خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
چهرهای نو با تغییر سنتهای قدیمی صنعت خودرو!
1395/06/10
18:00
چهرهای نو با تغییر سنتهای قدیمی صنعت خودرو
محصول تولیدی خودروسازان، کاربردی عمومی دارد و مورداستفاده اقشار مختلف جامعه بوده از این رو خودرو را بهصنعتی حساس تبدیل کرده است. در پسابرجام و با رفتوآمد خودروسازان خارجی،انتظار مردم از خودروهای داخلی بالا رفته و امروز بیشتر کارشناسان بر این باورند که با ورود خودروهای جدید به بازار ایران، ساختار صنعت خودرو نیاز به بازنگری دارد.
بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اظهار کرده «عدهای منتقد صنعت خودرو کشور هستند که حق با آنهاست و چهره خودروسازی کشور باید تغییر کند. تصمیم داریم بهگونهای چهره صنعت خودرو را تغییر دهیم که همه به سوار شدن به خودرو داخلی افتخار کنند. صنعت خودروسازی ایران باید به یک بخش صادرکننده خوب تبدیل شود. »آنطور که از سخنان محمدرضا نعمتزاده برمیآید، خودروسازان خود را آماده تغییر کردهاند؛ تغییری که سیمایی قابلقبول از صنعت خودرو کشور نشان خواهد داد. در چند ماه گذشته خبرهای خوبی از ارائه محصولات جدید روی پلتفرم خودروسازان داخلی بهگوش میرسد به گونهای که سایپا تا پایان سال نخستین محصول طراحیشده روی پلتفرم جدید خود را روانه بازار میکند و ایرانخودرو نیز برای 3 سال آینده خود روی طراحی پلتفرم تمرکز کرده و بعد از آن خودروهای جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه بر پلتفرم، دو خودروساز بزرگ کشور در کنار عقد قرارداد با خودروسازان فرانسوی و آمادهسازی شرکتهای مشترک برای تولید خودروهای خارجی، با دیگر خودروسازان نیز وارد مذاکره شده و در تعامل با شرکای قدیمی خود چند محصول جدید را به بازار ارائه دادهاند تا سبد محصولاتشان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد. این تغییرات نشان از عزم خودروسازان کشور برای ورود به دورهای جدید همراه با ترسیم چهرهای دیگرگونه از صنعت خودرو دارد.
تعریف تراز ارزی برای شرکتهای خودروسازی
اگرچه در ابتدای گزارش به برخی از علامتهای تغییر چهره صنعت خودرو در آیندهای نزدیک اشاره شد اما صمت در این گزارش برای آگاهی بیشتر از روشهایی که سیمای صنعت خودرو را تغییر میدهد، به گفتوگو با کارشناسان پرداخته است. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است با حضور خودروسازان خارجی به کشور چهره صنعت خودرو داخلی بهتدریج درحال تغییر است و از شکل سنتی با تولید محصولات قدیمی، خارج میشود. اگر خودروهای وارداتی را کنار بگذاریم، به نظر میرسد خودروسازان با رویکرد جدیدی به فعالیت خود ادامه میدهند. سعید مدنی در گفتوگو با صمت اظهار کرد: علاوه بر جذب سرمایهگذار خارجی، ساختارها و تفکرات داخلی خودروسازان نیز نیاز به تغییر دارد. در دورهای ساختار خودروسازیها مانع از تغییر چهره این صنعت میشد. رویکردهایی نظیر احتیاطآمیزی، عافیتطلبی، خطرپذیر نبودن و... در سالهای گذشته در صنعت خودرو مشکلاتی به وجود آورد. در بین خودروسازان داخلی به جز 3-2 شرکت که خطر کرده و با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدند، باقی، ماندن در قالب گذشته را ترجیح دادند. وی تمرکز بر صادرات را یکی دیگر از عوامل ایجاد تغییر در صنعت خودرو دانست و گفت: اگر خودروسازان به طور جدی به عرصه صادرات وارد نشوند و نگاهی به بازار منطقه نداشته باشند، به طور حتم بهتر است تا این شرکتها جمع شوند زیرا تنها تمرکز بر تولید برای بازار داخل آنهم با تیراژ پایین، توجیه اقتصادی ندارد و این رویکرد آنها را به سمت مونتاژکاری پیش میبرد. به گفته مدنی، در حالحاضر اگرچه برخی خودروسازان نسبت به تولید 3 میلیون دستگاه در 1404 خوشبین نیستند اما اگر به این میزان تولید دست نیابیم، به مونتاژکار تبدیل شده و سرمایهگذاری در صنعت خودرو دیگر معنا ندارد. تولید 3 میلیون خودرو در حالی توجیه اقتصادی دارد که پس از دستیابی به آن، بازارهای منطقه را بهدست آوریم. براساس سخنان مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه خاورمیانه به جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر کارخانههای خودروسازی ندارند و این بهترین فرصت است تا با تولید محصولات جدید همراه با داخلیسازی 40 درصدی از ظرفیتهای این بازار استفاده شود. وی با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای صادرات محصول آغاز شده زیرا محصولات قدیمی دیگر بازاری صادراتی نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر تصمیم بر این است که به صنعت خودرو واقعی دستیابیم باید روی تولید 3 میلیون خودرو در 1404، جذب سرمایهگذار خارجی و ساخت داخلی تمرکز کنیم. خودروسازان باید برای خود یک تراز ارزی تعریف کنند بهگونهای که ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات محصول تامین کنند. مدنی ادامه داد: این موضوع در زمان تولید پراید مطرح شد بنابراین اگر بتوانیم بخشی از تولیداتمان را صادر کنیم، به خودکفایی ارزی دست یافتهایم. به این صورت که قطعات وارداتی از این محل انجام میشود و دیگر به درآمدهای نفتی و بودجههای دولتی وابسته نخواهیم بود.
تغییر در صنعت خودرو با دستیابی به دانش طراحی پلتفرم
همانطور که ابتدای گزارش اشاره شد، طراحی پلتفرمهای اختصاصی در شرکتهای خودروساز داخلی در تغییر صنعت خودرو بسیار موثر است بهگونهای که عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است تغییر چهره صنعت خودرو به معنای خروج از مونتاژمحوری و دستیابی به طراحی پایه است بهگونهای که خودروساز قادر به طراحی پلتفرم و قوای محرکه و سایر سیستمهای مرتبط با خودرو باشد. محمد فرهانیان در گفتوگو با صمت اظهار کرد: البته الزامی وجود ندارد که خودروساز صفر تا صد یک خودرو را طراحی کند اما باید بتواند خودرویی را طراحی کند و برای تامین بخشهایی از آن به خودروسازان خارجی سفارش دهد. این رویه در شرکتهایی مانند هیوندایی و دوو در کره انجام میشود به گونهای که برخی قطعات خود را به ژاپن سفارش میدهند اما طراحی پایه و مادر از سوی خودروساز انجام میشود. وی با انتقاد از وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور گفت: موضوع تحقیق و توسعه در ایران جدید نیست و متاسفانه خودروسازان تاکنون نتوانستهاند در این عرصه موفق عمل کنند. این صنعتگران به دانش روز خودروسازان بینالمللی نیاز دارند و بدون دریافت فناوری از خودروسازان خارجی، به موفقیت دست نمییابند. به باور فرهانیان، مشکل طراحی در صنعت خودرو ایران از قدیم تا امروز وجود داشته زیرا خودروسازان بیشتر به مونتاژکاری روی آوردهاند. بهطور قطع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر چهره صنعت خودرو از طریق دستیابی به دانش طراحی پلتفرم و سیستمهای مرتبط با خودرو اشاره کرده است. این طراحی باید قابلیت صادرات در بازارهای جهانی را داشته باشد. براساس این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان بر تغییر چهره صنعت خودرو تاکید دارند و برای ایجاد تغییر به طور جدی با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدهاند. از سویی طراحی پلتفرم را در دستورکار خود قرار دادهاند که انتظار میرود در آیندهای نزدیک با انتقال دانش طراحی و مدیریت در تعامل با خودروسازان جهانی، صنعت خودرو کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و حتی بازارهای جهانی دستگاه یابد.
منبع
صمت
برچسب :
خودرو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
خودرو سازان ایرانی
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
3 نظر
کاربر: m&z
1
همش تبلیغاته. بدون همکاری با بقیه دنیا همون پیکان هم نمیتونن تولید کنند. پلتفرم ملی هم راهی جدید برای خوردن بودجه هاست
16:31 1395/06/13
پاسخ دادن
محمود
0
کاملا موافقم
15:41 1395/06/12
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2
بازار کدام کشور منطقه را میخوان دست بگیرن؟
آذربایجان که خودرهای آلمانی حرف اول رو میزنن. ترکیه هم که خودش بازارخودشو داره میگردونه. سوریه که درگیرجنگه. بازار افغانستان و پاکستان دست خودروهای نو و کارکرده ی تویوتاس.کشورهای خیلیج که اصلا رامون نمیدن. اونجا تویوتا و هوندا براشون اسباب بازیه.دیگه بیان ماشین ما رو سوار شن؟ عراق هم ک دست خودروسازای امریکایی و کره ایه.
موندم چه خودرویی رو میخوان کجا صادر کنن؟
04:58 1395/06/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
موبیدیک
2 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614
50 نظر
شایان بهاری
39 نظر
اف ایکس نقدی
24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا v1p
: بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سیما
: بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
S3 تهران
: سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
بدعهدی بزرگ سایپا در تحویل خودرو ساینا دوگانه سوز
رضادوگانه
: سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
ارش
: منم تهرانم 20دی پذیرش
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
پویا
: سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
علی
: با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
فرامرز مهر
: سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
سعید
: درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
شرایط فروش تارا اتوماتیک V4 از سوی ایران خودرو اعلام شد
تاراv4تحویل اردیبهشت
: سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو پارس TU5
سلام
: شما پیامک تبدیل براتون امده؟
سورن ELX EF7
دوگانه
: 780
MVM 550 اتومات
زهره X55 اقساطی
: خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
دنا 1.7
احمد
: برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
ساینا
کر بختیاری
: سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
پژو پارس TU5
4723
: سلام دوستان داره 10روز تمام میشه تبدیل نزدیمپارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
پژو 207i دستی
وحید
: دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن
ساینا
حسین
: سلام داداش فروش فوری 19 اسفند بودی شماره پذیرشت بگو ببینیم چندتا دیگه مونده برسه بما من خودم 117379هستم
رانا LX
رضا
: تکمیل وجه 2 بهمن تبدیلی 207 امروز فاکتور شدم به امید فاکتور شدن همه یا علی
MVM 550 اتومات
آرمین
: سلام تاریخ قرارداد تون کی بوده نقدی یا لیزینگ. مدل چند؟؟؟