آشنایی با ستاره های ایمنی خودرو

به جهت آزمایش و بررسی ایمنی خودروها دو مجموعه بسیار معتبر در دنیا به نام های NHTSA  و EURO-NCAP تست های ایمنی مربوط به خودرو را با سخت گیری های خاصی انجام می دهند که در زیر شما می توانید هم با نحوه آزمایش گیری و هم با تفاوتهای آن ها آشنا شوید. تقریباً همه با سطوح مختلف ایمنی خودروها آشنایی کافی دارند. امروزه خودروها برای دریافت استاندارد ایمنی باید یک آزمون استاندارد جاده ای را که از 6 مرحله تشکیل شده است، پشت سر بگذارند. در این آزمون، میزان امنیت خودروها سنجیده می شود و از 1 تا 5 ستاره به آن ها تخصیص می یابد. نتایج این آزمون در اختیار سازمان بیمه امنیت جاده ای قرار گرفته و خودروها از لحاظ میزان امنیت به بخش های عالی، خوب، متوسط، و ضعیف تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی مراحل مختلف این آزمون می پردازیم.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله اول: تست استحکام (برخورد از روبرو)

این آزمون اولین بار در سال 1968 تدوین و اجرایی شده است، اما تاکنون تغییرات زیادی داشته است. در این آزمون، قسمت جلوی اتومبیل که در آن آدمک هایی بدون کمربند تعبیه شده است، با سرعت 48 کیلومتر بر ساعت به طور کامل به دیواری برخورد می کند. درحالی که در استاندارد EURO NCAP از آدمک های مجهز به کمربند ایمنی استفاده می شود و سرعت برخورد خودرو با دیوار 56 کیلومتر بر ساعت است.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله دوم: تست استحکام (برخورد از گوشه جلو - 25%)

در این آزمون خودرو از روبرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می کند که 25% از گوشه جلوی خودرو را دربر گرفته است. از آن جا که در این ناحیه، سیستم تعلیق وجود دارد، خودرو آسیب زیادی نمی بیند. در آزمون هایی که در گذشته انجام می شد، سرنشینان به طرف کیسه هوا پرتاب نمی شدند و در نتیجه خودروها نمره خوبی را کسب نمی کردند. ازاین رو، جهت بهبود امنیت خودروها، ساختار این ناحیه را بیش تر تقویت کردند و کیسه های هوا علاوه بر جلو، در بخش های جانبی نیز به کار گرفته شدند.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله سوم: تست استحکام (برخورد از گوشه جلو - 40%)

در این مرحله، خودرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می کند که 40% از گوشه جلوی خودرو را دربر گرفته است. قبل از برخورد خودرو با مانع، این بخش را با آلومینیوم انعطاف پذیر می پوشانند تا نحوه برخورد و تغییر شکل بدنه، بر روی آن شبیه سازی شود. وقتی این آزمون در سال 1995 انجام شد، بیش تر خودروها نمره خوبی نگرفتند. ازاین رو، از آن سال ها به بعد، شرکت های خودروسازی تصمیم گرفتند تا با تقویت بدنه و قرار دادن دو ضربه گیر در محفظه موتور، این مشکل را تا حد امکان برطرف کنند.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، روند عملی اجرای مراحل دوم و سوم این آزمون استاندارد را بر روی خودروی هیوندای سوناتا 2012 ببینید.

/uploads/Standard.flv

 

مرحله چهارم: تست استحکام (برخورد جانبی)

در این آزمون، خودرو از کنار با سرعت 57 کیلومتر بر ساعت و با زاویه 60 درجه به خودروی دیگری برخورد می کند (این برخورد در استاندارد EURO NCAP با سرعت 62 کیلومتر بر ساعت انجام می شود). از سال 2003 تاکنون، خودروها نمره خوبی در این آزمون کسب کرده اند. این نشان می دهد که ساختار جانبی آن ها مستحکم است و از کیسه هوای جانبی و پرده ای در داخل خودروها استفاده شده است.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله پنجم: تست استحکام (سقف خودرو)

در این آزمون، گوشه سقف خودرو توسط یک سطح صاف فشرده می شود. اگرچه نیروی این فشار تقریباً سه برابر وزن خودروست، اما سقف خودرو چند سانتی متر بیش تر فرو نمی رود. این آزمون در مورد خودروهای سنگین، با فشاری معادل 15 برابر وزن خود انجام می شود. البته میزان فرو رفتن سقف می تواند بیش تر باشد، به شرطی که فاصله بین سر مسافران تا سقف خودرو از 23 سانتی متر بیش تر نشود. در پایان خاطر نشان می شود که نمره خودرو در صورتی که مقاومت سقف آن در برابر نیرویی معادل 2.5 برابر وزن خود به پایین، کم تر باشد، ضعیف است.

آشنایی با ستاره‎های ایمنی خودروها (ویدئو)

 

مرحله ششم: تست عدم نشت بنزین

هدف از انجام این آزمون این است که در هنگام تصادفات، سوخت خودرو به بیرون نشت پیدا نکند. در این آزمون، خودرو که باک آن تقریباً پر است، از عقب با سرعت 48 کیلومتر در ساعت به یک مانع متحرک به وزن در حدود 1800 کیلوگرم برخورد می کند. در این برخورد نباید حتی یک قطره سوخت از هیچ قسمتی از خودرو به بیرون نشت کند. این آزمون در مورد خودروهای الکتریکی جهت تست عدم نشت مایع الکترولیت نیز انجام می شود. به خاطر داشته باشید که امروزه طراحی خودروها به گونه ای است که ضربات را از نواحی مختلف جذب می کنند و به ندرت چنین مشکلاتی به وجود می آید. 

شاید برای شما جالب باشد که برخی از تست های ایمنی خودروهای مورد استفاده در ایران را دیده و نظر خود را  در مورد خودروهائی که ما همه روزه از آنها استفاده میکنیم بدهید. پژو 206، زانتیا، دوو  ماتیز، پروتون، پژو 407، رنو مگان، سوناتا،  سانتافه، سورنتو، نیسان قشقایی، لکسوسIS و غیره .


منابع

caranddriver

برچسب : استاندارد , ایمنی , EURO NCAP , تست , آزمون , استحکام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

مصطفی
0

با سلام و خسته نباشید
مطالبتون جالب و آموزنده بود اما در بحث ترجمه ای که از سایت منبع انجام داده بودید در چند مورد نواقص و ایراداتی داشت که اگر برطرف بشه بسیار عالی خواهد بود.
قصد داشتم این پیام رو به طور خصوصی برای نویسنده ارسال کنم متاسفانه لینک ارتباطیش رو پیدا نکردم. به هر حال ممنون از زحماتتون.
17:24  1394/08/10
پاسخ دادن
پیمان
0

سلام اگر پیشنهادی برای ارتقای ایمنی خودرو داشته باشیم جایزه ای به آن تعلق میگیره؟
و این پیشنهاد را باید برای چه موسسه یا مرکزی ارسال کنیم
22:28  1394/06/08
پاسخ دادن
مژگان
1

میشه استاندارد خودرو الکتریکی هم بزارید ممنون میشم......
20:26  1392/08/18
پاسخ دادن
amir hossein
3

کاشکی فوق ضعیف رو برای پراید هم می ذاشتن!!
18:50  1392/02/13
پاسخ دادن
شهبازی
1

سایت جالبی اطلاعات خوبی به ما میده به دوستان توصیه میکنم باردید کنند.
22:39  1391/12/10
پاسخ دادن
آدریان
1

مرسی اطلاعات مفید و جالبی بود موفق باشید .
11:54  1391/11/25
پاسخ دادن
عارف
4

ممنونم از اطلاعات مفیدتون
18:07  1391/11/20
پاسخ دادن
1Car
3

Re:آرام جناب آرام، متاسفانه اطلاعاتی در این مورد در دست نیست.
13:19  1391/11/20
پاسخ دادن
آرام
2

ممنون از مطالب جالبتون، اگه امکانش هست در مورد تست ایمنی که ایران خودرو بر روی سمند و سایپا برای تبیا انجام داده در صورت امکان توضیح بدید
13:16  1391/11/20
پاسخ دادن
گویبان
4

الان کدوم ماشین ساخت داخل ایر بگ جانبی داره آخه؟؟
22:29  1391/11/19
پاسخ دادن
1Car
3

Re:RLF به‎زودی صفحه مورد نظر در سایت فعال می‎شود، ولی در حال حاضر کلیه سایتهایی که قیمت خودرو اعلام می‎کنند به دستور "کار‎گروه مصادیق محتوای رایانه‎ای" و برای مبارزه با بی‎ثباتی بازار خودرو از اعلام قیمت منع شده‎اند.
16:41  1391/11/19
پاسخ دادن
RLF
2

اگه داخل صفحه اصلی قیمت خودروها رو بزنید خوب میشود
16:09  1391/11/19
پاسخ دادن
هومن
4

تفاوت زانتیا رو با دوو ماتیز و دقت کردین خیلی جالبه !!!!!!!!! ممنون
15:31  1391/11/19
پاسخ دادن
sky.boy
4

ممنون خیلی عالی بود.ایمنی مهمترین عامل خرید خودرو
15:02  1391/11/19
پاسخ دادن
هیمن
14

کاش پرایدم میزاشتید یه کم روحمون شاد میشد
14:54  1391/11/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : آقا همایون داداش نزن این حرفو . من که الکی یه حرفی بدون تحقیق که نمیزنم . شما که در جواب من داری میگی تا اونجا که من یادمه قیمت کوییک از تیبا بیشتر بوده همین حالا برو توی سایت دیوار توی قسمت فیلترش ماشین (تیبا 2 و کوییک دنده ایی) مدلهای 1401 و با کارکرد صفر انتخاب کن بعد میبینی که ماشینهایی که آگهی شده قیمت کوییک و تیبا 2 یکیه و به نسبت امکانات و طراحی و آپشن بخواییم حساب کنیم قیمت تیبا 2 بیشتر از کوییک هست چون امکانات تیبا 2 مثل پراید 111 هست فقط آیینه و شیشه عقب برقی اضافه داره تازه تیبا2 دیگه تولید نمیشه ولی کوییک دنده ایی مدل 1403 هم هست و هنوز پر قدرت داره تولید میشه . میانگین بخواییم حساب کنیم تیبا2 و کوییک مدل 1401 صفر خشک از 403 میلیون هست تا 425 میلیون .
مسلم S3 : کسانی که موعد اصلی تحویلشون سال 1403 بوده (نه تاخیری ها) طبق قرارداد تمامی هزینه های جاری اعم از بیمه، مالیات ها و... چون طبق تعرفه 1402 محاسبه شده،پرداخت مابالتفاوت آن بر عهده مشتری میباشد. این مابالتفاوت شامل کسانی که موعد تحویلشان سال ۱۴۰۲ بوده ولی هنوز تحویل نگرفته اند، نمیشود. ______________________________
ابراهیم : اطلس و کوییک برای استفاده شهری ماشینهای خوبیه و بنظر من فقط با قیمت کارخانه اگه خریداری بشه ارزش خرید داره و با این قیمت نجومی غیر منطقی بازار آزاد بخصوص اطلس خریدش کار عاقلانه ایی نیست ! بنده خودم یه کوییک اس تیپ DA دارم ( تحویل مردادماه 1402 ) و برام 235 میلیون در اومد و الان قیمت بازار را زده چهارصد و چهل پنجاه میلیون و واقعا برای این ماشین نمی ارزه ! من خودم با وجود اینکه از ماشینم راضیم و خداییش کارم را برای استفاده روزمره در شهر بدون مشکل راه انداخته ولی اگه بخوام همچین ماشینی را با قیمت بازار بخرم این کار را نمیکنه و یه مقدار میذارم روش یه پارس موتور XU7P یا رانا ( اینا فعلا ارزانترین توی ایرانخودرو هست ) میگیرم که حداقل با خانواده بتونم یه مسافرت باهاش برم . من داشتم کامنتها را میخوندم و دیدم بعضی عزیزان پرسیده بودن اطلس بگیریم یا کوییک نظر منو بخوایید اگه از بازار بخوایید بخرید این کار را نکنید بدلیل توضیحاتی که دادم مگر اینکه برای استفاده شهری بخوایید اونم یه تیبا 2 مدل دوست دوم تر و تمیز با قیمت مناسب .
تارااتومات : ماشین من تارا v2 فروش فوق العاده تاریخ تحویلش سه ماهه بوده مهر ماه کل پول رو واریز کردم تاریخ تحویل هم دی ماه بوده ولی متاسفانه هنوز فاکتور نشده با ایران خودرو تماس گرفتم میگن ۳۶ درصد سالانه سود تاخیری تعلق میگیره ولی من به ماشین بیشتر احتیاج دارم چون ماشین ندارم و تمام زندگیم لنگ ماشین مونده
افشین جی۷ : خیلی جالبه😁پیامک اومده فورا یک میلیون و هفصد از بابت مابتفاوت هزینه بیمه ثالث سریعا از سایت واریز کن تا بتونیم بهت شاسی بدیم.۵ اردیبهشت همون روز واریز کردم تو سایت نوشته زمان واریز ۳۰ اردیبهشت😁 زمان ثبت نام نقدا کل مبلغ ۳ بهمن بود. من سردرنمیارم اینا یا ما رو مسخره کردن یا خودشون خرن
علیxu7p : سلام چرا دیگه کسی حرفی نمیزنه . الان تا چندم فاکتور شدن؟ هنوز توی دی ماه هستش یا بهمن شروع شده.
ساناز : من سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۴ میلیون واریز کردم هفته ۴ اسفند ماه بودم حالا آمده برام پیامک تبدیل به ساینا ۸۵ گانه و کوییک s فرستاده دوستان اصلا قبول نکنید ما فقط ماشین خودمون میخوایم شرکت سایپا میخواد کلاهبرداری کنه دلش به حال ما نسوخته
تارا اتومات : ۲۹ بهمن قرار به تحویل اارا اتومات بوده الان ۷ اردیبهشت ، معلوم نیست چکار میکنن، اصلا براشون مهم نیست ملت هزارتا برنامه ریزی و... داشتن
J7صادرات : سلام و عرض ادب دوستان ما چند وقته اینجا ندیدیم دوستی پیام بزاره که شاسی شده ولی تماس میگیریم میگیم کی شروع به شاسی کردن میکنید میگن از ۱۴ فروردین شروع کردیم بنده فکر کنم فقط جی۴ شاسی میکنن!؟
سهند : سلام حدوداً روزی 630هزار تومان ملاک تا زمان فاکتور شدن یعنی روزی که فاکتور بشود دیگر سودی پرداخت نمی شود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 تحویل اسفند تبدیلی : تکمیل 16 دی اگه کسی فاکتور شده بگه، اگه نه سبز کنید ببینیم چند نفریم
ایکس 22 پرو : منم همین مشکل رو دارم
اتومات دیماه : گویا 5شنبه و جمعه پلاک تعطیله نه دیروز کسی پلاک شد نه امروز امیدوارم فردا مشکلی نباشه و پلاک بشیم
امین : شما ماشین ثبت نام کردی یا اومدی تبلیغات نمایندگی خودتو می کنی؟
اتومات : تاریخ تکمیل وجه ،تاریخ تحویل ؟ممنون
اتومات کد607 : از 18آذر به مدت 12 روز تکمیل وجه انجام بدیم من 20 آذر هستم تحویل اول 6دی بعد شد 30دی ،هنوز ناخن بکو. ایران‌خودرو هستیم
شایان بهاری : سلام دوستان هر کدملی یه دونه میتونه بزنه درضمن محدودیتی نداره فقط گواهینامه.و اینکه استان ها دیگه پرشدن ظرفیت نمایندگیش. و به نظر میرسه اگر ظرفیت شارژر نشه آخرا ثبت نامه
حسین پور : دیروز رفتم ی نمایندگی گفت چون رانا ندارن بدن طرح تبدیل اومده
اتومات تابستان : سلام اولویت چندم بهارهستید?
حمید هایما اس5 : احتمالا اس5 شما با جک برقی و سرامیک بدنه هستش.چون مابقی رو تا 21بهمن فاکتور کردن