مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی

 

مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی

 
رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به‌واسطه قراردادی دیگر، مشارکت جدیدی را با این شرکت فرانسوی از سر خواهند گرفت. هرچند طبق قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بناست خودروساز فرانسوی به‌صورت مستقل در کشور فعالیت کند، با این حال بروز چند نشانه مهم طی چند هفته گذشته، از احتمال همکاری رنویی‌ها با دو غول خودروسازی ایران خبر می‌دهد.
 
تابستان امسال بود که ایدرو و رنو پس از کلی مذاکره و کش و قوس، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضوری مستقل را در صنعت خودرو ایران پیدا کند. بر این اساس، ایدرو، رنو و یک هلدینگ متعلق به بخش خصوصی، سهامداران حاضر در این قرارداد را تشکیل می‌دهند و به احتمال فراوان و آن طور که منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، تا دو ماه دیگر فاز اجرایی قرارداد موردنظر کلید خواهد خورد. این در شرایطی است که بروز چند نشانه و سیگنال مهم مبنی‌بر مشارکت خودروسازان داخلی در قرارداد جدید رنو، حضور مستقل خودروساز فرانسوی را در ایران زیر سوال خواهد برد. اگر بنا باشد ایران‌خودرو یا سایپا وارد قرارداد فعلی رنو با ایدرو شوند، دیگر حضور مستقل این شرکت در صنعت و بازار خودروی کشور معنایی نخواهد داشت، زیرا دست خودروساز فرانسوی برای رقابت سفت و سخت با غول‌های جاده مخصوص بسته خواهد شد.
 
از سوی دیگر اما این احتمال نیز وجود دارد که رنویی‌ها ضمن حفظ استقلال خود در قرارداد فعلی (قرارداد با ایدرو)، در قالب مشارکتی جدید وارد همکاری مشترک با خودروسازان داخلی شوند. در این صورت، اگرچه می‌توان تا حدی نسبت به استقلال رنو در ایران (به‌واسطه قرارداد با ایدرو) امیدوار بود، ولی قطعا حضور مستقل این شرکت در خودروسازی و بازار کشور به چالش کشیده خواهد شد. این در حالی است که رنویی‌ها با توجه به تجربیات قبلی در همکاری با خودروسازان ایران (قرارداد پلت‌فرم مشترک X۹۰)، چندان تمایلی به تکرار همکاری با ایران‌خودرو و سایپا نداشته و در نهایت به سراغ ایدرو رفته و با این سازمان قرارداد بستند. در واقع رنو قصد داشت و شاید هنوز هم دارد که به‌صورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کند تا بتواند ضمن پیاده‌سازی فرهنگ جهانی خود در صنعت و بازار خودرو کشور، رقابتی نسبی را نیز با شرکت‌های خودروساز داخلی کلید بزند. حالا اما به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها تا حدی از این موضع خود کوتاه آمده و به این نتیجه رسیده‌اند (شاید هم آنها را به این نتیجه رسانده‌اند) که برای پیشبرد اهداف کلی خود در بازار ایران، همچنان در کنار ایران‌خودرو و سایپا قرار داشته باشند.
 
شانس سایپا بیش از ایران‌خودرو
اما ببینیم نشانه‌ها و سیگنال‌های احتمال مشارکت دوباره خودروسازان ایرانی و رنو چیست؟ ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم، شرکتی که در اوایل امضای برجام به‌نظر می‌رسید شانس اول شراکت جدید با رنو باشد. بر این اساس، گفته می‌شود ایران‌خودرو برای تکمیل سبد محصولات خود، به‌دنبال مشارکت با رنو بوده و قصد داشت مدل کوئید را که خودرویی نسبتا ارزان به‌شمار می‌رود، میهمان خطوط تولید خود کند. در واقع زمزمه‌هایی مبنی‌بر مشارکت رنو و ایران‌خودرو وجود داشته و البته میل همکاری بیشتر از ناحیه طرف ایرانی بوده است.
 
این در حالی است که نشانه‌ها و سیگنال‌ها بیشتر سایپا را در جایگاه شریک احتمالی رنو در آینده نزدیک قرار می‌دهد. اولین نشانه در این ماجرا، به «سایت بن‌رو» و قطعی شدن واگذاری آن به رنو مربوط می‌شود. در یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو و سازمان گسترش، مقرر شده بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود. این در حالی است که انتقال بن‌رو در دوران مدیریت قبلی سایپا (مدیرعاملی مهدی جمالی)، به بن‌بست خورد و اجرایی نشد و در ادامه با وجود تغییرات مدیریتی در سایپا، عنوان شد سهامداران راضی به از دست دادن سایت موردنظر نیستند.
 
همان زمان گفت‌وگویی از محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و وی تاکید کرد اگر سهامداران سایپا با این «مشارکت» (انتقال «بن‌رو» به رنو) موافقت نکنند، این موضوع منتفی خواهد بود. وی این را هم گفت که در حال حاضر سهامداران مخالف بوده و ایدرو به‌دنبال سایتی دیگر برای واگذاری به رنو است. در ادامه اما شرایط به شکلی پیش رفت که سهامداران ناگهان راضی و خبرهایی مبنی‌بر به جریان افتادن دوباره پرونده بن‌رو و رنو منتشر شد. در حال حاضر نیز گفته می‌شود انتقال بن‌رو به خودروساز فرانسوی قطعی شده و این موضوع ذهن‌ها را به سمت توافقی خاص میان رنو و سایپا برده است. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد سایپایی‌ها واگذاری بن‌رو را به رنو، منوط به همکاری مشترک خودروساز فرانسوی با خود کرده‌اند. حال این همکاری یا در قالب قرارداد فعلی رنو و ایدرو است یا به‌صورت مشارکتی دیگر میان خودروساز فرانسوی و سایپا شکل خواهد گرفت.
 
اما نشانه دیگر مبنی‌بر پیوند احتمالی میان رنو و سایپا، تمایل و علاقه شدید مدیرعامل این شرکت مبنی‌بر مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا است. محسن قاسم جهرودی در اظهارات خود بر لزوم همکاری مشترک با خودروسازان خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها تاکید و در این بین، «رنو» یکی از گزینه‌های مشارکت به حساب می‌آید. وی حتی به تازگی در گفت‌وگویی ضمن اعلام حمایت از تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور، به نوعی از حضور جدید رنو در ایران استقبال کرد و این موضوع، فرضیه همکاری مشترک سایپا و رنو را قوی‌تر می‌کند. در واقع اگر قرار بود رنو مشارکتی با سایپا نداشته باشد، شاید مدیرعامل سایپا در مقام حمایت از این خودروساز برنمی‌آمد، زیرا به هر حال رنو در صورت حضور کاملا مستقل در ایران، به رقیبی قدرتمند برای خودروسازان داخلی تبدیل و آنها را به چالش خواهد کشاند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد صلح فعلی سایپا و رنو با مشارکت احتمالی آنها در آینده بی‌ارتباط نیست
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 63 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رامین : سلام کسی خبر داره دعوتنامه ها کی میاد تاریخ واریز وجه اولیه 1403/11/28 بد واریز مرحله دوم چند روزدیگه ماشین تحویل میدن واریز وجه اولیه هم شامل افزایش میشه
شاهین : سلام فقط تجمع جواب میده از دست این دزدا
چانگان 55 : از دوستاني كه ماشينشون رو بهمن تحويل گرفتند كسي هست كه جريمه تاخير رو دريافت كرده باشه؟؟؟ ٥ ماه شد ولي از خسارت خبري نيست
علیرضا x5 شهریور : سلام دوستان عکسی دیدم از بارگیری های bacx3pro، فعلا دو هفته‌ای ای هست دارن این خودرو رو بارگیری میکنن و ارسال میکنن
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : معلوم نیس تکلیفمون چیه من خونه مو فروختم برای ثبت نام بلوکه شدن حساب الان پولش تو بانک بی ارزش شد ماشین هم شدهیچ
قلی نیا : روحش شاد لعنت بر بقیه
حسینj4 ۲۸ بهمن : سلام منم ثبت نام بهمن هستم نه خبری نشده
علیرضا ۱ : تو دیگه کجای کاری ۳ماه پیش تکمیل وجه کردم میگن تیر ماه بهت ماشین میدیم تو الان امید داری به وقتش برات پیامک تکمیل وجه بیاد بعد به وقتش ماشین رو هم بهت بدن شما موندین انشالا مهر یا آبان
تارا : سلام بخدا ما هم خسته شدیم 30بهمن هنوز فاکتور نشده نمیدونم باید چکار کنم کجا برم با سه تا بچه خدا ازشون نگذره
سهند دی ماه : چه فایده وقتی تکمیل وجه کنی و بعد از دو ماه تکمیل وجه ماشین فاکتور نشده دعوتنامه رو نمیفرستادن بهتر بود.تکمیل وجه‌ اگر کردیم باید ماشین تو یه هفته تحویل بدن نه اینکه باز هم چند ماه منتظر بمونیم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : پمپ داخل باک را در بیار میله که یه تکه پلاستیکی سرش هست را بیشتر کج کن درست میشه مثل قطع کن آب کولر هست که کجش میکنی آب بیشتر پر میشه باید بدیش پایینتر
امین : جدیدا را نزاشتن
مجتبی : سلام طرح مادران 6 ماهه25 بهمن پرداخت اول رو زدم تحویل زده خرداد تا شهریور.کسی تکمیل وجه دوم رو انجام داده دعوتنامه اومده یا نه
اطلس اسفند : من هنوز تکمیل وجه هم نکردم قرار بود اسفند تکمیل وجه باشه بنظرتون چقدر دیگ نوبت ماه میشه
207 پانا فوق العاده 31 خرداد : سلتم من تبدیل نزدم رینگ فولادی فوق العاده تحویل 31خرداد هستم طرح مادران پنشنبه تحویل گرفتم
سعید : مهسا جدی میگه بار اولت نیست که باید چند بار بشینی منم کمکت میکنم که قشنگ بره
مهسا 28بهمن : بی شخصیت حتما تو نشستی خوشت آمده
الی جون : سلام اول آذر403 تحویل اول اردیبهشت
سورن سفید مادران 19 خرداد : مطمئن نیستم اما فک میکنم به زمان ارسال ردیف پرونده توسط نمایندگی هم ربط داره ،به اینکه سایت کدوم استان بیوفتین هم ربط داره من یه 20 روزی میشه این صفحه رو دنبال میکنم برداشتم اینه سایت کرمانشاه تا 1 ماه زودتر هم تحویل داده مازندران 80 روزه و یا سر موعد مقرر داره تحویل میده
مهسا سوئیتی : باید بشینی رو اچار چرخ تا اخر