همه ما در زندگی خود بارها مرتکب اشتباه شدهایم. اما باید به این اشتباهات به عنوان درسی برای زندگی نگاه کرده و از تکرار آنها اجتناب کنیم. در صنعت خودروسازی نیز بارها اشتباهاتی به وقوع پیوسته که حتی در برخی مواقع به ورشکستگی خودروساز منجر شده است. از جمله این موارد میتوان به ده خودرویی که نام آنها در فهرست زیر قرار دارد، اشاره کرد؛ بدترین خودروهای تاریخ خودروسازی که دیگر نامی از آنها به میان نخواهد آمد.
10. فراری موندیال
خودروساز افسانهای ایتالیا با ساخت فراری موندیال، اعتبار خود را زیر سوال برد. موتور 8 سیلندر خورجینی این کوپه بزرگ و سنگین، تنها 214 اسب بخار نیرو تولید میکرد و سیستم برق آن نیز به قدری اشکال داشت که حتی بدون احساس بوی سوختگی، تمامی سیستمها ناگهان از کار می افتادند. خدمات پس از فروش کارخانه نیز، تنها از مردم اخاذی میکرد. اگرچه با گذشت زمان بخشی از مشکلات موندیال برطرف شد، اما در مجموع این خودرو شهرت فراری را خدشه دار کرد.
9. شورولت مونت کارلو SS 2000
این خودروی دو درب بزرگ و تنبل که با وجود برخورداری از موتور شش سیلندر خطی، تنها 200 اسب بخار قدرت تولید میکرد، آبروریزی بزرگی برای مدل SS به شمار میرفت. در فاصله سال های 2000 تا 2005، طرفداران رقابت های نسکار از این خودرو به عنوان یک شگرد تبلیغاتی استفاده میکردند. در مجموع میتوان گفت شورولت مونت کارلو SS به خوبی وضعیت صنعت خودروسازی را در دوران رکود نشان میدهد.
8. کادیلاک کاترا
کمپانی جنرال موتورز در راستای تولید یک کادیلاک اسپرت، اپل امگا را با نام کادیلاک کاترا در آلمان تولید و عرضه کرد. اگرچه این حرکت خودروساز آمریکایی مورد توجه بسیاری از علاقهمندان خودرو قرار گرفت، اما فاصله گرفتن از دنیای خودروهای لوکس مشکلات عدیدهای را برای جنرال موتورز به همراه داشت که از جمله آنها میتوان به تعویض زودهنگام لاستیک، نقص در سیستم خنک کننده روغن و تسمه تایم اشاره کرد. همچنین استفاده از شخصیت کارتونی سیندی کرافورد و عبارت "کادیلاک در مارپیچ"، در فعالیتهای تبلیغاتی صورت گرفته برای این خودرو، از بزرگترین مشکلات کاترا به شمار میرفت.
7. کرایسلر PT کروزر
این خودروی جمع و جور با سبک کلاسیک خود، اوایل سال 2000 به عنوان یک هاچ بک 5 درب و اوایل سال 2005 به عنوان یک کروک 2 درب به بازار عرضه شد. کرایسلر PT کروزر که در ابتدای تولید به عنوان جایگزین برند پلیموث شناخته میشد، توسط برایان نزبیت (Bryan Nesbitt) طراحی شد. شایان ذکر است، نام PT کروزر از حروف اول عبارت "Personal Transport" به معنای وسیله نقلیه شخصی گرفته شده است و نوع پلت فرم و کد تولید خودرو را معرفی میکنند. همچنین عبارت PT، مخفف نام یکی از خودروهای کانسپت کرایسلر با عنوان Pronto کروزر میباشد. مدل کروک چهار سرنشین این خودرو در سال 2005 وارد بازار شد. میله اسپرت قرار گرفته در این مدل، علاوه بر افزایش حالت اسپرت و جلوگیری از چپ کردن خودرو، با تغییر مسیر جریان باد، راحتی بیشتری را برای سرنشینان صندلی عقب فراهم میآورد. اگرچه تولید مدل کروک PT کروزر در سال 2007 به صورت رسمی متوقف شد، اما کمپانی کرایسلر در سال 2009، از توقف تدریجی تولید مدل اصلی این خودرو خبر داد. در جولای 2009 و پس از سازماندهی مجدد کمپانی کرایسلر، این خودروسازی از تغییر برنامه خود مبنی بر تولید انحصاری این مدل در بازارهای کانادا و مکزیک خبر داد. در جولای 2010 و پس از تولید بیش از یک میلیون دستگاه، PT کروزر به پایان راه رسید.
6. جگوار X-Type
جگوار X-Type، به عنوان کوچکترین مدل کمپانی جگوار در فاصله سالهای 2001 تا 2009 و در دو تیپ سدان و استیشن تولید و به بازار عرضه شد.
5. شورولت Chevette
شورولت Chevette در سپتامبر 1975، معرفی و در سال های 1976 تا 1987 و بر اساس پلت فرم T کمپانی جنرال موتورز آمریکا تولید شد. شایان ذکر است، این خودرو که جایگزین Vega، به عنوان اولین مدل جمع و جور شورولت، شده بود، در سال های 1979 و 1980 عنوان پر فروش ترین خودروی آمریکا را از آن خود کرد. شهرت این خودرو در آمریکای جنوبی به قدری زیاد بود که تولید آن تا سال 1998 ادامه پیدا کرد.
4. رلینت رابین (Reliant Robin)
این خودروی سه چرخ کوچک که توسط کمپانی Reliant Motor انگلستان تولید میشد، به خاطر بدنه فایبرگلاس و پلت فرم سه چرخه کوچک خود با دیگر خودروها تفاوت دارد. شایان ذکر است، رابین در فرهنگ مردم انگلستان، به موضوعی برای خنده و تمسخر تبدیل شده است.
3. هامر H1
هامر H1 که یک خودروی آف رود غیر نظامی است، بر اساس M998 Humvee ساخته شده است. این خودرو که در فاصله سال های 1992 تا 2006 و به صورت محدود تولید شد، اولین محصول خط تولید هامر به شمار میرود. این خودرو در ابتدا تنها با نام "هامر" شناخته میشد، اما پس از سرمایه گذاری مشترکی که در سال 1999 میان دو کمپانی جنرال موتورز و AM جنرال صورت گرفت، کمپانی جنرال موتورز به تبلیغ و فروش هامر H2 پرداخت؛ همین امر سبب شد که از آن پس، اولین محصول هامر با نام H1 تولید و عرضه شود. بهترین مدل هامر از نظر مجموعه داران، H1 آلفا است که به عنوان آخرین مدل از این خودرو در سال 2006 تولید شد. این خودروی چهار چرخ محرک با ارتفاع 40 سانتی متر از سطح زمین، 76 سانتی متر عمق عملکرد در آب، و ظاهر خشن خود، به عنوان یک خودروی نظامی طراحی شد؛ اما به دلیل تقاضای بسیار زیاد مردم عادی، به بازارهای غیرنظامی راه یافت. شایان ذکر است، هامر H1 از پر قدرت ترین و در عین حال کم مصرف ترین موتور در سری هامر برخوردار است.
2. فورد پینتو
این خودروی جمع و جور که در فاصله سال های 1971 تا 1980 میلادی توسط کمپانی فورد ساخته شد، در ابتدا به شکل یک سدان دو درب و پس از یک سال در مدل های هاچ بک و واگن تولید و به بازار عرضه شد. پینتو با فروش بیش از 3 میلیون دستگاه در طی 10 سال تولید، در بازار آمریکا، رقیبی جدی برای AMC Gremlin، شورولت Vega، محصولات فولکس واگن، داتسون، و تویوتا به شمار میرفت. بحث و گفتگوهای صورت گرفته در رسانه های عمومی و شکایت های مطرح شده در خصوص ایمنی باک سوخت فورد پینتو، محبوبیت این خودرو را خدشه دار ساخت. اگرچه ارزیابی های انجام گرفته حاکی از آن بود که ایمنی پینتو از دیگر همکلاسان خود بیشتر است، اما آب رفته هیچ گاه به جوی بازنگشت و این مدل از فورد نتوانست جایگاه سابق خود را در میان مردم کسب کند. شایان ذکر است، نام پینتو از ترکیب رنگ یک دست سفید برخی اسب ها الهام گرفته است.
1. کرایسلر TC مازراتی
کرایسلر TC مازراتی، طی همکاری مشترک دو کمپانی کرایسلر و مازراتی و بر مبنای پلت فرم نسل دوم کرایسلر K ساخته و در سال 1986 در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس معرفی شد. کرایسلر TC اواخر سال 1989 و پس از 2 سال تاخیر به بازار عرضه شد و تا سال 1990 و اتمام تولید این خودرو، 7,300 دستگاه از آن به فروش رسید. شایان ذکر است، قیمت بسیار زیاد کرایسلر TC مازراتی دلیل اصلی شکست آن بود.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.