کیا از هاچبک کامپکت ریو GT مدل ۲۰۱۸ برای بازارهای اروپایی خبر داد که قرار است با قیمتی مقرونبهصرفه عرضه شود.
شاید شنیده باشید که میگویند چیزهای خوب در بستههای کوچک میآیند؛ به نظر میرسد این موضوع درباره خودروی کیا ریو GT صدق میکند که یکی از قدرتمندترین نسخههای پرفروش بخش B هاچبکهای جمعوجور این شرکت است. به گفتهی مایکل کول، مدیر بخش اروپایی شرکت کیا موتورز، ریو GT مدل ۲۰۱۸ محدوده وسیعی از ویژگیهای راحتی و ایمنی، ظرافت، قابلیت اطمینان و ظاهر اسپرت را به نمایش میگذارد.
در طراحی کیا ریو GT جدید از ویژگیهای طراحی نسل کنونی ریو استفاده شده و تغییر چندانی در آن ایجاد نشده است. البته موارد قابل توجهی هم وجود دارد که در طراحی بیرونی ریو GT لحاظ میشود. این افزونهها بهصورت بهروزرسانیهای شیک ارائه میشود؛ از جمله جلو پنجره مشبک ذوزنقهای «تایگر نوز» یا «دماغ ببری» که با پرداخت براق سیاه و کرومی ظاهر زیبایی دارد. با توجه به پسوند GT در نام خودرو، چراغهای مهشکن LED مکعبی استفاده میشود که بخشی از تزئینات بیرونی مدلهای GT است. اسپویلر سیاه، چراغ LED روشنایی روز، طرح پنجره کرومی و خروجی دوگانه اگزوز نیز بخش دیگری از ویژگیهای زیباییشناسی و ارتقاء آیرودینامیک هاچبک کیا ریو GT خواهد بود.
همان داستان برای فضای داخلی نیز وجود دارد و تغییرات کمی به چشم میخورد. بهعنوان مثال صندلیها با روکش چرم مصنوعی سیاه آراسته خواهند شد و امکان انتخاب رنگ خاکستری هم وجود دارد. پوشش فرمان چرمی «D-cut» باید نظر بیننده را به خود جلب کند؛ زیرا برای حالت رانندگی اسپرت طراحی شده است. سطوحی مانند گیرههای در و اهرم تعویض دنده نیز با تریم متالیک در دسترس هستند و داشبورد با پرداخت فیبر کربنی ارائه میشود.
قدرت از پیشرانه ۱ لیتری توربوشارژ خطی سه سیلندر تولید میشود که قادر است ۱۱۸ اسب بخار توان تولید کند که ۱۲ اسب بخار بیشتر از خودروهای ریو موجود در بازار ایالات متحده است. قدرت خروجی از طریق جعبهدندهی دستی ۶ سرعته به چرخها منتقل میشود و تغییراتی در دیفرانسیل و بقیه اجزا مشاهده نمیشود. اگر ریو GT جدید شبیه نسلهای گذشته باشد، انتظار میرود این هاچبک کامپکت و اسپرت بتواند از صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۸ ثانیه طی کند و بیشینه سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همانطور که میبینید، زیاد نیست؛ اما نباید از پیشرانه سه سیلندر و ۱۱۸ اسب بخار قدرت انتظار بیشتری داشت.
کیا هنور جزئیات قیمتگذاری ریو GT مدل ۲۰۱۸ را اعلام نکرده است؛ اما آن طور که گفته شده، برای بازار آمریکا طراحی نشده و فعلا در بازارهای اروپایی به فروش خواهد رسید. البته گمانهزنیهایی نیز شده و سخنگوی کیا احتمال داده است که قیمت این خودرو در محدوده ۲۰ هزار دلار باشد.
فقط تشابه نام نیست که فورد فیستا ST را رقیب مستقیم کیا ریو GT میکند؛ هاچبک فیستا ST همانند همتای کیا خود، ویژگیهایی فراتر از حالت استاندارد ارائه میدهد که بیشتر برای رانندگی اسپرت طراحی شده است. فیستا با تعلیق اسپرت پایینتر، صندلیهای اسپرت، فرمان اسپرت پایین و مجموعه جدیدی از رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی ارائه میشود. تغییرات کوچکی نیز در آیرودینامیک خودرو وجود دارد که البته کمشمارند. فورد فیستا از پیشرانه سه سیلندر اکوبوست ۱.۰ لیتری شبیه ریو بهره میبرد؛ اما امکان استفاده از گزینه دیزلی بزرگتری نیز وجود دارد. پیشرانه دیزلی ۱.۵ لیتری میتواند ۱۱۸ اسب بخار قدرت تولید کند که دقیقا به اندازه قدرت تولیدی پیشرانه ۱.۰ لیتری ریو است.
اهاچبک کیا ریو GT مدل ۲۰۱۸، در بسیاری از ویژگیهای فنی قابل رقابت با خودروهای مدرن خودروسازان اروپایی و آمریکایی نیست؛ اما به لطف قیمت پایین گزینه خوبی برای کسانی است که قدرت خرید پایینی دارند. البته کیا سعی کرده است تغییرات خوبی در آیرودینامیک، رانندگی اسپرت، فضای داخلی و بیرونی ایجاد کند که نسبت به نسخههای قبلی این خودرو بهتر هستند. با این حال خودروی ریو GT میتواند در حد و اندازه نام ریو و نه بیشتر از آن ظاهر شود؛ همانطور که پیش از این بود.