال باعث افزایش چسبندگی می‌شود. خودروهای موتور عقب، به دلیل ماهیت این طرح، از خودروهای سواری معمولی، ابعاد کوچک‌تری دارند که این موضوع، موجب بهبود هندلینگ می‌شود.
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
ولی خودروهای محور عقب، در بخش هندلینگ مستعد به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هستند: بیش فرمانی.
 
بیش فرمانی یعنی منحرف شدن محور عقب، و سُر خوردن خودرو. کنترل بیش فرمانی، بخصوص در شرایط آب و هوایی نامساعد مشکل است، وهرچند که بسیاری از راننده‌های حرفه‌ای، از این کار لذت می‌برند.
 
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
خودروهای موتور میانی، در بین این سه طرح نامعمول‌ترین هستند اما بر اساس مطالعات موجود، بهترین مکان نصب پیشرانه (در جلوی محور عقب) را دارند. علاوه بر نزدیک بودن پیشرانه به چرخ‌های عقب، این طرح به دلیل، ارائه‌ی بهترین توزیع وزن،مرکز ثقل و چسبندگی مورد ستایش قرار دارد. زمانی که وزن خودرو در جلو و عقب توزیع مناسبی داشته باشد( اصطلاحاً وزن مرکزی باشد)، چرخ‌ها به واسطه‌ی تحمل وزن اضافی از تعادل خارج نشده و خودرو، با دقت بیشتری هدایت می‌شود. این‌ها عامل‌هایی هستند که احتمالا یک راننده‌ی معمولی هیچگاه به آن‌ها توجه نمی‌کند ولی در پیچ‌های تند پیست، بزرگترین تفاوت را ایجاد می‌کنند.
 
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
محل نصب پیشرانه‌، تاثیر بسیار زیادی بر هندلینگ می‌گذارد و یکی از محبوب‌ترین بحث‌های میان طرفداران خودروهای برندهای معروف است. در واقع می‌توان گفت تفاوت این طرح‌ها در هندلیگ مانند تفاوت کشیدن و کشیده شدن است. در تمام طرح‌ها راننده کنترل کامل خودرو را در دست دارد ولی تفاوت‌هایی وجود دارد که برای درک آن‌ها باید حتما رانندگی با آن‌ها تجربه شود. رانندگی با یک خودروی موتور جلو (که در حقیقت اکثر ما بیشتر با این نوع خودرو رانندگی می‌کنیم) این احساس را القا می‌کند که پیشرانه از وظیفه‌ی خود آگاه بوده و با، حرکت دادن و جلو بردن خودرو، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. در خودروی موتور عقب، بنظر می‌رسد که پیشرانه به قدری قدرتمند است که اصلا حس نمی‌کند در حال حرکت دادن خودرو بوده و گویا در حال قدم زدن است! خودروی موتور میانی اما کاملا متفاوت است. تقریبا حس می‌کنید که بر روی جاده نشسته‌اید.
 
محل قرارگیری موتور، چه تاثیری بر هندلینگ دارد؟
 
اگر تابحال انواع مختلف ترن هوایی را تجربه کرده‌اید، مسلماً با تفاوت بین آن‌ها آشنایی دارید. ترن هوایی سنتی که بر روی ریل حرکت می‌کند را با ترن هوایی که از ریل معلق است در نظر بگیرید. کاملا حس متفاوتی دارند. یکی حس بالابردن را القا می‌کند و دیگری حس افتادن از ارتفاع و نجات پیدا کردن در آخرین لحظه است.
 
مطمئناً ایجاد شدن طرح‌های مختلف محل نصب پیشرانه، بی دلیل نبوده است. آیا رانندگی با انواع مختلف این نوع خودروها را تجربه کرده‌اید؟ بنظر شما کدام طرح مزیت‌های بیشتری دارد؟ شما کدام طرح‌ها را می‌پسندید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 
 
 

منبع

زومیت


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فنی , موتور , پیشرانه , جاگیری موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام برای منم هم نشده چرا ؟
علیرضا : سلام والله یه بنده خدایی نوشته بودتارای وی ۴رنگ تیتانیوم تحویل ۴فروردین فاکتورشدم ازش پرسیدم دیرکرد چقدشدگفت۵۳میلیون
علی : من ۱۷ بهمن ثبت نام کرده بودم، امروز برای من شاسی شد.
اسفندماه ی : سلام کسانی ک 141واریز پارسال بودن تکمیل وجه چند واریز کردن
سعید : دوستان اگر به احتمال یک‌درصد هم شاهین زمستان ۱۴۰۳ رو پیامک رو فرستادن برامون کسی میدونه چقدر زمان میدن برای تکمیل وجه؟ و اینکه این خبر هم درسته که هنوز زمان تکمیل وجه تموم نشده میگن که ظرفیت پر شده و دیگه نمیشه!!! ممنون میشم راهنمایی کنید🙏
ممد : تارا پلاس مشکی ۱۹ فروردین هنوز پلاک نشده هرکی مشکی پلاک شده خرداد بگه
سارا : واقعا تا ۴ فروردین فاکتور شده
محبیS5 : میگفتن که موقع تحویل یه فرم هست برا خسارت تاخیر باید حتما امضا کنی به شما فرم ندادن؟ من امروز کارت ماشینم اومد هنوز براتحویل تماس نگرفتن
چانگان بی چانگان : من مراجعه کردم سایپا بازاریابی و فروش امور مشتریان ورودی یک دقیقا روبروی معین خودرو جاده مخصوص کد ملی منو زد سیستم گفت شما متقاضی هستی ولی فقط برای افرادی که تکمیل وجه کردن خودرو موجوده کسایی که پیامک نرفته نه ثبت سفارشی تا حالا شده نه مونتاژی شروع شده به من گفت ما منتظر تصمیم وزارت سمت هستیم تعیین تکلیف کنیم ظاهرا مشکل ارز هست یا ارز ندارن یا میخوان نیمایی رو افزایش بدن . همین امروز بخوان ثبت سفارش کنن چند ماه طول میکشه فقط ممکنه مونتاژی راه بیوفته ممکنه اون هم شاید …. نباید وقتی ۶۰۰۰ تا خودرو دارن ۱۱۰۰۰ تا ارسال به خودرو ساز میزدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : معمولا دوماه قبل از تحویل دعوت نامه تکمیل وجه میاد
شایان بهاری : 11787028 هم شد . 11787031 نشده فعلا
سورن جدید : سلام تا آخر ماه یا اول تیر
رانا پلاس تکمیل وجه8 بهمن : امروز ساعت 2بعدظهر فاکتور شدم حالا بریم با پلاک شدن دست وپنجه نرم کنیم
احمد 4723 : کسی خبر جدیدی از اونایی که گواهینامشون اعتبار تموم شده بود دیگه نداره؟؟ پیامکی؟؟ تبدیلی؟؟ چیزی نیومد براتون
207دنده تحویل31شهریور : سلام کسی میدونه ما که تحویل آخر شهریور هستیم چه زمانی باید واریز دوم رو انجام بدیم چون باید وام بگیرم ممنون میشم جواب بدین
کارن : ببینیم تعریف کنیم
حسین سورن جدید : 17 دی تکمیل وج سورن جدید 17 فروردین تحویل روفاکتور میچرخه بنطر عزیزان کی فاکتور میشه ممنون میشم جواب بدید
سلام : توقف تولید خورد پارس داخل لیست کارخانه برداشت شد نیستش
پارس بهار : سلام دوستان من بخشنامه 4743 هستم پارس بهار چند روز پیش پیام تبدیل اومد 207 میخواستم که تکمیل شد به نظرتون چقدر طول میکشه که دوباره پیام تبدیل بیاد برام؟ خواهش میکنم جواب بدید ممنونم چون میخوام پولم جمع کنم