خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می رود؟

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

آن چه در این مقاله از نظر شما می گذرد، در واقع مروری بر آخرین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت خودرو از خدمات پس از فروش شرکت های مختلف خودروسازی است. بر اساس این ارزیابی، شرکت ایساکو با امتیازی برابر ۸۰.۶ درصد، بالاترین رتبه را بین رقبا بدست آورده است. به طور خلاصه می توان این طور نتیجه گرفت که شرکت مذکور فقط ۱۹ درصد تا رسیدن به کمال در ارائه خدمات پس از فروش فاصله دارد و چنان چه این عدد ناقابل را به راحتی پشت سر بگذارد می تواند با خیال راحت ادعا کند که سیستم مدیریتی موجود در این سازمان، مشتریان خود را به راحتی راضی و مشتاق نگه می دارد. اما آیا واقعا این گونه است؟ آیا با گذر سطحی در کوچه و خیابان می توان به این باور رسید که شرکت ایران خودرو و متعاقب آن شرکت سایپا که دو غول خودروسازی کشور محسوب می شوند، دارای بهترین خدمات در سطح کشور هستند؟

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

در این مقاله سعی بر این است که واقعیت ها و نواقص گزارش شرکت بازرسی کیفیت خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در آخر، راهکارهای اجرایی برای هر چه بهتر اجرا شدن این گزارش پیشنهاد داده شود. گزارش شرکت بازرسی بر مبنای سه پارامتر اساسی شرکت های خودروسازی/واردکننده تهیه و منتشر می شود: (۱) میزان رضایت مشتریان از عملکرد محصول، (2) عملکرد تخصصی شرکت های مادر، و (3) عملکرد نمایندگی ها و عاملیت های مجاز هر یک از شرکت های مادر. وزن دهی و رتبه بندی هر یک از این شاخص ها می تواند در قرارگیری شرکت ها نقش تعیین کننده ای داشته باشد. بنابراین، نقصان در عملکرد هر یکی از این سه ضلع، موجب کاهش امتیاز کل و کاهش رتبه می گردد. جدول زیر بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت خودرو و بر مبنای رتبه هر یک از شرکت ها مجدداً تهیه و ارایه شده است  سودآوری شرکت های خدمات پس از فروش اگر به عنوان آخرین اولویت در نظر گرفته نشود، هیچ گاه به عنوان اولین اولویت نیز منظور نمی شود و قطعاً اولین اولویت به میزان رضایت مشتریان اختصاص دارد. به همین منظور، انتظار این است شرکت های دولتی یا نیمه دولتی که دغدغه  سودآوری ندارند، دارای بیش ترین امتیاز در حوزه رضایت مشتریان باشند.

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

اما با نگاهی به این جدول مشاهده می گردد که شش رتبه ابتدایی، مربوط به شرکت های واردکننده خودرو (شرکت پرستوی آبی تنها تولیدکننده این گروه است) می باشد که هیچ کدام از آن ها  نیز جزء شرکت های دولتی یا نیمه دولتی محسوب نمی شوند و عموماً باید بیش تر از آن گروه دیگر به میزان هزینه هایی که در خدمات پس از فروش مصرف می گردد و صرف رضایت مشتری می گردد، حساس باشند. از سوی دیگر، در همین شاخص، کم ترین امتیاز مربوط به شرکت مزدا یدک است که این شرکت نیز از نوع دولتی یا نیمه دولتی محسوب می شود. لازم به ذکر است، شرکت مزدا یدک فقط در حوزه رضایت مشتری ارزیابی شده است. از سوی دیگر، شرکت های به اصطلاح دولتی، بنا به پیشینه اجرایی خود و تجربه ارزیابی چندباره در نظام مدیریتی، دارای بیش ترین امتیاز هستند و با فاصله نسبتاً زیادی از شرکت های خصوصی قرار دارند. بدیهی است، سابقه بیش از چهل ساله برخی از این شرکت ها ایجاب می کند با حداقل نقص به ارایه خدمات به مشتریان اقدام نمایند. با مروری به روند ارزیابی طی سال های گذشته، این نتیجه بدست می آید که در ابتدای ایجاد تجارت و عدم تجربه کافی نسبت به رقبای موجود، امتیاز شرکت های نوپا کم است و به مرور افزایش می یابد یا انتظار این است که طی دو دوره ارزیابی دیگر، فاصله امتیازی شرکت های خصوصی با شرکت های دولتی به حداقل و در مواردی بالاتر از آن هم برسد.

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

عملکرد نمایندگی ها نیز تابعی از عملکرد شرکت مادر و به میزان تشویق و سرمایه گذاری شرکت مادر و علاقمندی صاحب امتیاز نمایندگی به ارتقا بستگی مستقیم دارد. برخی از نمایندگی ها با داشتن نمایندگی  از شرکت های متفاوت دارای تجربه های متناسب تری هستند و با اشتراک گذاری این تجارب و امکانات مشترک، نقاط ضعف خود را در نمایندگی های دیگر خودشان، به حداقل می رسانند و موجب رشد و ارتقا خود می شوند. تمایل نمایندگی های خودروسازی داخلی به فعالیت با شرکتهای خارجی، نقطه ضعفی برای شرکت های دولتی محسوب خواهد شد که در آینده نه چندان دور و با آزادسازی واردات و هجوم شرکت های خارجی به داخل کشور، تمایل آن ها به حفظ نمایندگی شرکت های دولتی کاهش می یابد و به سوی این گونه شرکت ها سوق داده می شوند. این مورد به وضوح  طی راه اندازی شرکت های آسان موتور و اطلس خودرو مشهود بوده است. تاکنون شرکت بازرسی کیفیت خودرو بنا به وظیفه ذاتی خود در ایجاد رقابت و افزایش کیفیت خدمات ارایه شده نقش به سزایی ایفا کرده است. اما پرواضح است روش های موجود به ارزیابی مجدد نیاز دارند و لازم است تدابیری اندیشیده شود که حداقل خطا در این گزارش ها مشاهده گردد. به طور مثال، انجام ارزیابی بر اساس نظر مشتریان و با توجه به اطلاعات ارسالی از شرکت های مادر به شرکت بازرسی کیفیت خودرو انجام می پذیرد؛ در صورتی که معقول این است که شرکت بازرسی بنا به اختیار و انتخاب خود، لیست مشتریان را انتخاب کند تا اطمینان از وجود مشتریان ناراضی و شاکی در لیست محرز گردد. این امکان برای شرکت مادر وجود دارد تا با حذف مشتریان ناراضی، فقط طیف مشتریان راضی را در پروسه ارزیابی وارد کند. از سوی دیگر، این امکان برای شرکت مادر نیز وجود دارد که لیست تمام نمایندگی های خود را برای شرکت بازرسی ارسال نکند و نمایندگی هایی که اطمینان لازم در کسب امتیازات مورد نیاز را ندارند، در این لیست گنجانده نشوند.

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

نحوه نظرسنجی نیز در تعیین میزان واقعی بودن رضایت مشتریان لازم است. این که به مشتری توضیح داده شود که منظور از ارزیابی نظرسنجی در مورد نحوه خدمت رسانی به او است و نه کیفیت محصول! به طور مثال، خودرویی که دارای کیفیت مناسب قطعات می باشد و مشتری در طول استفاده از محصول، تاکنون برای رفع ایرادات ذاتی خودرو و نه برای انجام سرویس های ادواری، به تعمیرگاه مراجعه نداشته است، بدیهی است که هنگام پاسخ گویی به سوالات شرکت بازرسی کیفیت خودرو، از جایگاه رضایت مندی کامل اظهارنظر می کند. چراکه تاکنون همه امور بر وفق مراد مشتری بوده است و هیچ گونه ناراحتی برای او ایجاد نشده است. اما همین مشتری اگر برای رفع ایرادی به همان تعمیرگاه مراجعه نماید و پاسخ "قطعه موجود نیست" را دریافت دارد، دچار درماندگی خواهد شد. مشتری همان است، خودرو و نمایندگی هم همان است. اما موقعیت "حضور مشتری" متفاوت است که متأسفانه در ارزیابی شرکت بازرسی به این امر دقت کافی نمی شود.

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

در آخر آن چه که مشاهده می شود این است که شرکت های خصوصی بدون در نظر گرفتن هزینه تحمیلی، پا به پای شرکت های دولتی و نیمه دولتی در حال حرکت هستند و حتی بر مواردی مانند "رضایت مشتریان" موفق تر و دقیق تر عمل کرده اند. اگر شرکت های دولتی به جای جشن "رتبه اولی"، نگاهی به میزان رضایت مشتریان خود می داشتند، مشخص می شد که اخذ امتیاز "رتبه اول" یا "رتبه دوم" هنر چندانی تلقی نمی شود. اگر قرار باشد بعد از 40 سال فعالیت و تجربه فراوان، نتوانیم زیرساخت ها و شبکه های مناسبی داشته باشیم، جای بسی تعجب خواهد بود. شاید بهتر باشد شرکت های دولتی به خود بیایند و با مقایسه میزان رضایت مندی مشتریان خود با شرکت های خصوصی به صراحت اذعان کنند که در این مقوله، خیلی هم خوب عمل  نکرده اند و اگر نحوه ارزیابی های شرکت بازرسی اصلاح شود، میزان رضایت مندی مشتریان چه بسا بسیار پایین تر از آن چیزی خواهد بود که در جدول بالا به آن اشاره شده است. در هر حال، اگر شرکت های دولتی به دنبال اصلاح اساسی روش ها و شیوه های مدیریتی خود نباشند، به احتمال بالا سال آینده یکی از همین "شرکت های خصوصی" گوی رقبت را از آنان خواهد ربود و رتبه یک را از آن خود خواهد کرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟


خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

شهرام
1

باسلام اقای دکتر واقعا وقتی که پژو روا راتولید کردن شما سرکار بودید یانه در این مملکت ما انسانها شدهایم موش ازمایشگاهی این ماشین را کدام کیوسی ویا کدام استانداردی ویا کدام طراحی تاییدکرد که به این مردم بد بخت فروختند من یک صفر ش را گرفتم هفته اول واسگازین گیر بوکس خالی شد وکیربوکس خورد شد ماشین صفر را کیربوکسش را تعمیر کردند ودوماه 5ماه بعد باز هم همین حالت شد ایندفعه دلشان سوخت بعد از 20روز معطلی گفتن گیربوکس نو بگذاریذ سرتان را درد نیاورم درست بعد از یک ماه که گارانتی ماشین تمام شد باز کیربوکس خوردکرد رفتم یک نمایندگی دیگر بعداز باز کردن گفتند این گیر بوکس تعمیری است با اجازه شما بازهم تعمیر کردم بعداز یک سال باز خورد شد که رفتم یک گیربوکس نو خریدم شما فکر میکنید بازرسان وخدمات بعد از فروش گناه کارند یا بنده مال باخته
22:40  1393/01/11
پاسخ دادن
صادق بشیری
0

آقای دکتر آقایی ممنون از مقاله ارزشمندتان
انشالله که درست شود
15:26  1392/10/28
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
2

خدمات پس از فروش خودرو به کدام سو می‌رود؟
جواب:به سوی فنا!
14:15  1392/06/10
پاسخ دادن
کاربر: پارسا
2

جناب آقای دکتر

مقاله بسیار کاربردی و با قلم شیوایی بود ای کاش تاثیری بر روی روند کارکرد مدیران شرکت های بازرسی و نیز تولید کنندگان داشته باشد.
باز هم متشکرم
14:17  1392/06/09
پاسخ دادن
کاربر: M_AJ
4

کلید تولید خودروی نهایی در دست خیلیها هست
ولی نمیدونید که مشکلش از جای دیگست ...
12:24  1392/06/09
پاسخ دادن
سیاوش
2

یکی دو تا از مقاله های ایشون رو که دنبال میکنم، انگار یه حقیقتایی هست که دیگران هنوز باورندارن.کاش این حرفابه گوش مسئولین میرسید.

گرچه شایدم میرسه و به روی خودشون نمیارن ...............

اقای دکتر علی رغم نارضایتی درمورد کیفیت ساخت و طراحی خودروی سدان تیبا، نظر شما راجع به عملکرد سایپا در باب تولید خودروی جدید پراید هاچ‎بک تیبا چیه!؟
08:45  1392/06/09
پاسخ دادن
وهاب اقایی
3

جناب آقای سیاوش با تشکر از اظهار لطف شما. تولید خودرو در ایران نیز همانند خدمات آن نیاز به اصلاح اساسی دارد. سرعت پیشرفت در صنایع خودروسازی انچنان بالاست که لازم است تمامی شاخه‌های ان همسان با هم بالا بروند. اگر هیچکدام از اینها بالا نرود، این سطح توقع مشتریان است که همیشه رو به افزایش است و شرکتها را بدنبال خود می‌کشاند. شخصی بنده این است که تغییر جزیی ظاهری بر اساس پلت فرم یکنواخت، نیاز مشتریان را براورده نمی‌سازد. این تغییرات شاید دستگرمی خوبی برای تولید خودروی نهایی باشد اما برای ورود به بازار و ارضا سطح توقع مشتریان، راضی کننده نمی‌باشد.
09:13  1392/06/09

کاربر: جواد
2

بسیار مفید بود ، ممنونم .
07:16  1392/06/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دنا پلاس تحویل آبان کی تکمیل شد، پیام میده ظرفیت تکمیل ، بعد از 3 روز آبان پرشد ؟
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟