راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی

 

راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی

 
واژه لوگو برگرفته شده از کلمه یونانی (Logos) به معنی زبان است. به این معنی که لوگوها با ما حرف می زنند، فرهنگ و رسم و رسومات منطقه ای که ان شرکت به ان تعلق دارد را به ما می گویند.
 
در زبان فارسی معادل فارسی آن را نشانه انتخاب کرده اند. لوگو ممکن است یک حرف، نماد، عدد، یک طرح گرافیکی و یا ترکیبی از آنها باشند.
یک ارم نمایانگر نشانه های زیادی با خود است که هر کسی با نگاه کردن به ان بتواند آن را درک کند.
در خصوص دنیای خودرو آرم یک شرکت مهمترین عناصر خارجی دیداری برای تشخیص آن است. از این رو کمپانی های بزرگ خودروسازی همواره سعی می کنند آرم خود را با معنی های مختلف طراحی کنند به ابن دلیل که تحقیقات نشان داده است که هر آرم در دید عمومی مردم می تواند معنی متفاوتی پیدا کند.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
از دید متخصصین لوگو های گرد نشان دهنده رابطه بین محیط و داخل و صمیمیت بین مشتری و فروشنده را نشان می دهد در حالی که اشکال زاویه دار نشان دهنده انرژی، محکم بودن و قدرت را نشان می دهند.
 
با نگاهی به آرم شرکت های خودروسازی اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند این است که خودروسازی های شرقی بیشتر از دایره و غربی ها از اشکال زاویه دار استفاده می کنند.
 
با وجود جهانی شدن صنعت خودروسازی معلوم شده است که 68 درصد از شرکت ها تمایل به تغییر آرم خود از اشکال زاویه دار به گرد را دارند. حالا به معرفی مفهوم چند شرکت خودروسازی معروف می پردازیم.
 
مرسدس بنز
 
اولین خودرویی که این آرم بر روی سوار شد دایملر مدل 1909 بود. ستاره سه پر که نشان از تسلط بنز بر روی زمین، آب و آسمان را نشان میداد را روی دایملر 1909 دیده شد. در سال 1937 نیز حلقه ای به دور آن ترسیم شد که تاج افتخاری برای این شرکت محسوب میشد.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم که آرم ها ممکن است در دید عموم معنی گوناگون دیگری پیدا کنند در مورد آرم بنز نیز اینگونه بود. که می گویند ستاره سه پر و حلقه دور آن به معنی این است که آب، روغن و بنزین در ان بریزید و به دور دنیا بروید.
 
تویوتا
 
با یک نگاه سطحی به ان یک گاو چران ژاپنی با یک کلاه بزرگ می بینید اما سه دایره گنجانده شده در آرم تویوتا نشان از سه قلب تپنده مشتری، محصول و پیشرفت تکنولوژی و فرست های بی حد و مرز تویوتا را نشان می دهد.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اسم خود تویوتا نیز از ترکیب دو کلمه ژاپنی To و Yota است که به ترتیب به معنی فراوانی و برنج است.
 
ولوو
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
آرم ولوو نشان از پیمان محکم و فولادی بین مشتری و شرکت است و همچنین نشان دهنده سپر، نیزه و سیاره مریخ است، که هر کدام نمادی برای آهن هستند.
 
آئودی
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
با بهم پیوستن چهار شرکت Audi, DKW, HORCH و Wanderer آرم این شرکت نیز از پیوستن چهار حلقه اتحاد به یکدیگر حکایت می کند.
 
مزدا
 
در کشوری همانند ژاپن که بر سنت های خود احترام زیادی قائل هستند آرم مزدا نیز که یک حرف V است به معنی درک هدف، ابتکار و لطافت است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
جالب است بدانید که برخی از منابع به ارتباط نام مزدا با اهورا مزدا در فرهنگ ایران باستان اشاره کرده اند.
 
بی ام و
 
نشان بی ام و یک ملخ هواپیما در حال چرخش است که با پس زمینه آسمان آبی به نمایش در آمده، از هنگامی که شرکت بی ام و تصمیم به ساخت موتور های هواپیما کرد این آرم را برگزید.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
ب ام و (با تلفظ صحیح تر بی ام وی) در واقع در سال های اولیه عمر خود نه تنها در زمینه ساخت موتور سیکلت و موتور هواپیما، بلکه در زمینه مهندسی موتور کشتی نیز فعالیت وسیعی داشت و نشان این شرکت به نوعی زمین، دریا و آسمان را با حالتی دایره وار که نشان از چرخش و تحرک است به یکدیگر پیوند می دهد.
 
سیتروئن
 
با نگاه به آرم سیتروئن در واقع یک حرکت رو به بالا را فرض می کنید در حالی که اینگونه نبوده و طراح آن ایده دیگری در ذهن خود داشته است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
علامت نظامی دوتایی آن را آندره سیتروئن که ابتدا در کار تولید چرخ دنده بود، به عنوان نمادی برای چرخ دنده عنوان کرد.
 
پورشه
آرم پورشه نماد محلی شهر زادگاه خود یعنی اشتوتگارت است که در لغت به معنی شهری برای پرورش اسب شهر داشته است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اسب نشان مزارع اشتات، شاخ ها، خطوط قرمز و مشکی بخشی از نشان سلطنتی پادشاه وورتمبرگ است ولی این روزها اشتوتگارت که زادگاه مرسدس بنز هم محسوب می شود به محلی برای ساخت خودروهای فوق العاده مبدل شده است.
 
سوبارو
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اولین شرکت خودروسازی ژاپنی علامتی از ستارگان خوشه پروین را به عنوان آرم خود برگزیده است.
 
هیوندای
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
بیضی که حرف H در آن گنجانده شده است نشان از تفکر شرکت در مورد پیشرفت را نشان می دهد و همین طور حرف H مورب آن نشان از دست مشارکتی است که بین مشتری و کارخانه اتصال برقرار کرده است.
 
رنو
 
سال 1922 رنو برای آنکه بوق خودرو های خود را محافظت کند، لوگویی ویژه طراحی کرد که به شکل یک الماس بود.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
بعدها در سال 1924 فضای خالی درون این نشان به دلیل مسائل آیرودینامیکی حذف شد و اکنون سال هاست که محصولات رنو با این آرم شناخته می شوند.
 
میتسوبیشی
با وجود اینکه میتسوبیشی بیشتر از 25 سال در انگلستان دوام نیاورد اما اولین خودروی خود را در سال 1917 ساخت، تاریخچه این شرکت به سال 1870 و اولین کشتی که ساختند بر می گردد. سه الماس نشان از سه ملخ کشتی است که به تاریخچه آنها مربوط بوده و واژه میتسوبیشی به معنی سه منشور است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اخیرا نیز مشخص شده است که همه ی انچه در مورد ملخ کشتی و الماس به ان اشاره شد درست نبوده و آرم میتسوبیشی، از ترکیب نشانه دو خانوادگی بوجود آمده است و همه شایعات که می گفتند که براساس گذشته این شرکت بیان شده بود، مورد تردید واقع شد.
 
پژو
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
اولین خودرو پژویی که تولید شد نام شیر بر روی آن بود که نشان محلی شهر بلفورد (محل ساخت اولین خودروی پژو) را روی آن گذاشته بودند.
 
کادیلاک
دهه های 1950 و 1960 که رقابت جدی بین خودروسازان در گرفت بطوریکه برای هر محصول جدید، نماد تازه ای تعریف می کردند. از این رو این دو دهه را نیز سال های اوج طرح ها و نماد های گرافیکی می دانند.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
کادیلاک نیز در سال 1998 برای جایگزینی آرم خود، طراحان صاحب نامی را به کار گرفت و لوگو شکیل و جالب فوق پدید آمد.
 
طرح اولیه این لوگو به نشان خانوادگی انتونی دلاموته مربوط می شود، مردی که با نام سر کادیلاک شناخته می شد و مقامی میان پایه در دولت ایالات متحده داشت، شرکت کادیلاک سال های اولیه فعالیت خود را به ساخت ارابه های فلزی مشغول بود.
 
فولکس واگن
سال 1939 ریمپیسه فردی بود که در یک رقابت درون سازمانی آن را طراحی کرد و بخاطر خلاقیت خود 50 مارک پاداش بابت ان دریافت کرد. آرمی که او طراحی کرد، آرم اصلی شرکت بود، توسط چرخ دنده که نماد رسمی جبهه کارگری آلمان بود احاطه شده بود.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
بعده ها پس از جنگ جهانی دوم چرخ دنده آن حذف شد. لازم به ذکر است که ریمپسه طراح خودرویی بود که هیتلر ان را لذت از مسیر می دانست. خودرویی که ما آن را نام فولکس غورباقه ای (بیتل) می شناسیم.
 
فراری
شرکتی که به تولید خودروهایی اسپرت و گران قیمت معروف است حرف حدیث زیادی پشت اسب بلند شده بر روی دوپای ان وجود دارد. با حرف S و F کنار اسب شروع می کنیم که مخفف Scuderia Ferrari است. اما در مورد اسب نیز در حقیقت مربوط به یک خلبان معروف ایتالیایی در جنگ جهانی اول است که همیشه بر روی هواپیمای خود ان را ترسیم می کرد.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
به گفته برخی ارم فراری مربوط به شهر اشتوتگارت است و یا شایعات دیگری وجود دارد که می گوید خانواده اقای کنت فرانسیسکو باراکا اسب های زیادی نگه داری می کردند.
 
روایات مرتبط با فراری، هنوز تمام نشده است، عده ای نیز بر این باورند که آرم اسب را از روی یک هواپیما سقوط کرده آلمانی که علامت شهر اشتوتگارت بود الهام گرفته اند. اما در مورد کلمه اشتوتگارت که به معنی مزرعه است در زبان آلمانی و به زبان ایتالیایی همان Scuderia تلفظ می شود.
در 17 ژوئن سال 1923 بود که انزو فراری پس از بردن در یک مسابقه سرعت با مادر فرانسیسکو (کنتس پاولینا) آشنا شد و او به انزو پیشنهاد کرد تا از نشان از اسب بر روی خودرو های خود استفاده کند تا برایش خوش شانسی به همراه بیاورد. انزو نیز نخستین بار پس از 11 سال در 24 سپتامبر 1934 از آن استفاده کرد.
 
شورولت
واقعا باور کردن آن که چند تکه کاغذ دیواری الهام بخش لوگو شورولت باشد، سخت است.
 
راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی
 
با این حال تشکیل شورلت در ابتدای قرن بیستم دلیلی بود که چند شرکت خودروسازی با یک دیگر ادغام شوند و حاصل آن شرکتی بود که برای سال ها بزرگترین تولید کننده خودرو دنیا و قلب تپنده صنعت آمریکا نامیده می شد.
ریشه آرم شورولت که یکی از آرم های شرکت جنرال موتورز است به سفر موسس شرکت اقای ویلیام دورانت به پاریس در سال 1907 باز می گردد.
 
ویلیام آنچنان مسحور کاغذ دیواری اتاق خود شده بود که چند تکه از آن را داخل کیف پول خود گذاشت و به آمریکا آورد. چند سال بعد او این تکه ها را مبنا طراحی آرم شورولت قرار داد. خود نام شورولت نیز از نام راننده مسابقه ای فرانسوی آن دوران (لوئیس شورولت) به عاریت گرفته شده است.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پژو , رنو , فولکس , تویوتا , بنز , پورشه , ائودی , فراری , شورولت , هیوندای , میتسوبیشی , سوبارو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

فرزاد
0

آرم دو غول ایران؛ یکی سر بریده اسب که نشانه جون کندن خودرو برای رفتن و آرم دیگری ستاره سه پر که با سه بست محکم شده‌اند که نشانه ضعف است تا موقع حرکت پاشیده نشود
11:44  1395/08/10
پاسخ دادن
علي
1

با سلام
متاسفانه اين مقاله سايتهاي موبايلي مشكل داره هميشه ارم ب ام و تصور مي شد كه نشانه ملخ هواپيماست و آبي آن هم آبي آسمانه ولي اينطور نيست بر اساس مجله ماشين ارم ب ام و به علت رنگ پرچم ايالت باواريا آلمان اين رنگي هست و ربطي به ملخ نداره.
ارم مزده اصلا ربطي به حرف v نداره بلكه اشاره به گل لاله داره اصلا معروفه اين آرم به گل لاله و مزدا هم واقعا برگرفته از اهورا مزدا است به علت علاقه بنايانگذار شركت به سنت ايراني و آريايي است .ارم شوي در جديد ترين منابع به عنوان صليب مطرح مي شه كه به اين شكل درآمده بيشتر مابع رسمي دنيا رابطي بين اين و كاغذ ديواري رو رد مي كنند
09:33  1395/08/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
DA : ▫تعیین تکلیف تعهدات خودروی ساینا.اس دوگانه سوز ▫اعلام دعوتنامه پیشنهادی ساینا.اس دوگانه سوز 🔻مشتریان ساینا.اس دوگانه سوز که زمان تحویل خودروشان در قرارداد گروه خودروسازی سایپا بهمن ماه ۱۴۰۲ بود، همین خودرو، مطابق قرارداد و مهلت زمانی ۱۵ روزه برای تکمیل وجه با قیمت ۲۸۷ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان به مشتریان تحویل داده خواهد شد. 🔗 saipanews.com/news/id/23602 🆔 @saipanews_com
عادل : برا خودمم تاحالا چند بار تاریخ آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده آخرین تاریخش هم برای پنج اردیبهشت هست با پشتیبانی که تماس گرفتم گفتن به خاطر همین موارد هست هرچند ایران خودرو هیچ کدوم از حرفهاشون راست نیست احتمالن اینم دروغ گفتن😑😑
mhd S3 : روال ثبت شکایت تعزیرات چطوری هستش؟.من ماشین رو بگیرم دادگستری شکایت می کنم برای تاخیر بدبختی ما شهرستانی ها که فقط یه نمایندگی داریم اینه که نمایندگی با هامون سر لج افتاده پیگیری می کنی تازه شاکی هم هستن ولی تهران و بقیه شهرا بزرگ چنتا نمایندگی دارن
mhd S3 : دو نفر فکر کنم تحویل گرفتن تو تاریخچه همین گفتگو ها چک کنی میبینی
T8 : بله ، برا تحویل هم باید با نمایندگی در تماس باش تا بارگیری کنن بیاد برسه زمان میبره
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : سلام تو میز خدمت من آمده تبدیل ویژه ماشین تحویلم 207 ارتقا یافته هست موعد تحویلم هم خرداد هستش کل مبلغ و واریز کردم بعدش ما برج 8 اجباری تبدیل کردن ب پانا ارتقا یافته ما هم انجام دادیم الان این چیه دیگه تبدیل ویژه کسی میدونه جریان چیه ممنون میشم جواب بده
علی اتوماتیک اسفند 402 : سلام کی تکمیل وجه کردی مگه بعدش مکه ثبت نامت شما سامانه یک پارچه بوده
محمد اتومات : امروز دقیقا 90 روزه واسه کوییک اتومات تکمیل وجه کردم. هیچی معلوم نیست.
محسن 207دنده اسفند : ن عزیز 8تومان
م : سلام امروز رفتم. نمایندگی شهرمون گفت. که معلوم نیست شاید ده روز دیگه شاید یه ماه دیگه یعنی واقعا نمیدونن. کی میاد یا نمیخوان. بگن
207 پانو : شما هنوز فاکتور نشدی ؟ چندمی ؟
207 : بعد تحویل خودرو میتونی همون نمایندگی نقد یا اقساط انجام بدید
یوسف : سلام سایناجی ایکس زمستان1403هستم کی پیامک میادقبلاپیام امده براساینا85گانه واریزنکردم ممنون میشم اگه جواب بدیدزنگ زدم میگن50 و50هست
اسفند دوگانه : سلام برا من الان از نمایندگی زنگ زدن گفتند دعوت نامه ساینا تک برات اومده پیشنهادیه اگه میخوای بیا تکمیل وجه کن ،چی میگن بعد دوسال
رانا : تشکر