احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو

 

احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو

 
مدیرعامل رنوپارس در شرایطی از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران خبر داده است که با توجه به فقدان محصول مشابه، پیش‌زمینه‌ای برای تقویت واردات و مونتاژکاری خواهد بود.
 
مدیرعامل رنوپارس در حالی اخیراً از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران از سال آینده خبر داده است که هرچند میزان داخلی‌سازی این خودروها به اندازه میزان برنامه‌ریزی‌شده و قابل قبول نیست؛ اما هیچ خودرویی در بین محصولات رنو به اندازه‌ی تندر 90 داخلی‌سازی نشده است. به این ترتیب توقف تولید این خودروها، راه را برای عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی رنو بیش از پیش هموار خواهد کرد.
 
رامتین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس، با تأکید بر اینکه  L90 و ساندرو نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه (لازم‌الاجرا از دی ۱۳۹۷) را در گیربکس و موتور پاس کنند، گفته است:
 
وقتی خودرویی نمی‌تواند طبق استانداردها حرکت کند باید به قوانین احترام گذاشته و تولید آن متوقف شود. سرمایه‌گذاری برای تغییر و ارتقاء این خودروها قطعاً بیشتر از ورود پلت‌فرم جدید است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای ارتقاء استانداردهای تندر 90 و ساندرو، پلتفرم‌های جدید و به‌روز وارد کشور شود.
 
مدیر عامل رنوپارس در حالی از احترام به قانون و لزوم عرضه پلت‌فرم جدید صحبت کرده که هیچ جایگزینی برای تندر 90 و ساندرو معرفی نکرده است و در این شرایط، راهی جز جایگزینی خودروهای وارداتی به‌ جای این دو خودرو وجود نخواهد داشت؛ زیرا تجربه نشان داده عرضه پلت‌فرم جدید و تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروهای مشترک بسیار زمان‌بر است و در مدتی کوتاه به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، طرف فرانسوی می‌تواند از وقفه ایجادشده برای این امر به نفع واردات محصولات ساخته‌شده یا مونتاژی سود ببرد.
 
 
اسماعیلی در عین حال گفته است:
 
با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران، شرکا و هیئت مدیره این شرکت باید در خصوص توقف فعالیت آن یا تمرکز بر تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید تصمیم‌گیری کنند.
 
در نتیجه در شرایطی که تعرفه واردات قطعات مونتاژی با وجود افزایش تعرفه واردات CBU ثابت مانده است، شرکت رنو می‌تواند با برخورداری از برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای نسبت به تقویت واردات محصولات ساخته‌شده یا مونتاژی خود اقدام کند و به بهانه احترام به قانون، برای کاهش و توقف تولید محصولات قدیمی‌تر اقدام کند؛ البته نحوه تعامل رنو با خودروسازان ایرانی و برخی خط و نشان کشیدن‌های فرانسوی‌ها برای ایران خودرو و سایپا را نباید دور از ذهن داشت. رنویی‌ها قبلاً خودروسازان ایرانی را به کاهش تولید برخی قطعات مانند موتور تندر 90 تهدید کرده بودند.
 
 
در این میان، هوشیاری و توجه دستگاه‌های مسئول به‌ویژه وزارت صنعت نسبت به تصمیمات و عملکرد خودروسازان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است تا این شرکت‌ها ضمن تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای ارائه محصولات جدید و طراحی پلت‌فرم مشترک با طرف ایرانی، برای داخلی‌سازی قطعات و استفاده از توان قطعه‌سازان ایرانی اقدام عملی کنند. یکی از پیش‌شرط‌های تحقق این هدف، اعمال تعرفه واردات قطعات سی‌کی‌دی بر اساس میزان داخلی‌سازی محصول ساخته‌شده است.
 
از سویی، مدیرعامل رنوپارس در حالی از به‌روزرسانی پلت‌فرم تندر 90 قطع امید کرده که به گفته کارشناسان، به‌روزرسانی این پلت‌فرم و تولید محصولی مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای معقول امکان‌پذیر است و می‌توان با افزایش سهم قطعه‌سازان ایرانی در تولید قطعات این خودرو، گردش مالی آن‌ها را نیز بهبود بخشید و مانع از حرکت شرکت‌های خودروساز ایرانی در جهت تبدیل شدن به واحد مونتاژ خودروهای خارجی شد. این در شرایطی است که رنو تاکنون نیز مقابل انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی مقاومت کرده و با گذشت سال‌ها از تولید تندر 90، خودکفایی چندانی در قوای محرکه صورت نگرفته است.
 
در همین حال، قرارداد رنو با سازمان گسترش هم در حالی معلق به نظر می‌رسد که به گفته برخی مطلعین، فرانسوی‌ها در این همکاری نیز همچنان زیر بار داخلی‌سازی نمی‌روند و بیشتر به مونتاژکاری تمایل دارد. در این وضعیت رنو سهم چشمگیری در بازار خودرو ایران برای خود در نظر گرفته و فقط در همکاری با ایدرو قرار است تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه کند.
 
دلیل اصلی این اتفاقات، نبود نظارت دقیق بر عملکرد طرف‌های خارجی و تدوین استراتژی مشخص و کارآمد ۵ یا ۱۰ ساله برای ساماندهی تولید خودرو در کشور است. شرکت‌های خارجی نیز با سوء استفاده از نبود الزام برای به‌روزرسانی خود و انتقال دانش فنی به قطعه‌سازان ایرانی، هر روز بیشتر از قبل به سمت مونتاژکاری و واردات خودروی ساخته‌شده پیش می‌روند و به سازندگان ایرانی، اجازه نقش‌آفرینی در تولید قطعات خودروهای مشترک نمی‌دهند.
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تندر 90 , ساندرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

علی
0

محصولات عهد بوق اروپا رو نباید به ایران بیارن! اروپایی ها دوست ما نیستن، فقط میخوان ما رو بچاپن! انگار ما بردشون و مستعمره شون هستیم!!!
08:54  1396/11/17
پاسخ دادن
حمید
0

متاسفانه مردم ما فقط به آرم ماشین نگاه میکنن و بس!
08:54  1396/11/17
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

به دلیل ناتوانی ما در جایگزین کردن محصولات فسیل شده مردم مجبورن بخرن. آخه چ حرفیه. درشو تخته کنید بره دیگه. چیزی از ارزش های ما کم نمیشه.
18:14  1396/11/16
پاسخ دادن
حمید
3

خودرو چهار ستاره داخلی ساندر و ال 90 نمینونه استانداردهای لازم رو اجرا کنه !!!!!! با این حساب همه ئ خودروهای داخلی باید تعطیل بشند
11:49  1396/11/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس5 مهر22 : دوستان کسی از اس5 خبر داره نمایندگی میگه نمیدونم زنگ میزنیم امور مشتریان میگن نمیدونیم هیچ چیز به ما نگفتن . کسی اطلاعی داره هیچکس تو اون خراب شده آشنا نداره؟
رضا T8 : سلام دوستان بالاخره زنگ زدن گفتن عصر بیا ماشینا تحویل بگیر ایشالله قسمت شما هم بشه ثبت نام 18 بهمن
امید : دوستان ایکس ۵ ها یه سریشون بارگیری شده ظرف چند روز آینده تحویل میشه
S3 مهدی یزد : سلام بزرگترین اشتباه در خرید خودرو از شرکت کرمان موتور هست کسانی که قصد دارند از این شرکت خودرو بخرند اول این کامنت ها بخونن بعد برن خودرو ثبت نام کنن .... من الان ۷ ماهه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده قرار بود سه ماهه تحویل بدن جریمه دیر کرد هم نمدن خیالتون راحت
مهرداد : دوستان عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید. #منفعل_نباشیم
saeid تارا وی۴ : مبارک باشه درصد سود تاخیر داخل قراردادتون چند بود؟
S5 : من امروز با تهران تماس گرفتم گفتن قرار هست اطلاعیه بدن یه تاریخی رو مشخص کنن بعد بگن که چه روزی فاکتور میشه !!!!!؟؟؟؟؟؟ کلا مسخره ی این شرکت شدیم نمایندگی قم هم زنگ زدم میگه ماکاره ای نیستیم اطلاع نداریم دسترسی نداریم هرچی به شما میگن به ما هم میگن من ۲۰ مهر ثبت نام کردم هنوز تکمیل وجه زرد هست خدا لعنتشون کنه
امین j4 : سلام وقت بخیر.. کی شماره شاسی بهتون تخصیص شد؟ کی فاکتور شدین
اس ۵ : داره ۴ ماه میشه که از موعد تحویل گذشته آخه این چه مدلشه به قران دیگه خسته شدم یه ماشین خریدیما دهنه آدمو چرا سرویس میکنین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا 85گانه 1بهمن : شما داداش ساینا تک 85گانه هستی چندم پذیرش شدی؟27کیا فاکتور شدن مطمئنی؟
پاسخ به حقیقت : سلام 8 درصد تهرانیا تو انتخاب شرکت کردن نه بیشتر
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز 17 دی کسی فاکتور شد لطفا اطلاع بده ممنون.
ساینا 85گانه 1بهمن : مطمئنی داداش 27 فاکتور شده والا من 25 امروز یکی میشناسم فاکتور شد صبح
سینا اریزو6 پرو : سلام دوستان از باقر خبری نیس فک کنم ماشینشو تحویل گرفته😂 من که دیگه از تاریخ تحویل سیستمی هم گذشت و خبری نشد، 6 دی ماه کجا الان کجا،حیف عیدی که به خاطر نداشتن ماشین هیچ جا نرفتیم البته ماه رمضونم بودااا😂 انقدر تو اب نمک مارو خوابوندن فک کنم فرشید و الوند فعال گروه ماشینشون رو تحویل میگیرن، یبار دیگه ثبت نام میکنن میان باز کار رو دست میگیرن، هی روزگار
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : سلام من یک مهتاد ماشین یک سال نیم ثبت‌نام کردم 4 ما ه تخیر
سوال از ارسین : چه خودروی چندم واریز و تکمیل پرونده کردی
تحویل 30دی : من تکمیل وجه 29 اذرم اتومات سقف فلز کلاس 60607هستم هنوز فاکتور نشده هر کی مثل من هست تیک سبز بزنه ببینیم چند نفریم
فائزه اسفند : من الان زنگ زدم 096550گفت دعوتنامه اسفند خردادمیاد اسفندیا امیدوارنباشید این ماه دعوتنامه بیاد
علی دوگانه 29اسفند : درود آقا بهنام چه ساعتی کدوم در ایران خودرو جمع میشوید؟