برچسب :: اسقاط

دستگاه‌های پرس خودرو




در دنیای امروزی، صنعت بازیافت از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که علاوه بر اثرات زیست محیطی، اثرات اقتصادی فراوانی نیز، دارد و به رشد و توسعه اقتصادی کشورها کمک شایانی می‌کند. اسقاط خودروهای قدیمی نیز، نقش مهمی در صنایع فولاد ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید با نحوه کار مراکز اسقاط خودرو آشنا شوید، با ما همراه باشید.

[1393/02/20 17:01]

عامل اصلی تاخیر در تحویل خودروها چیست؟




در چند ماه اخیر شرکت های خودروسازی همچون کرمان موتور و جلیران موتور در تحویل محصولات خود به مشتریان بسیار بد قول بوده و شاید بتوان گفت خشم خریداران را برافروخته اند. با توجه به مشکلات مشابه کاربران گرامی وب سایت 1Car و سوال های پی در پی در این خصوص، علت اصلی این موضوع را بررسی کردیم که در نهایت به ...

[1393/06/24 10:24]

معافیت خودروسازان از اسقاط به زیان محیط زیست




با بسته شدن سایت ثبتارش، نه تنها وارد کنندگان خودرو و نمایندگی های مجاز، بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده اند که از جمله آنها، مشاغلی همچون بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده است. در این میان برخی مشکلات قابل مشاهده بوده و برخی دیگر نیز سال های آینده خودنمایی می کنند که کاهش اسقاط خودروهای فرسوده از این دست مشکلات است. زیرا با کاهش اسقاط خودروهای فرسوده، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، بیکاری مشاغل مربوط به اسقاط خودرو و درنهایت تعطیلی این مراکز پیش رو خواهد بود. حدود یکسال گذشته کمبود مراکز اسقاط خودرو بهانه ای برای کاهش تعداد خودروهای اسقاط شده بود، اما مدتی بعد، تعداد این مراکز از 120 به 200 مرکز افزایش یافت، اما رقم اسقاط خودروهای فرسوده چندان چشمگیر نشد، زیرا از نیمه های تابستان سال 96 خودروسازان داخلی با حمایت دولت از اسقاط خودرو معاف شده و در واقع حجم اسقاط در نظر گرفته شده برای واردکنندگان دو برابر شد. نکته جالب اینجاست بود که، دو برابر شدن اسقاط توسط واردکنندگان زمانی در نظر گرفته شد که سایت ثبتارش بسته بود و علنا حجم خودروی زیادی به کشور وارد نمی شد. حالا پس از بازگشایی سایت ثبتارش، چشم امید مراکز اسقاط به واردکنندگان دوخته شده است. از این رو، این پرسش مطرح است که آیا با باز شدن سایت ثبتارش، چالش های پیش روی این مراکز کاهش می یابد؟ در همین زمینه، امیر سیفی زاده- کارشناس اسقاط خودرو در گفت و گو با خودروکار مهمترین چالش پیش روی صنعت بازیافت و پس از آن اسقاط خودروهای فرسوده را، نبود برنامه‌ریزی و خلاء مدیریت عنوان می‌کند و می گوید: «طبق قانون، در حال حاضر چالش مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به حمایت واردکنندگان نیاز دارد چرا که پیش از حضور وزیر وقت حمایت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده صورت می گرفت که با آمدن جناب وزیر، این حمایت ها کاسته شد و در نهایت خودروسازان از اسقاط خودروهای تولیدی خود معاف شدند. حالا چشم امید مراکز اسقاط به واردات خودرو است». سیفی زاد، در پاسخ به اینکه چرا باید اسقاط خودروها جدی گرفته شود؟ اظهار می کند: « به طور طبیعی کاهش آلایندگی هوا، تغییر مبلمان شهری، کاهش مصرف سوخت، تامین مواد اولیه فولاد کشور و عواملی از این دست عوامل، از جمله اهداف اسقاط خودروهای فرسوده در هر کشوری هستند. از این رو حمایت خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده در هر کشوری مد نظر است.اما مشکل اینجا است که در ایران و طی ماه های گذشته حمایت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروها کاهش یافته است.» به گفته او، این در حالی است که بر اساس قانون مدیریت پسماند وقتی کالایی توسط شرکتی تولید می شود، بازیافت و اسقاط آن کالا باید توسط همان شرکت صورت گیرد. اما در حال حاضر خودروسازان ایرانی از این قانون معاف هستند. این کارشناس اسقاط خودرو تاکید می کند: «در بسیاری از کشورها از کوچکترین تولیدات تا بزرگترین آنها بازیافت می شود، اما در ایران نه تنها بازیافت ظروف پلاستیکی به راحتی صورت نمی‌گیرد بلکه صنعت خودروسازی نیز از این ماجرا به دور مانده است.» سیفی زاده می‌افزاید: «اگر به قانون احترام گذاشته شود، بسیاری از مشکلات صنعتی کشور برطرف می‌شود. به گونه ای که خودروسازانی که می‌توانند سالانه حدود 330 هزار خودروی فرسوده از رده خارج کنند، اما از بازیافت معاف هستند، مشکلات متعددی برای مراکز اسقاط ایجاد خواهند کرد.» این کارشناس اسقاط خودرو، با بیان اینکه با فرض خروج این تعداد خودرو در سال از کلانشهرها متوجه می شویم که چه میزان از آلودگی هوا کاسته می‌شود و در مقابل فعالیت های اقتصادی وابسته به صنعت خودرو افزایش می یابد، تصریح می کند: «در این شرایط مراکز اسقاط به واردات چشم می دوزند. وارداتی که خود با مسایل متعددی دست و پنجه نرم می کند. به گونه ای که طی ماه‌های گذشته شاهد بسته و باز شدن سایت واردات خودرو بودیم که این برای مراکز اسقاط زنگ خطر است چرا که اگر امسال این سایت شش ماه بسته بود، شاید سال آینده این سایت هشت ماه بسته بماند. از این رو کاهش واردات خودرو طی سال های آینده در اسقاط خودروها موثر خواهد بود.» این کارشناس اسقاط خودرو در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای جبران این فاصله نیاز است، تصریح می کند: در حال حاضر حدود دو میلیون و 500 هزار خودرو فرسوده فارغ از شمارش گواهی اسقاط خودروها که عددی بیش از این میزان را رقم می زند، فرسوده هستند با این حال سال گذشته تنها حدود ۱۲۰ هزار خودرو از رده خارج شده است.حال با فرض تولید یک میلیون خودرو در سال و خروج ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده، بازهم مشکلات آلودگی هوا و مراکز اسقاط خودرو کاهش نمی یابد،‌ چرا که باید تولید و خروج خودروها از رده مصرف، با برنامه ریزی جدی و مدیریت صحیح صورت گیرند.» این کارشناس تاکید می کند:« اگر می خواهیم در چشم انداز جهانی صنعت خودرو موفق عمل کنیم، باید روش های مدیریتی مطلوب را تدوین و اجرایی کنیم.»

[1396/10/23 9:00]

پروژه بزرگ اسقاط خودروهای سنگین




همایش «طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، درون‌شهری و طرح‌های اشتغال‌زایی»، دیروز در حالی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که طی آن مشخص شد دولت دوازدهم قصد دارد تا پایان عمر خود، بیش از ۲۰۲ هزار خودرو فرسوده سنگین را از رده خارج و محصولات نو را جایگزین آنها کند.

[1396/11/17 17:00]

چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟




براساس تصویب قانون هوای پاک در کشور و نیاز به اسقاط خودروهای در صف مانده که چیزی حدود دو میلیون دستگاه هستند، نه تنها خودروسازان داخلی، بلکه وارد کنندگان خودرو و قطعات نیز باید دراین مسیر حرکت کنند و بار سنگین نوسازی ناوگان را به دوش یک بخش نیاندازند.

[1396/12/01 14:00]

تاکید مجلس به الزام خودروسازان به اسقاط خودرو/ چراغ مراکز اسقاط روشن می شود؟




بیش از یک سال است که چرخه اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده است. به گفته محمدحسین گودرزی رییس انجمن مراکز صنفی­ اسقاط خودروی کشور در حال حاضر با اجرایی نشدن قوانین اسقاط خودرو و لغو مصوبات الزام آور برای تولید کنندگان داخلی در اسقاط و همچنین ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی، مراکز اسقاط به کلی تعطیل شده اند و اگر مراجع دولتی تصمیمی برای برطرف کردن این مشکلات اتخاذ نکنند بزودی همه این مراکز به تعطیلی کشیده خواهند شد. همجنین طبق آمار اعلام شده توسط انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده نیز ۷۰ هزار برگه اسقاط خودرو بدون استفاده در سایت‌های این مراکز انباشته شده است که این موضوع ضرر هنگفتی را متوجه مراکز اسقاط کرده است.

[1398/01/21 14:00]

لایحه اسقاط خودرو به مناقشه تازه مجلس و خودروسازان بدل شده است




رییس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات مربوط به الحاق تبصره جدید به ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو، به سه موضوع مهم درباره اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد و در آخر لزوم بازگشت لایحه اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس را مطرح نمود. چرا که چرخه تولید در صنایع خودروسازی، موتورسیکلت و کامیون سازی به هیچ وجه نباید متوقف شود، ولی موضوع اسقاط خودروهای فرسوده به یک معضل جدی در خط تولید تبدیل شده است.

[1401/07/26 13:00]

اسقاط خودرو منوط به ثبت نام در سامانه است




مهران سالاریه با اشاره به اینکه بر اساس قانون متولی اسقاط خودروهای فرسوده در کشور ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده است، اظهار داشت: بر این اساس متقاضیان اسقاط خودرو و موتورسیکلت فرسوده باید به سایت این ستاد به نشانی nnhk.ir مراجعه و پس از ثبت‌نام به عنوان متقاضی، نسبت به ثبت وسیله نقلیه فرسوده خود در سامانه و پس از آن انتخاب نزدیکترین مرکز اسقاط اقدام کنند.

[1402/04/06 11:00]

خودرو‌های بالای 35 سال اسقاط می‌شوند




سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت اعلام کرد: مالکان خودروهای فرسوده بالای 35 سال تا تاریخ 7 مهر ماه سال‌جاری مهلت دارند در طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده ثبت‌نام و خودرو فرسوده‌شان را از رده خارج کنند.

[1393/04/09 9:30]

رفع بحران آلودگی از مسیر اسقاط




با وزیدن باد و بارش باران، هوای برخی مناطق آلوده کشور به‌خصوص پایتخت، از حالت ناسالم خارج شد تا شهروندان پس از چند روز، ریه‌های خود را پاک‌سازی کنند؛ این در شرایطی است که مشکل آلودگی هوا رفع نشده و حل آن، نیاز به برنامه‌ریزی کلانی دارد. در این بین، بدون شک برنامه‌ریزی برای اسقاط هرچه سریع‌تر خودروهای فرسوده، از اهم اقداماتی است که می‌تواند تا حد بسیار قابل توجهی از آلودگی بکاهد. همین چند روز پیش در جدیدترین آمارها اعلام شد خودروهای فرسوده به‌خصوص کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و البته موتورسیکلت‌های کاربراتوری، از جمله عوامل اصلی آلودگی هوا به‌شمار می‌روند؛ بنابراین با حذف و جایگزینی آنها می‌توان حجم وسیعی از آلایندگی‌ها را برطرف کرد.

[1396/10/03 14:15]

افزایش اسقاط خودروهای فرسوده




رئیس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور گفت: با تغییر فرآیند خروج خودرو‌های فرسوده از چرخه حمل‌و‌نقل، بیش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده در 9 ماه اول سال 93 از چرخه حمل‌و‌نقل خارج شدند.

[1393/10/09 9:30]

اسقاط 180 هزار خودرو فرسوده




شیوه قیمت‌گذاری خودرو، تاکید بر افزایش تولید و عرضه خودروهایی با سوخت گاز و تسریع در خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف در پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو موردبررسی قرار گرفت.

[1393/10/27 8:30]

شرایط واردات خودرو تغییر کرد




سرپرست معاونت نوسازی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از تغییر شرایط واردات خودرو خبر داد.

[1393/04/23 8:36]

تسهیل شماره‌گذاری خودروهای وارداتی




در شرایطی که واردکنندگان با اعتراض به روند صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، این موضوع را عامل کندی ورود خودروهای خارجی به کشور عنوان می‌کنند، با مصوبه هیات‌وزیران، این قانون تغییر یافت تا روند واردات از این پس تسهیل شود.

[1393/12/18 8:27]

دریافت وجه از خریداران خودروهای وارداتی به بهانه اسقاط




یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به دلیل بروز تخلف برخی شرکت‌های وارد‌کننده خودرو در قیمت فروش و مدت زمان تحویل خودروهای فروش فوری وارداتی لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حمایت کنند.

[1393/06/25 9:30]

واردکنندگان خودرو حق دریافت مبلغ اضافه ازخریداران به بهانه اسقاط ندارند




یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: شرکت های واردکننده خودرو حق دریافت مبلغ اضافی از خریداران خودرو به بهانه افزایش هزینه اسقاط خودروی قدیمی و فرسوده را ندارند.

[1393/07/08 10:00]