دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 

دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 
یکی از مشکلاتی که همواره خودروسازان در جریان تولید با آن مواج می شوند تامین مواد اولیه برای تولید قطعات خودرویی و خطوط تولید خودرو  است اما پس از بالا رفتن نرخ ارز و در ادامه اعمال تحریم ها نیز تامین مواد اولیه برای خودروسازان تبدیل به امری دشوار شده است. به طوری که بارها از زبان صنعتگران خودروسازی و قطعه سازی شنیده شده که عنوان می کنند آوردن مواد اولیه پای خط تولید، دشوارتر از تولید است.  آن ها می  گویند  علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه وارداتی، قیمت مواد اولیه داخلی که از منابع ملی تامین و تولید می شوند نیز متناسب با قیمت های جهانی رشد پیدا کرده است.
 
چندی پیش مازیاربیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران  نیز در تشریح  موضوعات مطرح شده  در نشست صمیمانه مدیرعامل جدید ایران خودرو با قطعه سازان  به  خبرنگار خودروکار گفت: یکی از شروط ما این  بود که مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی که تولید داخل دارند با یارانه 30 الی 40 درصدی به قطعه سازان داده شودچرا که این ها سرمایه های ملی ما هستند و نباید با قیمت جهانی به تولیدکنندگان فروخته شوند.
 
او افزود: فروختن مواد اولیه داخلی با قیمت جهانی به تولیدکنندگان همانند این است که قیمت بنزین را جهانی کنیم و به مردم با قیمت جهانی بفروشیم اما این موضوع با توجه به اینکه دستمزد مردم به قیمت جهانی محاسبه نمی شود عاقلانه نیست و لذا روی بنزین نیز یارانه داده شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران ادامه داد : همین کار را هم می شود روی مواد اولیه انجام داد. سوال ما این است که چرا مواد اولیه ملی ما باید به تولید کنندگان با دلار جهانی فروخته شود. این مورد تاثیر حاشیه ای خود را هم داشت و با این کار جلوی خام فروشی نیز گرفته خواهد شد چرا که این مواد در داخل تبدیل به قطعه می شود و ارزش افزوده به آن اضافه می شود وسپس باعث رونق تولید می شود.
 
حال به نظر می رسد که معدنی ها هم در این بخش به کمک خودروسازان شتافته و قرار است به صنعت خودرو نیز کمک کنند. روز گذشته خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو  در ششمین کنفرانس استیل پرایس با موضوع زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت‌های پنهان بر خلاف آنچه پیش از این مطرح می شد که با صنعت خودرو کاری ندارند عنوان کرد  که بخش معدن و صنایع معدنی اخیرا در کنار خودروسازان قرار گرفته است.
او همچنین تاکید کرد که یک میلیون تن مصرف ظرفیت در صنعت خودروسازی بوده که بسیار قابل توجه است.
 
در همین رابطه  محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  در گفت و گو با خبرنگار  عنوان می کند: قطعه سازانی که بخشی از مطالبات خود را از 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از سوی خودروسازان به قطعه سازان دریافت کردند نیز نسبت به پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان زیر دست خود پرداختند و همه این رقم صرف خرید مواد اولیه نشد بلکه تنها بخشی از آن به تامین مواد اولیه اختصاص یافت.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  ادامه داد: صنعت قطعه و خودرو  با در اختیار داشتن بهترین وبه روز ترین ماشین آلات روز دنیا باز هم نیازمند مواد اولیه است. تا زمانی که مواد مورد نیاز برای تولید در دسترس فعالان این حوزه شرایط صنعت قطعه بهبود نخواهد یافت . امروز صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات است اما به طور قطع با دراختیار داشتن مواد مورد نیاز خود حتی با ماشین آلات قدیمی نیز قادر به تولید خواهد بود.
 
او ادامه داد: قطعا اگر مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی نیز با قیمت یارانه ای به قطعه سازان داده شود کمک بزرگی به صنعت  قطعه سازی و خودرو خواهد بود.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

عالی
21:40  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
عجب : ولی حقمون همینه به خدا پولمون خوردن از اون ور میرن قرارداد تاکسی برقی میبندن تهران ولی نه ماشین های نقد و قسطی خودش شاسی نمیکنه با هم متحد نیستیم فقط میایم اینجا نگاه میکنیم و دروغ های نمایندگان کرمان موتور میخونیم اینجا که الکی میگن امروز تحویل گرفتیم فلان تا متحد نشیم کاری نمیکنن واسه ما
تارا v1 پلاس : در پاسخ به عادل خان دوست عزیز آیا این پروسه هر روز هر روز انجام میشه آخه یک دفعه . دو دفعه نه هر روز احتمالا مورد دیگه ای هست این اتفاق واسه منم زیاد می افته
مهدی : ثبت نامی های ۲۱ اسفند هنوز فاکتور نشده چی برسه به فروردین
سارا : سلام دوستان تارا دستی سفید بخشنامه ۴۶۱۵تحویل ۴بهمن امروز بلاخره فاکتور شد ب نظرتون چند روز زمان میبره تحویل بدهند
تارا : واسه من که فروش فوری هست و هنوز موعد تحویل نشده. ولی هر روز بروز میشه...
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
چراغی : سلام رانا خیلی بهتر از 207ست
مهدی دی : 21 تکمیل وجه # الان فاکتور شدم # مرسی سایپا ارابه مرگ
نگینfx : ما گنبدهستیم واسه اریزو 6هم تست داشتن
Saeid : شما فعلا با مدارک دور بزن تا ماشین بیاد برو خداروشکر کن بعدچهارده ماه لااقل مدرک ماشینو دادن
مازیار x22 pro : من به یک قانون نانوشته رسیدم که الان دیگه از ته دل بهش ایمان دارم و اون هم اینکه در یک روز امکان نداره دوخبر خوش اتفاق بیفته ( حداقل در مورد من همیشه صدق میکنه)...طی تماسهای مکرر و بعد دریافت سند و کارت و بیمه و ...و بعد اینکه شب عید و سیزده بدر و .. دست ما را تو حنا گذاشته بودند نمایندگی چندروز پیش بهم قول داده بود بود تا دهم اردیبهشت دیگه حتما تحویل میگیری. با خبر خوبی که صبح در مورد شغل بهم داده بودند یقین داشتم که تحویل خودرو بعنوان دومین خبر خوش روز ملغی میشه.. هرچی صبر کردم خبری نشد تا اینکه خودم زنگ زدم و تازه بهم گفتند که حتی مجوز صدور خودرو هم صادر نشده-
اسفند : نقی ...الکی میگههه
رانا بهمن : سلام دوستان از روز فاکتور تا تحویل کسی میدونه چقدر طول میکشه
عباس : سلام دوستان مظلوم،قبل از عید گفتم چند نفر از آشنا ها وچند نفر از روستای خودمان تو خط تولید پارس خراسان هستند، میگن که هر روز دارد پارس تولید میشود وداره دپو میشه ومیگفتن حتی اگر استاندارد هم اجازه تولید ندهد به اندازه همه شما دپو شده نگران نباشید اینا فقط هدفشون افزایش قیمت است که فراخوان نمی کنند مگر چند نفر از پائیز مانده بودند که در زمستان دادند؟ کسی حرف منو باورنکرد،حالا دیدید چه بلائی سرمان اوردند وچه نقشه ای داشتند. همین نقشه را الآن برای بهاری ها دارن.چون طبق قانون، خودرو ساز هر فصل طبق تورم مجوز افزایش قیمت دارد. این نتیجه تفرقه خودمان بود وچند نفرمعترض را هم سریع خریدند.
هادی ELX زمستانی : سلام دوستان من بخشنامه 4723 هستم تبدیل زدم به 207 کسی هست که تبدیل زده باشه الان دوباره پیامک پارس اومده باشه براش ممنون جواب بدید میخوام بدونم اگه میاد پول جور کنم
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : پذیرش چه تاریخی بوده سخا چه تاریخی بوده؟