خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : دوستان من تحویل 31تیر هستم کی فاکتور میشم
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته
دنا پلاس ساده بهار1403 : تحویل دوم خرداد دنا پلاس شش دنده ساده....خداکند تا آخر خرداد تحویل ندهند که تاخیر بگیرم حداقل هزینه بیمه بدنه و لوازم جانبی در بیاد...میگن ماهی تقریباً پانزده میلیون می شود... حالا که ندادند این یکماه هم روش
دی پیش فروش : مبارکه ممنون از شما
Rasht arizzo 5 : سلام کسی آریزو 5 مدل 1403 تحویل گرفته ؟ قراردادم 25 دی ، تایید نهایی لیزینگ 11 بهمن هنوز خبری از ماشین نیست . خدا ازشون نگذره،
Fx tehran : دوستان این بانک گردشگری برای کسی وام واریز کرده تو این چند وقت؟