خودروسازان خارجی در ایران؛فروشندگی یا شراکت؟

 

خودروسازان خارجی در ایران؛فروشندگی تا شراکت؟

 
خودروسازان ایرانی در شرایطی شرکای اصلی خود در پسابرجام را انتخاب کرده و در آینده‌ای نزدیک، همکاری مشترک با آنها را آغاز خواهند کرد که پیش‌تر تجربه‌های تلخ و شیرینی را با همه‌شان از سر گذرانده‌اند.پژو، رنو و سیتروئن و بنز، سه برند مشهوری هستند که خودروسازان ایرانی پس از «توافق هسته‌ای» با آنها وارد مذاکره شده و این مذاکرات در نهایت به عقد یک قرارداد و یک تفاهم‌نامه انجامید.بر این اساس، ایران خودرو با پژو قرارداد همکاری مشترک (جوئینت ونچر) امضا کرد سایپا و سیتروئن نیز فعلا تفاهم‌نامه مشترک با یکدیگر به امضا رسانده‌اند. رنو نیز که گفته می‌شود قصد همکاری با هر دو خودروساز بزرگ کشور را دارد، اگرچه هنوز قرارداد جدید خود را با آنها امضا نکرده، با این حال گفته می‌شود شراکت این خودروساز فرانسوی با غول‌های جاده مخصوص، قطعی است.
 
هرچند به جز این سه شرکت اروپایی، نام چند خودروساز دیگر از جمله فیات، فولکس واگن، نیسان و کیا نیز برای همکاری با خودروسازان داخلی مطرح شده، با این حال هنوز حضور آنها در «جاده مخصوص» رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته و مذاکرات جسته و گریخته‌ای میان طرفین جریان دارد.البته به‌نظر می‌رسد حتی اگر مذاکرات با این خودروسازان نیز به نتیجه برسد، باز هم ستون اصلی صنعت خودرو کشور را در مشارکت‌های خارجی، سه غول خودروسازی فرانسه تشکیل خواهند داد و سهم آنها (از بازار ایران) بیش از دیگران خواهد بود.
 
این در شرایطی است که هر سه خودروساز موردنظر، پیش‌تر سابقه همکاری و شراکت با صنعت خودرو ایران را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و اتفاقا همه آنها دارای فراز و نشیب‌های زیادی به خصوص طی سال‌های تشدید تحریم بوده‌اند.از همین رو در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به آنچه میان غول‌های جاده مخصوص و این سه خودروساز معتبر اروپایی گذشته است، تا مشخص شود آیا دور جدید همکاری‌های طرفین، تغییر و تحولی را به خود خواهد دید یا اینکه قرار است در روی همان پاشنه قبلی بچرخد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
باران : سلام برای من پیامک سهند اومده الان من اینا نمیخام یعنی دیگه نمیتونم دوباره یه ماشین دیگه ثبت نام کنم
میثم : سلام دوستان من دیروز رفتم خبری نبود نه کسی رو دیدم به عنوان معترض نه مسئولی رو
S3 : ماشینتون چیه؟ کدوم شهر موعد تحویل کی بوده؟
S3 سفید : لطفاً هر وقت خواستی سخنی بگی و مثالی بزنی ، قبلش یه کم فکر کن ببین گفتنش درسته یا نه، توهین به مخاطب هست یا نه
معصومه ابراهیمی : دوستان لطفا جواب سوالمو بدید. سورن پلاس بنزینی ای اف سون تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بودم.۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تکمیل وجه مرحله دوم رو انجام دادم.گفتن ۹۰ روز دیگه میاد تا الان نیامده کی بهم سورن ای اف سون رو تحویل میدن؟ لطفا همه سوالهامو دقیق و واضح جواب بدید. ۰۹۰۳۳۵۶۸۱۹۶ جریمه تاخیری از چه زمانی محاسبه میشه؟ چقدر محاسبه میشه؟
چانگان cs55 : سلام دوستان یه سوال اونایی ک تحویل گرفتن آیا ماشینو تو شهر خودتون تحویل میدن یا باید بریم تهران تحویل بگیریم؟
حسن : یکی بیاد بگه چ غلطی بکنیم 7ماه گذشته بی وجدان فقط ب من یک ماه ضرر تعلق میگیره هنوز هم ماشین تحویل ندادن بی شرفا تو قراداد نوشتن تا تاریخ فاکتور ما گوسفند هم میریم می‌خریم اسفند فاکتور کردند الان 2 ماه میگذره تازه میگن شاید خرداد بیاد ماشینتون تا خودمون آتیش نزنیم هیچ اتفاقی نمیفته
مشکی تارا : سلام دوستان تارا دستی پنج دنده تحویل بهمن 1402 کسی هست فاکتور شده باشه لطفا راهنمایی بفرمایید
فريبا : خداروشكر ك تو رفتي و حقتو گرفتي دنبال جواب سوال بقيه هم نگرد بله اگر فراخوان بود مجبور بوديم بيايم ب ادماي فرصت طلب خودخواهي مث شماهم مربوط نيست ولي جهت اطلاع بگم ك اين تجمع اگر فايده اي داشته باشه براي همه داره نداشته باشه هم براي تو هم نداره زيادي حرص نخوريد مضره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوری اسفند رضا : خجالتم نمیکشن فوری اسفند و فاکتور نمیکننن
پارس زمستان : چرا 4714 پیامک نمیده تا کی منتظر باشیم اخه
کاویانی : اینم تصمیم مجلس دیگه نگید به نماینده شهرتون بگید:تصمیم مجلس درباره گرانی پژو پارس با تاکید بر حقوق تولیدکننده و سهامداران نماینده مجلس با تاکید بر توجه به حقوق تولیدکننده و سهامداران و مربوط به افزایش قیمت پژو پارس از تصمیم این هفته کمیسیون صنایع در این مورد خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی جدی درباره افزایش قیمت پژو پارس به بیش از 445 میلیون تومان که با عدم قبول مسئولیت شورای رقابت و وزارت صنعت همراه شده و بر لحاظ شدن حقوق ایران خودرو و سهامداران تاکید کرد و گفت: قیمت تولید خودرو مانند هر کالای دیگر باید نزدیک به نرخ بازار باشد و باید به سمت حذف اختلاف قیمت کارخانه و بازار حرکت کرد که تنها راه آن نیز رشد تولیدات و تامین کسری از طریق واردات است. در غیر این صورت وضعیت فعلی همچنان ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: سازمان حمایت در صورت تفاوت فاحش قیمت تمام شده و نرخ جدید این محصول نی تواند ورود کرده و اگر قیمت جدید پژو پارس را بر اساس بهای تمام شده محصول تعیین کرده باید در تصمیم گیری به نفع تولیدکننده و سهامداران عمل کند.
207i پانا، تکمیل وجه 17 دی : دقت کردید دو روزه کسی نمیاد بگه فاکتور شده!لطفا اگر کسی فاکتور شد امروز توی سایت اطلاع بده .باتشکر
سارا : از قبلم مبلغش همین بود مهلت پرداخت تا کی هست
1 : سلام. اگه پولو از طریق سایت واریز کنی چقدر طول میکشه بشینه به حساب سایپا؟بعد واریز پول لازمه به نمایندگی مراجعه کنی یا نه لازم نیست؟
رانا : سلام مبارکه تکمیل وجه شما کی بوده
فوووری اسفند : 675400
اسفندی : بدنه
علی آریزو 6پرو : سلام داداش من قراردادم 26 دی هست تایید لیزینگم 24 بهمن هنوز شاسی نخورده