1Carدر دنیای اتومبیل ها، خودروهای عادی و سوپرخودرو ها و ماورای آن ها این دو خودرو وجود دارند: پاگانی زوندا و بوگاتی ویرون! این خودروها از مرز سوپرخودرو فراتر رفته و وارد قلمروی منحصر به خود شده اند. هر دو رکوردشکن هستند، هر دو بسیار سریع و گران قیمت هستند. تا حدی که حتی مدیران ارشد اجرائی شرکت های نفتی نیز ممکن است توانایی خریداری آن ها را نداشته باشند. اما برای کسانی که 2 میلیون دلار پول نقد اضافی داشته باشند، این دو گزینه هایی کاملاً ایده ال هستند. ویرون و زوندا R در دو سو در مقابل هم قرار می گیرند. مقایسه آن ها مثل مقایسه شاتل فضایی با جنگنده اف 22 است. هر سوپرخودرو روی شاخصه های کاملاً متفاوتی تمرکز می کنند، هدف اصلی ویرون سرعت است که به آن نیز دست می یابد. اخیراً ویرون آخرین رکورد سرعت را شکسته و به سرعت غیرقابل باور 429 کیلومتر در ساعت دست یافته است. از سوی دیگر زوندا R روی همه قابلیت ها تمرکز می کند. این خودرو نیز رکورد پیست نربرگ رینگ (Nurburgring) را با زمان 6 دقیقه و 47 ثانیه شکسته است.
|
|
چیزی که در اینجا داریم جنگ نیرو در برابر اندیشه است. ویرون برای مدت ها به عنوان قدرتمندترین خودروی جهان شناخته شده و به دلیل موتور 16 سیلندر خود با توربوی چهارگانه و توان بیش از 1,000 اسب بخار و سرعت رکورد شکن خود بیشترین توجه را به خود جلب نموده است. مدل سوپر اسپرت این خودرو با افزودن 200 اسب بخار نیروی مضاعف به موتور و کاهش حدود 270 کیلوگرم وزن، از مدل قبلی نیز فراتر رفته است. با طرح جدید در جلو که به آیرودینامیک بهتر کمک می کند این بوگاتی تمام کارهای ممکن را برای بدست آوردن سرعتی دست نیافتنی انجام داده است. ولی زوندا علاوه بر سرعت به نکات دیگر نیز توجه کرده است، این یک خودروی مسابقه با عملکرد و ظاهری متناسب است، این مدل قطعاً از نظر ظاهری بخش های مشترکی با مدل زوندا F دارد ولی این اشتراک فقط 10 درصد است. پاگانی می گوید که با وجود شباهت های ظاهری، زوندا R از پایه و اساس کاملاً متفاوت ساخته شده است. نمای جلوی خودرو شبیه به خودروهای فرمول یک است ولی دریچه ها و ورودی های هوا به آن اضافه شده تا آیرودینامیک و نیروی روبه پایین خودرو را افزایش دهد.
ویرون شباهتی به سوپر ماشین های گذشته ندارد. اگر با کسی که فقط کمی علاقه به خودرو دارد در مورد این اتومبیل نظر خواهی کنید قطعاً در مورد نیروی فراوان و سرعت رکورد شکن آن صحبت خواهد کرد ولی در مورد طراحی آن نظری نخواهد داشت. خیلی از اشخاص ممکن است حتی متوجه تفاوت بین ویرون سوپراسپرت و ویرون پایه نباشند. درحالی که چند تفاوت چشم گیر بین آن ها وجود دارد. بخش پایین نمای جلو با ورودی های هوای بزرگتر مجداً طراحی شده و ورودی های هوای بزرگی در امتداد کناره های خودرو ایجاد شده اند. البته گلگیرها و دریچه های بزرگ هنوز در این خودرو وجود دارند. وقتی که ویرون در حالت سکون ایستاده است چندان سریع و چالاک به نظر نمی رسد، این خودرو بیشتر برای سواری در جاده ساخته شده است برخلاف زوندا R که مخصوص پیست است.
شما باید یک طراح اتومبیل با تجربه بسیار باشید تا پیچیدگی هر خط و هر منحنی این خودرو را درک کنید. چیزی که میتوان گفت این است که این خودرو سریع و هدفمند بوده و بیشترین شباهت را به خودروهای فرمول یک دارد. کاپوت کشیده تر شده و زوندا R در مقایسه با زوندا F حدود 40 سانتی متر بلندتر می باشد. بدنه ویرون سوپراسپرت نیز نسبت به گذشته ساده تر شده است، بخش عقب مجدداً طراحی شده و دریچه بزرگ موتور حذف شده و با سقف یکپارچه شده است. اگزوزها دو عدد شده و نسبت به اگزوز چهار گوش گذشته پهن تر ولی کوتاه تر شده اند.
باله عقب هنوز وجود دارد و به عنوان ترمز عمل می کند و نیروی ترمز آن برابر با نیروی ترمز یک هاچ بک عادی است. طراحی مشابه با طراحی فرمول یک در زوندا با داشتن باله قابل تنظیم عقب کاملاً مشهود است. اگزوز چهارگانه واقع در بخش مرکزی عقب شبیه تفنگی است که هر کسی که قصد سبقت گرفتن داشته باشد را می ترساند و اگر زیادی نزدیک شوند اگزوز زوندا می تواند با خروج آتشی از اگزوز درس خوبی به او بدهد. فضای داخلی نیز همانند بخش خارجی بر روی مسابقه تمرکز کرده است. در مقابل شما یک صفحه LCD بزرگ قرار دارد که تمامی اطلاعات مثل میزان نیروی رو به پایین تولیدی را نمایش می دهد. با استفاده از حسگرهای موجود در خودرو شما می توانید تک تک اجزای اتومبیل را کنترل کنید.
امکانات رفاهی داخل ویرون سوپراسپرت کمتر از حد انتظار از یک خودروی 1.2 میلیون دلاری است. باید ذکر نمود که هرکسی نمی تواند با این خودرو به سرعت 429 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. برای رسیدن به حداکثر سرعت، یک کلید مخصوص مورد نیاز است که بدون آن ویرون تا سرعت 352 کیلومتر در ساعت محدود شده است. اگر خودرو را در حالت حداکثر سرعت قرار دهید پخش کننده هوا در جلو بسته شده و ارتفاع خودرو پایین می آید و باله عقب جمع می شود و سپس خودرو آماده پرواز خواهد بود. پس اگر شما میلیونر یا میلیاردر هستید و آرزوی همیشگی شما این بوده است که یک فضانورد باشید، به غیر از خروج از جو، بوگاتی ویرون نزدیکترین چیز به آرزوی شما است که می توانید به آن برسید. ولی اگر همیشه می خواستید که یک راننده فرمول یک باشید زوندا R منتظر شماست که با آن وارد پیست شوید. دوست دارید فضانورد باشید یا قهرمان فرمول یک؟!