خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام کارشناس میگفت شاهین g حالا ۱ اردیبهشت شروع شده ولی تولید کند هست
تحویل ۶۰ روزه : تحویل ۶۰ روز کاری j4 رو چند روز باید در نظر بگیرم؟
تاراv4 پیش فروش تحویل 30آبان : سلام دوستان اونی که فروش فوری هست باید کل پول رو بده یه ماهه میدن بهش.اونایی که فروش فوق العاده هستن تحویلشون سه ماهه هست بازم باید کل پول رو بدن؟
بیژن x5 : با درود ، بعد از تخصیص شاسی چقدر زمان برد تا کارت ماشین بدستتان برسه
شاهین شاهین شاهین : لعنت بر زندگیت بر وجودت برهمه کست بی پدر مدیر عامل سایپا با تو ام یکی از دوستانم که شاهین ثبت نام کرده بود و600م پول داده متاسفانه بعد از شش ماه زندگیش بهم خورد خودش افسردگی گرفته الان تحت درمانه .حالا تو برو از پول سود این ثبت نام کنندگان برای زن و بچه ات لقمه حروم درست کن یجا جواب میدید بی پدر
احسان x5 بهمن : سلام. امروز کارت ماشین اومد. بقیه مدارک هم اماده ارساله. ان شالله هفته دیگه میاد. از ماشین فعلا خبری نیس. امیدواریم تحویل بدن تا ماه دیگه
حسینی x5 دی ماه : منم دی ماه هستم و خبری نیست.کدوم شهری. وچه رنگی
V4 تیتانیوم : ۳مرداد واریزی هنوز روی فاکتور میچرخه
شاهین تیرماه : ممنونم حتما...
bac x3 : یعنی من ماشینو خدا بخواد بگیرم فقط دیگه سمت این کارخونه ها هم نمیرم ادم خیلی باید احمق باشه که پولشو بده به اینا با گدایی ماشین بگیره اخرشم قیمت بازارش رسیده به کارخونه تو بانک میذاشتم سودش بیشتر بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : سلام ببخشید،منم تحویل 30مهر هستم،4مرداد واریز کامل کردم،19مرداد آماده برا تحویل فاکتور شد،الان رو فاکتور داره میچرخه،بنظرتون کی تیک سبز میخوره
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : کار ایران خودرو حساب کتاب نداره ، دنا اتوماتیک تولیدش نسبت به سفارش بیشتره پس فاکتوری ها جلو ترند ، چون کمبود رینگ فولادی دارن پس دنا 6 دنده آلومینیومی در رتبه دوم قرار داره ، بعدش دنا 5 دنده هست که فقط با رینگ فولادی عرضه میشه ، در آخر نوبت ما دنا 6 دنده فولادی هست که دو ماه تاخیر داره
سورن 6 تیر : برای من هم همینطور شد ولی بعد از دو روز فاکتور شد
رانا تحویل 2تیر : 19 ام فاکتور 20پلاک
اطلس جی اسفند1403 : الان که تعطیله صبرکنید یک شنبه زنگ بزنیم من از چند شماره زنگ میزنم شما هم اینکارو بکنید
رانا تحویل 2تیر : فقط پلاک خورده تو اسناد دیگه هیچی الآنم تو حمل مونده
سورن4تیر : برو قسمت اسناد خودرو اگه پلاک مصب شده باشه تاریخشو مینویسن و نوشته شده تحویل پلاک
سایپا دزد : بر اول و اخر تون لعنت
کوییک GXL دی ماه پذیرش : پس من 12121575شماره پذیرش 17هم اردیبهشتم 30298نفردیگه مونده بعدازشما فاکتوربشم؟؟اینجوری که شماره پذیرش شما12091277هست
س : وات؟؟؟؟؟🤕🤕🤕🤒🤒🤒 نیازی به صحبت نیست دیر میدن