عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 
همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است.
 
در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم می‌خوانیم.
 
۵. انحنای قسمت عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در خودروهای صندوقدار برخلاف مدل هاچ بک، چرخ‌های عقب، صندوق و قسمتی که چراغ‌ها بر روی آن قرار دارند به سمت بیرون از اتاقک امتداد می‌یابد. انحناهای واضح و مشخص در این قسمت از خودرو که فرم آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌سازد بیشتر در مدل‌های کوپه و جی‌تی‌اس دیده می‌شوند. این خصوصیت در استون مارتین دی بی اس(Aston Martin DBS) و فورد جی تی (Ford GT) به چشم می‌آید. این نوع طراحی نمایانگر نیرومندی و کارایی خودرو است.
 
۴. لامپ‌های گرد
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در حال حاضر طراحان همه چراغ‌های اتومبیل با کارکردهای مختلف را در یک قاب پلاستیکی جای می‌دهند، اما پیش از این مجبور بودند هرکدام را به‌عنوان قطعه‌ای مجزا و تفکیک شده بر روی بدنه جای دهند. این کار طرح‌های متفاوتی را به وجود آورد که متمایزترین آنها لامپ‌های گرد چهارتایی است. طرحی که از لانچیا ۱۹۶۶ (Lancia) و فورد فِرلِین ۱۹۶۸ (Ford Fairlane) تا جگوار اکس جی ۲۰۰۳ (Jaguar XJ) به کار گرفته شده است.
 
۳. باله‌های دور شیشه عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
چنین باله‌هایی در جهت تشدید فرم ایرودینامیکی خودرو طراحی می‌شوند. این باله‌ها در جایی شکل می‌گیرند که ستون‌های اطراف شیشه عقب برای افزایش استحکام و پایداری در سرعت‌های‌ بالا به سمت خارج امتداد پیدا کنند و دیواره‌‌ای کوچک را بسازند. نمونه‌های این طرح را می‌توان در مدل‌ فراری ۳۰۸ و یا مدل جدیدتر آن فراری فیورانو 599 GTB و همچنین شورلت کروت C3 و جگوار XJS دید.
 
۲. نمای جانبی پورشه ۹۱۱
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
برای علاقه‌مندان به خودرو تقریباً غیرممکن است که نمای جانبی پورشه ۹۱۱ را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. برخلاف ظاهر بیشتر اتومبیل‌ها که از عناصر چندگانه تشکیل شده‌اند، مشخصه پورشه ۹۱۱ تنها یک خط زاویه‌دار است که با شیب زیاد به سمت بالا می‌رود و پس از تبدیل شدن به منحنی تا انتهای صندوق عقب ادامه میابد. جزئیات دیگر خودرو برحسب مدل و سال تولید آن تغییر میابند، اما این خط معروف همیشه ثابت نگه داشته شد. ضمن اینکه چنین فرمی برای خودروی اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ که موتور آن در قسمت عقب جا داده شده، کاملاً مناسب است.
 
۱. طرح هافمیستر
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
اگرچه بیشتر افراد BMW را با جلوپنجره قلوه‌ای شکل آن می‌شناسند، اما علاقه‌مندان واقعی این برند می‌دانند که مشخصه دیگر آن، فرم خاص پنجره مثلثی عقب است. بعضی افراد شروع این نوع طراحی را به دوج ۱۹۶۰ نسبت می‌دهند، اما ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hoffmeister) -مدیر وقت بخش طراحی BMW- با خلق این طرح به یادماندنی و متمایز کننده، و به کار بردن آن در تمام خودروهای تولید شده این شرکت از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اعتبار این نوع پنجره را به نام  BMW ثبت کرد. این طرح خاص تقریباً در همه خودروهای تولید شده BMW وجود دارد اما شاید بهترین مثال برای نشان دادن آن BMW 2000C/CS  کوپه باشد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس ۵ مشکی : ثبت نام چه ماهی را تحویل میدن ؟
S5 ثبت ۲۹ شهریور : از ۲۹ شهریور ثبت نام کردم، دهم دی تکمیل وجه کردم، تحویل بهمن بوده، تا امروز هیچ خبری نیست، هر هفته وعده الکی برای هفته آینده، تا الان هر چی هم تحویل دادن برای ارگان دولتی و شرکتی خاص بوده، مردم عادی هییییییچچچچچچچچچ، الانم کاشف به عمل اومده s5 ندارن، ته مانده دارن که به ما نمیرسه و میمونه برای همون اورگان ها و شرکت ها. ما هم بلا تکلیف!!!! تو همین نظرات کسانی که گفتن تحویل گرفتن یا چند مرحلشون جلو رفته، وسط کامنتشون اشاره به مقایسه شرایط خودشون با همکاراشون کردن که مثلا همکار من گرفته، من نگرفتم و... . پس مردم عادی هیچچچچچچ
تارا پلاس اردیبهشت : والا ما که پیش فروش هستیم خبری نیست. حتی از فاکتور فروردین ها هم خبری نیست
محمد : دوستان دلخوش تفاوت قیمت نباشید.همین حالا هم قیمت امده زیر 2.3 . اگه شروع به دادن کنند حول و حوش 2 قرار میگیره. سایپا نمیاد مفت بده هر کس دو برابر سود کنه. اگه پول دیر تر بگیرن ولی کمتر حیران کنند بهتره. برخی از پیش از عید پول دادند
علی : چرا وضعیت تکمیل وجه زرده هنوز کسی اطلاع نداره چون ثبت‌نام 5دوازده بوده
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : امروز روز جهانی کفتار هست این روز رو به مدیران کفتار صفت کرمان موتور تبریک میگم جارکشای عوضی
J4 : چه مدت طول کشید تا تحویل شد؟؟؟
محسن : امیدمون فقط به کاراز. کاراز امضا کنید ۶۰۰ نفر تاحالا امضا کردن
خمیازه : شما همون تارا دستی تبدیل به v1p هستید با نام کاربری جدید؟؟؟
محمد s5 : یه کلیپ دیدم فکر کنم واسه تازیگیا هست دنیا ماشین زیر سایبون پارکینگ کرمان موتور خوابیده چه دردی هست ک تحویل نمیدن خدا میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اس 7 تحویلی31خرداد : منم تحویلی 31 خردادماه ولی خبری از فاکتور نیس اما 26 فروردین واریزیم بود
پارس : من 18 پرداخت کردم چک هم تحویل دادم واریز تیک زده واسه بعد پنج روزه هی در حال انجامه کسی هست اینجوری باشه
دنا اتو 30آذر مهدی : سلام کسی خبر داره وجه دیر کرد و و مدت دیگه میزنن ممنون میشم کمک کنین یا چجوری پیگیری کنم ؟
علی : دوستان ما برا ساینا دوگانه ثبت نام کردم طرح فرسوده ،موعد تحویل هم تابستان 1402 بود ولی نه پیامکی و نه ارسال وجهی برامون نیومد ،کسی نمیدونه چیزی در این موضوع
علی : کسی از طرح فرسوده خبر نداره
حسین خالدی : سلام تیگو 7 پریمیوم 80 م رشوه دادم که 45 روزه بم بدن حالا شده 5 ماه کسی هست بدونه کی مجوز خروج میخوره
آریزو 6 پرو شهرکرد : درود به سلامتی من 21 اسفند تکمیل وج کردم اما هنوز فقط تکمیل وج سبزه
حسین : داداش این مسئولیتی که میگی . خودشون رو به خواب نزدند.داداش یه سفره ای پهنه هرکسی اندازه بشقابش میکشه
حسین : سورن با موتور جدید داداش.تممیل وجه 13دی تحویل 14فروردین.هنوز است و پاس
پارس زمستان : ایا امکان داره قیمت برا زمستانیا اصلاح بشه