صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 

صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 
نقدینگی حاصل از تجاری سازی 200 هزار خودروی ناقص بدون شک در شرایطی که رقم بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به بیش از 22 هزار میلیارد تومان رسیده می تواند، آب حیاتی برای این صنعت پر از چالش باشد.
 
رقم فعلی عنوان شده برای خودروهای ناقص در کف کارخانه دو خودروساز در حالی رو به افزایش است که وزارت صنعت با ارایه راهکارهایی در تلاش برای تغییر سیاست خودروسازان هستند. 
 
کارشناسان معتقدند که اولویت تولید و تامین خودروهای ناقص با هدف هرچه سریع تر تجاری شدن این خودروها سیاست منطقی بوده و لازم است در شرایط فعلی با هدف تامین نقدینگی خودروسازان و به دنبال آن قطعه سازان، به جای تولید خودروی ناقص نسبت به تکمیل خودروهای موجود اقدام شود.
 
در همین حال ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تایید این سیاست تاکید کرده که با پرداخت تسهیلات به قطعه سازان و به روز شدن روند مطالبات، دیگر شاهد خودروهای دپو شده در انبار خودروسازان نخواهیم بود و با تجاری سازی خودروها و تامین سرمایه در گردش و بهبود جریان نقدینگی ، مشتریان نیز زودتر خودروهای خود را دریافت خواهند کرد.
 
 
این اظهارات و نظرات در حالی مطرح می شود که برخی معتقدند دپوی این خودروها با هدفی از پیش تعیین شده بوده و در این شرایط این پرسش مطرح می شود در شرایطی که نقدینگی حاصل از تکمیل در حدود 200 هزار خودروی ناقص با احتساب کف قیمت 40 میلیون تومان، می تواند عدد هنگفتی برای خودروسازان بوده و آن ها را در پرداخت مطالبات و بدهی ها یاری دهد، چه ضرورتی برای این اقدام وجود خواهد داشت؟
 
محمد تقی احمدیان، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به نحوه انتخاب مدیران در صنعت خودرو می گوید: از آن جا که مدیران این صنعت از سوی دولت انتخاب می شوند بنابراین نمی توانند نسبت به پیاده کردن نظرات شخصی خود در واحدهای خودروسازی اقدام کنند.
 
وی می افزاید: امکان وجود این شرایط در شرکت های خصوصی وجود دارد اما به طور قطع مدیران به دنبال عرضه خودرو با هدف شکستن حباب قیمتی موجود در بازار هستند تا کمبودها از طریق بازار داخلی تامین شود و بازگشت سریع سرمایه را شاهد باشند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بازار به راحتی از خودروهای تکمیل شده استقبال خواهد کرد، صنعت خودرو را نماینده کل صنعت عنوان و تصریح می کند: وقتی کشوری وارد حوزه ساخت خودرو می شود به این معنا است که صنعت آن کشور به اندازه ای رشد کرده که توانمند بوده و می تواند فناوری خود را در سایر بخش ها نیز به کار گیرد بنابراین اگر خودروساز خوبی باشیم به معنای در اختیار داشتن صنعت توانمند نیز خواهد بود.
 
احمدیان ادامه می دهد: تغییر سیاست وزارت صنعت در زمینه تولید خودرو و در اولویت قرار دادن تکمیل خودروها به جای تولید خودروهای ناقص در شرایطی است که باید همواره به دنبال بازارسازی برای خودروساز باشیم و بازار را با ورود خودروهای خارجی از جمله چینی خراب نکنیم و در عین حال نیز به دنبال تکمیل خودروهای ناقص باشیم.
 
وی با تاکید بر این که نمی توان اولویتی قائل شد، اظهار می کند: خودروسازان باید در کنار خودروهای ناقص نسبت به تولید بیشتر نیز اقدام کنند اما در عین حال می توانند خودروهای موجود در کف کارخانه را به دلیل ماندگاری بالا با قیمت پایین تری عرضه کنند در این شرایط هم نسبت به جذب نقدینگی اقدام کرده و در عین حال نیز بازار را با تولیدات خود کنترل می کنند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
1

صنعت خودرو (و همه صنایع کشور) تشنه مدیران شایسته و سالم هستن نه نقدینگی، کجای دنیا مشتری برای پیشفروش خودرو سر و دست میشکنه؟ تویوتا اگر مثل مشتری های ایران رو داشت الان ماشین ها پرنده رو هم تجاری سازی کرده بود.
11:50  1398/04/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خودروی چانگان cs55 را نپرسیدید، سپاس
حامد : باسلام.من هم مثل شمااسفند۱۴۰۳شاهین هستم.یکباردعوت نامه اوتومات اومدقبول نکردم.حالا هم اطلس وسهند.امروزروزآخربودبازم پیام اومد۲روزتمدیدشد.اگه ظرفیت پرشده بوداین پیام نمیومد.خودمن منتظرمیمونم واسه شاهین دستی.یاحذف میشم.یاتحویل میگیرم.یافروش فوق العاده اطلس دادن اون موقع ثبت نام میکنم.لطفن عجله نکنین دوستان
عارف : ادب هم خوب چیزیه که انسان دارا باشه ازش، این چه ادبیاتی هست، باید تاسف خورد
شاهین : اینا چقدر خوبن، تا دو روز دیگه هم خرید اطلس یا سهند رو تمدید کردن گمونم اینا میخان تا میتونن مشتری های شاهین رو کم کنند
غلامرضا لطفی : سلام.رو ماشین هایمای من صاحب قبلیش هدلایت انداخته بود نورپایینش افتضاح بود .پخش میزد و ضعیف.یه بنده خدایی راهنمایی کرد لامپ فابریک بنداز .واقعا نور پایین بعد لامپ فابریک عالی شد.نور بالا هم هدلابت نگه داشتم خطی میزد و کور می‌کرد برا راننده های بی ملاحظه.
مصطفا : ایا به شما سود دیرکرد هم میدن؟ از چه تاریخی محاسبه میشه؟ روزی چند باید بدهند؟ چقدر طول میکشه تا بدهند؟
مهم : همش سیاه بازی هستش گول نخورید مثلا فروش فوری سری قبل که نتونستیم ثبت نام کنیم تا درگاه پیش میریم از اونجا به بعد گیر میکنه و ظرفیتها تو ۵ دقیقه پر میشه
اس ۵ : سلام چه تاریخی بودین؟
شیدا : سلام ساناز خانم باید بریم خارج
امیرs5 : باسلام سند و مدارک رسیده دستم هنوز ماشین تحویل ندادن ثبت نام مهر ماه بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دوستان من امروز تو شهرمون زنجان ی تریلی که حامل خود های 207،دنا،تارا بود دیدم برا شهرهای تبریز بود
علی : یعنی اگر کاهش قیمتی باشه شامل کسانی که ثبت نام کرده‌اند هم می شود
اتومات : سلام ارادت میدونید قیمت بازار آزاد سقف فلز چند میشه با استاندارد 85گانه؟
سورن دوگانه تحویل 29 اسفند1402 : درود جناب ابی کبود بنظر شما اگر دوگانه افزایش قیمت بخوره با توجه به اینکه متحویل اسفندماه تکمیل وجه کردیم وتو کاستروم هم تکمیل وجه تیک سز خورده میشود یانه
سفارشی : سلام شب خوش شما چه تاریخی واریز کردید ؟
رسول ازبجنورد خریدایکس 33اتومات : اخه این مجوزی که میگن 5000هزارتامجوزخروج خرده کجارفت ماکه 10تاهم علام نکردن صبر صبرتاخانه خداهم صبر من دونم تاکی بی ماشینی بایدبگذرانیم
پذیرش 1 بهمن فوری : شمار پذیرشت چنده داداش
شاهین : سلام آقا از دیزل چه خبر کسی خبر جدید نداره ؟؟؟؟
حسن : اولویت سوم دهم واریز کردم الان در مرحله آخر تحویل نمایندگی هست
اسفندنیمه اخر : سلام سخاکجابایدبرم انجام بدم دوستان راهنمایی کنید؟؟؟؟