زمانی که به هر علت از جمله کبود آب، روغن و یا بالارفتن بیش از حد مجاز دور موتور دمای موتور نیز از مقدار مجاز بالاتر رود، به اجزا مختلف آن بخصوص قسمتهای متحرک آسیب زیادی وارد میگردد که این حالت را گیرپاژ یا سوختن موتور میگویند و در مورد یاتاقانها هم وقتی در اثر سوختن دیگر قادر به کاستن از اصطکاک بین شاتون و میل لنگ نباشند گفته میشود. بطور کلی "یاتاقان زدن" تقریبا معادل عامیانه سوختن موتور در بین تعمیرکاران است.
[1397/07/01 10:00]
یاتاقانها اصطکاک بین دو قطعه فلزی خودرو را کاهش داده یا به کلی از بین میبرند که با توجه به حساسیت این موضوع، هرگونه اختلال در این مکانیزم باعث هدر رفتن لایههای روغن داخلی شده و موجب تماس دو قطعه فلزی میشود و اصطکاک میشود. این امر موجب آسیب رسیدن جدی به اجزای موتور و خودرو میشود که این امر را یاتاقان زدن میگویند.
[1397/07/30 17:00]
یاتاقان زدن موتور ازجمله عیوب مهم و پر اهمیتی است که در صورت عدم توجه و رفع به موقع آن، میتواند خسارات سنگینی به دنبال داشته باشد. گاهی اوقات میزان آسیب به حدی است که پیشرانه از کار افتاده و دیگر روشن نمیشود؛ در چنین مواقعی کار از کار گذشته و بایستی موتور خودرو به طور کامل باز شده و از نو سر همبندی گردد.
[1398/10/07 13:00]