سیستم تعلیق خودرو چیست؟ مروری کوتاه بر اجزا و نحوی عملکرد Suspension

 

سیستم تعلیق خودرو چیست؟ مروری کوتاه بر اجزا و نحوی عملکرد Suspension

 

هر خودرویی از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هریک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و...) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد. از اجزای سیستم تعلیق خودرو می‌توان به کمک فنرها، چرخ‌ها، ستون‌های نگهدارنده و دیگر قطعات داخلی فنرها اشاره کرد. با ما تا پایان این مقاله همراه شوید تا اطلاعات کافی در زمینه سیستم تعلیق خودرو را به دست آورید.

 

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو چیست؟

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو به صورت کلی در دسته قرار می‌گیرد ابتدا حفظ ارتعاشات و حرکاتی که در اثر حرکت خودرو در حین ناهمواری‌های جاده پیش می‌آید و دومین وظیفه توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت کردن آن در پیچ‌های جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده بر  می گردد.

وظایف سیستم تعلیق خودرو

اگر لاستیک تماس مؤثر با جاده داشته باشد می‌تواند به خوبی نوسانات و ارتعاشاتی که به لاستیک در هنگام برخورد با دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده به وجود می‌آید را جذب و کنترل نماید و از انتقال آن به بدنه و سایر قسمت‌های  خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم تعلیق  تمام وزن خودرو را تحمل می‌کند و باید در این شرایط علاوه بر حفظ موقعیت چرخ‌ها و سیستم فرمان، میزان پایداری و فرمان‌پذیری خودرو را نیز افزایش دهد.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم فنربندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو متشکل از قطعات ریز و درشتی است که هر یک از آنها وظایف خاص خود را بر عهده دارند که در صورت خرابی یا نبود هریک از این قطعات مشکل عدیده‌ای در ایمنی و فرمان‌پذیری و سواری خودروها به وجود خواهد آمد که در ادامه به اجزای سیستم فنربندی خودرو می‌پردازیم:

  1. رینگ و لاستیک‌
  2. میل تعادل
  3. فنرهای پیچشی
  4. فنرهای برگی یا طبق‌ها
  5. فنرهای لول

برای اینکه با عملکرد اجزای سیستم تعلیق بیشتر آشنا شوید در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از این قطعات در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیستم تعلیق خودرو متشکل از چه اجزایی است؟

تعریف رینگ و لاستیک به همراه وظایف آن

رینگ و لاستیک در شمار قسمت بیرونی سیستم تعلیق خودرو قرار می‌گیرند، لاستیک‌ها به صورت مستقیم با سطوح جاده در تماس هستند و هرگونه دست‌انداز و ناهمواری روی لاستیک اثرگذار است و با چسبندگی که با جاده برقرار می‌کند روی عملکرد بهتر و فرمان‌پذیری خودرو اثر مستقیم دارد. رینگ خودرو هم که از جنس فلز است وظیفه تحمل وزن خودرو و توزیع آن روی سطح جاده را بر عهده دارد.

میل تعادل چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

میل تعادل، میله ایی از جنس فلز است، دو کمک فنر در اکسل به وسیله میل تعادل بهم وصل می شوند تا کمک فنر در هر سمت بتواند حرکت نماید، ثبات و تعادل خودرو برقرار شود و در سر پیچ ها کنترل خودرو انجام شود. در واقع وظیفه میل تعادل ایجاد ثبات و تعادل در خودرو است.

میله‌های رابط چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

میله‌های رابط، میله‌هایی از جنس فلز هستند که از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودرو را بهم متصل می‌سازند تا استحکام قطعات حفظ شده و هرکدام از قطعات از عهده وظایف خود به خوبی بر آیند.

سیبک، بوشینگ و یاتاقان چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

سیبک یک گوی دسته‌دار از جنس فلزی است که به عنوان مفصل عمل می کند و در داخل آن گریس وجود دارد همین امر باعث می‌شود که این گوی به راحتی داخل محفظه خود که با لاستیک محکم شده است بچرخد و اتصال بین چرخ‌ها با سیستم تعلیق خودرو ایجاد شود، سیبک در سیستم جلویی خودرو قرار می‌گیرد. بوش‌ها عملکرد متفاوتی نسبت به سیبک دارند و آن هم عدم چرخش و حرکت است و اغلب به صورت استوانه‌ای‌ شکل و جنس آنها لاستیکی است که  تنها قابلیت باز و بسته شدن را دارد و وظیفه گرفتن لرزش و سروصدای قطعات دیگر  را برعهده دارند.

سیستم تعلیق خودرو چه وظایفی دارد؟

دمپر یا کمک فنر چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

دمپر یا کمک فنر به دو دسته هیدرولیکی و نیوماتیکی تقسیم‌بندی می‌شوند کمک فنر یا دمپر یک پمپ هیدرولیکی متشکل از سیلندر و پیستون است که با گاز یا روغن پر شده که یک سر آن به بدنه و سر سیلندر آن به چرخ خودرو متصل است و وظیفه جذب ضرباتی که به خودرو وارد می‌شوند را داراست.

فنرهای لول و برگی  و میله پیچشی چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

فنرهای لول و برگی و میله پیچشی از انواع فنرها به شمار می‌آیند که در سیستم تعلیق خودرو نقش اساسی و بنیادین دارند.

فنرهای لول یا مارپیچ، مفتول‌های فولادی پیچیده شده حول یک محور هستند و مانند کویل عمل می‌کنند امروزه در اکثر خودروها از این نوع فنر استفاده می‌شود.

فنرهای برگی یا تخت که اغلب در ماشین‌های باری و سنگین استفاده می‌شوند از تسمه‌های فولادی تشکیل شده‌اند.

میله پیچشی به صورت L مانند از جنس فولادی هستند که عملکردی شبیه چلاندن لباس با دست دارند.

از جمله وظایف این فنرها می‌توان به تنظیم ارتفاع خودرو، جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌ها و دست‌اندازها، حفظ برخورد لاستیک با سطوح جاده را برعهده دارند.

انواع سیستم تعلیق خودرو

  1. سیستم تعلیق الکترومغناطیسی
  2. سیستم تعلیق بادی
  3. سیستم تعلیق هیدرولیکی
  4. سیستم تعلیق چند اتصاله
  5. سیستم تعلیق جناقی دوبل
  6. سیستم تعلیق مک فرسون
  7. سیستم تعلیق بازویی
  8. سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل
  9. سیستم تعلیق میله پیچشی
سیستم تعلیق خودرو به صورت واقعی به چه صورت است؟

جمع‌بندی مقاله و کلام پایانی

در سیستم تعلیق خودرو در ابتدا به وظایف اصلی این سیستم پرداختیم برای درک بهتر مطلب اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق را لیست بندی کردیم، سپس هر یک از این قطعات را به صورت مختصر توضیح دادیم و در آخر هم انواع سیستم تعلیق را بر شمردیم. در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را درباره سیستم فنربندی خودرو با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

سیستم تعلیق خودرو یا Suspension چیست؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و...) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد.

سیستم تعلیق از چه اجزایی تشکیل شده است؟

رینگ و لاستیک‌، میل تعادل، فنرهای پیچشی، فنرهای برگی یا طبق‌ها، فنرهای لول (هر یک از این موارد به تفصیل در این محتوا توضیح داده شده است)

چند مدل سیستم تعلیق داریم؟

سیستم تعلیق الکترومغناطیسی، سیستم تعلیق بادی، سیستم تعلیق هیدرولیکی، سیستم تعلیق چند اتصاله، سیستم تعلیق جناقی دوبل، سیستم تعلیق مک فرسون، سیستم تعلیق بازویی، سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل، سیستم تعلیق میله پیچشی

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جک اس فایو ۲۴ مهر : اونوقت اگه کسی ۲۰۰ تومن نداشته باشه باید چیکار کنه؟؟؟
سهند : سلام دوستان کسی قیمت دقیق سهند می‌دونه چرا اینقدر گرانه نسبت به شاهین واطلس مگه چه داره
J7تبربز : با سلام از دوستان کسی هست این روزها j7تحویل گرفته باشه ثبت نامی چه تاریخی هستین برای بنده کارت ماشین٫سند ماشین و بیمه نامه هم اومده ولی خبری از خود ماشین نیست قرار تحویل ۱۱بهمن هستیم
امین : بله از طریق نمایندگی اقدام کنید میشه . نامه میزنن و رنگ عوض میشه. اگر گفت نمیشه اصرار کن نامه بزنه
مریم s5 : دو هفته از دریافت سند خودرو گذشته و هیچ خبری نیست
علی : دوستان عزیز ،مثل اینکه واسه افرادی که تکمیل وجه انجام دادن امروز پیامکی مبنی بر واریز مبلغ چهارده میلیون و هشتصد هزار تومن بابت هزینه های سال جاری مانند ارزش افزوده و ..... ارسال شده،این خبر بسیار خوبی می‌تونه باشه از جهت اینکه دیگه محاسبه قیمت ماشین واسع سال جدید انجام گرفته ورقمش مشخص شده و دیگه انشالله موردی واسه تاخیر پیامک تکمیل وجه نخواهد بود،امیدوارم از همین هفته تا پایان اردیبهشت انشالله پیامک تکمیل وجه برای ارسال به خودرساز ها بیاد که دیگه در اون قیمت قطعی امسال لحاظ شده ،پس اون شایعه هایی که دم از افزایش فلان میلیون تومن قیمت ماشین بود خداروشکر صحت نداره تقریبا قیمت ۱۴۲۵ می‌تونه قیمت نهایی باشه،امیدوارم پیام بعدی من و شما تو این تاپیک این باشه که خداروشکر واسم پیامک تکمیل وجه اومد ،الهی آمین
آریا مهر : سلام تا آخر اردیبهشت پیامک اومد خب اگه نیومد بریم به زندگی خودمون برسیم و حواله رو‌ بزاریم برا فروش و همون خودروی داخلی بخریم کم استرس بگیریم الان قیمت خوبه آخر اردیبهشت قیمت طلاو خودرو بالا میره یا اگه با نظر من موافق نیستین بریم مدیریت سایپا اعتراض کنیم و رسانه ای بشه که تکلیفمونو روشن کنن معلومه پشت این داستان رانت و فساد هست دولت خوشش میاد همینحوری پولا رو حسابها باشه و مردم بیچاره بلاتکلیف
رضا T8 : سلام خرید از این شرکت مثه خرید لپ لپ میمونه ، کاملا شانسیه من 18 بهمن ثبت نام کردم تا الان خبری از تحویل نشده ... به موقع که اصلا تحویل ندادن ولی اینکه چقد دیر بشه اول خدا بعدش عوامل خوش قول کرمان موتور داند و بس ...
حمید : سلام من تارا اتوماتیک تیر 1401 ثبت نام کردم تحویل 29اسفند1402 هستم اما هنوزفاکتور نشدم کسی می داند کی فاکتور می شویم
ساعی : پسرجان مسعود همچی ازپلتفرم میگی انگارنمیدونی کجازندگی میکنی الان میشه بگی پلتفرم محصولات ایرانخودروچه تفاوتی باهم دارند وچرا قیمتهاشون باهم 200 فرق دارند 206 با 207 سمند بادنا 405باپارس اینجاهمه چی باهم یکیه وهمش کپی ازهمه خواهشا دکمه خروج روبزن تا اطلس نتونستی بگیری نیا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : سلام آقایان محترم پیام پارس ایلیکس وسورن آمده واریز نکنیم حذف میشیم یکی هست جواب بده.
پارس تابسان 1403 : سلام دوستان ممنون میشم راهنمایی کنین برا تابستان کی پیام تکمیل وج خواهد امد 🥺 🙏🙏
احسان : دعودت نامه شما 19 خرداد صادر میشه خیالت راحت اینا پول یادشونه بگیرین ولی تو فاکتور یادشون میره ک پول دادی
رانا 30 اسفند تکمیلی 13 دی : فکر نکنم ارتقا باشه و گر نه ما تفاوت می‌گرفتند
حسین : 207هم بزارین جایگزین کنیم
رضا دوگانه بهمن : سلام نه فکر نکنم همه از خوشحالی دعوتنامه سریع تکمیل وجه کردن
ساینا اسفند : یعنی کلا 900؟ ارزش داره من از خوزستان پاشم برم کاشان؟
وحید : چند روزه پلاک نشده ؟
امین فوری اسفند : آقای ما فروش فوری ها اسفند کی فاکتور میشیم
محسن : سلام رضا خوبی داداش گلم دمتگرم اگه خبر داری برااولیت تابستان ایلکس کی فراخوان میاد خبر بده دمتگرم دنبال سمند نیستم به ما تابستانی ها اصلا فراخوان پارس میاد