هزینه هنگفت طراحی صندوق پژو 206؛ از شایعه تا واقعیت

 

هزینه هنگفت طراحی صندوق پژو 206؛ از شایعه تا واقعیت

 
چند روز  پیش بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی   در یک مصاحبه اعلام کرد طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد، این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.
 
او با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.
 
در همین رابطه امیرحسن کاکایی کارشناش صنعت خودرو عنوان کرده است: از جمله مقاطعی که در توسعه طراحی خودرو کار اساسی صورت گرفت؛ زمان طراحی سمند و پژو ۲۰۶ بود. ما در آن زمان کسب تجربه کرده و در سطوح بالاتر قرار گرفتیم. یکی از علت‌هایی که این اعداد و ارقام بالاتر از رقم‌های جهانی نیز بود، همین است که ما به بهانه این طراحی‌ها، در بسیاری از سیستم‌های دیگر  نیز خود را رشد دادیم.
 
او افزود: در یکی دو سال اخیر نیز دو خودروساز بزرگ، طراحی خودروی جدیدی را آغاز کردند اما اینکه چرا انقدر با سختی حصول نتیجه داشته، این است که شبکه تامین و قطعه‌سازی ما به اندازه کافی و همپا با صنعت خودرو رشد نکرده است. در مقطع سال‌های دهه ۷۰ تا ۸۰، شبکه تامین و قطعه‌سازی ما ایجاد و رشد پیدا کرد و نتایجی حاصل شد که لازمه آن صرف همان هزینه‌ها بوده است. شایان ذکر است که پس از آن زمان، خودرو رانا نیز روی کار آمد. این خودرو براساس همان پژو ۲۰۶ است که نشان می‌دهد آن طراحی‌ها صورت گرفت و مبنایی برای طراحی‌های بعدی شد.
 
 درهمین رابطه منوچهر منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: تصور  می شود  که با تولید چند قطعه صندوق یک خودرو ساخته می‌شود، باید بدانیم که این موضوع نیاز به طراحی، ساخت تجهیزات و ایجاد خط تولید دارد.  وقتی شما طراحی می‌کنید و به دنبال رسیدن به استاندارد‌های بین المللی هستید بنابراین باید نمونه‌های ساخته و برای آن مبالغی را هزینه کنید و اگر به دنبال تولید نیز باشید باید برای تهیه قالب‌ها و ایجاد خط تولید نیز هزینه های زیادی پرداخت کنید.
 
او با بیان اینکه اگر هزینه۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق گفته شده بسیار اشتباه است و اصلا صحت ندارد می گوید: مبلغی که برای طراحی صندوق ۲۰۶ هزینه شده ۱۲ میلیون دلار بوده که مبلغ ریالی آن هم در آن زمان ۱۲ میلیارد تومان می‌شود.
 
مدیرعامل اسبق ایران خودرو اضافه می کند: اگر هزینه ساخت طراحی، ساخت نمونه، تست‌ها و سایر موارد را نیز در نظر بگیریم باز هم از مبلغ ذکر شده کمتر خواهد شد.
 
 او همچنین معتقد است که افراد سیاسی نباید وارد موضوعات فنی شوند و به دلیل اینکه مهندسین مجرب کشور روی این مسائل کار کردند تا یک برند ملی داشته باشیم و نباید آن را زیر سئوال برد.
 
منطقی همچنین تصریح می کند: افرادی  که به دنبال اظهارنظر هستند باید از موضوع آگاه باشند و بدانند درباره کدام موضوع می‌خواهند صحبت کنند. مباحث فنی را نباید به هیچ عنوان بابت بخش‌های سیاسی هزینه کرد، موضوعی که مربوط به ۱۵ سال قبل بوده و اکنون مطرح کردن آن معنی ندارد، این موضوع با عنوان تحقیق و تفحص در مجلس بررسی و همه هزینه‌ها و رقم‌ها دیده شده است و هر جا ایراد داشته  برای آن توضیح داده شده است.
 
 او همچنین تاکید می کند: درست نیست که طراحی که در صنعت خودرو صورت گرفته را زیرسئوال ببرند این موضوع  به معنی این است که ما توانایی نداریم و باید به دنبال خارجی‌ها باشیم و این اظهارنظر خلاف منویات رهبری است.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پژو 206






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کمال
0

این خانواده پژو 206 صندوق دار که مدلهای خارجیش هم هست حالا دقیق نمی دونم فرانسه یا شرکای خارجی پژو ولی مدلهای صندوقدار خارج از ایران تولید میشه .
12:21  1398/06/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند به 21 : 16دی کسی هست فاکتور نشده باشه
دوگانه دی : بنده هم26واریز داشتم فاکتور نشدم
تیوتری : بازم خداروشکر روز تعطیل یادشون افتاد پلاک کنن منم 6ام فاکتور شدم الان دیدم پلاک شدم
سلام : سلام چه تاریخی تکمیل وجه کرده بودی؟
اصغر : تو دنیا از یک میلیارد به پایین ماشین نیس، سیصدرو ازکجا شنیدی؟ موتورسیکلت هم سیصد نمیدن چه برسه به ماشین
مهدی : کسی هست دعوت نامه پیشنهادی را قبول کرده باشه؟؟؟؟
بابک : ممنونم آقا رضا بابت راهنمایی به امید خدا همگی زود به ماشین برسن
مهدی : این کلاهبرداری است اگر با نفرستادن دعوتنامه بخواهند مارا مجبور به پذیرش دعوتنامه پیشنهادی کنند. اما بعید میدانم اینجور بشود تمدید شده باشد احتمالا سامانه بروز رسانی نشده است
مهدی : سلام طبیعا امروز باید دعوت نامه اسفند بیاد منتظریم ببینیم میاد
رضا دوگانه بهمن : سلام آقا بابک نه جمعه تعطیله اینا دیروز فاکتور شدن امروز مشخص شد