خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : خیلی عجله داری،ما آذر تکمیل وجه و سخا کردیم هنوز خبری نیست! اینجا ایرانه،همه جا تو صف انتظاریم
علی : بنظرم امتیازت رو بفروش. من آذر تکمیل وجه کردم هنوز هیچ خبری نیست
محسن : سلام بله متاسفانه برا من هم همین شرایط داره دما بالاگاها یک خونه از وسط با کولر میره .گاهی اوقات خاموش که میکنی برا مدت کوتاهی بر میگردی از وسط دو خونه میره بالا
محمدی : برای من پیامک تحویل حضوری اومده باید کاری بکنم یا نه؟ چون من تحویل مشهد میخام
اردی پلاس : خدا از زبانت بشنوه رفیق گرامی...،اما با توجه به تعداد باقیمانده از اسفند و همینطور دو روز تعطیلی ابتدای هفته آینده،بعید است ،همه اردیبهشتی ها تا آخر هفته آینده فاکتور بشوند،در بهترین حالت شاید تکمیل وجه یکی دو روز اول اردیبهشت را فاکتور کنند ،شاید.....امیدواریم.
شاهین : من ۱۳اذرتکیمل وجه کردن سخا هم خودشون میگن۲۱اذر .زنگ هم میزنم میگم هنوز۱۴اذر ثبت سخا شدنو دارین فاکتور میکنیم
سهیل : جالبه ثبت نام بهمن ماه t9 تحویل ندادن الان دارن 20 روزه ثبت نام میکنن
کوروش : خدا لعنت تون کنه، واگذارتون به کلید اسرار، خیلی اوضاع خوبی داریم خیلی شغل موقعیت خوبی داریم خیلی گولداریم خیلی رفاه آسایش داریم ک شما هم دم به دقیقه افزایش قیمت بدید و باز ماشین تحویل ندید، تنها چیزی داریم تو این مملکت دزد اختلاسگر هس، دیگه بتونه بی وجدانا ماشین سهند منو مدید یا هنوز زوده😐😅
T9 اسفند ماه : درود به همه دوستان خبری از تحویل t9 نشد تا کی تحویل دادن لطفا اگه کسی شاسی شده اطلاع بده ببینیم کجای کاریم
سیدرضی : سایپا،خونخوارمطمئن ازوزارت اطلاعات وسازمان اطلاعات سپاه میخوام بامدیران این شرکت که درموقع حساس کنونی سعی درناراضی نگه داشتن مردم دارن برخورد جدی صورت گیردیعنی چه 7 ماهه ماشین ماراندادن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : بله اینو درست گفتن هفته چهارم مرداد دعوتنامه میاد . زمان ثبت نام هم به دعوتنامه اشاره کرده بود نه زمان تحویل البته اکثر اوقات دعوتنامه یک ماه زودتر میاد
فوری 8 بهمن : عزیزان که تهران هستن یه اعتراضی بکنین
سعید : مبارکه. سخا کی تحویل دادی و ثبت شده ؟؟
Gxl : دوستان عزیز تاریخ ثبت سخا رو از کجا بفهم چه تاریخی ثبت شده
اطلس جی اسفند1403 : دوستانی که تبدیل به کوییک کردن چقد زمان برد تا کوییک تحویل گرفتن دیگه مجبورم تبدیل بزنم اینا حالا حالاها اطلس بده نیستن
محسن : سلام. کسی میدونه کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چه. من تحویل تیر ماه هستم .این پیام داخل کاستومر زده. کسی میدونه معنیش چیه؟؟؟؟؟؟
تحویل 7تیر : 7 تیر هنوز فاکتور نشدم . از تیر ماهی ها کسی فاکتور شده ؟؟؟
سپهر دنا آپشنال : عجبا واقعا . 😐😊😉
سپهر دنا آپشنال : عجبا واقعا . تایپ شما هستم
فروش فوق العاده 11 بهمن : به صداوسیما زنگ بزنید شاید فرجی بشه