خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 54 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل رضا : دوستان ماسین من رو دیروز تحویل دادن
شاهین سانروف 12 آذر : من پذیرش 12 آذرم هنوز فاکتور نشده لعنت به شرکت سایپا حالم از ماشین شاهین دیگه بهم میخوره وقتی تو خیابون میبینم دلم نمی‌خواد نگاش کنم خوشحال بودم گفتم 12 اسفند تحویلشه خدا ازشون نگذره
تارا اتومات 30 اسفند : شش روزه جریمه تاخیر من ثابت مونده میشه بگید علت چیه ممنون...
X5 آبان سفید اصفهان : پیگیری نمیخواد حدود یک هفته زمان میبره .الان ما حدود یک ماه شد که سند و کارت ماشین رسیده ولی خبری از ماشین نیست تاریخ ۹ اردیبهشت سند خورده . فقط صبر صبر
شاهین : به نظر من هنوز هیچ شاهینی فاکتور نشده
J7 : سلام وقت بخیر من یک هفته اس پلاک شده ماشین اما بارکد تو مرحله اول پستی گیر کرده کجا باید پیگیری کنم دوستان؟
ماهان : تحویل ۳۱ خرداد کسی فاکتور شده
میلاد : می خوای با بی بی سی تماس بگیریم؟ یا منوتو؟ اینجوری فکر کنم زودتر فاکتور بشه
شاهین G دهنمو سرویس کرد : سلام.۱۲ آذرم.خبری نیست
J7 : دیروز بعد از گذشت ۱۵ روز از پلاک شدن زنگ زدم که آیا ماشین بارگیری شده یا نه ک گفتن نه نشده گفتم پس کی میشه جواب همیشگی باهاتون تماس گرفته میشه کارت خودرو هم یک هفتس ک رسیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
17 بهمن : پیش فروش دیروز زنگ ردم گفتن 17 و 18 آماده فاکتور
207 پانا فولادی 31 خرداد پیش فروش : 207 پانا فولادی پیش فروش تحویل 31 خرداد تبدیل به آلومینیوم در تاریخ 24 اردیبهشت، الان فاکتور شد.ان شالله برای همتون اتفاق بیوفته
محمد موتور جدید : باسلام دوستان تحویل 11خرداد الان فاکتور شد،
0 : پیش فروشی یا فروش فوقالعاده؟؟؟؟؟؟؟
اطلس سفید مشکی 26 مهر : بچم سانروف دوست داشت که من این لگنو ثبت نام کردم اونم دیگه ذوق نداره فقط ماشین میخواد خسته شده بسکه هر روز با اسنپ رفت مدرسه چقد ما بدبختیم که بچمونم نمیتونیم خوشحال کنیم
اطلس سفید مشکی 26 مهر : پیش فروش بهشون مزه داده حالا هر وقت داشتیم میدیم دوست دارن. شاهین که نمیدن اتومات که دارین پیش فروش میکنین به ماهم اتومات بدین تا کی باید مثل عقب مونده ها دنده بدیم
X22poro : به ما که هیچی ولی به شما همی
محمد : افزایش شدید قیمت کارخانه از اواخر خرداد حدود 20 الی 30 درصد
رضا23 مهر : تا چند روز پیش نمایندگی زنگ میزدم میگفت فاکتوری نداشتیم قطعه ندارن خبری نیس ولی الان چون سایپا پیش فروش داره واسه باز از مردم پول های مفا بگیرن میگن دارن فاکتور میکنن خدا لعنتت کنه که تو فکره مردم نیستین یک مشت آدم دزد فقط تجمع مگه ایشالله جواب بده
بی قانون : ای مدیران و بزرگان ، مدیران خودرو بترسید از آه و ناله مردم و بدانید که یک روز گریبان گیر شما خواهد شد من به شخصه و در طول زندگی چندین بار به چشم دیده ام که هر آنچه به سر مردم بیاورید بدتر از آن سر خودتان و خانواده تان خواهد آمد آه از ناله مردم .