کاربرد ردیاب چیست؟ آیا فقط برای خودرو استفاده می شود؟

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - ردیاب جی پی اس یکی از پر‌استفاده‌ترین و همین طور جذاب‌ترین تکنولوژی و اختراع در تاریخ بشر بوده که امروزه با کاربردهای متعددی که دارد، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. تعیین موقعیت مکانی، زمانی و نیز سرعت از کاربردهای این فناوری است.

اما این سؤال برای بسیاری از افراد مطرح است که ردیاب‌ها چه کاربردهایی دارد؟ آیا ردیاب تنها برای خودرو استفاده می‌شود؟

در این گزارش با کارشناسان ما در مجموعه ردیاب وایزر همراه باشید تا به سؤالات شما در خصوص دیگر کاربردهای انواع ردیاب جی پی اس پاسخ دهند.

نخستین کاربرد ردیاب خودرو

کاربردهای جی پی اس نخستین ‌بار به‌صورت رسمی توسط ارتش آمریکا در سال 1960 به جهانیان نشان داده شد. نحوه‌ عملکرد جی پی اس به گونه‌ای است که با فرستادن سیگنال‌هایی به ایستگاه زمین، موقعیت مکانی اشیا را نمایان می‌کند. استفاده از فناوری جی پی اس ابتدا بیشتر جنبه‌ نظامی داشت؛ اما با گذشت زمان در بسیاری از صنایع جایگاه خود را پیدا نمود.

به جرأت می‌توان گفت تاکنون هیچ سیستم مکان‌یابی دقیق و جهانی‌ای همانند جی پی اس نبوده است. در حال حاضر بیشتر تلفن همراه‌های هوشمند دارای جی پی اس هستند.

حتی اخیراً دستگاه‌هایی برای پیدا کردن اشیایی مانند دسته‌کلید طراحی شده‌اند که مبتنی بر جی پی اس هستند. هر چه کاربردهای جی پی اس بالاتر رود، قیمت ردیاب جی پی اس نیز بالاتر می‌رود.

 

ردیاب جی پی اس

·       بخش فضایی جی پی اس: این بخش از یک مجموعه 24 عددی از ماهواره‌های هماهنگ‌ تشکیل شده است.

·       بخش کاربر جی پی اس: به فردی که سیگنال‌های دریافتی از ماهواره را دریافت می‌کند گفته می‌شود.

·       بخش کنترل جی پی اس: به بخشی که کنترل اطلاعات را در اختیار دارد گفته می‌شود تا سیستم به‌درستی کار کند.

·       دقت اندازه‌گیری در جی پی اس: میزان دقت اندازه‌گیری در شرایط و مکان‌های مختلف متفاوت است. این میزان دقت برای مکان‌های بسته در مقابل مکان‌های باز کمتر است. زیرا در فضاهای بسته به‌دلیل وجود انسدادهای سیگنال‌های جی پی اس، ممکن است هیچ اطلاعاتی دریافت نشود. هرچه فضای قرار گرفته بزرگ‌تر و بازتر بوده و همچنین میزان سیگنال‌ها و نویزهای موجود در آن محیط کمتر باشد، جی پی اس دقیق‌تر و بهتر کار خواهد کرد. همچنین وجود موانع بر سر راه سیگنال‌ها می‌تواند منجر به اختلال سیگنال و کار نکردن جی پی اس شود.

در ادامه به انواع ردیاب جی پی اس و کاربردهای آن می‌پردازیم.

کاربردهای ردیاب جی پی اس

از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب جی پی اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       کاربردهای ردیاب جی پی اس در امور نظامی

·       کاربردهای ردیاب جی پی اس در زندگی روزمره

·       کاربردهای ردیاب جی پی اس در گوشی همراه

·       کاربردهای ردیاب جی پی اس به‌صورت همگانی

·       کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنایع پخش و توزیع

کاربردهای ردیاب جی پی اس در امور نظامی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب جی پی اس استفاده از آن در زمینه نظامی است که افراد به‌کمک آن با شبیه‌سازی منطقه مورد‌نظر از جهت طول و عرض، نقشه‌های نظامی خود را تهیه و در عملیات خود جهت غلبه بر دشمن استفاده می‌کردند.

با گذشت زمان کاربردهای جی پی اس تنها محدود به تهیه نقشه‌ نظامی نشد و افراد با به کار بردن جی پی اس در ابزارهای هوایی نظیر هواپیما و هلیکوپتر، توانستند توان نظامی خود را افزایش دهند. از کاربردهای دیگر جی پی اس استفاده از آن در ماهواره‌ها جهت به دست آوردن اطلاعات درست و دقیق در عملیات‌های جنگی بود.

کاربردهای ردیاب جی پی اس در زندگی روزمره

از جمله کاربردهای جی پی اس در زندگی روزمره کاربرد آن توسط پلیس‌ها و مأموران آتش‌نشانی، اورژانس و غیره است که با دریافت اطلاعات در مورد مکان ماشین پلیس یا کامیون‌های آتش‌نشانی یا اورژانس اقدام به نجات جان افراد می‌نمایند و این امر مانع از مرگ زود هنگام افراد در زمان حادثه خواهد شد.

یکی دیگر از کاربردهای جی پی اس در هواپیما است که به جنگل‌بانان در تعیین دقیق مکان آتش سوزی جنگل‌ها کمک می‌کند. همچنین از دیگر کاربردهای جی پی اس در کامیون‌های تحویل کالا و خدمات مسافربری این است که ایمنی راننده را جهت تحویل کالا به مرکز و سازمان مربوطه فراهم می‌کند.

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

کاربردهای ردیاب جی پی اس در گوشی همراه

یکی دیگر از کاربردهای جی پی اس استفاده از این فناوری در گوشی‌های تلفن همراه است. برای بهره‌مندی از این فناوری با نصب سخت‌افزار جی پی اس روی گوشی تلفن همراه به همراه اپلیکیشن سرو می‌توان به امکانات جغرافیایی متفاوت شامل ردیابی یا مسیریابی دست یافت.

همچنین از دیگر کاربردهای جی پی اس آن است که می‌توان آن را به عنوان دزدگیر برای گوشی استفاده کرد. به‌طوری که با ورود به سیستم مرکزی گوشی تلفن همراه می‌توان از آخرین موقعیت تلفن همراه خود مطلع شد.

کاربردهای ردیاب جی پی اس به صورت همگانی

·       کاربرد جی پی اس در ماهی‌گیری

·       کاربرد جی پی اس در قایقرانی، اسکی، کوه‌نوردی

·       کاربرد جی پی اس در مسابقات اتومبیل‌رانی (رالی)

·       کاربرد جی پی اس در استفاده‌ حرفه‌ای در عملیات زمینی

·       کاربرد جی پی اس در ناوبری دریایی

کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنایع پخش و توزیع

یکی از اهداف مهم در صنایع تحویل به‌موقع و درست کالا به دست صاحبان امر است. که این امر مستلزم نظارت دقیق کارفرما بر امور زیر دستان خود است.

هرچند که کلیه‌ افراد به‌درستی وظایف خود را انجام دهند تا زمانی که سیستم نظارتی دقیق بر کار آن‌ها اعمال نشود نمی‌توان انتظار داشت که بازدهی صنایع را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داد.

استفاده از فناوری جی پی اس با در نظر گرفتن این نیاز شرایط را جهت کاهش هزینه‌ سوخت در صنایع، ارائه‌ خدمات مناسب‌تر به مشتری و نظارت بر عملکرد بخش‌های تولیدی در صنایع را فراهم می‌آورد.

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

سخن پایانی

در این گزارش با انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس آشنا شدید و دریافتید که ردیاب‌ها تنها برای خودرو استفاده نشده و در امور نظامی، انواع تفریحات مانند ماهی گیری، قایق سواری و... نیز کاربرد دارد.

افرادی که قصد خرید ردیاب برای خودروی خود را دارند، با مراجعه به وب سایت وایزر (www.wizer.ir) می‌توانند با انواع ردیاب خودروی این مجموعه آشنا شده و متناسب با نیاز خود ردیاب جی پی اس موردنظر را با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنند.

هر یک از ردیاب‌های زیر توسط مجموعه وایزر تولید می‌شوند:

·       ردیاب F150

·       ردیاب جی پی اس M8

·       ردیاب F100

·       ردیاب جی پی اس B60

همچنین با تماس با کارشناسان وایزر می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در خصوص کاربردها، ویژگی‌ها و همینطور قیمت هر یک از ردیاب‌های نام‌برده‌شده به دست آورید.

 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاربرد ردیاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ع : واقعاً باید به زمستان به قیمت قبل میدادن .خدا انشاالله اینا رو طوری به زمین بزنه که نفهمند از کجا خوردن خدایا خودت کاری بکن
ع : واقعاً باید به زمستان به قیمت قبل میدادن .خدا انشاالله اینا رو طوری به زمین بزنه که نفهمند از کجا خوردن خدایا خودت کاری بکن
شهناز دوگانه اسفند : آقا بهرام سلام مبارک باشه اسفند که هنوز دعوتنامه نیامد بنزینی واریز کردی بنزینی که قیمتش بیشتر بود چیجوری 141500 تکمیل وجه کردی راستی میگی
فرزاد : اصلا هدف اینها از تحویل ندادن خودرو بحث اختلاف قیمت بازار کارخانه نیست اینها هدفشان اذیت کردن مردمه اگه اینطور نیست چرا یکبار گفتن پارس دیگه تولید نمیشه یکبار دیگه بحث قیمت رو جلو کشیدن ما زمانی که سال 401 ثبت نام کردیم قیمت 196 تومان بود اختلاف قیمتی در بازار و کارخانه مطرح نبود پس نتیجه میگیریم که هدف ثبت نام کنندگان کسب سود و منفعت نبوده بلکه رسیدن به خودرو پارس برای مصرف خانواده بوده
Mhp : منم 6 ام فاکتور شدم ولی پلاک نشدم
رانا اسفند : سلام من تکمیل وجه یکم بهمن هستم هنوز خبری نیست
پیش فروش مهر تحویل فرودین : کل سایپا نابود بشه بجز کارگرای زحمت کن اون موقع بیرون میتونستیم با 260 بخریم 240 بود ثبت نام کردیم بعد کردن 260 الان 310
علی ج : زنده ماندن در ایران دیگر نمیصرفه این همه آزار و اذیت مردم به خاطر یه خودرو پژو پارس واقعا به غیر از آزار و اذیت کردن مردم چه هدفه دیگه ای دارن
رضا : دوستان من به نماینده شهرمون زنگ زدم گفت پیگیری میکنه این هفته جلسه دارن در مورد قیمت تمام شده خدا شاهده خودش به من گفت شما همه تماس بگیرید خیلیهاشون دوره نمایندگیشون داره تموم میشه برای اینکه کاری کرده باشن همکاری میکنن منتخبین جدید هم تهران هستند و با قالیباف جلسه دارن به اونها هم زنگ بزنید قالیباف هم به حرفشون گوش میده چون برای ریاست مجلس به رای اونها نیاز داره همه زنگ بزنید میتونن کمکمون کنن
اتو ارتقا : من 3بهمن تکمیل وجه کردم 3اردیبهشت تحویل بود ولی ارتقا کلا 4ماهه تحویله چونکه دیروز لیست فروش خودرو واسه کارکنان ایرانخودرو دیدم همه ماشین ها 3ماهه بود ولی اتو ارتقا با دنا اپشنال 4ماهه بود بقیه تحویل 3ماهه این لیست که پخش شد کلی جنجال بپا کرد حرامزاده ها اول واسه خودشون فروش میزارن بعد واسه ملت