چرا کیت های آب سوز کردن خودرو در 99/9 درصد مواقع کلاه برداری است؟

 

چرا کیت های آب سوز کردن خودرو در 99/9 درصد مواقع کلاه برداری است؟

 

در سالهای گذشته کیت‌های مخصوص به آب سوز کردن خودرو در سرتاسر جهان با کدی موسوم به HHO به فروش رسیده‌است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر از چندگاهی فردی یا شرکتی مدعی ساخت وسیله‌ای شده که با نصب آن خودروی شما آب سوز می شود. در ادامه قصد داریم نگاهی به این ادعاها داشته باشیم و ببینیم که آیا عملا این مسئله امکان پذیر است یا خیر؟

 

 

کیت آبسوز ایرانی خودرو
 

 

گفتنی است که در سال ۱۳۹۸ نیز با توجه به موج خبری در خصوص این طرح٬ در قالب مقاله‌ای به ابعاد علمی این موضوع پرداخته بودیم٬‌ اما حالا با توجه به فروش کیت‌های آب سوز با قیمتی در حدود ۸ میلیون تومانی و دست یابی به شواهدی تازه٬‌ بر آن شدیم که با نگاهی دقیق‌تر موضوع خودروهای آب سوز را بررسی نماییم!

 
 
خودرو آب سوز
 

این کیت‌ها به هیچ عنوان اختراع تازه یا یک اختراع ایرانی نیستند و در سطح جهانی عموما با نام «HHO generator» شناخته می‌شوند. در واقع از یک الکترولیز برای تقسیم آب (H2O) به مولکول‌های پایه خود یعنی 2 هیدروژن و 1 اکسیژن استفاده می‌کنند.

این سیستم به تنهایی قابلیت کار کردن ندارد و شما مجبور هستید تا همچنان از سوخت اصلی موتور استفاده کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید٬‌ مشابه چنین کیتی اخیرا در ایران نیز معرفی و نصب می‌شود که علیرغم تبلیغات اولیه «خودرو آبسوز» همچنان به استفاده از بنزین نیازمند است و در واقع به عنوان مکمل برای کاهش مصرف سوخت معرفی می شود٬‌ هرچند در این زمینه نیز کارایی لازم را ندارد!

شماتیک کاری سیستم HHO
 

چرا کیت آب سوز کار نمی‌کند؟

سیستم الکترولیز موجود در این کیت‌ها که نیروی خود را از طریق دینام خودرو (با بازدهی بسیار پایین تامین می‌کند)٬ با تولید یک نوع گاز قهوه‌ای رنگ که از هیدروژن و اکسیژن بدست می‌آید، آن را به درون محفظه سوخت اضافه می‌کند تا موتور خودرو علاوه بر سوخت اصلی هیدروژن نیز بسوزاند٬ این نوع گاز معمولا در صنعت جوشکاری کاربرد دارد و نمی تواند به عنوان سوخت کارایی داشته باشد٬‌ اما وجود این گاز برای قانع کردن خریدار این کیت‌ها که قرار است ماجرای آبسوز شدن خودرو خود را باور کنند٬‌ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کیت خودرو آب سوز کلاه برداری
 

 

این کیت‌ها به طور معمول از سلول‌های خشک برای انجام این کار استفاده می‌کنند. این سلول‌ها در نقش قطب مثبت و منفی برای برق گرفته شده از دینام خودرو عمل می‌کنند. در مورد بازدهی دینام٬‌ باید گفت که تامین برق از دینام عملا به معنای افزایش مصرف سوخت خودرو و فشار به سیستم برق رسانی است و الکترولیز کردن آب با این شیوه به خودی خود بازدهی منفی دارد و میزان سوخت مصرفی٬‌ به هیچ عنوان با هیدروژن تولید شده٬‌ جبران نمی‌شود!

 

خودرو ابسوز
 

 

از نظر الکتروشیمیایی، هیدروکسید پتاسیم (KOH) با افزایش رسانایی الکتریکی آب موجب انتقال آسان‌تر جریان میان صفحات فلزی می‌شود و از یخ‌زدگی آب درون مخزن در سرما جلوگیری به عمل می‌آورد. گاز تولید شده که معمولا حجم ناچیزی هم دارد٬ توسط خلا موتور به منیفولد ورودی کشیده می‌شود٬‌ تا به ظاهر در موتور خودرو مصرف شود.

گرچه تمامی این موارد از نظر تئوری قابل انجام است، اما نیاز به انرژی بسیاری زیادی برای این انجام فرآیند وجود دارد.

به طور مثال در یک تحقیق صورت گرفته توسط دانشگاه اسکندریه مصر توانستند سیستمی برای تولید و تزریق «اکسی هیدروژن» به درون محفظه منیفولد ایجاد کنند٬‌ اما در نهایت این آزمایش برای یک خودرو روزمره قابل استفاده نبود.

 

خودرو ابسوز
 

 

گرچه در همین تحقیق به علت استفاده از تجهیزات اندازه گیری آماتوری و نبود امکانات و تجهیزات در حد و اندازه یک مرکز تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروسازی، نمی‌توان اعداد اعلام شده توسط آن را تایید کرد.

بزرگ‌ترین مشکل سیستم‌های آب سوز کردن خودرو مربوط به قوانین ترمودینامیک و میزان انرژی مورد نیاز برای انجام چنین فرآیند شیمیایی پیچیده است.

قانون اول ترمودینامیک که به آن اصل بقا انرژی نیز می‌گویند. عنوان می‌کند که انرژی نه خلق می‌شود و نه از بین می‌رود. بلکه از صورتی به صورت دیگر تبدیل می‌شود.

در قانون دوم ترمودینامیک نیز بیان می‌شود که تمامی فرآیندها تنها در یک جهت امکان پذیر است.

موتور هیدروژنی تویوتا یاریس
 
در موتورهای هیدروژن سوز تحقیقاتی از یک مخزن ویژه حمل هیدروژن استفاده می شود٬ چرا که الکترولیز کردن آب با استفاده از برق خودرو از نظر ترمودینامیکی با بازدهی منفی همراه است و نمی توان انرژی مصرف شده برای الکترولیز را با سوزاندن هیدروژن جبران کرد.

براین اساس سیستم‌هایی برای استفاده از هیدروژن در خودروهای احتراق داخلی معرفی شده‌اند٬‌ اما تمامی این سیستم‌ها مجهز به یک مخزن جداگانه ذخیره ساز هیدروژن هستند و نیاز به شارژ مجدد هیدروژن دارند که تامین هیدروژن خالص به شدت پرهزینه است، اما در کیت های اصطلاحا آبسوز چنین موردی وجود ندارد و شاهد نصب قطعاتی در راستای تبدیل آب خالص (آب مقطر) به هیدروژن هستیم که البته کارایی نمایشی دارند و در عمل تغییری در عملکرد مثبت موتور ایجاد نمی‌کنند.

یک کارشناس مهندسی شیمی٬‌ در رابطه با سیستم شیمیایی کیت‌های خودرو آبسوز می‌گوید٬‌ «به طور کلی هیدروژن یکی از ترکیب پذیرترین و فعال‌ترین عناصر در جدول شیمیایی است است و رها سازی هیدروژن خالص در منیفولد ورودی خودرو نمی‌تواند کارایی موثری بر کارکرد موتور داشته باشد٬‌ چرا که هیدروژن قبل از رسیدن به محفظه احتراق٬‌ قطعا با هوای ورودی موتور ترکیب شده و عملا بار دیگر تبدیل به رطوبت و بخار آب می‌شود.»

خودرو آبسوز کلاهبرداری
 
نمونه مشابه از کیت آبسوزی که به عنوان یک اختراع ایرانی مطرح می شود به راحتی در اینترنت قابل خرید است و براساس بررسی های متعدد به هیچ عنوان کارایی مفیدی ندارد.

مهندس مائده باقری در این رابطه می‌افزاید:‌ «شاید اضافه کردن اکسیژن خالص به محفظه احتراق بتواند٬‌ انفجار قوی تری را پدید آورد ولی اضافه کردن هیدروژن به هوای ورودی به موتور و پس از آن نیز افزودن بنزین‌٬‌ نه تنها کارایی موثری ندارد بلکه می‌تواند موتور را نیز از تنظیم خارج کند.»

محمد داوری٬‌ دیگر کارشناس ارشد شیمی در رابطه با سیستم کارکرد کیت‌های آبسوز به دیجیاتو می‌گوید:‌ به طور کلی اگر قرار به استفاده از هیدروژن باشد٬‌ باید یک سیستم و مدار مجزا برای هیدروژن تعبیه شود.»

 

کیت خودرو آب سوز کلاه برداری
 

 

مهندس بهنام جلیلی٬‌ کارشناس مکانیک خودرو در پرسش دیجیاتو در رابطه با عواقب استفاده از کیت‌های آبسوز با این شیوه در خودروهای داخلی می‌گوید:‌ «چنین کاری عملا با اضافه کردن آب به بنزین تفاوتی ندارد و جدا از فشار سنگین به سیستم دینام و مدار برقی خودرو٬‌ در بلند مدت به پوسیدگی و زنگ زدگی اجزای داخلی موتور منجر می‌شود. همچنین افزایش مصرف سوخت ناشی از کارکرد دائمی دینام و برهم خوردن تنظیم موتور نیز از جمله دیگر عواقب نصب چنین کیت‌هایی است که عملا نوعی از کلاه برداری محسوب می‌شوند و در میان کارشناسان فنی کاملا مردود اند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عدم کارایی کیت‌های آبسوز HHO می‌توانید به منبع این مطلب مراجعه کرده و ویدیوی مربوطه در یوتوب را مشاهده فرمایید.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آب سوز کردن خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

رضا
0

بیان این نظریه کاملا مغرضانه وهدفمند ومشخص است از سوی یک گروه یا سازمان خاص نوشته شده است آنچه را که ازلحاظ ترمودینامیک گفته شد جعل علمی بیش نیست
التماس تفکروتعقل معنوی
16:21  1403/02/13
پاسخ دادن
Majorrezvan@gmail.com
1

چه نظر را تایید کنید و چه نکنید مشخص هست که در این مورد خیلی ها تایید دارند که فرایند الکترولیز بسیار مراحل کم هزینه ای دارد که کمتر بیان میشود چراکه استفاده بنزین به عنوان سوخت مافیا دارد و همین باعث گفتن توضیحات گفته شده از سوی برخی بی اطلاع از انرژی های آزاد مشود، و خیلی دیگر هم نادانسته تایید می کنند، بدانید راهکارهای بسیار کم هزینه و کم انرژی وجود دارد تا شما به یک سوخت پاک مثل هیدروژن دست پیدا کنید، التماس تفکر و تحقیق داریم جناب.
21:45  1403/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : در جواب داریوش منهم ۱۶ مهر همه چیه امده نمایندگی پرسیدم گفت مشکل گمرک است ولی مرکزی زنگ مزنم مگه همچین چیزی وجود ندارد
دوگانه بهمن : سلام طاهره خانم چرا زودتر واریز نکردی دی ماهی ماشینو تحویل گرفتن شما هنوز فاکتور نشدی فردا فاکتور میشی
سلام دوگانه بهمن : سانازجان سلام شما را فراموش نکردن کارها داشت خیلی خوب پیش میرفت باز یه کمی شل شد الان باز دوباره خوب شد دی ماهی سر یکماه ماشینو گرفتن ما الان ۲۲ روزه پول دادیم هنوز فاکتور نشدیم ایشاالله برای اسفندی همین روزها میاد اصلا نگران نباش عزیزم این هم تمام میشه خدا نگهدار
کیان : قابل توجه ما... کجای سهند اس یه سر و گردن از اطلس بالاس میشه بگی ماهم بدونیم سانروف که نداره دوربین دنده عقب نداره مانیتور نداره دکمه رو فرمان نداره اچ اس آ نداره تریم دو رنگ داشبورد جدید نداره فقط ساینا اس با چراغ ها و سپر جدید وسلام
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : وقیمتش تو بازار امروز چنده خواهشا جواب بدید
هادی زارعان : دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه ماشین کی میاد
هادی زارع : سلام دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه کی میاد ماشین ینی چه
علی : سلام یک سال و 5ماه از اولین واریزی دیگه خسته شدیم
قیمت : سلام الان قیمتت تو بازار چنده . تک و دوگانه
ایکس 33 اتومات اسماعیل : فرشید جان یک کلام میشه مدیزان خودرو به روال سابق برگرده یانه به نظر شما عزیز کی برمیگرده
هایما : سلام خیلی خوب میشه دوستانی که فاکتور میشن علاوه بر تاریخ فاکتور تاریخ های دیگه مثل ارسال و دریافت و تحویل پلاک هم بگن
ایکس33 اتومات /سوگل : 16 اسفند تکمیل وجه نقدی تخصیص شده ولی فاکتور و بیمه نشده من برج 6 پارسال اریزو ثبت نام کردم و آخر برج 9 تحویل گرفتم و هیچ مشکلی نبود و همه چیز به موقع انجام شده ولی نمی دونم چرا x33 فاکتور نمی شه؟؟
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوست عزیز 207 کد 60021 آیا esp و ارتقا هست؟؟؟
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : سلام مبارک باشه چ رنگی و سقف فلز یا شیشه