مونتاژ خودروی چینی دروغ است

 

مونتاژ خودروی چینی دروغ است

 
یک قطعه ساز خودرو با بیان این که چیزی به عنوان تولید خودروی چینی در داخل نداریم گفت: آن چیزی که در داخل انجام می شود واردات خودروی چینی به صورت سی بی یو است و تنها کاری که در ایران انجام می شود بستن یه مشما روی در است.
 
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برنامه "مناظره" با موضوع واردات خودرو و با حضور فرهاد به نیا قطعه ساز و عضو انجمن قطعه سازان، صادق بشیری نماینده انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو و محمد رضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.
 
فرهاد احتشام زاد با بیان اینکه از ابتدای دهه 90 میزان واردات سالانه 50 هزار خودرو است، گفت: در سال 93 حداکثر میزان واردات را داشته ایم یعنی 103 هزار دستگاه و سال گذشته را نیز با واردات 52 هزار دستگاه به اتمام رساندیم.
وی در خصوص سال 95 نیز بیان داشت: بر اساس آمار گمرک در دو ماهه نخست، واردات خودرو رشد 57 درصدی نسبت به دو ماهه نخست سال 94 دارد.
 
در ادامه محمد رضا نجفی منش با بیان اینکه از نظر مقررات هیچ منعی برای واردات خودرو نداریم، اظهار داشت: اما یک موضوعی وجود دارد که بالاتر از قوانین می تواند وارد شود و آن فرمان مقام معظم رهبری است که در راستای اقتصادی مقاومتی و استفاده حداکثری از تولیدات داخلی، صادر شده است.
 
وی ادامه داد: با آن دسته از وارداتی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود، مخالف هستیم. به عنوان مثال خودرویی که در داخل تولید می شود و قیمت 20 میلیون تومانی دارد، وارد نمی شود زیرا این موضوع به ضرر و زیان تولیدات داخل است.
 
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تصریح بر اینکه با اصل واردات مخالفتی نداریم، گفت: در حقیقت قصد ما این است که واردات را مدیریت کنیم و این کار را تمام دولت ها انجام می دهند تا از بازار داخلی خودشان صیانت کنند. حرکت خوب دیگری که در این زمینه انجام شده این بوده که واردات را مستقیما به نمایندگی های رسمی متصل کرده اند.
 
در ادامه فرهاد به نیا قطعه ساز نیز با تاکید بر اینکه در حوزه قطعات نیز کالاهایی که مشابه داخلی دارند، اجازه ورود ندارند، بیان داشت: اگر در میان تولیدات داخل، خودرویی وجود دارد که با موتور 1500 و یا 1800 سی سی کار می کند، با فرمان مقام معظم رهبری نمی توانیم خودروی مشابه آن را وارد کنیم.
 
وی از عقبه طولانی و چندین ساله واردات خودرو گفت و تصریح کرد: متاسفانه در این سال ها واردات خودرو خیلی بد انجام شده است که به این دولت هم به ارث رسیده است. در سال 88 حدودا 695 میلیون دلار واردات خودرو داشتیم و به همین اندازه نیز قطعات یدکی وارد می کردیم. متاسفانه این آمار در سال 93 به دو میلیارد و 168 میلیون دلار رسید که با واردات قطعات یدکی حدود 4.5 میلیارد دلار خواهد بود.
 
عضو انجمن قطعه سازان درباره نتیجه این واردات بی رویه، گفت: عمدتا کشور تبدیل به یک پارکینگ و تعمیرگاهی از خودروهای بنجل خارجی شد. وقتی از اتوبان گذر کنید، تبلیغات خودروهای چینی را می بینید که حاضر هستند به هر شکلی خودرویشان را بفروشند. آخرین تبلیغی که دیدیم برای فروش خودروی چینی واقعا خنده دار بود؛ هم کارت بنزین؛ هم سبد کالا و هم چک می دهند!
 
*بیشترین حجم مونتاژ خودروهای چینی را داریم
در ادامه فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با رد صحبت های به نیا گفت: بیشترین واردات خودرو متعلق به خودروهای چینی نیست. ما بیشترین حجم مونتاژ خودروهای چینی را داریم اما در واردات سهم خودروهای چینی وارداتی کمتر از دو درصد است.
 
اما به نیا نیز صحبت های احتشام زاد را رد کرد و تصریح کرد: چیزی به عنوان تولید خودروی چینی در داخل نداریم آن چیزی که در داخل انجام می شود واردات خودروی چینی به صورت  سی بی یو است و تنها کاری در ایران برای خودروهای چینی انجام می شود، بستن یه مشما روی در است.
 
وی ادامه داد: شاخص حمایت دولت در تمام دنیا نسبت واردات است یعنی یک تعرفه ای برای واردات خودرو می گذرند که 40 درصد و برای یک خودروی دیگری ده درصد است.
 
در ادامه صادق بشیری با یادآوری این موضوع که فعالان اقتصادی به دنبال منفعت خودشان هستند، تصریح داشت: قطعا نسبت سود در واردات به نسبت سود در تولید بیشتر است و به همین جهت تمایل به واردات به همان نسبت در کشور بیشتر است.
 
وی افزود: اگر نیاز داخلی به وسیله تولید داخلی با کیفیت مناسب پوشش داده شود، قطعا نیاز به واردات خودروهای خارجی مان تعدیل می شود.
 
نماینده انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه واردات باید در جهت ایجاد فضای رقابت باشد، اظهار داشت: در مورد خودروهایی که در داخل کشور ساخته می شود، نباید واردات زیادی انجام شود و یا به اندازه ای باشد که بتواند فضای رقابتی و انگیزه برای تولید کننده ایجاد کند.
 
در ادامه نجفی منش با بیان اینکه واردات خودرو ارتباطی با ایجاد فضای رقابتی ندارد، بیان داشت: اساسا واردات خودرو بخشی از ایجاد فضای رقابت در داخل محسوب نمی شود. چند سال پیش که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، این موضوع را تائید کردند.
 
وی ادامه داد: فضای رقابتی این است که سود بانکی 25 درصد باشد. 20 درصد هزینه های تولید داخل صرف هزینه های مالی است و  تولید کننده در این شرایط نمی تواند فعالیت کند.
 
 
 

منبع

تسنیم نیوز

 

برچسب : خودرو , مونتاژ خودروی چینی دروغ است






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

مهندس
7

چین راه پیشرفت و توسعه را یاد گرفته و البته با الگوی بومی خود یعنی بازاریابی دقیق و تولید برای همه طیف های مصرف کننده با نگاه جهانی به پیش می رود. مهمترین شاخصه این پیشرفت ارتباط و تعامل با جهان است، یعنی کمک گرفتن از صنایع پیشرفته خودروسازی جهان و در عین حال کپی برداری به منظور دست یابی به خودکفایی و تکیه بر کیفیت در کنار نگاه کمی، به گونه ای که در طراحی ها تقریبا خودکفا شده و حرفی برای گفتن دارد. تویوتای ژاپن هم ابتدا از جیپ آمریکایی کپی برداری کرد و الان لندکروزی می سازد که همان آمریکا مشتری آن است!
کره جنوبی هم همین طور. جالب این که عمر خودروسازی کره جنوبی تقریبا با ایران برابر است، اما تفاوت از زمین تا آسمان است! افتخار ما مونتاژ خودروهای باستانی پراید و پژو 405 است و کره جنوبی هم که نیاز به گفتن ندارد.... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل/
بنظرم ما باید از چین و ژاپن و کره درس بگیریم. مهمترین درس همان تعامل سازنده است. راهی که ما در ستیز با جهان پیموده ایم جز انزوا و عقب ماندگی چیزی عایدمان نمی شود. لازم است از دو الگوی کره شمالی و کره جنوبی عبرت بگیریم.
11:41  1395/04/18
پاسخ دادن
یاسین
12

سلام.این قدر فیس نیاید
صنعت خودروی ایران به گرد خودروسازی چین هم نخواهد رسید
پیشرفت چینی ها حتی از نظر اروپایی ها حیرت انگیزه و همه رو به چالش کشیده و حتی درب های آمریکا به روی خودروسازهای چینی بسته نمانده است.

خودروسازان و خودروسازهای داخلی شما اندازه یک دهم چینی ها پیشرفت داشته باشید ما خوشحالیم.یه پراید که دیگه برای کره ای ها زباله سده هنوز با اتاق های جور واجور زخمت و بدون هیچ امنیتی به مردم قالب میشه.یا یه یه موتور روآ که با حجم 1700 که صدی 12 تا 13 داخل شهر مصرفشه تا به عنوانه یه خودروی جدید آریسان به مردم غالب میشه.اینا بنجلن نه او چینی ها که ار دو سه سال یه بار مدل خودرو هاشونا عوض میکنن.
شما یه خودروی 405 رو که مال دوره هخامنشیه رو هنوز دارید به عنوان محصول باکیفیت به اسم 405 داشبرد جدید به مردم میندازید.
بابا بازم به چینی ها که تو این چند سال تحریم که هیچ کشوریربا ایران رابطه نداشت همراهیمون کردند.نمیگم اجناسون کیفیت بالایی دارند ولی میگن کاچی بهتر از هیچیه اگه اونا نبودن باید بازم اجناس فرضا ژاپنی با دودست گردش هم به دست ما نمیرسید.بی انصاف و حسود نباشید...
07:00  1395/04/17
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
8

همین بی کیفیت هایی هم که ب ایران واردشده مقصرش دلال و تاجریه که رفته جنس آورده از چین. رفتن جنس درجه چندمش رو آوردن و به قیمت درجه یک ب مردم میفروشن.
همین چین برای امریکا و اروپا هم جنس میزنه.
کلن از ماست که بر ماست.
17:37  1395/04/17

یاسین
10

با عرض پوزش به خاطر غلط املایی ها...
ولی همش عین واقعیته...
شما که میگین خودروسازهای چینی با همه شرایطی میخوان خودروهاشونو به مردم غالب کنن...مردم رو چی فرض کردین یه نگاهی به شرایطه فروش به کشور ها به جز ایران بندازین حتی من شنیدم شما ماشین خارجی رو میتونین نصف قیمته ایران با اقساط بدون بهره تحویل بگیرین که حتی بعد از سه تا شش ماه استفاده اگه از خودرو راضی نبودین تحت شرایطی میتونین خودرو رو پس بدین...اون وقت تو ایران چی...
خداوکیلی اگه تعرفه ظالمانه واردات خودرو رو کم کنند دیگه کی گاری های ایران خودرو و سایپا رو میخره...چینی رو بازم میخرن جون قیمتشون مناسبه...البته بازم خیلی چینی ها باید بهتر از اینا باش که اطمینان دارم که در چند سال آینده میتونن.
شما که میدونین پراید دشمنه جونه مردمه .قاتله.چرا جعمش نمیکنین.چرا هر روز چراغاشا عوض میکنین و به جای خودروی لوکس جدید غالب میکنین .به این میگن غالب نه اون چینی ها...
اگه بخوام بگم تا چند روز میتونم بنویسم...
نکنین با مردم همچین...

22:54  1395/04/17

امید ایران
11

سلام.
زشت اینه که ایران خودرو با نام حمایت از نیروی کار کشور نون میخوره و قطعات بنجل از چین وارد و رو تولیدات ایران خودرو نسب میکنه
14:26  1395/04/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 کرمان : ما شهرستانیم دستمون به جایی بند نیست ولی استدعا دارم تهرانی های عزیز و شهرهای نزدیک تهران خواهشا از طرف ما یکشنبه ساعت 12 تشریف ببرید و صدای ما رو هم بگوش رسانه ها برسانید. در ضمن شما هم عزیز دل دقت کن صمت هیچ دخلی به خسارت دیرکرد نداره . شرکت بم خودرو (کرمان موتور) بیخود کرده بصورت غیر قانونی قرارداد یکطرفه نوشته " طبق قانون حمایت از مصرف کننده" میزان خسارت از زمان واریز وجه تا زمان تحویل هست و فقط زمان انتظار کاری مثلا 60 روز ازش کسر میشه. حتی پنجشنبه هم روز کاری حساب میشه. . فقط هم باید دفتر خدمات قضایی شکایت کنید حتی اگر توی این انتظار قسطی خرید کردید و چک پاس شده باید به میزان خسارت اضافه کنید. باید مبلغ رو دقیق حساب کنید بانضمام هزینه دادخواست و ... و شکایت از کرمان موتور کنید.
تارا اتومات : سلام من 4فروردین بودم هنوز فاکتور نشد
سجاد اس تری مشکی : دوستانی که دلشون خوش کردن به پانزده اردیبهشت به بعد فاکتور شن همش حرفه فردا زنگ بزنید میگن نیمه اول خرداد خواهشا فردا همگی بیایید پشت گوش نندازید
بنیامین : ۲۸بهمن NOفاکتور پس کی ‌‌ توهم مارادیوانه کردی با این تیبا وکوییک ول ما کو اطلس فقط
حمید : سلام داداشم ماشین زیر پاتو بفروش بریز حساب یه وسیله ارزون قیمت بخر که بی ماشین نمونی البته ماشین سالم بخر که برای فروختن دچار مشکل نشی شما 170 میلیون برای ساینا مریزی حساب بقیه اش قیمت روز هست خدا بزرگه تلاش کنی ساینا خشک داری ن مدل 99 بعدش 100 سود کم یا زیاد برات داره ضرراتو جبران میکنه این نظر شخصی منه
چانگان : سلام مال منم ارسال به خودروساز خورده اویل بهار که زنگ زدم سایپا گفت اسم هست عمر پلاک پرایدم بالای ۵سال بود که فروختمش بخاطر ارسال به خودروساز ولی سایپا حالا میگه پلاک فعال داری تعلق نمیگره اون موقع که پول بلوکه کردم آقای ضیغمی گفت پلاک فعال به شرط بالای ۴۸ماه ازعمر پلاک بلامانع است حالا دوستان تکلیف چی ممنونم اگه راهنمایم کنید
شهریار : با عرض سلام و درود دوستان عزیز و گرامی لطفا شایعه پراکنی نکنید هنوز مونده تا زمستان مگ کسی گفته که ماشین شمارو نمیدیم دارید خودتونو ناراحت میکنید انشالا تابستون پیامک برای پرداخت وجه میاد نگران نباشید لطفاً لطفاً شایعه پراکنی نکنید با تشکر.
سعید8 : این سامانه خودرو با مردم چکار کرد؟! 😃
محمود : تولیدحتی ازفروشم بیشترفقط منتظرافزایش قیمت هستن تافاکتورکنند تولیدانبوه اطلس از برج 12 پارسال شروع شده وماهی 15 هزارتولیدمیشه الانم همش به بهانه یک قطعه امبارتا مجوزافزایش قیمت بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : آقا علی گل احتمالا مغزی سویچت شل شده قاب فرمون رو باز کن راحته سویچ رو سفته کن مال منم همین طور شد سفت کردم عالی شد
حسین : جناب اشکان لطف میشه بگی که روی منبع انبساط اب رادیاتور همون قمقه اب یه سوکت فیش به منبع وصل هست یا نه ،بعدش برات توضیح میدم که چطوره سپاس
رضا : 45 روز بعد
رضا دوگانه بهمن : سلام 141500
رضا : یه خبر جزئی را صدا وسیما ده بار نشون میده ولی حق 100هزار نفر تو روز روشن خورده شده هیچ گزارشی نمیگیره
جومنگقبل : قبل از خرداد تحویل میدن
جومنگ : پیش فروش تیر ماه پرداخت اولیه بهمن ماه و تحویل تیر ماه کی دعوتنامه تکمیل وچه میاد تا بتونم پول جور کنم افزایش شامل ما میشه سورن اجباری موتور جدید
اسماعیل : سلام‌‌‌ تروخداقیمت‌روبیارید‌پایین‌شرمنده‌ی‌زن‌وبچه‌نشیم پارس‌بهارم‌یک‌سال‌پول‌جمع‌کردیم‌سرمایه‌رو‌خوابوندیم‌ به‌خاطر‌اینکه‌پیامک‌اومد‌پول‌داشته‌باشیم‌ الان‌دیگه‌نه‌بااین‌پول‌میشه‌ماشین‌خرید‌نه‌طلا‌نه‌زمین‌به‌ خدا‌گناهه‌‌دیگه‌کجارومیخواید‌بگیرید‌مگه
جومنگ : دی ماهی تا 25 فروردین فاکتور شدن وپیامک حضوری براشان اومده
احسان : دوستان 207 که دارن به جای رانا پلاس میدن با قیمت 334 میدن بدون هیچ استانداردی و به قیمت زمستان فقط ما متقاضیان پارس این وسط همه جوره حقمان ضایع شده