رئیس سازمان ثبت اسناد: برگ سبز، سند مالکیت خودرو نیست

 

رئیس سازمان ثبت اسناد: برگ سبز، سند مالکیت خودرو نیست

 
احمد تویسرکانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما گفت: حدود 80 درصد از وجوهی که در دفاتر اسناد رسمی از مردم اخذ می شود به خزانه دولت واریز می شود و مبلغ اندکی در قالب حق التحریر در اختیار سردفتر، دفتریار و کارکنان دفترخانه قرار می گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیش از صد سال قدمت دارد افزود: صدها میلیون سابقه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد که برای برون رفت از وضعیت سنتی، کاغذ بازی و اصلاح فرآیندها برنامه ریزی های گسترده ای را انجام دادیم.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برای ارتقای سلامت اداری و شفاف سازی باید شیوه ها را اصلاح کنیم، گفت: با الکترونیکی کردن بسیاری از امور، بیش از 10 میلیون مکاتبه سالانه حذف شده است.
 
تویسرکانی افزود: هر سال بیش از 90 میلیون اوراق بهادار چاپ می کردیم برای اینکه مردم تقاضاهای خود را بر روی آن یادداشت کنند که اکنون حذف شده است.
 
وی ادامه داد: در گذشته چند ماه طول می کشید تا سند مالکیتی صادر شود.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود 13 میلیون سند مالکیت کاداستری (تک برگی ) تاکنون صادر کردیم گفت: کسی بخواهد این نوع سند را معامله کند واحدهای ثبتی ما باید در مدت 2 روز کاری نقل و انتقال را انجام دهند.
 
تویسرکانی افزود: مدت تبدیل اسناد دفترچه ای به کاداستری (تک برگی) حدود یک هفته است اما به علت مشکلاتی که از گذشته بود به روز کردن سوابق مورد نیاز است.
 
وی اضافه کرد: در حال به روزرسانی سازمان ثبت و دیجیتال کردن و بانک کردن صدها میلیون سابقه اسناد برای جلوگیری از جعل آن ها هستیم.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شاید حدود 8 تا 9 میلیون مکاتبه میان دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت انجام می‌شد که با اصلاح فرآیند، حذف شده است و هیچ مکاتبه کاغذی انجام نمی شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگ سبز خودرو را که پلیس راهور پس از تعویض پلاک صادر می کند به عنوان سند رسمی قبول دارید؟ گفت: خیر. رسانه ها باید در این زمینه اطلاع رسانی کند.
 
تویسرکانی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع تولید و ثبت رسمی در کشور است، افزود: فضاسازی و در نتیجه شبهه ایجاد شد که فک پلاک و صدور گواهی از سوی پلیس راهور در حکم سند است در حالی که این گونه نیست.
 
وی افزود: سند رسمی به منزله حکم دادگاه است یعنی اگر در مفاد اسناد رسمی اختلافی ایجاد شود بدون مراجعه به دادگاه، لازم الاجراست و اداره ثبت به اجرای مفاد آن الزام می کند در حالی که اقدامات راهنمایی و رانندگی چنین ارزشی ندارد و اگر اختلافی در مالکیت ایجاد شود افراد برای اثبات ادعای خود باید به دادگاه مراجعه کنند.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در این زمینه روشن است و قانون گذار به صراحت به نقش دفاتر اسناد رسمی اشاره کرده است.
 
تویسرکانی با تاکید بر اینکه همه به ویژه رسانه ها برای توسعه ثبت رسمی باید تلاش کنند، افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های برنامه ششم در بند 67 به توسعه ثبت رسمی در کشور اشاره کردند بنابراین به هر میزان به این سمت حرکت کنیم دعاوی و نزاع ها و بسیاری از مشکلات ناشی از معاملات عادی کمتر خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنگاه های معاملات ملکی در حقیقت کار حقوقی انجام می دهند و در معاملات دخالت می کنند در حالی که نقش این بنگاه ها به موجب قانون باید در حد واسطه گری و رساندن خریدار به فروشنده و نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی باشد.
 
تویسرکانی ادامه داد: تنظیم مبایعه نامه ها که در برخی مواقع موجب اختلاف می شود و بسیاری از پرونده های حقوقی موجود در دادگاه ها ناشی از این اختلافات است.
 
وی با اشاره به اینکه بنگاه های معاملات ملکی باید تحت نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشند، افزود: پیشنهاد خود را در این زمینه به دولت ارائه کردیم و امیدواریم به راهکار و تفاهم برسیم.
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , رئیس سازمان ثبت اسناد: برگ سبز، سند مالکیت خودرو نیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

رضا
7

خدا لعنت کنه باعث بانیشو فقط پول بلدن بکنن بابا مگه مردم سره گنج خوابیدن بابته چی این دفتر خونه اینقد پول میگیره چند لا چند لا میخورن اخه هم رو قیمته ماشین نصبت به سایره دنیا هم رو جزییات ماشین واقعا جایه تاسف داره واسه مسولینی که نمیتونن به مشکلاته مردم و معاش مردم رسیدگی کنن
19:45  1395/04/08
پاسخ دادن
مهدی
8

اگه این بنده خدا از دفاتر اسناد حمایت نکنه پس کی بکنه اینا فقط به فکر منافع خودشون هستن وگرنه همون برگ سبز کفایت میکنه
16:58  1395/04/08
پاسخ دادن
کاربر: m&z
10

مملکتی که یه قانون منسجم نداره و هر کسی حرف خودشو میزنه! دودش فقط تو چشم مردم میره. هر نهاد و سازمانی واسه خودش یه قوانینی داره و اصلا به قوانین همدیگه کار ندارن! این یه نمونه کوچک از بی نظمی های این مملکته که رو شده!!!
15:53  1395/04/08
پاسخ دادن
حميد
14

مشكل اينجاست كه خود سازمان ثبت اسناد زير نظر قوه قضاييه است و اگر مشكلي در مالكيت خودرو پيش بياد و كار به دادگاه بكشد قاضي مربوطه دلالت بر آخرين سند سازمان ثبت اسناد مي كند و راي صادر مي كند .
وگرنه اگر خريدار با مالكان قبلي خودرو مشكلي نداشته باشد همان برگ سبز
كفايت مي كند .
شما وقتي يك خودروي صفر از كمپاني خريداري مي كنيد همان فاكتور فروش كارخانه و بعدا" برگ سبز نيروي انتظامي بر مالكيت شما دلالت دارد و اداره ثبت اسناد هيچ كاره است .
15:08  1395/04/08
پاسخ دادن
Daftare3paksadsht@yahoo
3

دکتر
تشخیص تو و مثل تو هیچ ارزش قانونی نداره
فقط وقتی نظرت باارزشه که منطبق با قانون باشه
اگه تو ماده ۲۹ قانون راهنمایی رو بدونی(همون قانونی که باهاش پلیس جریمت میکنه و ازت پول میگیره و توهم مث حلوا و بچه ادم میری جریمت رو میدی چرا همون پلیس ماده ۲۹رو اجرا نمیکنه
میدونی چرااگهاین سایت نظرم رو چاپ کنه
درد پلیس از روزی شروع شد که قالیباف نقشه کشید از اب کره بگیره و اومد پلاکها رو عوض کرد درفاز دوم از طریق رهگشا پروژه شروع شد و جالبه که باجه های تعویض پلاک رو هم شنیدم اجاره دادن البته به نیروهای بازنشسته ی خودشون که بیان این یک جفت پلاک حلبی رو بدن دست مردم و هربار که پلاک خودت رو میری بگیری ۶۰تومن پیادت میکنن چرا از خودت نمپرسی من چرا باید هربار برای پلاک خودم پول بدم ؟ خوشبختانه ریاست قوه ی قضاییه و ثبت کل کشور مانع دخالت اینا در تنظیم اسناد حقوقی شدناخوی اون پلاک لیزریها رو یادته؟اونا برای پلیس منفعت نداشت چون مث الان هم چند ساعت علافت نمیکردن هم پول نمیتونستن بگیرنالقصه الان هم تو بیابون علافی هم پول یک جفت حلبی رو ۶۰تومن ازت میگیرن
01:04  1395/04/11

Daftare3paksadsht@yahoo
3

1car شما علامت منفی نداریم جهت اظهار نظر؟یعنی اگه من مخالف باشم حق اظهار نظر و دادن رای منفی ندارم؟
ببخشید بااین رفتار تون اجازه میدین من حق داشته باشم فکر کنم سایت شما راه بی طرفی رو در پیش نگرفته و شده طرفدار نیروی انتظامی و مخالفین قوه قضاییه ؟
01:09  1395/04/11

خاوری
4

همه تون دز...دین. هم پلیس هم ثبت و هم کمپانی
10:04  1395/04/11

امین
2

طرف از دفتر خونه اومده داره اینجا کامنت میذاره دو قطرو نیمشم باقیه !!!
همینکه نظرت ثبت میشه برو خدا رو شکر کن.
اگه تو نخوای ماده قانونی رو بیاری دیگه کی میخواد بیاره ؟
منم اگه جای تو پول مفت بابت 5 دقیقه سند زدن و یه برگ کاغذ نوشتن میگرفتم الان کل کتاب قانون رو حفظ بودم.
11:31  1395/04/14

حميد
0

ستايش خانوم ببخشيد قصد نون بري شما رو نداشتم
ولي آدم بايد كمي هم انصاف داشته باشه
و انشاله خداوند روزي شما را از جاهاي ديگر خواله مي كند ...
12:34  1395/04/14

امیر(سابق)
26

والا از موقعی که شما سر کار آمدین مردم تکلیف خودشون را نمیدانند. پلیس میگه برگ سبز سند ماشین حساب میشه احتیاج به محضر نیست. شما خلاف این گفته را میگید فقط بخاطر اینکه از مردم بچاپید. این وسط فقط مردم دارند به همه پول میدن که اموراتشون بگذره و حقوقهای نجومی بگیرید. این همه درآمد مملکت کجاست که همه ارگانها حتی آموزش و پرورش افتادن به جون مردم و دارند پوست مردم و میکنند. اگه به فکر مردم هستید که نیستید. اول اختلاف بین خودتون را حل کنید بعد بیاین تو تلوزیون سخنرانی بفرمایید
13:26  1395/04/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ادم واقعا می مونه چی بگه به اونایی که این تصمیم هارو برا ما میگیرن، هر چی هم نفرین میکنی انگار فایده نداره، می خواستید ماشین بفروشید، تعداد محدود، چرا تمدید میکنید؟!!!! چرا یک ماه قبل از سال جدید اینکارو انجام میدید چرا دقیق اطلاع رسانی نمی کنی شرایط ثبت نامو ؟!!! ، این 500 تومن بلوکه کردن رو از کجاتون در اوردید، با کجاتون فکر میکنید واقعا چرا هیچی درست نیست، سخته توی اطلاعیه بزنی تعداد محدوده و در صورت ثبت نام بیش از ظرفیت قرعه کشی میشه؟!! چرا طرف باید ثبت نام کنه ارسال به خودرو ساز باشه بعد خودرو ساز بگه اسمت تو لیست یا گلاک فعال داشتی نیست؟! سر صحبت با اونایی که زندگی چند هزار نفر رو بهم ریختن، من که نمی گذرم خدا ازتون نگذره
مجید : لطفاشایعه درست نکنید ازماست که برماست
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفتن اسفند حالا حالا ها باید صبر کنید.
مجید : باسلام سال گذشته ازتاریخ15تیرماه 1402به مدت3روز مهلت اعلام کردن جهت واریزوجه برای شاهین باتحویل زمستان 1402هنوز زوده لطفاخودتون کاری نکنیدکه قیمت نامتعارف براش تعیین کنند
اس ۵ : من اومدم ۱۶ مخصوص گفتن اینجا برای گمرکه برو جنت آباد الان اومدم اینجا
ماه : سلام دوستان برای کسی هست که تارا v4 اتومات اسفند فاکتور شده باشه ؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کارشناس خود سایپا (09660) بهتون گفت که تا آخر خرداد خبری نیست؟
سعید : سلام. من تحویل 24 مهر هستم. هنوز هیچ خبری نیست و فاکتور نشده. آخرین بار گفتن تیر ماه به بعد فاکتور می کنن
سان : تکیمل وجه 25 آذر بوده هنوز خبری نیست این چه بساطیه راه انداختن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتومات30دی : حدود 8ر وز من 9ام فاکتور شدم امروز پلاک نصب شد دیگه امروز یا فردا میاد نمایندگی تهرانم،
60019تحویل 29اسفند به 21 : ما تبدیل زدیم صد و بیست روز هم گذشته هنوز فاکتور نشدیم تو حرف از تحویل میزنی.
مجید اسفند : اقا پرهام اخرین خبر از دعوتنامه اسفند چیه؟ لطفا جواب بدید
تیگو 7 پرمیوم : دوستانی که قرار دادشون قبل از دیماه بوده 90 روز کاریشون تمام شده میتون متعرض بشن . روز های تعطیل هم شامل پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی و تعطیلات أیام عید هم میشه اگر قرار دادتون توی دیماه و بعد از دیماه هست 90 روز کاریتون تموم نشده و استرس بیهوده به خودتون ندید
صادق : بمنم گفت حداقل 2 ماه تاخیر دارن
207 اتومات : سلام تکمیل وجه 22 آذر رنگ سفید 13 ام فاکتور شده چقدر طول میکشه تا پلاک بشه؟ نمایندگی تهران هست میشه رفت از کارخونه تحویل گرفت نیارن نمایندگی؟
سارا محمدی : سلام دوستان اسفند دو گانه من همین الان تماس گرفتم گفتم به زودی میفرستن گفتم تاریخ گفت مشخص نیست اما به زودی میفرستن به نظرم همه گی تماس بگیرین همه ی اسفند ماهی ها شاید روندش سریع تر شد
دی : اقا مال من زده سفید شیری با سفید فرق داره کسی میدونه بگه
اسفند : خدا واستون نسازه نمی‌دونیم کی به کیه
محمد607 اتو : اتوماتیک تبدیلی نداره ثبت نام کد 607 سقف فلز بود و خودشون به خاطر استاندارد 85 گانه با کد 611 سقف فلز تحویل دادن