برچسب :: پسابرجام

ابهام در قیمت خودروهای آینده کشور




رئیس شورای رقابت در حالی به تازگی خبر از ورود دوباره این شورا به بازار خودرو داده که خودروسازان خارجی در راه ایران، از وزارت صنعت، معدن و تجارت قول گرفته‌اند قیمت‌گذاری خودرو دولتی نباشد. سه سالی می‌شود که شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودرو را در دست دارد و در این مدت، حواشی و اصطکاک زیادی نیز میان این شورا با خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت پیش آمد. اگرچه مسوولان شورای رقابت اواسط امسال اعلام کردند بازار خودرو از حالت انحصار خارج شده و دیگر نیازی به قیمت‌گذاری (از سوی شورا) ندارد، اما آنها در جلسه دو روز پیش خود دوباره به این نتیجه رسیدند که بازار انحصاری بوده و باید به آن ورود کنند. آن طور که رضا شیوا اعلام کرده، طبق نظر اعضای شورای رقابت، بازار خودروهای زیر 2هزار سی سی داخلی انحصاری است و شورا در جلسه آینده، پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اعلام خواهد کرد. به گفته وی، این امکان وجود دارد که اعضای شورا تصمیم به اصلاح یا تدوین دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بگیرند.

[1394/11/14 12:00]

سرنوشت قراردادهای خودرویی پسابرجام بدون آمریکا




در شرايطی که توسعه صنعت خودرو ايران به سرنوشت برجام گره خورده بود و آمریکا با خروج از برجام تعهدات طرف های مختلف این قرارداد را با چالش مواجه کرده است بسیاری از دست­اندرکاران صنعت و کارشناسان نگران سرنوشت قراردادهای منعقد شده در این صنعت هستند.

[1397/02/25 18:00]

فرجام خوش چینی‌ها پس‌از برجام




بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری می‌کند که با وجود گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تضعیف شرکت‌های چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش داده‌اند.

[1395/05/13 17:00]

شرط صادراتی شدن خودروهای پسابرجامی




خودروسازان فرانسوی در شرایطی پس از برجام راهی ایران شده و به‌تدریج در حال اجرایی کردن برنامه‌های خود در خودروسازی و بازار کشور هستند که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، صدور محصولات تولیدی شان به بازارهای منطقه و خاورمیانه است.مطابق اظهارات مدیران ارشد خودروسازان فرانسوی به‌خصوص پژو و سیتروئن، آنها برنامه فروش بزرگ و پر و پیمانی برای منطقه و خاورمیانه طی سال‌های آینده داشته و «خودروسازی ایران» بخشی قابل‌توجه از این برنامه‌ریزی به‌شمار می‌رود. البته طبق الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر خودروساز خارجی که قصد حضور در خودروسازی ایران را دارد، باید بابت صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی‌اش در کشور تعهد بدهد؛ بنابراین پژو، رنو و سیتروئن نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.هرچه هست، آن طور که خودروسازان فرانسوی در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران و البته پیش‌تر نیز اعلام کرده‌اند، «ایران» به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیکش، قابلیت تبدیل شدن به‌هاب صادرات را دارد. از همین رو، هم پژوسیتروئن و هم رنو، هر کدام برنامه‌هایی جداگانه برای صادرات محصول از ایران در نظر گرفته و قصد دارند بازارهای منطقه به‌خصوص خاورمیانه را به‌واسطه تولیداتشان در کشور، پوشش دهند.

[1395/12/03 13:00]