کلاچ (Clutch)

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

1Carکلاچ وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از آن استفاده می شود. این انتقال نیرو در حالت درگیر، از یک قسمت (مولد نیرو) به قسمتی دیگر (دستگاه انتقال نیرو) انجام می شود، اما کلاچ همیشه درگیر نیست و می تواند آزاد باشد. کلاچ ها در هر جایی که کنترل انتقال نیرو و یا حرکت نیاز باشد، کاربرد دارند، چه برای کنترل میزان انتقال نیرو و یا مدت زمان آن. برای مثال، در پیچ گوشتی های الکتریکی میزان نیروی لازمه برای باز کردن پیچ ها توسط کلاچ منتقل می شود و یا در اتومبیل ها کلاچ وظیفه کنترل انتقال نیرو را به چرخ ها دارد.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

در ساده ترین حالت وظیفه کلاچ اتصال و قطع ارتباط دو شفت در حال چرخش است. در این حالت یکی از شفت ها معمولا به یک موتور متصل است و شفت دوم وظیفه تامین نیروی لازمه برای انجام کارها را به عهده دارد. کلاچ یا درگیر است و یا آزاد؛ در حالت درگیر، دو شفت را در هم متصل می کند و باعث چرخش آن ها با سرعت مساوی و یا چرخش آن ها با سرعت متفاوت می شود. زمانی که کلاچ آزاد است، شفت ها از هم جدا هستند.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

برای تعویض دنده ها باید باید وسیله ای به طور موقت نیرو را از گیربکس آزاد نماید و پس از تعویض دنده مجددا نیرو را برقرار کند. این وظیفه بر عهده سیستم کلاچ اتومبیل است.برای آزاد کردن کلاچ، کاسه ساچمه آزادکننده (بلبرینگ کلاچ) به وسیله پدال به یک طرف رانده می شود. حرکت کاسه ساچمه آزاد کننده باعث می شود که اهرم آزاد کننده مانع از فشار دادن صفحه فشار شده و فنر ها را تحت فشار قرار دهد. و با این کار درگیری کلاچ از بین رفته و کلاچ آزاد می شود. در فیلم ترجمه و زیرنویس شده زیر توسط مجموعه 1Car می توانید، اجزای تشکیل دهنده کلاچ را مشاهده کنید.

/uploads/Clutch.flv

 

انواع کلاچ


کلاچ های صفحه ای

متداول ترین نوع کلاچ، مدل های صفحه ای هستند که به دلایلی چون سایش کم و هزینه های تعمیر و نگهداری ارزان، استفاده از آن ها بیش از انواع دیگر رایج است.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

کلاچ های اتوماتیک

این کلاچ ها دارای ساختاری مشابه با کلاچ های عادی بوده و تنها تفاوت موجود این است که در این کلاچ ها نیروی لازم برای آزاد و نیز درگیر شدن کلاچ از خارج اعمال نشده و در خود سیستم وجود دارد.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

کلاچ هیدرولیک یا پنوماتیک

در این کلاچ که خود نوعی از کلاچ اتوماتیک محسوب می شود، نیروی لازم برای آزاد یا درگیر شدن کلاچ به وسیله فشار هیدرولیک یا فشار گاز تامین می شود.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

/uploads/Clutch 2.flv


منابع

Howstuffworks     Wikipedia


برچسب : کلاچ , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

14 نظر

رحیم
0

سلام خسته نباشی ماشن راحت دنده میشود ولی حرکت نمیکند مشکل از کجاست

با تشکر
19:16  1394/08/16
پاسخ دادن
سعيد
0

سلام دوستان يه سوال
جرا در ماشين هاي داخلي بس از روندن مدتيصفحه تموم ميشه بايد عوض ككرد
ايا اين مسله در ماشينهاي جون فورد و دوج و... صدق ميكنه يعني اونا هم صفحه عوض ميكنن؟
12:59  1394/02/04
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1

خیلی مفید و آموزنده بود.ممنون
10:50  1394/01/17
پاسخ دادن
مهدی
1

خیلی عالی بود .موفق باشید .در ورت امکان لینک دانلود فیلمها را بگذارید .
09:42  1394/01/17
پاسخ دادن
محمد
1

با سلام
ضمن تشکر از مطالب خوب وفیلم آموزنده ، لطفاً لینک دانلود فیلم هارو هم برامون بزارید .
تشکر
15:20  1394/01/04
پاسخ دادن
ALi as7
1

سلام خیلی ممنون عالی بود من خودم هنرجوی مکانیکم

19:57  1393/08/12
پاسخ دادن
مرادی
1

متشکرم اموزنده وخوب بود خدا خیرتاندهد
20:35  1393/07/10
پاسخ دادن
مهدی رضایت
4

با سلام
بنده مهدی رضایت مدیر مسئول فروش و ساخت سیستم کلاچ اتوماتیک شرکت اهاکو در ایران هستم.چنانچه نیازی به همکاری و یا اطلاع رسانی اینجانب هست اماده هرگونه همکاری هستم. با تشکر
19:39  1393/07/02
پاسخ دادن
مرادی ازکرمانشاه
1

متشکرم وممنون حرف ندارد خیلی زحمت میکشید
11:00  1393/06/26
پاسخ دادن
sina
2

خوب بود تصاویرمتحرک بیشتر بذارید بهتره
15:53  1392/03/25
پاسخ دادن
مصطفی
2

سلام دمتون گرم خیلی سایت باحالی دارید
چند حسن باحال سایتتون اینه که
1- عضویت نمیخواد
2- پول نمی خواد
3- مطالب خیلی جامع و کامله
اما در قسمت کلاچ لینک دانلود فیلم پیدا نکردم من سرعت اینترنتم پایینه نمیتونم آنلاین ببینم لطفا لینکش رو بزارید
با تشکر
01:18  1392/02/17
پاسخ دادن
فرزاد
7

لطفا یه نقشه ی کلی از یه ماشین رندوم قرار بدین و هر هفته یه قسمتی از اون رو به طور شفاف توضیح بدین ممنون!
14:49  1392/01/17
پاسخ دادن
کاربر: امید دیمی
9

مطالب دقیق و شفاف بیان شده...آموزنده بود....تشکر...
08:44  1392/01/14
پاسخ دادن
مهدی
10

زحمت می‎کشید، دست شما درد نکنه.
19:00  1392/01/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : چجوریه که شکا خرداد هسین فاکتور شدین ولی ما که تحویل ۳۰اسفند بودیم هنوز خبری از فاکتور نیست مگه میشه
تارا شیراز : سلام اینجا شیرازی کسی داریم تارا دستی ۳۰اسفند فاکتور شده باشه نمایندگی اسماعیلی
تارادستی‌سفید : واقعاااا،تارادستی یاv4?¿???
ماهان : مال من تحویل ۳۱ خرداد بود فاکتور شد
J7بهمن : سلام و عرض ادب جسارتا شما تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
الناز : سلام کی این پیام اومده براتون
J7بهمن : سلام و عرض ادب جسارتا شما تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
مسعود : دوستان عزیزکه شماره درخواست بنده رو خواستن شاهین جی ۱۲۰۵۶۳۶۰ پذیرش هم 19342995 سخا هم یادم نیس ولی همون برج ۹ بود تحویل دادم پیامکهای تبدیل رو هم اقدامی نکردم
مسعود : دوستان عزیزکه شماره درخواست بنده رو خواستن شاهین جی ۱۲۰۵۶۳۶۰ پذیرش هم 19342995 سخا هم یادم نیس ولی همون برج ۹ بود تحویل دادم پیامکهای تبدیل رو هم اقدامی نکردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مشدی : اوایل مهر
کارخودشه : اینایی که به دروغ میگن فاکتور شدن همشون کار توحیددلال هستن با اسم مستعار تا ثابت کنه تاریخایی که میگه دقیق هستش
تیگو 7 : سلام از مجوز تیگو 7های بدبختی مثل من چه خبر؟ کسی هست تحویل گرفته باشه اردیبهشت ماه؟ ثبت‌نامی آذر تحویل 14اردیبهشت اما خبری از مجوز نیست مدارک هم همه اومده
پاناهومن : سلام فکر نکنم افزایش بخوره بنده اول 12تیر ماه تحویل خودرو بود بد شد 31تیرماه….دعوت نامه واریزهم تاریخ 17اردیبهشت ماه اومدهمون روز هم واریز کردم..خدارو شکر افزایش نخورد فکرم نکنم تا برج 6افزایش بخوره
بکنتم : نیام بالا سرت توحیددلال فک نکن زرنگی با یه اسم دیگه فحاشی میکنی
خودتی😉 : اینم یه اسم مستعار خود توحیددلال هستش داره از خودش تعریف میکنه
محمد 19مهر : هیچ کس حق نداره تجمع فردا رو بهم نزنه آنقدر عصبی هستم که یه تنه فردا جوابگوی سایپا هستم تا دیروز هیچ کس حرف از تجمع نمی‌زد همین که ما تجمع گذاشتیم اینا هم تجمع گذاشتن کاری نداره که تجمع فردا بیاین هروقت هم تجمع میذارید من هم میام ولی واسه فردا دارم لحظه شماری میکنم
محمد 19مهر : نه این دفعه داخل نمیریم سری پیش بی تجربگی کردیم این دفعه جلوی در می مونیم اگه حرفی دارن عوامل سایپا بیان بیرون توضیح بدن حرف بزنن
حسین : داش محمد من شهرستانم صبح داداشم ساعت 10 میاد مرسی نرم داخل چون سری پیش داداشم ده نیم رسید آنجا گفت کسی نبود ولی شما داخل بودین
احسان 28بهمن : آقا توحید قارداش بنده شخصا روی ماه شما رو می‌بوسم جهت اینکه اطلاعات درست میدید ،وقت میذارین به تک تک سوالات جواب می‌دین ،واقعا دمت گرم خیلی مردی ،دلسرد نشو اینان مگسانن به دور شیرینی