عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در بازارهای جهانی خودرو به صورت تمام قسط بدون بهره عرضه میشود اما در ایران به دلیل انحصاری بودن بازار، شرایط کاملا متفاوت است.
ابوالفضل خلخالی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته رقابت بالایی بین خودروسازان مختلف برای یافتن مشتری و فروش خودرو وجود دارد.
وی با بیان اینکه حاصل این رقابت مناسب بودن شرایط عرضه خودرو در این کشورها به نفع مشتریان است، خاطرنشان کرد: خودروسازان جهانی در کشورهای توسعه یافته محصولاتشان را به صورت تمام قسط بدون بهره عرضه میکنند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علاوه بر آن این امکان برای خریداران خودرو وجود دارد که پس از پایان یافتن اقساط، خودروی خریداری شده خود را با یک خودروی نو تعویض کنند.
وی افزود: اما در بازار خودروی ایران به دلیل انحصاری بودن بازار شرایط کاملا متفاوت بوده و خودروهای وارداتی با قیمتهای بسیار بالا و غیر واقعی به مصرفکنندگان عرضه میشود.
خلخالی با بیان اینکه یک خودرو در کلاس C بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در بازارهای جهانی قیمت دارد، تصریح کرد: با این حال همین خودروها در ایران حدودا به سه برابر قیمت اصلی عرضه میشوند.
وی خاطرنشان کرد: بازار خودروی ایران انحصاری و غیر رقابتی است و به همین دلیل شرایط فروش خودروها به سود عرضهکنندگان خودرو و به ضرر خریداران است.
[1395/04/03 11:00]
برخی از خودروهای عرضه شده در بازار آزاد به دلیل تفاوت پلاک (93 و 94) با دو نرخ متفاوت به فروش میرسند.
[1393/12/04 9:30]
به گزارش اقتصادنیوز، با افزایش رکود در بازار خودرو، خودروسازان ایرانی و چینی به همراه برخی از نمایندگیهای واردات خودرو، سه روش متفاوت را برای فروش محصولات خود برگزیدهاند تا بلکه بتوانند با ایجاد جذابیت، مشتریان را مجاب به خرید خودرو کنند.
بر این اساس خودروسازان داخلی با پرداخت سودهای مشارکت و انصراف 25 تا 27 درصدی سعی بر آن دارند تا سرمایه و نقدینگی مورد نیاز خود را از بازار تامین کرده و سودی بالاتر از نرخ رسمی به مشتریان ارائه دهند.
کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که خودروسازان کشور در شرایط کنونی چاره دیگری جز این ندارند تا بتوانند به تامین نقدینگی خود بپردازند از این رو مجبورند به منظور بازارسازی برای محصولاتشان از فرصت کاهش نرخ سود بانکی استفاده کرده و سود بیشتری را به متقاضیان خودرو بپردازند تا آنها به خرید خودرو و سرمایه گذاری در این بازار مجاب شوند.
در این میان خودروسازان چینی و اروپایی روش متفاوتی را برگزیدهاند. آنها سعی می کنند با ارائه تسهیلات بلند مدت با نرخ سود کم یا صفر، این امکان را برای مشتری فراهم آورند که خودرو قسطی را با کمترین قیمت خریداری کنند.
تبلیغات سراسری خودروسازان چینی در کشور، این موضوع را نشان میدهد که آنها سعی دارند با کمترین پیش پرداخت و ارائه بالاترین میزان تسهیلات با نرخ سود کم آنها را صاحب خودروهایی کنند که بین 50 تا 70 میلیون تومان قیمت دارند.
کارشناسان بازار بر این باورند که چون محصولات چینی به خودی خود دارای مشتری نیستند، تنهای راهی که برای ایجاد بازار باقی میماند همین فروش خودرو با تسهیلات بلند مدت است وگرنه بدون ارائه تسهیلات کمتر کسی حاضر است که پول نقد خود را صرف خرید خودروهای چینی کند.
اما در این میان برخی از خودروسازان اروپایی سعی دارند با ارائه تخفیف هایی به مشتریان خود در بازار فروش نقدی فعال شوند. این خودروسازان اخیرا با صدور بخشنامه های فروش، سعی کردهاند تا در بازار 80 تا 190 میلیون تومانی فعالیت کرده و محصولاتشان را با تخفیف و تحویل فوری یک هفتهای به مشتریان پیشنهاد دهند.
[1395/03/18 11:00]