مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی

 

مشارکت دوباره رنو با خودروسازان ایرانی

 
رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به‌واسطه قراردادی دیگر، مشارکت جدیدی را با این شرکت فرانسوی از سر خواهند گرفت. هرچند طبق قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بناست خودروساز فرانسوی به‌صورت مستقل در کشور فعالیت کند، با این حال بروز چند نشانه مهم طی چند هفته گذشته، از احتمال همکاری رنویی‌ها با دو غول خودروسازی ایران خبر می‌دهد.
 
تابستان امسال بود که ایدرو و رنو پس از کلی مذاکره و کش و قوس، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضوری مستقل را در صنعت خودرو ایران پیدا کند. بر این اساس، ایدرو، رنو و یک هلدینگ متعلق به بخش خصوصی، سهامداران حاضر در این قرارداد را تشکیل می‌دهند و به احتمال فراوان و آن طور که منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، تا دو ماه دیگر فاز اجرایی قرارداد موردنظر کلید خواهد خورد. این در شرایطی است که بروز چند نشانه و سیگنال مهم مبنی‌بر مشارکت خودروسازان داخلی در قرارداد جدید رنو، حضور مستقل خودروساز فرانسوی را در ایران زیر سوال خواهد برد. اگر بنا باشد ایران‌خودرو یا سایپا وارد قرارداد فعلی رنو با ایدرو شوند، دیگر حضور مستقل این شرکت در صنعت و بازار خودروی کشور معنایی نخواهد داشت، زیرا دست خودروساز فرانسوی برای رقابت سفت و سخت با غول‌های جاده مخصوص بسته خواهد شد.
 
از سوی دیگر اما این احتمال نیز وجود دارد که رنویی‌ها ضمن حفظ استقلال خود در قرارداد فعلی (قرارداد با ایدرو)، در قالب مشارکتی جدید وارد همکاری مشترک با خودروسازان داخلی شوند. در این صورت، اگرچه می‌توان تا حدی نسبت به استقلال رنو در ایران (به‌واسطه قرارداد با ایدرو) امیدوار بود، ولی قطعا حضور مستقل این شرکت در خودروسازی و بازار کشور به چالش کشیده خواهد شد. این در حالی است که رنویی‌ها با توجه به تجربیات قبلی در همکاری با خودروسازان ایران (قرارداد پلت‌فرم مشترک X۹۰)، چندان تمایلی به تکرار همکاری با ایران‌خودرو و سایپا نداشته و در نهایت به سراغ ایدرو رفته و با این سازمان قرارداد بستند. در واقع رنو قصد داشت و شاید هنوز هم دارد که به‌صورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کند تا بتواند ضمن پیاده‌سازی فرهنگ جهانی خود در صنعت و بازار خودرو کشور، رقابتی نسبی را نیز با شرکت‌های خودروساز داخلی کلید بزند. حالا اما به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها تا حدی از این موضع خود کوتاه آمده و به این نتیجه رسیده‌اند (شاید هم آنها را به این نتیجه رسانده‌اند) که برای پیشبرد اهداف کلی خود در بازار ایران، همچنان در کنار ایران‌خودرو و سایپا قرار داشته باشند.
 
شانس سایپا بیش از ایران‌خودرو
اما ببینیم نشانه‌ها و سیگنال‌های احتمال مشارکت دوباره خودروسازان ایرانی و رنو چیست؟ ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم، شرکتی که در اوایل امضای برجام به‌نظر می‌رسید شانس اول شراکت جدید با رنو باشد. بر این اساس، گفته می‌شود ایران‌خودرو برای تکمیل سبد محصولات خود، به‌دنبال مشارکت با رنو بوده و قصد داشت مدل کوئید را که خودرویی نسبتا ارزان به‌شمار می‌رود، میهمان خطوط تولید خود کند. در واقع زمزمه‌هایی مبنی‌بر مشارکت رنو و ایران‌خودرو وجود داشته و البته میل همکاری بیشتر از ناحیه طرف ایرانی بوده است.
 
این در حالی است که نشانه‌ها و سیگنال‌ها بیشتر سایپا را در جایگاه شریک احتمالی رنو در آینده نزدیک قرار می‌دهد. اولین نشانه در این ماجرا، به «سایت بن‌رو» و قطعی شدن واگذاری آن به رنو مربوط می‌شود. در یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو و سازمان گسترش، مقرر شده بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود. این در حالی است که انتقال بن‌رو در دوران مدیریت قبلی سایپا (مدیرعاملی مهدی جمالی)، به بن‌بست خورد و اجرایی نشد و در ادامه با وجود تغییرات مدیریتی در سایپا، عنوان شد سهامداران راضی به از دست دادن سایت موردنظر نیستند.
 
همان زمان گفت‌وگویی از محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و وی تاکید کرد اگر سهامداران سایپا با این «مشارکت» (انتقال «بن‌رو» به رنو) موافقت نکنند، این موضوع منتفی خواهد بود. وی این را هم گفت که در حال حاضر سهامداران مخالف بوده و ایدرو به‌دنبال سایتی دیگر برای واگذاری به رنو است. در ادامه اما شرایط به شکلی پیش رفت که سهامداران ناگهان راضی و خبرهایی مبنی‌بر به جریان افتادن دوباره پرونده بن‌رو و رنو منتشر شد. در حال حاضر نیز گفته می‌شود انتقال بن‌رو به خودروساز فرانسوی قطعی شده و این موضوع ذهن‌ها را به سمت توافقی خاص میان رنو و سایپا برده است. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد سایپایی‌ها واگذاری بن‌رو را به رنو، منوط به همکاری مشترک خودروساز فرانسوی با خود کرده‌اند. حال این همکاری یا در قالب قرارداد فعلی رنو و ایدرو است یا به‌صورت مشارکتی دیگر میان خودروساز فرانسوی و سایپا شکل خواهد گرفت.
 
اما نشانه دیگر مبنی‌بر پیوند احتمالی میان رنو و سایپا، تمایل و علاقه شدید مدیرعامل این شرکت مبنی‌بر مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا است. محسن قاسم جهرودی در اظهارات خود بر لزوم همکاری مشترک با خودروسازان خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها تاکید و در این بین، «رنو» یکی از گزینه‌های مشارکت به حساب می‌آید. وی حتی به تازگی در گفت‌وگویی ضمن اعلام حمایت از تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور، به نوعی از حضور جدید رنو در ایران استقبال کرد و این موضوع، فرضیه همکاری مشترک سایپا و رنو را قوی‌تر می‌کند. در واقع اگر قرار بود رنو مشارکتی با سایپا نداشته باشد، شاید مدیرعامل سایپا در مقام حمایت از این خودروساز برنمی‌آمد، زیرا به هر حال رنو در صورت حضور کاملا مستقل در ایران، به رقیبی قدرتمند برای خودروسازان داخلی تبدیل و آنها را به چالش خواهد کشاند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد صلح فعلی سایپا و رنو با مشارکت احتمالی آنها در آینده بی‌ارتباط نیست
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : شما ۱۱ آذر پذیرش بودید یا ۱۲ ؟ فاکتور شدید؟
متقاضی : خدایی کرمان موتور نهایت دقت و سخاوت رو در به اجرا نکردن قرارداد رو داره ممنون از کرمان موتور
شیرازی : سلام دوستان جای من باشین چکار میکنین؟ممنون میشم راهنما باشید. اردیبهشت1402 ثبت نام کردم ک پدرمادرم ببرم مشهد زیارت اما شهریور 403بابام فوت کرد.بعد اذرماه پیام اومد297 تومن بریزم ی مدت بعد نمایندگی قرارداد مهرماه 404 داد با اکراه گرفتم اومدم سال بابام ک دادم مادرمم فوت کرد😭هنوزم دعوتنامه تکمیل وجه نیمده.واقعا چکار کنم؟؟؟؟
امیر : شما خیلی آدم مریضی هستی که از گرفتاری مردم خوشحال میشی خدا عاقبت خودتو واون دخترات رو بخیر کنه!!!!!
سحر : عزیزم جمله من سوالی بودودرجواب ایشان که گفتن یه روز زودتر واریز کردید گفتم وگرنه دقیقا یادم نیست فقط میدونم همون روز اول وساعت اول واریز کردم
سعیدجی ال هفته ۴ مهر : درجواب سحرسایت از ۲۹دی باز شد چطوری شما ۲۸دی واریزی داشتی من ساعت ۱۱:۴۵دقیقه وایز کردم ۳شهریورتکمیل وجه اومد ۴شهریور انجام دادم هنوزم فاکتور نشدم
ساسی : منم 21 اسفندماه تکمیل وجه کردم از شیراز رفتم تهران اما جوابی نگرفتم اگر خبری شد اطلاع بده
شاهین جی ۱۱آذر : شیما صداقت . تو دو تا دخترات سرطان بگیرین ما و این مردم گرفتار به حالتون بخندیم
اسفند 403 : ما خودمونم گندیدیم پول فدای سرت صبرت خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل : پیش فروش ساینا دوگانه تحویل مهر 404 تبدیل به تک و تکمیل وجه 5 شهریور همچنان فاکتور نشده اخرین فا کتور تبدیلیا کی بوده تکمیلش؟؟؟؟؟
دنا پیش فروش تحویل مهرماه : قالپاق همون فولادیه.برای واریز دوم خودشرکت تبدیل رو زده
محمد : خودرو فاقد صف فاکتور میباشدیعنی تو صف نیستید و به زودی فاکتور میشید
محمد ، 31 شهریور : به سلامتی استفاده کنید
محمد ، 31 شهریور : برای من همینطور😭
نرگس : ای اگه 830 تومن پرداخت کردین رینگ دار بوده چون دعوت نامه های قالپاق بصورت پیش فرض روی رینگ بود
علی جی ایکس ال : اقا سایپا تعداد خیلی زیادی کوییک توی پارکینگ دپو داره حتی پارکینگ کم آوردن برای دپوی ماشین علت اینکه ماشینا فاکتور نمیشن اینه که شرکت کمبود قطعه ای سی یو داره این قطعه برسه فاکتور ها سریع میشه به حرف الکی گوش نکنید اطلاع دقیق دارم تنها مشکل ماشینای کوییک کمبود همین قطعس
بهنام مشهد : دوم سایپا و ایران خودرو گرم از کرمان موتور مبلغ70م میخوام 2سال نیم میگه بدهکاریم ولی نمیدن میگم چقدر پول من میشه میگه نمیدونم تاخیر خودم حساب کردم شد 70م
Ali : کسانی که شرکت می روند با خبرنگار صداوسیما 20 و 30 هماهنگی کنید تا رسانه ای بشه و زودتر خودرو تحویل بدن
Ali : اگه شنبه می روید شرکت، با خبرنگار صداوسیما 2030 زنگ بزنید و هماهنگی کنید تا رسانه ای بشه و زودتر خودرو بدن