اینفینیتی QX70، برخلاف نامش، خودروی جدیدی نیست؛ این شاسی بلند ژاپنی، هنوز همان خودروی اسپرت و پنج نفرهای است که اولین بار در سال 2003 به بازار عرضه شد و در سال 2009 بازنگری هایی کلی در آن صورت گرفت. به دنبال تغییر نام بسیاری از خودروها در سال جاری، کمپانی اینفینیتی نیز، نام دو محصول خود یعنی FX50 و FX35 را به QX70 تغییر داد. اینفینیتی QX70 2014 ضمن حفظ ایده های اصلی اینفینیتی FX35، نشان میدهد که این برند بر رشد و پیشرفت مستمر هم تأکید دارد. در دهه اخیر، شعبه آمریکایی نیسان تقریباً در هر قسمتی از خط تولیدش، رشد زیادی داشته است؛ موتورها بسیار قویتر هستند و سوخت کمتری مصرف میکنند، تزیینات داخلی بهتر شدهاند و دستاوردهای فنی چشمگیر بوده است. آمار بالای فروش هم نشان میدهد که نیسان سخت کار کرده و به جزییات توجه نشان داده است. از آن جایی که QX70 یک اینفینیتی است، سعی میکند همه فن حریف باشد، هم یک سدان لوکس باشد و هم یک قهرمان آف رود که جاده را شخم میزند؛ با در نظر گرفتن عملکرد این خودرو میتوان گفت شاسی بلند ژاپنی کارش را به خوبی انجام میدهد. این خودرو یک سواری نرم و جانبخش برای هر 5 سرنشینش ارائه میکند و کابینی لوکس با ظاهری اسپرت دارد. کمپانی اینفینیتی قیمت QX70 2015 را به تازگی اعلام کرده که تقریباً بدون تغییر باقی مانده است؛ تنها تغییری که صورت گرفته ارائه پکیج Sport است که باعث میشود QX70 اسپرتتر به نظر برسد؛ گفتنی است، قیمت ها هم از 45,850 دلار شروع میشوند.
طراحی بدنه
اینفینیتی QX70 در بخش طراحی بدنه از سبک و سیاق طراحان اینفینیتی تأثیر زیادی گرفته است؛ قسمت جلو دارای یک جلو پنجره بزرگ است که تا زیر کاپوت و بین گلگیرها امتداد پیدا میکند. خودرو دماغه بزرگی دارد و کابین آن هم، کمی به سمت عقب مایل است؛ همین امر باعث میشود از نیم رخ شبیه کفش به نظر برسد، یک کفش شیک و با کلاس. وقتی هم از روبرو و یا از پشت فرمان به آن نگاه کنید، حس اسپرت بودن خودرو به شما القا میشود. حسگرهای دما که زیر کاپوت و پشت چرخ های جلو نصب شدهاند، به راننده اجازه میدهند دمای موتور را چک کند. چراغ های زنون HID و چراغ های مهشکن جزو تجهیزات استاندارد این خودرو هستند. گفتنی است، اینفینیتی QX70 روی پلتفرم نیسان FM سوار شده است که باعث میشود در مسیرهای ناهموار و سر پیچ های تند، سواری نرم و با ثباتی داشته باشد.
|
|
کاپوت و درب های آلومینیومی باعث میشوند توزیع وزن روی چرخ های جلو و عقب نسبتاً متوازن باشد. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد: چراغ های زنون HID (نور بالا و پایین به طور خودکار روشن و خاموش میشوند)، دستگیره های درب و زهوار دور پنجره ها از جنس کروم، چراغ ترمز LED، سپرهای جلو و عقب همرنگ بدنه، چراغ های مهشکن، کاهش اشعه UV توسط شیشه جلو و شیشه های دودی در عقب، آینه های جانبی تاشو مجهز به گرمکن و چراغ راهنما، جلو پنجره از جنس کروم تیره، مونروف اتوماتیک، درب صندوق عقب برقی، درب و کاپوت آلومینیومی. پکیج اسپرت هم شامل این تجهیزات است: پرداخت تیره رنگ اجزاء خارجی و رینگ های 21 اینچی آلومینیومی.
طراحی داخلی
طراحی داخلی اینفینیتی QX70 و کنسول بزرگ وسط داشبورد سرشار از تکنولوژی است که از جمله آنها میتوان به سیستم مسیریاب Hard Drive، سیستم NavTraffic، سیستم NavWeather و از همه مهمتر، مانیتور مخصوص اینفینیتی اشاره کرد که تصویری هوایی از خودرو نمایش میدهد و برای حرکت در ترافیک و پارک دوبل بسیار مناسب است. همگی این تجهیزات دست به دست هم میدهند تا ضمن حفظ ایمنی، سواری نرم و راحتی در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. سیستم بلوتوث و رادیو ماهوارهای SiriusXM، همچنین سیستم Zagat Survey که رستوران ها را پیدا میکند نیز، به صورت استاندارد روی این خودرو نصب شدهاند. مورد دیگری که ما را غافلگیر میکند، سیستم اتوماتیک وضعیت رانندگی مخصوص اینفینیتی است. این سیستم، غربیلک فرمان و آینه های جانبی را متناسب با وضعیت راننده روی صندلی حرکت میدهد و با تغییر وضعیت راننده، آینه ها را هم تنظیم میکند؛ البته کسانی که بخواهند میتوانند حالت دستی را هم انتخاب کنند. سیستم صوتی Bose که از نظر اصول علم اکوستیک برای خودرو اینفینیتی QX طراحی شده، با 11 بلندگو روی QX70 نیز نصب گردیده است. این سیستم دارای رادیوی FM و AM، سیستم پخش CD، و اتصال بلوتوث است. دکمه های کنترل سیستم صوتی هم روی غربیک فرمان قرار گرفتهاند و به راحتی در دسترس هستند. سیستم پیشرفته کنترل آب و هوای اینفینیتی باعث میشود سرنشینان راحت نفس بکشند؛ این سیستم با استفاده از یک فیلتر هوا، سطح آلاینده های داخل کابین را کاهش میدهد و آن را عاری از مواد حساسیت زا میکند؛ گفتنی است، با انتخاب حالت Clean Mode، این سیستم با یونیزه کردن هوا، فضای داخل کابین را تمیزتر هم میکند؛ در حالت Ion Mode، سیستم با جمعآوری یون های منفی، هوای داخل کابین را تازه و خوش بو میکند. در مجموع باید گفت، داخل کابین QX70، جای راحتی است؛ روکش های چرمی، ضخیم و پر و پیمان هستند، به خصوص اگر پکیج Sport را خریداری کرده باشید؛ چیدمان کلیدهای کنترلی مناسب است و اصول ارگونومی هم خوب رعایت شدهاند. پرداخت های داخلی هم شبیه دیگر خودروهای اینفینیتی است و پلاستیک سخت کمتر در آن به کار رفته است. تنها مورد نگران کننده این است که شاید بعضی سطوح دوام زیادی نداشته باشند. فضای بار به اندازه کافی بزرگ است و اگر صندلی های عقب به نسبت 40/60 خم شده باشند، فضای بار به 1.76 متر مکعب میرسد. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد: کلید هوشمند اینفینیتی، سیستم بلوتوث برای تلفن همراه، روکش های چرمی و ضخیم، صندلی های تاشو عقب به نسبت 40/60 به همراه تکیهگاه دست، پدال های آلومینیومی، تزیینات داخلی از چوب افرا، پرداخت تزیینات داخلی با لاک الکل تیره، کفی های مخصوص صندوق عقب و فضای بار، روکش چرمی دسته دنده، محفظه های پاکتی در پشت صندلی راننده و شاگرد، لبه های آفتابگیر در اطراف آینه ها، سیستم صوتی Bose Premium به همراه 11 بلندگو، رادیوی AM و FM و سی دی خوان با قابلیت پخش MP3، کلیدهای کنترل صوتی روی غربیلک فرمان، Radio Data System (میزان بلندی صدا نیز، با افزایش سرعت، افزایش پیدا میکند)، رادیوی ماهوارهای SiriusXM، آنتن های نصب شده روی سقف و داخل شیشه جلو، پورت USB و iPod.
قدرت و عملکرد موتور
اینفینیتی QX70 با دو موتور قابل خریداری است: موتور شش سیلندر 3.7 لیتری تمام آلومینیوم که 325 اسببخار نیرو و 362 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و موتور هشت سیلندر 5 لیتری با 390 اسببخار نیرو و 500 نیوتن متر گشتاور. هر دو این موتورها مجهز به سیستم VVEL یا (Variable Valve Event & Lift control) هستند که کار تنظیم زمانبندی سوپاپ ها را بر عهده دارد. یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک مجهز به پدل شیفتر دستی و سیستم تنظیم کننده دور موتور، از هر دو موتور پشتیبانی میکند. پدل شیفتر منیزیمی (که فقط در پکیج Sport ارائه میشود) نیز، باعث میشود راننده کنترل خودرو را بهتر در دست داشته باشد. کمپانی نیسان برای این که مطمئن بشود خریداران موتورهای 3.7 لیتری احساس نمیکنند مغبون شدهاند، این موتور را با یک تسمه تایم بیصدا، میللنگ سربی پرداخت شده در حد میکرون و پیستون های سبک وزن با روکش رزین به مشتریان عرضه میکند. این موتور شش سیلندر از طریق دو اگزوز نفس میکشد که طول منیفولد آن ها یکی است و برای این که توان موتور را افزایش بدهند، فشار پشت موتور را کم میکنند. مدل های چهار چرخ محرک، مجهز به سیستم هوشمند All-Wheel-Drive مخصوص اینفینیتی هستند که مبتنی بر چرخ های عقب است. هنگام رانندگی های عادی، تمام قدرت موتور به چرخ های عقب منتقل میشود، ولی وقتی سیستم تشخیص بدهد نیرو افت پیدا کرده است، حداکثر 50 درصد از نیرو به چرخ های جلو منتقل میشود. این توزیع نیروی 50/50 تضمین میکند که اینفینیتی QX70 در فصل زمستان یک جنگجوی تمام عیار باشد. میانگین مصرف سوخت بین (نسبتاً خوب) و نسبتاً (قابلقبول) قرار دارد. مصرف مدل 6 سیلندر و دیفرانسیل عقب، در شهر 16 لیتر و در بزرگراه 11 لیتر است. مصرف مدل 6 سیلندر AWD نیز، در شهر 17 لیتر و در بزرگراه 12 لیتر برآورد شده است. بیشترین مقدار مصرف سوخت به مدل 8 سیلندر AWD تعلق دارد که به 20 لیتر در شهر و 14 لیتر در بزرگراه بالغ میشود.
سیستم تعلیق و ترمز
سیستم تعلیق مستقل، به شکل یک جناغ دوبل در جلو و یک سازه چند اتصالی در عقب ساخته شده است. میله های ضخیم که وظیفه ایجاد ثبات را بر عهده دارند، باعث میشوند XQ هنگام دور زدن و سر پیچ ها نگران وزن زیاد اتاق نباشد. سیستم تعلیق Continuous Damping Control که مخصوص خودروهای اینفینیتی است هم، به صورت سفارشی به مشتریان عرضه میشود. این سیستم به راننده اجازه میدهد از حالت "Auto" به حالت "Sport" تغییر وضعیت بدهد و ضمن قرص و محکم کردن سیستم تعلیق، از سرعت و سواری بهتری هم بهره ببرد. ترمزهای دیسکی که در هر چهار چرخ به کار رفتهاند، در کنار سیستم ترمز اضطراری و سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز، هر چیزی را از حرکت باز میدارند. روتورهای 14 اینچی چرخ های جلو توسط کالیپرهایی فشرده میشوند که چهار پیستون دارند، روتورهای 13.8 اینچی عقب را هم، کالیپرهای دو پیستونی از حرکت باز میدارند.
قیمت
اینفینیتی QX70 بسته به نوع موتور و آپشن های مربوط به آن، در سه تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ QX70 دیفرانسیل عقب با موتور 3.7 لیتری، تیپ QX70 با موتور 3.7 لیتری و چهار چرخ محرک (AWD) و تیپ QX70 با موتور 5 لیتری و چهار چرخ محرک. قیمت پایه QX70 با موتور 3.7 لیتری، 45750 دلار است در حالی که تیپ فول آپشن این خودرو یعنی QX70 با موتور 5 لیتری و سیستم چهار چرخ محرک حدود 73000 دلار برای مشتری خرج برمیدارد. البته اگر پولتان میرسد، تیپ 6 سیلندر AWD را بخرید. این تیپ هم برای گشت و گذار در شهر نیروی کافی دارد، هم برای سفرهای راه دور. مدل AWD همه فن حریف است و در هوای برفی یا بارانی ایمنی بیشتری دارد، با این حال تعطیلات تابستانی را هم خراب نمیکند. اگر پکیج Premium را که 4300 دلار قیمت دارد سفارش بدهید، جیبتان زیاد خالی نمیشود و از چند آپشن با کلاس برخوردار میشوید. قیمت کل سر جمع میشود: 52495 دلار.
رقبا
رنج روور اسپرت 2014: شاید رنج روور اسپرت یک شاسیبلند تمام عیارتر باشد. این خودرو هم لوکس است و هم در جاده توانایی های بیشتری دارد. رنج روور Sport یک توانایی دارد که اینفینیتی QX70 فاقد آن است، یعنی: قابلیت حرکت آف رود. خوشبختانه بسیاری از کسانی که شاسیبلندهای لوکس را خریداری میکنند، هیچ وقت ماشینشان را حتی روی چمن خیس هم نمیبرند، از طرفی وجود آپشن هایی چون بالا رفتن سیستم تعلیق، قفل شدن دیفرانسیل و دنده معکوس های اتوماتیک، رنج روور اسپرت را به رقیبی سرسخت تبدیل میکند. قیمت پایه رنج روور از 64000 دلار شروع میشود، ولی اگر تیپ فول آپشن 8 سیلندر 5 لیتری را انتخاب کنید که مجهز به سوپرشارژر نیز هست، قیمت آن تا 100000 دلار افزایش پیدا میکند. رنج رور اسپرت در حالت استاندارد مجهز به یک موتور شش سیلندر 3 لیتری است که 340 اسببخار نیرو تولید میکند. مدل 8 سیلندر آن، 510 اسببخار نیرو تولید میکند که میتواند سرعت این شاسیبلند را در کمتر از 5 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
آکورا MDX 2014: شاسیبلند آکورا MDX قیمت پایینتری دارد و برای کسانی که به دنبال رفاه بیشتر، جای بزرگتر و استفاده از سیستم چهار چرخ محرک هستند، گزینه بهتری به شمار میرود. این خودرو یکی از بهترین سیستم های AWD موجود در بازار را ارائه میدهد که هم در شرایط بد جوی و هم در مسیرهای ناهموار خیلی خوب کار میکند. این خودرو مجهز به یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری است که 290 اسببخار نیرو و 362 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اگرچه راندن یک آکورا MDX کار با کلاسی است، ولی به طور قطع، کلاس سوار شدن به رنج روور و اینفینیتی QX70 بالاتر است. کابین MDX دارای سه ردیف صندلی است که میتواند هفت سرنشین را در خودش جا بدهد. قیمت پایه آن هم از 42290 دلار شروع میشود و تا 56000 دلار نیز میرسد.
آئودی Q7: آئودی Q7 هم در رقابت بین شاسیبلندها یک رقیب جدی است. این خودرو در سه تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ 3.0T، تیپ TDI و تیپ S-Line. آئودی Q7 طیف گستردهای از آپشن ها دارد و میتواند خریدارانی که به دنبال جای زیاد و توانایی های آف رود هستند را راضی نگه دارد. تیپ پایه آئودی Q7 مجهز به یک موتور 6 سیلندر سه لیتری است که دارای توربوشارژر است و 280 اسببخار نیرو و 393 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قیمت آن از 47000 دلار شروع میشود و تا 64000 دلار هم میرسد. این شاسیبلند سه ردیف صندلی و چهار چرخ محرک دارد، میراث آئودی هم پشتوانه آن است.
نظر نهایی
اینفینیتی QX70 یک شاسیبلند نسبتاً اسپرت است که دارای امکانات پیشرفتهای است. این امکانات هدفی ندارند جز این که به سرنشینان خوش بگذرد. فهرستی طولانی از تجهیزات و توانایی های متنوع موتور به خریداران اجازه میدهد بدانند پولشان را چطور و کجا خرج کنند. به طور قطع، در میدان رقابت بین شاسیبلندهای پنج نفره، گزینه های دیگری هم وجود دارند، ولی اینفینیتی QX70 برای این برند ژاپنی مانند یک شمشیر تیز عمل میکند.