شریان‌های جوشان

 

شریان‌های جوشان

 
 سیستم خنک‌کننده پیشرانه خودرو بدون‌شک به اندازه سیستم روانکاری آن اهمیت و حساسیت دارد و از این رو بروز کوچک‌ترین مشکل و خلل در نحوه عملکرد صحیح این سیستم تاثیر بسیارمحسوسی بر نحوه عملکرد پیشرانه خواهد داشت به‌صورتی که اگر یک پیشرانه را بر سیستم داینامومتر (سیستم سنجش قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه) قرار دهیم، با دستکاری در سیستم خنک‌کاری پیشرانه به صورت مستقیم و محسوس شاهد کاهش و افزایش نیروی تولیدی پیشرانه خواهیم بود.
 
سیستم خنک‌کاری پیشرانه‌های درون‌سوز نوعی سیستم پرفشار (اما نه با فشار زیاد) است که سیال خنک‌کننده یعنی آب و مایع ضد‌جوش/ یخ را در سیستم بسته رادیاتور و مسیرهای عبور آب در بلوک پیشرانه می‌چرخاند تا از این طریق حرارت بسیار زیاد ناشی از انفجار و فشردگی هوای داخل محفظه احتراق را از پیشرانه دور کند و از وارد آمدن آسیب به اجزا و قطعات مهم درونی پیشرانه جلوگیری به عمل آورد. اگرچه بخشی از وظیفه کاهش دمای قطعات درونی پیشرانه برعهده روغن موتور است اما روغن تنها بخش کوچک اما مهمی از حرارت زیاد تولیدی را کاهش داده و وظیفه اصلی بر عهده سیستم خنک‌کاری است. سیستم خنک‌کاری خودرو را می‌توان به 3 بخش اصلی رادیاتور، مسیر بلوک پیشرانه و لوله‌ها تقسیم‌بندی کرد که هر یک مشکلات رایج مر‌بوط به خود را به همراه دارند. آنچه در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم، مرور مشکلات رایج لوله‌های سیستم خنک‌کاری پیشرانه‌های احتراق داخلی است.
 
لوله‌های لاستیکی
در بیشتر خودروها به دلیل لرزه همیشگی پیشرانه به هنگام روشن بودن از لوله‌های لاستیکی ضخیم استفاده می‌شود تا ضمن داشتن ساختاری ژله مانند به منظور دفع لرزه‌های میان مسیرهای اتصالی دوام قابل قبولی نیز داشته باشند. این لوله‌ها از لاستیک پخته شده با بافت درونی نخی هستند که ضمن حفظ ویژگی منعطف لوله به آن استحکام بیشتری دا‌ده و طول عمر مفید آن را افزایش می‌دهند. با این وجود لوله‌های لاستیکی در دراز‌مدت به دلیل گرم و سرد شدن آب داخل پیشرانه و همچنین مواجهه با عوامل محیطی رفته رفته فرسوده شده و پایداری و انسجام بافت درونی خود را از دست می‌دهند. لوله‌های فرسوده در گذر زمان ترک خورده و دیگر حالت ژله‌ای و استحکام کافی برای تحمل فشار آب داغ داخل سیستم را ندارند و از این رو دچار نشتی جزئی می‌شوند که این نشتی جزئی در فاصله کمی پس از آن به یک شکاف بزرگ تبدیل می‌شود. عدم جایگزینی لوله‌های فرسوده در ساده‌ترین حالت ممکن می‌تواند برای چند ساعت خودرو شما را زمینگیر کرده و یا در صورت بی‌احتیاطی راننده منجر به کم آبی و سوختن پیشرانه شود که هزینه تعمیرات بسیاری به همراه خواهد داشت. هنگام سوراخ شدن یا شکافتن لوله‌های لاستیکی تا زمانی که دمای آب پیشرانه زیاد بالا نرود این شکاف‌ها آب زیادی را از خود عبور نداده و با خنک شدن پیشرانه و رادیاتور و کاهش فشار آب درون سیستم و جمع شدن از فشار خروج آب کاسته می‌شود. مزیت این ویژگی حفظ آب درون سیستم به هنگام خنک شدن و بعد منفی آن پنهان شدن شکاف از دید راننده و عدم نشتی آب به هنگام خنک شدن پیشرانه است که بی اطلاعی راننده از کم آبی پیشرانه و تبعات آن را در پی دارد.
 
لوله‌های فلزی
در برخی خودروهای دارای گیربکس‌های اتوماتیک یک لوله‌کشی مضاعف روغن گیربکس به داخل رادیاتور (و در برخی دیگر بیرون از رادیاتور) وجود دارد که از این طریق دمای روغن گیربکس نیز به کمک آب درون رادیاتور کاهش می‌یابد. به منظور عدم نشتی روغن گیربکس در رادیاتور این لوله‌ها از جنس فلز هستند و از این رو به دلیل نداشتن خاصیت ارتعاشی در برابر تکان‌های دائمی پیشرانه و همچنین برخورد عوامل محیطی حساس هستند. بروز نشتی روغن گیربکس در داخل آب رادیاتور موجب رسوب روغن بر دیواره‌های مسیر آب و جداره‌های داخلی رادیاتور و در نتیجه ناکارآمدی کل سیستم خنک‌کننده می‌شود.
 
رسوب بست‌ها
محل قرارگیری بست بر سر لوله‌ها معمولا در درازمدت بهترین محل تجمع رسوبات آب است. تجمع این رسوب‌ها ضمن ایجاد خوردگی در محل باعث پوسیدگی زودهنگام لوله‌ها و بروز نشتی از لبه اتصال می‌شود. برای جلوگیری از بروز تجمع رسوب در این محل به هنگام بستن لوله ناحیه اتصال را به مقدار بسیار کمی گریس آغشته می‌کنند.
 
شکستگی فنر
در لوله‌های اصلی رفت و برگشت آب رادیاتور از فنر لول شده‌ای استفاده می‌شود که وظیفه آن باز نگهداشتن مسیر آب و جلوگیری از لهیدگی لوله به هنگام عبور از مسیرهای پر پیچ و خم است. این فنر در درازمدت شکسته و تکه تکه می‌شود که شکستگی آن می‌تواند خمیدگی و لهیدگی لوله و در نتیجه مسدود یا محدود شدن مسیر آب و خلل در چرخش آب در سیستم خنک‌کاری را به همراه داشته باشد. این فنرها جایگزین نمی‌شوند و در هر بار پوسیدگی و شکستگی فنر باید کل لوله را به صورت کامل جایگزین کرد.
 
لوله روکش فلزی
در خودروهایی که مورد بازسازی یا تقویت قرار می‌گیرند از لوله‌های دارای روکش بافته‌ شده فلزی استفاده می‌کنند. این لوله‌ها در حقیقت همان لوله‌های پلاستیکی هستند که از بیرون با بافتی از جنس فلز پوشیده شده و ضمن داشتن انعطاف کافی در برابر عوامل محیطی نیز بسیار مقاوم هستند. اگرچه استفاده از این لوله‌ها ممکن است کمی زیاده‌روی یا صرف هزینه اضافی به نظر آید اما ضمن داشتن دوام بیشتر نسبت به لوله‌های معمولی بر زیبایی فضای داخلی پیشرانه نیز تاثیر مثبتی دارند.
 
اتصالات پلاستیکی
در سیستم خنک‌کاری خودروهای مدرن امروزی بیشتر قطعات و اتصالات سیستم خنک‌کاری و حتی بدنه خود رادیاتور از جنس پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و از همین رو در برابر لرزه و ضربه بسیار حساس هستند. معمولا در تصادف‌های بسیار خفیف نیز به سادگی دچار شکستگی می‌شوند که تنها راه تعمیر آنها جایگزینی با نمونه‌های نو است. ناگفته نماند که سیستم خنک‌کاری خودروهای جدید از نوع مداربسته است که نیاز به هواگیری دارد. در صورتی که هواگیری این سیستم به درستی انجام نشود وجود هوا در عملکرد سیستم بسته در صحت و سلامت خنک‌کاری تداخل شدید ایجاد می‌کند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , سیستم خنک کننده خودرو , رادیاتور , ترموستات , واترپمپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m&z
2

استفاده از آب معمولی و افزودنی های غیر استاندارد اغلب عامل ایجاد رسوب و بسته شدن مسیر گردش آب و جوش آوردن ماشین های کارکرده است. بهتره دقت کنیم و از ضد یخ یا ضدجوش و یا محلول های استاندارد و دارای برند معتبر استفاده کنیم.
15:30  1395/05/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارااتومات : داداش مبارکت باشه بسلامتی استفاده کنی ایشالله تا ده روز دیگه تحویلش میگیری
تارااتومات : سلام فروش فوری بود مهرماه تکمیل وجه کردم اردیبهشت فاکتور شد چهارماه تاخیری داشت
s3 کرمان : نام شهر ما رو هم خراب کرده این کمپانی بی صاحب ، وقتی به همشهریاشون رحم نمی کنند وای به حال بقیه
s3 مهرماه : شرکت بی صاحب و بی در و پیکر در یک کلام بجای 90 روز ، یکسال با اعصاب خوردی روی زمین میکشونندت بدون اینکه بعدش خسارت دیرکرد بدهند
s3 سفید* تهران* : یعنی اگر میخواهید اعصاب و وقتتون رو بزنید مثل ما اشتباه کنید و خرید کنید از این شرکت اینا حتی نمایندگی هاشون هم نمیدونن چکار میکنند و حیران موندن نه برنامه ریزی درستی داره نه اینکه مشخصه چه خبرا و یا چی به چیه اصلا جایی برای پیگیری نیست. اپراتورها هم امتحانش مجانی هر موقع زنگ بزنی میگه تا دو هفته دیکه یا ماشینتون در حال بارگیری هست و ... یکسری جواب از پیش آماده که بیش از 7 ماه هست مارو باش سرگرم کردند
پاسخ اس ۵ : داداش در جریان نیستی هفته پیش دوشنبه و سه شنبه خیلی ازایکس ۵ هارو تهران تحویل دادن . حتی واسه دوستمم دادن من باهاش رفتم تحویل گرفتیم . کلی هم اینستا اینا نشون داد دارن ایکس ۵ هارو میدن شما متوجه نشدی لابد
دیوی : دوستانی که برای ثبت نام جدید میخوان بدونن این شرکت خوبه یا نه، ندانند که این شرکت بسیار شرکت خوبی است، همه چیزش روی نظمه، دقیق سر موعد تحویل میده مثلا اگه گفته ۹۰ روز دقیق روز ۹۰ام تحویل میده حتی بعضی موقع ها زو تر، اگه تأخیری پیش بیاد که محاله ، موقع تحویل خودرو نقداً خسارت تحویل رو هم بهتون میده، این شرکت الگوی عملی مشتری مداریه، پاسخگویی ۲۰، خدمات قبل فروش، خدمات حین فروش، خدمات بعد فروش و .... کلاً در حال خدمتن، هر روز برات پیام میاد که کارتون در چه مرحله ای هست، اگه احساس کنن که باعث ناراحتیتون شدن یه خودرو اشانتیون بهت میدن. امضاء دیوی
تارا ۶ سرعته : سلام فروش فوری بودین یا پیش فروش کی واریز وجه داشتین چقدر تاخیر خورد
اسکرین بگیرین : سلام دوستان این کامنت اسکرین بگیرین به موقعش قدرت دست بالای دست زیاده رو درک کنید.همیشه یکی هست تو [[[نوک]]] بزاره چانگان cs۵۵ تعداد کل وارداتیبه دلیل امار بالای ثبت نام با شرکت تولید کننده تا پاییز ۱۴۰۲ هم نمیتونه سفارش ایران رو ثبت کنه . میخوان مونتاژ بیارن داخل تحویل مردم بدن.[[[ [ریک تو نز مدیرعامل مدییاگ ]]] [[عکس]]]
پری روخ : ما طرح جوانی ویژه مادران خرداد ۱۴۰۲ اسم نوشتیم پیش فروش خودرو اطلس،برج ۹ یه ۲۰۰ واریز کردیم و اول اسفند دعوت نامه دوم امد ۲۰۰ میلیون واریز کردیم.‌..قرار بود ۳۰ روز ماشین مونو بدن هنوز که هنوزه فاکتور نشده چه برسه به خودرو تحویل بدن... این بود طرح جانی برای مادران...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینای من : سلام 27واریز وجه دی ماهی هستم خبری نیستش کسی هستم مثل من
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد خبر بدهید ممنونم.
207 : اززمان تکمیل وجه نود روز بعد ماشین تحویل میدن،،ماله شما رفت مرداد یاشهریور
207 اتو پانا ارتقا یافته : ارتقا اتوماتی شما
اکبر : سلام من تحویل پاییز هستم دوستان کسی اطلاع داره که برام دعوتنامه میاد دنا اتومات
دی : سلام دوست عزیز ببخشید شما چه مبلغی واریز کردید؟
سامیار : سلام من اولویت سوم زمستان بخشنامه 4713 پارس ای ال ایکس هستم هنوز برام پیامک نیومده کسانی هستن که همین بخشنامه باشن وپیامک نیومده براشون
انتی فیک : بعید میدونم شما اصلا ثبت نام کرده باشی و فیک هستی
دنا : سلام دوستانی که تحویل 21فروردین هستند کسی فاکتور شده ؟
ساینا پرداخت کامل 24 دی،شمال : سلام به همگی تکمیل وجه 24 دی ماو تفاوت و تبدیل به 85گانه 16500واریزی 20مهر دیروز فاکتور شدم