تصمیم دولت برخلاف هشدار رهبری در مورد خودروهای امریکایی

 

تصمیم دولت برخلاف هشدار رهبری در مورد خودروهای امریکایی

 
به گزارش خبرنگار مهر، دولت با محوریت وزارت صنعت به تازگی در جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ممنوعه داشته، یک تصمیم گرفته است و آن اینکه «کليه ثبت سفارشات خودروهايی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخيص می‌باشند.» این دستور یک خطی، به تنهایی کافی است تا خودروهای آمریکایی که پس از جنجال‌های زیاد، پایشان به ایران نرسید، دوباره بتوانند مجوز ورود بگیرند.
 
اکنون دولت در سامانه ثبت‌سفارش به صورت رسمی و البته چراغ خاموش اعلام کرده خودروهایی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند مجاز به ترخیص هستند و این یعنی چراغ سبزی به واردات خودروهای آمریکایی. همین چند وقت پیش بود که واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع اعلام شد و حتی مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران هم اعلام کردند که خودروهای آمریکایی که نام آنها در سامانه بوده و مجاز به ثبت سفارش هستند، برگشت خورده‌اند.
 
حال دولت می‌گوید: این خودروها که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخیص هستند، یعنی دقیقا مجوز ورود به ۲۰۰ دستگاه شورلت آمریکایی. یک مقام مسئول در وزارت صنعت پیش تر در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود: در پی دستور وزیر صنعت، ۲۰۰ دستگاه خودروی شورولت که به ارزش ۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده بودند، در میانه راه به مقصد کره جنوبی برگشت خوردند.
 
وی، ارزش محموله وارداتی ثبت سفارش شده را در مجموع ۷ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: به متقاضی ثبت سفارش این خودروها اعلام شده که اجازه واردات ندارند و البته این خودروها وارد کشور نشده بودند و فقط ثبت سفارش آن‌ها صورت گرفته بود اما بارگیری شده ولی هنوز به مرزهای داخل کشور هم نرسیده بودند.
 
به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، در زمان ثبت سفارش این خودروهای آمریکایی، سامانه به لحاظ قانونی ممانعتی ایجاد نکرده بود و در میان اقلامی هم که برای واردات مجاز شمرده شده بودند، خودرو قرار نگرفته بود که سیستم ثبت سفارش بخواهد به‌صورت سامانمند جلوی ثبت را بگیرد و نظر دولت را اعمال کند.
 
وی تصریح کرد: البته خودروهای شورولت ثبت سفارش شده از مبدأ آمریکا نبود و قرار بود از مبدأ کره جنوبی وارد کشور شود، در واقع این خودروساز آمریکایی در سایت‌های کشور مذکور سرمایه‌گذاری کرده و به تولید خودرو پرداخته بود اما بعد از دستور وزیر صنعت، به واردکننده این خودروها اطلاع‌رسانی شده است که اجازه واردات این خودروها را ندارد .
 
مخالفت صریح مقام معظم رهبری با واردات خودروهای آمریکایی
 
به گزارش مهر، اواخر خردادماه امسال بود که حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری تاکید کردند: لزومی ندارد خودروهای آمریکایی به ایران بیایند. ایشان به این نکته هم اشاره کردند که آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم، این جای تعجب فراوان دارد.
 
پس از این سخنان، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز بی‌اطلاعی از صدور چنین مجوزی در وزارتخانه متبوعش، نامه رسمی امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرومحرکه این وزارتخانه را زیرسئوال برد و وعده داد که مجوز ورود خودروهای آمریکایی را لغو خواهد کرد.
 
ماجرا البته به بیستم دی ماه سال ۹۴ برمی‌گردد. زمانی که سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet با رعایت آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود.» در واقع، امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو شورولت AVEO و  TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند.
 
البته از ۳۱ خردادماه با دستور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اسامی ۲۴ مدل شورلت از فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سال ۹۵ حذف شده است اما حال خبر می رسد باتصمیم جدید دولت، ۲۰۰دستگاه خودروی شورلت آمریکایی ثبت سفارش شده می‌توانند وارد بازار ایران شوند.
 
 
 

منبع

مهرنیوز

 

برچسب : خودرو , مصوبه , دولت , واردات , آمریکا , شورلت , ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

اسماعیل
0

داداش حرف رهبری عین قانونه . چه دلیلی داره از کشوری که انواع و اقسام تحریم ها رو علیه ما انجام داده خودرو وارد کنیم . آمریکا هر بلایی خواسته سر ما آورده حالا بازم ازش خودرو بیاریم که چی بشه . بابا عقل هم خوب چیزیه .
10:16  1395/04/02
پاسخ دادن
علي
7

عزيزم تا الآن عقل هم خوب چيزي بوده كه بعداز سي سال تازه بايد از صفر شروع كنيم
يه زماني دختراي كره اي ميامدن ايران براي كلفتي حالا ببخشيد
11:59  1395/04/02

کاربر: m&z
2

اول ممنوع میکنند بعد با یکسری تبصره و اراجیف بروکراسی عده خاصی وارد و با قیمت گزاف میفروشند. این ترفند سالهاست که جواب داده و اینبار هم خواهد داد.
09:44  1395/04/02
پاسخ دادن
حمید
12

نتیجه اخلاقی : هرکی چرت بگه کسی به حرفش گوش نمیده

"" میگن ماشین آمریکایی سنگین و پرمصرفن و اونجا استفاده نمیشن و شرکتشون ورشکستس میخان خودروهاشونو بندازن ما""
بعد چینیا کم مصرفن و ورشکست نیستن
16:56  1395/04/01
پاسخ دادن
علي
9

اين قضيه ي بودار دو حالت داره :
حالت اول اينه كه مثل ملكه اليزابت ديگه تشريفاتي شده
حالت دوم كه حالت اول رو نقض مي كنه و همون نظر آقا سجاده
هر دو مورد براي مملكت بد و خطرناكه و با اين بيانات زده شده و دوحالت پيش اومده معمولا" كمتر تاجري اين ريسكو مي كنه چون راه رفتن رو لبه پرتگاهه
16:24  1395/04/01
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

اگه منظور رهبری را درست درک کنید خیلی از مسائل درست میشود. ایشان گلایه از کالاهای لوکس که برای افراد خواص با ارز دولتی وارد میشود و کالاهایی که تولید داخلی دارند برای مثال ماشینهای پر مصرف و تجملی را مثال زده بودند. نه ماشینهایی که به مراتب از ماشینهای ما مصرف کمتر وکیفیت بهتری دارند و مصرف کننده را اسیر تعمیرگاه نمیکند. و از همه مهمتر از کشته شدن مردم تو هر تصادف کوچک جلوگیری میکند
13:47  1395/04/01
پاسخ دادن
حميد
13

بابا ولمون كن
16:26  1395/04/01

فرامرز
3

ولش کنین بابا این عمو انگار حالش خوب نی.سابقت اینه وای به حال جدیدت
20:19  1395/04/01

رضاییان
4

کاش حضرت اقا یه هشدار هم به ارگان معلوم الحال میداد که کشورو ...
20:20  1395/04/01

امیر(سابق)
0

بچها احتملا شما متوجه منظور من نشدید. اگه بهنظرات من نگاه کنبد متوجه نگاه من به این سیستم میشوید.
00:31  1395/04/02

کاربر: نوید جهرمی
1

بچه ها آشنا به دید و تفکرت نیستن امیر جان. ب دل نگیر.
15:39  1395/04/05

said
9

اگر منطق وقاونو را در نظر بگیرید کار دولت صحیح است.مشکل ما همین قوانین سلیقه ای واظهار نظر های فردی است.همه باید به قانون پایبند باشیم نه سلایق.اگر به جای فرد قانون تصمیم گیرنده بود وضع ما این نبود
13:26  1395/04/01
پاسخ دادن
سجاد
9

اين خانه از پاي بست ويران است
ما كه چيزي حاليمون نيست
ولي فكر كنم همون بحث شيتيل و اين چيزا باشه هوففففففف
اون بنده خدا هم واسطه است الآن مي ده بعدا" از خريدار مي گيره
مثلا" اگه قراربود 100 فروخته بشه حالا 150 فروخته مي شه
خيلي راحت
12:18  1395/04/01
پاسخ دادن
گودرزی
3

به نظر من مسئولین وزارت صنعت و معدن و گمرک یک پای ثابت قاچاق و واردات کالاهای لوکس هستند، تقلای اونا کاملا روشنه!
11:33  1395/04/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمزه : 403 دیگه 402 چیه دیگه
حمزه : سلام پارس معمولی
اشکان : سلام مبارکتون باشه،ماشین چی نوشته بودید؟؟
رضا پروانه : تاریخ تحویل که ی زده تو قرارداد؟؟؟؟
207 ارتقاء تحویل 31فروردین : منم تحویل 31فروردین فاکتور نشدم
آراز دی ماه : پیش فروش بودم 21 فرودین ریختم فاکتور شدم
تبدیل : کوییک اتوماتیک در فروش جدید سایپا ، گنجانده شده !!
مریم اسفند : من تکمیل وجه 21 دی بودم،کی فاکتور میشم به نظرتون؟
محسن : سلام رضا واقعی ازمشهد خوبی داداش حالت خوبه خسته نباشی رضا خبر جدیدنیست ازفراخوان بعدی پارس ایلکس
مهدی : منم دقیقا با شما همزمان ثبت نام کردم مدل 1402 ثبت شده تو کارت خودرو ولی هنوز خبری از تحویل نیست زنگ زدم گفتن آخر تیرماه