چرخش تولید به سمت خودروهای بالای 50 میلیون تومان

 

چرخش تولید به سمت خودروهای بالای 50 میلیون تومان

 
در نگاه اول هیچگاه خودروی گرانی به صرف مشتری نیست. حداقل این است که اکثر مردم جامعه ما توان خرید خودروی گران‌قیمت را ندارند. ولی همیشه صرف‌نظر از بحث مشتری، به نظر می‌رسد سود فروشندگان خودروهای گران‌قیمت به مراتب بیشتر از خودروهای ارزان‌قیمت است.
 
 
به عبارتی وقتی یک نمایشگاه‌دار یا فروشنده، خودرویی 200 میلیون تومانی را معامله می‌کند، سود معامله 10 خودروی 20میلیون تومانی را کسب کرده است. شاید معامله خودروی گران‌قیمت به مراتب سخت‌تر از خودروهای ارزان باشد و مشتری کمتری دنبال آن‌ها بگردد. ولی تجربه نشان داده است که با صرف انرژی کمتر، می‌توان بهره بیشتری از یک معامله رقم بالا برد.
 
جالب است بدانید، برخی خودروهای خاص و گران‌قیمت نیز با اعداد تعرفه‌ای معامله نمی‌شوند و کمیسیون فروش به آنها تعلق نمی‌گیرد. در واقع وقتی حرف از معامله خودروی یک میلیارد تومانی به میان می‌آید، دیگر کمیسیون فروش آن 10 میلیون تومان (یک‌درصد از کل مبلغ معامله) نیست بلکه گاهی این کمیسیون تا چهار برابر بالاتر پرداخت می‌شود.
 
ولی آیا همیشه سود خودروهای گران برای فروشندگان و واسطه‌های فروش است؟! در جواب باید گفت خیر. اصلی‌ترین سود معامله و فروش این خودروها را واردکننده و تولیدکننده خودرو می‌برد.
 
 
اگر به حال و هوای امروز بازار تهران نگاه کنید، خودروهای لوکس و خاص که به صورت قانونی وارد می‌شوند، قیمتی به نسبت بالاتر از تصور بازار دارند. زیرا به مراتب این خودروها کمتر وارد می‌شوند و واردکنندگان آنها به خاطر زمان بیشتر معامله آنها، قیمت بالاتری برای خودرو در نظر می‌گیرند.
 
 
قیمت بالاتر از حد واقعی برای خودروهای لوکس در بازار بدین معنی است که سود را افزایش می‌دهد. به همین دلیل این روزها بنز E200 مدل 2017 تا 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود یا C200هایی که برای اولین بار به ایران آمدند، 220 میلیون تومان از نسل قبل‌شان در ایران گران‌تر به فروش می‌رسند.
 
 
پس می‌توان نتیجه گرفت اگر واردکننده‌ای سراغ واردات خودروهای گران برود، می‌تواند سود بیشتری در بازه‌زمانی مشخص به‌دست آورد. ولی این مساله بیشتر در مورد واردکنندگان شخصی صدق می‌کند و در مورد واردکنندگانی که با اسم نمایندگی در ایران فعالیت دارند، سودی متفاوت را رقم می‌زند.
 
 
وقتی یک شرکت یا فرد حقیقی برای واردات برندی لوکس اقدام می‌کند، طبیعی است که قیمت محصولات آن در بازار به مراتب از خودروهای عادی گران‌تر تعیین می‌شود. در نتیجه فروش این خودروها سخت‌تر انجام می‌شود و اگر سخت‌تر هم انجام نشود، حداقل مشتریان کمتری دارد.
 
زمانی‌که خودرویی گران‌قیمت در بازار محبوب باشد، هرچقدر هم مشتری کمی داشته باشد، قیمت آن به‌خاطر همان درخواست نه چندان بالا زیاد می‌شود. در اصل بحث عرضه و تقاضا به شکلی متفاوت برای خودروهای لوکس پیش می‌آید و با تقاضای کم، همچنان عرضه در سطح پایین‌تری انجام می‌شود. در این بخش از فروش محصولات یک برند لوکس، سود بیشتری برای واردکننده از معامله این خودروها باقی می‌ماند.
 
 
این اول کار نیست و سود فروش خودروهای گران همچنان ادامه دارد. بدیهی است برای برندی که در سال کمتر از 1000 دستگاه فروش دارد، نیازی به خدمات اداری و نمایشگاه‌های متعدد نیست.
 
 
پس هزینه‌های جاری یک واردکننده خودروهای لوکس کمتر می‌شود. حال وقتی یک عرضه‌کننده برند لوکس در ایران، خودروهای خود را به فروش می‌رساند، بدیهی است که با برنامه‌ریزی درست می‌تواند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهد و از طرفی کلنجار کمتری با مشتری در مراکز خدمات پس از فروش داشته باشد.
 
 
برای همه واضح است که وقتی بحث تعمیرات خودروهای لوکس به میان می‌آید، نمایندگی‌ها می‌توانند به مراتب سود بیشتری از تعمیرات این خودروها به جای خودروهای معمولی و سطح متوسط داشته باشند.
 
 
با این نگاه می‌توان فهمید چرا این روزها در شرایط پساتحریم، بیشتر شاهد حضور برندهای لوکسی چون آئودی، لندروور، جگوار، نیسان و... در ایران هستیم و بیشتر رقابت‌ها بر سر گرفتن نمایندگی برندهای لوکس در کشور است. با سرمایه‌ای ثابت به‌جای واردات سالانه 3000 هزار دستگاه، یک نمایندگی می‌تواند کمتر از 1000 خودرو به ایران بیاورد و پرستیژ کاری بالاتری داشته باشد و در عوض سود بیشتری از یک برند ارزان‌قیمت وارداتی ببرد.
 
 
این مساله امروز تنها در بحث خودروهای وارداتی دیده نمی‌شود. شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی است که شرکت‌های مونتاژکار و تولیدکننده خودرو، سراغ خودروهایی با قیمت به نسبت بالا در بین تولیدات داخل می‌روند. زیرا ضریب سود ثابت آنها در خودروهای قیمت بالا، بیشتر دیده می‌شود و از طرفی درگیری تداخل کمتری با مسائل مشتری‌مداری خواهند داشت.
 
 
به عنوان مثال یک شرکت که خودروهایی با قیمت کمتر از 30 میلیون تومان را در بازار داشت، با معرفی نسل جدید خودروی خود، قیمت آن را بالای 30 میلیون تومان تعیین کرد و باعث شد مشتریان آن بخش از بازار را در نگاه اول از دست دهد. ولی بعدها ثابت شد، با این ترفند که تعداد کمتری را تولید می‌کند، می‌تواند سود بیشتری را روی تولیدات خود داشته باشد و خط تولید خود را بیشتر برای مونتاژ خودروهای محدوده 100 میلیون تومان اشغال کند.
 
 
به عبارت ساده در زمانی که خودروهای ارزانش را کمتر تولید می‌کند، سود بیشتری را می‌برد و به خاطر تولید کمتر خودروهای ارزان، با جایگزینی خودروهای گران‌قیمت، باز هم سود بالاتری را در یک بازه زمانی تجربه می‌کند. این نگرش که بیشتر به نفع طرف اول معامله، یعنی عرضه‌کننده است، می‌تواند در آینده نزدیک به بازار خودرو لطمه‌ای بزرگ وارد و از طرفی اختلاف طبقاتی را بیشتر کند.
 
 
به هرحال هستند افرادی که هنوز توان خرید خودروهای بالای 50 میلیون تومان را ندارند و در صورت کم شدن تولیدات این بازه قیمتی، باید به سراغ نسخه‌های کارکرده‌ای بروند که سال‌ها قبل افرادی با وضع مالی بهتر آنها را خریداری کرده‌اند. با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی این مساله، همچنان شاهد هستیم که خودروسازان دولتی ما نیز کم‌کم به این سبک از تولید گرایش پیدا کرده‌اند و خودروهایی جدیدی که معرفی می‌کنند، به‌رغم اینکه محصولاتی با برند مطرح هستند، ولی قیمتی بالای 50 میلیون تومان را دارند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , خودرو های لوکس , تولید خودرو گران , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

مهدی
2

واقعا مسخرست که با این همه بدبختی که برا مردم به بار اوردن انتظار پیشرفت و ترقی هم دارن!!!!
واقعا که یه مشت بی سواد از حال مردم بی خبر دارن واسه همه تصمیم میگیرن و هر روز وضعیت بدتر از دیروز میشه!!!
ای کاش خدا شفاشون بده بلکه مردم راحت بشن!!!!!
امین
01:16  1395/06/02
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

مرزها رو باز کنید، قوانین دست و پا گیر و قدیمی رو اصلاح کنید، اقتصاد آزاد داشته باشید و با دنیا همکاری کنید، خود به خود درآمد مردم بالا خواهد رفت و به سمت خودروهای لوکس تر گرایش خواهند یافت. با وضعیت کنونی فقط اختلاف طبقه خاص با عموم مردم از هر دو طرف به طور تصاعدی در حال افزایش است.
16:08  1395/06/01
پاسخ دادن
یاسر
1

سلام و خسته نباشید.خواستم درست کنم ولی اکانتم پاک شده بود کل متن رو تو خلاصه نوشتید.
15:54  1395/06/01
پاسخ دادن
همایون
1

فقط رانا
15:44  1395/06/01
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

این متن بر اساس فضای رقابتی نوشته شده است.در فضای انحصاری مان،اینها هم ماشین های ارزان را خیلی گرانتر از قیمت تمام شده می دهند و هم گرانها را با سود بیشتر می فروشند.پس هیچ کدام را از دست نمی دهند و قیمت گذازی ها همیشه به گونه ای است که بازار فروش قبلی ها را از دست ندهند.
15:20  1395/06/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : دورود،دوستان کسی اطلاعی دارند این ها کی شروع به فاکتور میکنند این خدانشناس ها ما را ملعبه ی دست خودشون کردن فقط این رو میتونم بگم ماها هیچ تقصیری نداریم واسه کوچکترین حقوق خود که داشتن یک ماشین هست اینطور مردم رو اذیت میکنند از ماست که بر ماست
DA : چهار ماهه منتظریم بعد برای آبان تا اسفند سهند فرستادن اونم با قیمتی ک اللهو اعلم چند باشه اون موقع سود مشارکتم چس تومن میدن نمیدن معلوم نیس یعنی میخواین بعد پنج شیش سال امتیازتونو برای یه ماشین پیش فروش بسوزونید؟😂😂😂 حیفه حداقل ببرید کد ملیتونو میخرن اونو بفروشید اینجوری حیف و میلش نکنید ناموسا همین سهند رو پیش فروش گذاشته بودن تو اسفند ماه دو س ماه اولشو برداشتن بقیش مونده میخوان بچپونن برای شما ها این ماشین دقیقا همون سایناس فقط ی شانروف انداختن روش و ی کاپوت جلو چندتا خطوط اضافه کردن 460 قیمت الان کارخانس تا آبان یا اسفندم یکی دو بار افزایش بخوره 600 تومن تو پاچتونه😁😁😁 تبدیل بزنین نوووش جون
X5مشهد آذر : سلام دوستان این پیام اخر من هست چون امروز بالاخره ماشین رو تحویل گرفتم ۲۱آذر ثبت نام کردم ۲۱ اسفند شاسی شد ۲۲ اسفند صدور بیمه ۲۷صدور پلاک و کارت ماشین ۹اردیبهشت تحویل گرفتم امیدوارم قسمت همه بشه زودتر تحویل بگیرن!!ماشین خوبیه واقعا نسبت ب قیمت امکانات و سواریش
شاهین تحویل تیر : شاهین به دلیل نبود قطعه تولید آن متوقف شده است و امروز طرح تبدیل اجباری به اطلس آمده است و چند روز قبل هم طرح تبدیل شاهین دنده به کوییک آمده بود دوستان حواستان باشه با توقف کامل تولید شاهین دنده امروز شاهین دنده را تا یک میلیارد در بازار عنوان می گردند.
ساینا اسفند : ماه هم برای اسفند بودیم الان باز دعوتنامه اومده کوئیک یا ساینا ۸۵ گانه نمیدونیم چیکار کنیم منتظر بمونیم یا بگیریم
ساناز : من تارا دستی ۶ دنده الان فاکتور شدم خداروشکر
.... : با سلام، بنده همین چند دقیقه پیش با سایپا تماس گرفتم، اپراتور که خیلی هم مودب بودند بعد از بررسی گفتند حداکثر تا اخر خردادماه پیامک ارسال میشه.
امیر : سلام چرا هنوز واس من پیام نیومده ثبت نامی ۷دی بودم .
آریسان۲ : قرار داد رو با یه مرورگر دیگه دانلود کن ویه پی دی اف خوان جدید امتحان کن
محمد شاهین اتومات : شاهین اتومات تکمیل وجه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ و فروش فوق العاده ۹۰ روزه هستم ، تماس گرفتم تهران ، گفت رفته برای فاکتور شدن به نظرتون مرحله فاکتورشدن چقدر طول میکشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : اتومات ، سقف فلز ،هنوز فاکتور نشدم ،چند نفر مثل من هستین لطفا تیک رو بزنید ممنونم ،دوبار هم ثبت شکایت کردم
ناشناس : سلام خیر فقط سورون بدون هیچ علاقه ای اجباری باید انتخاب کرد خدا خیرشون نده
رانا : سلام 2 ماه طول میکشه
گلادیاتور : کی نخور
رانا پلاس حمایت خوانواده 1401 : سلام طرح تبدیل رانا پلاس به 207 برام اومد زدم خداکنه که زودتر بدن
207 : منم 16 دی هستم چرا فاکتور نشدم
سقف فلز اسفندی : چقد مابه‌التفاوت پرداخت کردین؟ امروز تبدیل زدین؟
ایکس 33 اتومات : موقع ثبت نام فرم از پست گرفتم دادم نمایندگی میشه همینه
امین فوری اسفند : پذیرش 1167 در انتظار فاکتور
رضا : سلام دا لعنت کند به پاخیزید حداقل‌ قسطی کنن من برج 11 باهزار بدبختی وام گرفتم که ماشین را به ما بدهند چه خاکی به سر بریزیم