خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزت اله : دعوتنامه من ششم اومد تا بیستم مهلت تکمیل وجه بود
چانگان : با سلام مال من زده ارسال به خودروسازبا سایپا که تماس گرفتم اسمم هست ولی میگه بخاطر پلاک فعال بهت تعلق نمیگیر درصورتی که اون موقع که پول بلوک کردم عمر پلاکم بالای ۵سال بودطبق اون که آقای ظیغمی گفته بود پول بلوکه کردم با هزار بدبختی الان سایپا دار هم خیانت وهم دزدی میکنه
مهدی : خیلی جالبید شماها! از زمانی که شاهین ۵۷۰ تومن بود پول گذاشتید کنار که از کارخونه ۴۳۰ تومن بخرید. نهایتا بعد از ۲ سال انتظار می خواید شاهین ۶۰۰ تومنی از کارخانه بگیرید. 😂😂😂😂 چقدر طمع کار هستید آخه. همون شاهین اتومات رو هم دیگه نمیدن. الان باید حسرت بخورید چرا شاهین اتومات رو نگرفتید حداقل
تارا v4lx : با سلام من تارا v4lx رو ۱۸ آذر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده آذر ماه رو تا کی فاکتور کردن؟
ساینا دوگانه : کسی می‌دونه بی زحمت جواب بده. بعد از دعوت نامه اومدن تا چند روز فرصت واریز وجه داریم ؟
اس تری : چرته پرت محضه چرا قبل سیل تحویل یا فاکتور نمیکردن
J7 : ما یک ماهه کارت ماشین و 15 روزه برگ سبزمون دستمونه. ماشین 21 اسفند فاکتور و بیمه شده اما خبری از تحویل نیست
یوسف : سلام دوستان کسی خبر داره شاهین دستی تحویل زمستان 1403رو میدن یانه
علی : من ثبت نام نقدی ۲۷ شهریورم هنوز شاسی نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رز 207 اسفند : کسی پلاک شده ؟ واسه من 4 روز پلاک نشده
پژو207 اسفند 29 : دوستان 15 دی جمعه بوده کم بیاید بگید 15 فاکتور شده
تبدیلی : درود . در جواب آقا ( رضا کارگر ایران خودرو واقعی ) . دوست عزیز شما ظاهرا بی اطلاع دارید آمار میدین حتی کسانی که از آخر بهمن پول تبدیل رو یکجا نقدا واریز کردن و چک هم ندادن هنوز یک نفر فاکتور نشده چه برسه به دادن ماشین . من خودم یکی از اون ها هستم
تحویل اسفند ریحانه : خیلی ممنون آقا رضا مبارک شما هم باشد تشکر
صادق : بچها کسی فرق کد 21 و کد 23 رو میدونه؟ مشخصات هر دوتا ماشین انگار یکیه
حسین : شما بسوز کسی نمیاد دوروغ دوروغ دوروغ دوروغ نگو خسته نمیشی از دروغ گفتن
سمیرا فوری دهه فجر : خودت بیجا میکنی آقا راضیه
علی آقا : آقا کوییک جی ایکس نوشتم آبان 170. دادم 20فروردین. هم 190 کسی می دونه کی تحویل میدمن چندروز میشه
حمید دی ماه : سلام امروز که دیدم 14 اذر فاکتور شدن ایشالا که شما هم فاکتور بشید من 20 اذر تکمیل بودم تحویل 30 دی
یعقوب : منم پیش فروش بودم الان چک کردم دوباره 50میلیون تومان دیگه زده باید واریز بشه