حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟

 

واردات خودرو

از روزی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد،قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته؛هرچند واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت و افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار عنوان می کنند،اما کماکان اعتراض ها به این تصمیم ادامه دارد.
 
متین‌دخت والی‌نژاد: ساماندهی بازار خودرو، در دولت یازدهم کلید خورد.زمانی که مسعودکرباسیان رییس وقت گمرک تصمیم گرفت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را متوقف کند،خیلی از واردکننده ها به جمع منتقدان او پیوستند،با این حال این تصمیم تا به امروز ادامه داشته است.
 
تصمیم به توقف سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی دوماهی است که اجرا شده است.تصمیم دولت برای توقف این سایت،البته براساس دو اخطاری است که طی دو مرحله در چهارسال گذشته به واردکنندگان خودرو ابلاغ شد و بر مبنای آن از واردکننده ها خواسته شده بود که در صورتی می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که دارای نمایندگی از کشور واردکننده و داشتن تعمیرگاه تخصصی و خدمات پس از فروش باشند.با وجودی که برخی واردکنندگان این دستورالعمل را رعایت کرده بودند اما کماکان برخی ها نیز تلاش می کردند که با درخواست های متعدد از دولت مبنی بر تاخیر در اجرای این مصوبه از زمان برای واردات بیشتر استفاده کنند. با این حال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه این مصوبه را نهایتا اجرایی کرد و  پس از او محمدشریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت هم این مصوبه با قاطعیت بیشتری دنبال کرد.
 
به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو،اعتراض ها از سوی واردکننده ها بالا گرفت.همزمان شایعاتی در فضای مجازی مطرح  شد که حکایت از آن داشت،مناطق آزاد این مصوبه را دور می زنند.به دنبال این طرح این شایعه علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد:«عدم امكان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می شود. همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ادامه دارد.» (اینجا)
 
در همین رابطه علی علی آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت هم گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز ندارد.»
 
بنا به گفته علی آبادی فراهانی از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند.
 
در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت؛ رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد. (اینجا)
 
بخش خصوصی،معترض!
 
به دنبال تصمیم های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت بیشترین اعتراض ها را بخش خصوصی و واردکننده ها مطرح کردند.آنطور که رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید این کار غیرقانونی است.مهدی دادفر دبیر این انجمن هم معتقد است که این تصمیم دولت سبب نابود شدن بازار واردکننده ها می شود.
 
در همین حال مسعود خوانساری در نامه ای به محمدشریعتمداری؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.
 
رئیس اتاق تهران در این نامه نوشته است:«از حدود یک ماه قبل به صورت ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی، ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است. این اقدام در بازار اثرات مشخصی دارد. اولین موضوع این است که بازار با تلاطم و تنش مواجه می‌شود و در حاشیه آن امتیازات ویژه هم برای واردکنندگانی که تا قبل از تاریخ ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم دستور توقف ثبت سفارش واردات خودرو را لغو کند و صدور ثبت سفارش به روال عادی بازگردد.» 
 
واکنش مردم
 
 رویدادهای اخیر، البته بر بازار هم اثر گذاشته؛قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته و این افزایش البته بازار خودروهای تولید داخل را هم رونق بخشید است. فعالان بازار معاملات خودرو البته شرایط را مبهم ارزیابی می کنند.
 
خبرآنلاین با طرح این سوال مطرح است که با توجه به این‌که حداقل قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از 50 میلیون تومان است، آیا ادامه روند افزایشی واردات خودرو اقدام درستی استاین موضوع را با کاربران در میان گذاشت.
 
 «سعید» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشت: «خودروهای خارجی نباید اجازه ورود پیدا کنند.»
 
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «نه‌تنها واردات خودرو باید ادامه داشته باشد، بلکه باید تعرفه واردات صفر شود. در کنار آن، تولید خودرو در داخل کاملا متوقف شود تا مردم جان و مالشان در امنیت باشد.»
 
کاربر دیگری متذکر شد: «واردات خودرو باید افزایش داده شود، ولی نه با نرخ و قیمت چند صد برابری قیمت جهانی، بلکه برابر با همان قیمت واقعی.»
 
«آزیتا» عنوان کرد: «مگه خودروهای داخلی وارداتی نیست، اگه نیست، چرا وقتی دلار گرون میشه، قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کنه. نتیجه اخلاقی اینکه ما چیزی به نام صنعت خودرو نداریم.» 
 

منبع

خبر آنلاین


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات , تولید داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

چرا اعتراض؟ ما خودمون این شرایت و تو سری خوردن و ظلم را دوست داریم. مگه نه اینکه با خریدن هر آشغال تولیدی و بسیار گران میگیم دست شما درد نکنه و یا وارداتیهایی که چند برابر قیمت جهانی دارند را با به به و چه چه میخریم . پس اول بجای اعتراض رفتار خودمون و درست کنیم
12:15  1396/07/24
پاسخ دادن
مهران
18

حمایت از دلالان حمایت از رانت خواران حمایت از امضاهای طلای...حمایت از مافیاهای خودروی...کدام تولید ...تولید مدتهاست که به خواب زمستانی فروع رفته....همش بهانه...هر وقت خودروهای که وارد کردن با قیمت دلخواهشون فروختن دومرتبه واردات ازاد میکنن....
09:45  1396/07/23
پاسخ دادن
کوروش
0

درسته . خودم هم الان یه ایویکو ۴۴۰ مدل ۸۲ دارم . خدایش خیلی ازش راضیم . هم کمپرس میبندم دمش هم کمرشکن. محشره این ماشین. ۷سال قبل خریدم و موتورشو ۵ ساله تعمیر اساسی کردم . هنوز مثل اسب قوی سرکشه. گیربکس ایویکو هم همون گیربکس معروف ZFهست که مرگ نداره. هرکی گفته ۴۴۰ ماشین خوبی نیست پس حتما باهاش کار نکرده
13:17  1403/01/31

محمد
24

حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از قاتلان خودرویی ملت ایران ؟؟!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از مافیای دزد و بی رحم خودرو ؟؟؟!!
آیا 30 سال برای حمایت و رساندن خودرو به سطح جهانی کافی نیست ؟؟؟؟؟!!!
ایا توی این حکومت که دم از عدل و عدالت علی (ع) می زنند کسی نیست که حامی جان و مال مردم در برابر این مافیای دزد و بی رحم خودرو باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
13:26  1396/07/22
پاسخ دادن
هادی
11

30 سال که سهله اگه 300 سالم طول بکشه وضعیت بهتر که نمیشه بماند از این بدتر هم میشه فقط ما باید به فکر خودمون باشیم و تا جایی که میتونیم جیب این فرقون سازا یا به قول شما قاتل ها رو پر نکنیم.
13:52  1396/07/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزت اله : دعوتنامه من ششم اومد تا بیستم مهلت تکمیل وجه بود
چانگان : با سلام مال من زده ارسال به خودروسازبا سایپا که تماس گرفتم اسمم هست ولی میگه بخاطر پلاک فعال بهت تعلق نمیگیر درصورتی که اون موقع که پول بلوک کردم عمر پلاکم بالای ۵سال بودطبق اون که آقای ظیغمی گفته بود پول بلوکه کردم با هزار بدبختی الان سایپا دار هم خیانت وهم دزدی میکنه
مهدی : خیلی جالبید شماها! از زمانی که شاهین ۵۷۰ تومن بود پول گذاشتید کنار که از کارخونه ۴۳۰ تومن بخرید. نهایتا بعد از ۲ سال انتظار می خواید شاهین ۶۰۰ تومنی از کارخانه بگیرید. 😂😂😂😂 چقدر طمع کار هستید آخه. همون شاهین اتومات رو هم دیگه نمیدن. الان باید حسرت بخورید چرا شاهین اتومات رو نگرفتید حداقل
تارا v4lx : با سلام من تارا v4lx رو ۱۸ آذر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده آذر ماه رو تا کی فاکتور کردن؟
ساینا دوگانه : کسی می‌دونه بی زحمت جواب بده. بعد از دعوت نامه اومدن تا چند روز فرصت واریز وجه داریم ؟
اس تری : چرته پرت محضه چرا قبل سیل تحویل یا فاکتور نمیکردن
J7 : ما یک ماهه کارت ماشین و 15 روزه برگ سبزمون دستمونه. ماشین 21 اسفند فاکتور و بیمه شده اما خبری از تحویل نیست
یوسف : سلام دوستان کسی خبر داره شاهین دستی تحویل زمستان 1403رو میدن یانه
علی : من ثبت نام نقدی ۲۷ شهریورم هنوز شاسی نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی : درود . در جواب آقا ( رضا کارگر ایران خودرو واقعی ) . دوست عزیز شما ظاهرا بی اطلاع دارید آمار میدین حتی کسانی که از آخر بهمن پول تبدیل رو یکجا نقدا واریز کردن و چک هم ندادن هنوز یک نفر فاکتور نشده چه برسه به دادن ماشین . من خودم یکی از اون ها هستم
تحویل اسفند ریحانه : خیلی ممنون آقا رضا مبارک شما هم باشد تشکر
صادق : بچها کسی فرق کد 21 و کد 23 رو میدونه؟ مشخصات هر دوتا ماشین انگار یکیه
حسین : شما بسوز کسی نمیاد دوروغ دوروغ دوروغ دوروغ نگو خسته نمیشی از دروغ گفتن
سمیرا فوری دهه فجر : خودت بیجا میکنی آقا راضیه
علی آقا : آقا کوییک جی ایکس نوشتم آبان 170. دادم 20فروردین. هم 190 کسی می دونه کی تحویل میدمن چندروز میشه
حمید دی ماه : سلام امروز که دیدم 14 اذر فاکتور شدن ایشالا که شما هم فاکتور بشید من 20 اذر تکمیل بودم تحویل 30 دی
یعقوب : منم پیش فروش بودم الان چک کردم دوباره 50میلیون تومان دیگه زده باید واریز بشه
21 اسفندی : امروز کسی فاکتور نشده انگار اگرم شده اعلام نکرده آخرین فاکتور تا 14 دی بوده 15 و 16 کسی اگر فاکتور شده بگه
رسول : ماتفاوت پرداخت کن تافاکتوربشه