دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 

دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 
یکی از مشکلاتی که همواره خودروسازان در جریان تولید با آن مواج می شوند تامین مواد اولیه برای تولید قطعات خودرویی و خطوط تولید خودرو  است اما پس از بالا رفتن نرخ ارز و در ادامه اعمال تحریم ها نیز تامین مواد اولیه برای خودروسازان تبدیل به امری دشوار شده است. به طوری که بارها از زبان صنعتگران خودروسازی و قطعه سازی شنیده شده که عنوان می کنند آوردن مواد اولیه پای خط تولید، دشوارتر از تولید است.  آن ها می  گویند  علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه وارداتی، قیمت مواد اولیه داخلی که از منابع ملی تامین و تولید می شوند نیز متناسب با قیمت های جهانی رشد پیدا کرده است.
 
چندی پیش مازیاربیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران  نیز در تشریح  موضوعات مطرح شده  در نشست صمیمانه مدیرعامل جدید ایران خودرو با قطعه سازان  به  خبرنگار خودروکار گفت: یکی از شروط ما این  بود که مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی که تولید داخل دارند با یارانه 30 الی 40 درصدی به قطعه سازان داده شودچرا که این ها سرمایه های ملی ما هستند و نباید با قیمت جهانی به تولیدکنندگان فروخته شوند.
 
او افزود: فروختن مواد اولیه داخلی با قیمت جهانی به تولیدکنندگان همانند این است که قیمت بنزین را جهانی کنیم و به مردم با قیمت جهانی بفروشیم اما این موضوع با توجه به اینکه دستمزد مردم به قیمت جهانی محاسبه نمی شود عاقلانه نیست و لذا روی بنزین نیز یارانه داده شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران ادامه داد : همین کار را هم می شود روی مواد اولیه انجام داد. سوال ما این است که چرا مواد اولیه ملی ما باید به تولید کنندگان با دلار جهانی فروخته شود. این مورد تاثیر حاشیه ای خود را هم داشت و با این کار جلوی خام فروشی نیز گرفته خواهد شد چرا که این مواد در داخل تبدیل به قطعه می شود و ارزش افزوده به آن اضافه می شود وسپس باعث رونق تولید می شود.
 
حال به نظر می رسد که معدنی ها هم در این بخش به کمک خودروسازان شتافته و قرار است به صنعت خودرو نیز کمک کنند. روز گذشته خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو  در ششمین کنفرانس استیل پرایس با موضوع زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت‌های پنهان بر خلاف آنچه پیش از این مطرح می شد که با صنعت خودرو کاری ندارند عنوان کرد  که بخش معدن و صنایع معدنی اخیرا در کنار خودروسازان قرار گرفته است.
او همچنین تاکید کرد که یک میلیون تن مصرف ظرفیت در صنعت خودروسازی بوده که بسیار قابل توجه است.
 
در همین رابطه  محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  در گفت و گو با خبرنگار  عنوان می کند: قطعه سازانی که بخشی از مطالبات خود را از 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از سوی خودروسازان به قطعه سازان دریافت کردند نیز نسبت به پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان زیر دست خود پرداختند و همه این رقم صرف خرید مواد اولیه نشد بلکه تنها بخشی از آن به تامین مواد اولیه اختصاص یافت.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  ادامه داد: صنعت قطعه و خودرو  با در اختیار داشتن بهترین وبه روز ترین ماشین آلات روز دنیا باز هم نیازمند مواد اولیه است. تا زمانی که مواد مورد نیاز برای تولید در دسترس فعالان این حوزه شرایط صنعت قطعه بهبود نخواهد یافت . امروز صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات است اما به طور قطع با دراختیار داشتن مواد مورد نیاز خود حتی با ماشین آلات قدیمی نیز قادر به تولید خواهد بود.
 
او ادامه داد: قطعا اگر مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی نیز با قیمت یارانه ای به قطعه سازان داده شود کمک بزرگی به صنعت  قطعه سازی و خودرو خواهد بود.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

عالی
21:40  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید