پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده، مشمول تورم نیست

 

پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده، مشمول تورم نیست

 

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: با توجه به مصوبه 473 شورای رقابت پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده خودروسازان مشمول تورم نمی‌شود اما این مصوبه مشمول خودروهای عرضه‌شده در طرح یکپارچه که وزارت صمت متولی فروش آن بوده، نیست.

سپهر دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش اخیر قیمت خودرو، آیا پیش پرداخت خودرو شامل تورم می شود یا خیر؟ و آیا پیش پرداخت خودروهای فروخته شده در طرح یکپارچه شامل افزایش قیمت می شود؟ اظهار داشت: امروز مطلبی در فضای مجازی با عنوان «پیش پرداخت خودرو شامل تورم نمی شود» منتشر شده که به صورت دقیق عنوان نشده است. 

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به مصوبه 473 شورای رقابت، بیان داشت: در جلسه 473 شورای رقابت اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر کردند که  چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

وی در ادامه گفت: اما پیش فروش های اخیر در «طرح عرضه یکپارچه خودرو» که متولی آن وزارت صمت است از این مصوبه مستثنی است. 

دادجوی توکلی بیان داشت: در واقع شورای رقابت برای نحوه پیش فروش خودرو توسط وزارت صمت شرایطی تعیین نکرده است و فقط شرایط پیش فروش خودرو برای خودروسازان براساس مصوبه 473 تعیین شده است. 

وی اظهار داشت: بنابراین اگر خودروسازی قبل از مصوبه افزایش قیمت خودرو،  اقدام به پیش فروش کرده باشد اکنون که قیمت ها افزایش یافته است، پیش پرداخت خریدار شامل تورم نمی شود اما باقی مانده قیمت خودرو مشمول تورم است. 

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت صمت با بیان اینکه شورای رقابت نحوه فروش خودرو را به وزارت صمت واگذار کرده است، اظهار داشت: بنابراین از آنجا که شورای رقابت نحوه پیش فروش خودرو را برای وزارت صمت تعیین نکرده است خودروهایی فروخته شده در طرح یکپارچه مشمول مصوبه 473 نیست، از طرفی وزارت صمت در اطلاعیه های فروش خودرو اعلام کرده بود که خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه براساس قیمت های روز خواهد بود. 

15 فروردین شورای رقابت قیمت جدید خودروهای تولید داخلی را مصوب کرد و براساس مصوبه شورای رقابت میانگین افزایش قیمت خودروها 29 درصد و حداقل و حداکثر افزایش قیمت خودروها نیز به ترتیب 10 درصد و 42 درصد بود.

وزارت صمت نیز در واپسین روزهای اسفند ماه 1401 عرضه خودرو از طریق طرح یکپارچه را انجام داد که در این عرضه حدود 900 هزار نفر متقاضی خرید خودرو ثبت نام کردند و بر اساس اعلام وزارت صمت این خودروها در سال جاری به مشتریان براساس نوبت دهی تحویل داده می شود.

مخاطبان در این پویش نوشته اند: ما و کسانی که در طرح پیش فروش خودروهای شرکت سایپا و ایران خودرو شرکت کرده‌ایم از شورای رقابت و وزارت صنعت و معدن درخواست داریم تا مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت موضوع پنجم را اجرایی کرده و مبلغی که در مرحله اول پرداخت شده است را شامل افزایش قیمت نکنند و صرفا درصد افزایش قیمت به باقی مانده مبلغ خودرو در زمان ثبت نام تعلق بگیرد. بدیهی است مبلغ پرداختی در زمان ثبت نام ارزش خود را داشته و در صورت اجرا نشدن قانون مصرف کننده متضرر می‌شود.

در ادامه این پویش آمده است: البته که بسیاری از ثبت نام کنندگان و حواله داران بدون مشارکت و بدون سود انصرافی در این طرح ها شرکت کرده اند بنابراین درخواست داریم قوه قضاییه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و وزارت صنعت از مصرف کنندگان حمایت کرده و نیز قانون را اجرا کرده و حسن نیت خود را به مردم محترم ایران نشان دهند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دنا پلاس تحویل آبان کی تکمیل شد، پیام میده ظرفیت تکمیل ، بعد از 3 روز آبان پرشد ؟
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟