۷.۲ میلیارد دلار واردات خودرو از ۸۸ تا ۹۳

۷.۲ میلیارد دلار واردات خودرو از ۸۸ تا ۹۳

سال‌هاي پس از ۱۳۸۴ براي ايران از نظر وفور درآمدهاي ارزي هرگز تكرار نخواهد شد. در اين سال‌ها تا ۱۳۹۲ قيمت نفت در اندازه‌هاي افسانه‌اي بود و درآمد ايران به حدود ۷۰۰ ميليارد دلار رسيد. در حالي كه انتظار مي‌رفت ايران با اين ميزان درآمد ارزي بتواند برخي كاستي‌هاي زيربنايي، صنعتي و نوسازي نرم‌افزاري را برطرف كند، اما سياست‌هاي پوپوليستي دولت براي تامين ريال و توزيع آن از راه‌هاي گوناگون مسير ديگري را باز كرد. در مسير تازه فروش ارزهاي دولتي به متقاضيا در دستور كار قرار گرفت.

از طرف ديگر اما رانت‌هاي سرسام‌آور طبقه نوظهوري پديدار كرد كه مي‌خواستند پول‌هاي انبوه به دست آمده را خرج كنند. واردكنندگان انواع خودروي خارجي متقاضيان ثابت ارزهاي دراختيار دولت بوده و هستند. اين واردكنندگان در سال‌هاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۷.۲ ميليارد دلار خودروي خارجي وارد كردند كه ۲.۵ ميليارد دلار آن خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بوده است. در حالي كه محمود احمدي‌نژاد و حلقه اول يارانش به اضافه لشكري انبوه از حاميان ناپيداي او دم از عدالت‌طلبي مي‌زدند، اما آمارهاي در دسترس نشان مي‌دهد در سال ۱۳۸۸ حدود ۷۶ درصد از واردات ۸۲۳ ميليون دلاري خودروها به خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي اختصاص داشته است.

به گزارش ساعت24 اگر ميزان واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي در سال ۱۳۹۳ را با ميزان واردات خودروها در سال ۱۳۹۲ مقايسه كنيم. متوجه كاهش ۹۵ درصدي واردات اين خودروها خواهيم شد؛ اين ميزان در مقايسه با واردات سال‌هاي قبل‌تر نتايج به مراتب جالب‌تر و تفاوت‌هاي عميق‌تري را نشان خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد ثبت سفارش واردات خودروهاي ۲۵۰۰ سي‌سي به بالا، طبق مصوبه‌ها تا پايان سال ۱۳۹۲ اقدامي مطابق قانون به شمار مي‌آمده است: اما با ابلاغ مصوبه شماره ۱۹۲۴۵۱.ت.۵۰۳۹۱.هـ در تاريخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ و مصوبه شماره ۷۰۴۴۱.ت.۴۱۰۴.هـ در تاريخ ۲۳ شهريور ۱۳۹۳، ورود و ترخيص هر گونه خودروي سواري از محل مصوبات قبلي فقط براي خودروهاي با حجم موتور ۲۵۰۰ سي‌سي و پايين‌تر مجاز اعلام شد؛ بدين‌ترتيب، ثبت سفارش خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي براي همه افراد متوقف شد و در سال گذشته اين خدوروها ثبت سفارش نشده‌اند.

با توجه به اعتبار شش ماهه ثبت سفارش از زمان صدور، بديهي است كه واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بيشتر به ثبت سفارش‌هايي تا پايان سال ۱۳۹۲ برمي‌گردد كه حداكثر تا پايان نيمه اول سال ۱۳۹۳ اجازه ترخيص از گمرك داشته‌اند.


منبع

خبرآنلاین

برچسب : واردات خودرو , واردات , عرضه , تقاضا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امیر
3

برای واردات خودروهایی که ایمن هستند و کم مصرف نباید حساسیت به خرج
داد .ایا فکر می کنید برای خودروهای تولید داخل که ناایمن و پرمصرف هستند
ارز از کشور خارج نمی شود!!؟
10:48  1394/05/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
22بهمن : سلام خدمت خدا نشناس های زامیاد وسایپا الان 3ماه ثبت نام نیسان کردیم قرار یک ماه زودتر هم گفتن تحویل بدن الان 3ماه بنده بدون یک ریال درآمد با دوتا بچه مدرسه ای ومستجر کل زندگیم همین 500ملیون پول شود ودوستی تقدیم شما کردیم به امید اینکه باهاش کار کنم کار که نکردم هیچ چندوقت دیگه 80ملیون از کجا بیارم چک پاس کنم اگر شرف دارید زودتر پلاک کنید اگرم بیشرفید همینجور مردم را گرفتار نگهدارید
شاهین جی تبدیل به جی ال : درجواب دوستمون گفته درصورت تبدیل تأخیر تعلق می‌گیرد بله من تبدیل زدم ۶ماه تأخیر داشتم حدودا ۱۰۰ملیون وبابت تبدیل ۲۱ملیون تعلق گرفته ولی چندماه طول میکشه بدن خداداند
g; : من 20خرداد تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست...
محمد : Cvt گیربکس اتوماتیک و sbrسنسور کمربند شاگرد
افشاگر : تو بیخود کردی مزدور منافق که حرف مفت میزنی وتو دل هموطنت رو خالی میکنی.من یکی از دوستام توشرکته وگفته شاید با تاخیر تحویل بشه ولی به همه ی اونایی که تعهد بهشون دادیم وقرارداد دارند خودرو به اندازه هست وقطعا تحویل میشه.بعضیا یا مریضند یا عمدا برای ایجاد یاس وناامیدی وآشوب تلاش میکنند.شنونده باید عاقل باشه
Azim : تو قرارداد من همچین چیزی نوشته نشده
X5 : آره تو هم رفتی ساختمون خراب کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : اونی که مرداد ماه تحویل گرفته احتمال زیاد ثبت نامی اول تیر ماه یا خرداد ماه بوده ولی اونی که مهر ماه تحویل گرفته نمیدونم شاید شماره گذاری میکنن ولی به تعداد محدود
هادی : دوستان این حرف های افزایش الکی هست من تا دوشنبه صبر میکنم اومد که هیچ نیومد اول میرم شرکت جواب داد همونجا عیب نداره نداد شکایت میکنم وکیل میگیرم
24بهمن : کسی فوقالعاده24بهمن هست؟
کیان : 206 تیپ 2، یکم دورش رو با قیچی باید کوچیک کنی تا واشرش دورش بیفته
سجاد : همه گزارش دادیم
ساینا اس شهریور : صدای موتور و شتاب چطوره؟
ادیب : منم مثل شما هستم اگه فاکتور شدی اطلاع بده ممنون
نیسان تک : من 31 شهریور پدیرش شدم حالا به وقت تحویلم مونده نمیتونم نظر بدم با توجه به نظرات دوستان که میگن خرداد وتیر ثبت نام کرده بودن یه جای کار میلنگه من اردبیل هستم قبل ثبت نام من در شهریور ماه تو خود نمایندگی سایپا یه نفر اومده بود ماشینش رو بفروشه چکی گرفته بود بهش گفتم کی تحویل گرفتی گفت 10 مرداد خیلی ام مشتاق بود ماشین رو بده من پیش قسط رو بگیره من چک هارو پاس کنم از اونجایی که سند تو رهن بود ترسیدم و دلم میخواست به اسم خودم سند بیاد باز همونجا هم نیسان موجود بود همین الانم تو دیوار یکی اگهی گزاشته بود ازش پرسیدم میگه 2 مهر تحویل دادن فک میکنم نوع خودرو یا چیزهای دیگه در روند پیش برد پرونده مشتری شاید تاثیر میزاره این یه نظر شخصیه شاید دوستان واردتر باشن
پیش معروف : کلا فاکتور به پذیرش ربطی نداره بر اساس روز تکمیل وجه و موعد تحویل پس از تکمیل وجه هست برا پیش ها 30 روز بعد از واریز و برای فوق ها90 روز بعد از واریز هستش اگر مشکلی پیش نیاد از هفته آینده تا پایان ماه این دو هفته پیش رو باید پیش ها و تبدیلی های هم زمان با هم در موعد تحویل، فاکتور داشته باشن. هیچکس نمیتونه پیش بینی کنه سایپا رو ولی زمانی که حرف های اخیر سایپا و نمایندگی ها و روند فاکتور ها رو کنار هم قرار میدیم این نتیجه حاصل میشه
نیکشهر : مبارکه براس