تاریخ مصرف خودروهای جدید پژو در ایران

 

تاریخ مصرف خودروهای جدید پژو در ایران

 
 لغو تحریم‌ها و به‌دنبال آن بازگشت برخی از شرکت‌های فرانسوی به ایران انتقادات زیادی را متوجه شرکت‌های خودروسازکشورمان کرد. مخالفان با استناد به خروج ناگهانی پژو – سیتروئن از ایران این دو شرکت فرانسوی را غیرقابل اعتماد خوانده و همکاری دوباره با آن‌ها را به ضرر صنعت خودرو کشور می‌خوانند. بر این اساس با وجود فریاد مخالفان که گاه از مجلس شنیده می‌شد و گاه از رسانه‌های اصولگرا ، قرارداد پژو با ایران خودرو و تفاهمنامه سیتروئن با سایپا طی سال جاری نهایی شد این در شرایطی است که مخالفان چندی است با واکاوی خودروهایی که قرار است با همکاری این دو شرکت وارد بازار ایران شوند بر قدیمی بودن پلت‌فرم این خودروها تاکید دارند این در شرایطی است که خودروسازان اظهارنظرهای صورت گرفته در این زمینه را فاقد کار کارشناسی می‌خوانند.
 
براساس قراردادهای منعقد شده قرار است شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) 3 محصول پژو 208، 2008 و 301 را به تولید برساند و شرکت سیتروئن نیز در همکاری با سایپا 4 محصول خود با نام‌های سیتروئن C4 Air cross، سیتروئنC4L، سیتروئن C3 و سیتروئن C6 را در سایپا کاشان تولید کند. هرچند منتقدان تاکید دارند که دو خودروساز بزرگ کشور طی قراردادهای جداگانه قرار است چند خودروی فرانسوی با نام‌های متفاوت، اما با پلت‌فرم‌های مشترک و قدیمی را به تولید برسانند؛ اما شرکای داخلی پژو – سیتروئن قدیمی بودن پلت‌فرم‌های یاد شده را رد می‌کنند.
 
براساس بررسی‌های صورت گرفته گروه خودروسازی پژو-سیتروئن دارای 4 پلت‌فرم پایه با نام‌های PF1، PF2 ، PF3 و EMP2 است که تمامی محصولات این شرکت روی این چهار پلت‌فرم تولید شده است. پلت‌فرم PF1 در سال 1998 ازسوی این شرکت تولید شده است که محصولاتی چون 206، پژو 207، پژو 208، 2008 و سیتروئن C3 بر روی این پلت‌فرم تولید شده‌اند. دیگر پلت‌فرم شرکت پژو-سیتروئن PF2 نام دارد که در سال 2001 طراحی و بر روی آن خودروهایی چون 307، پژو 308 ، C4 تولید شده‌اند. پلت‌فرم PF3 نیز که خودروهای SUV و کراس‌اوور پژو-سیتروئن بر روی آن تولید می‌شود نیز متعلق به سال 2001 است که خودروهایی چون 407 ، 508، سیتروئن C6 نیز بر روی این پلت‌فرم به تولید رسیده‌اند. پژو -سیتروئن پس از آن پلت‌فرم PF1 را ارتقا داد و پلت‌فرم EMP1 را آماده تولید محصولات خود کرد. اما پس از آن با تلفیق PF2 و PF3 جدیدترین پلت‌فرم خود یعنی EMP2 را در سال 2013 به تولید رساند؛ بنابراین از این سال به بعد عمده تولیدات این گروه خودروسازی بر روی این پلت‌فرم و EMP1صورت می‌گیرد و تنها برای برخی بازارها به تولید محصول روی سه پلت‌فرم اولیه می‌پردازد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند که پلت‌فرم EMP2 دارای مزیت‌های بسیاری از جمله کاهش مصرف سوخت تا 22 درصد است. مزیت دیگر اینکه طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که 70 گرم کاهش وزن داشته، اما قدرت استحکام بالاتری دارد. این پلت‌فرم که جدیدترین تکنولوژی گروه خودروسازی پژو-سیتروئن است این امکان را می‌دهد که انواع کلاس‌های خودرو از خودروی‌های کامپکت، سدان تا شاسی بلند بر روی آن تولید شوند.
 
به‌رغم آنکه بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که پلت فرم‌های شرکت پژو- سیتروئن که قرار است محصولات این شرکت براساس آن در دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی تولید شود، قدیمی به حساب می‌آیند اما محصولات منتخب همه از سال 2012 یا 2013 وارد بازار شده‌اند. با وجود این منتقدان تاکید دارند که این موضوع نمی‌تواند توجیه مناسبی در انتخاب خودروهای مذکور باشد. برهمین اساس آنها معتقدند خودروسازان ایرانی در جریان مذاکرات با شرکت پژو - سیتروئن (PSA) نتوانسته‌اند دست بالا را داشته باشند و تکنولوژی روز این شرکت را به ایران منتقل کنند. در همین زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو هر چند خود را جزو منتقدان نمی‌داند اما معتقد است که سه پلت‌فرم PF1، PF2 ، PF3 به روز نیستند و انعطاف لازم برای تولید در شرایط کنونی را ندارند. کریمی سنجری تاکید دارد تولید خودرو بر روی این سه پلت‌فرم به معنای آن است که خودروسازان ما برای تولید هر یک از محصولات خود باید براساس پلت‌فرم ، زنجیره تامین متفاوتی را ایجاد کند که این موضوع موجب افزایش هزینه خواهد شد. به اعتقاد وی در صورتی که خودروهای موجود بر پلت‌فرم EMP2 به ایران وارد می‌شد نه تنها دانش روز به کشور منتقل می‌شد؛ بلکه به‌دلیل تولید کلاس‌های مختلف روی این پلت‌فرم، خودروسازان ما می‌توانستند تنوع بخشی بیشتری به بازار دهند.
 
در حالی انتقاداتی از این جنس به قرارداد دو خودروساز بزرگ کشور با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن وارد است که به اعتقاد خودروسازان طرح چنین مباحثی نشان از عدم اشراف منتقدان بر موضوع پلت‌فرم دارد. در همین زمینه کیوان وزیری، قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه ایران خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یکی از موضوعات مهم آن است که خودروسازان به‌منظور کاهش هزینه‌های خود به ارتقا پلت‌فرم‌های خود می‌پردازند؛ بنابراین نه تنها پلت‌فرم این خودروها قدیمی نیست بلکه همه آنها به روز هستند و در سال 2012 و 2013 به ماژولار‌ پلت‌فرم ارتقا یافته‌اند که تکنولوژی به‌روزی در جهان حساب می‌آید.
 
وزیری با بیان اینکه یکی از موارد مهم در پلت‌فرم قوای‌محرکه و دینامیک خودرو است، می‌گوید: از آنجا که موتور و گیربکس نقش اساسی در پلت‌فرم دارد باید اشاره کنم که در خودروی 208 و 2008 که بر روی پلت‌فرم PF1 قرار دارند، موتور خودرو EP6 و EB2 است که در حال حاضر جزو خودروهای روز دنیا به حساب می‌آیند و مصرف بنزین آنها بین 5/ 4 تا 5 لیتر محاسبه می‌شود. وزیری معتقد است که صنعت خودرو ایران براساس به سه مولفه توان صنعتی‌سازی، اشتغال و خودکفایی خودروهای تولیدی آینده خود را انتخاب کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات تولیدی بر روی پلت‌فرم EMP2 که دانش روز شرکت پژو-سیتروئن به حساب می‌آید را انتخاب نکردید، می‌گوید: پلت‌فرم‌های پژو همگی ماژولار و به‌روز هستند؛ اما نباید فراموش کرد که انتخاب تکنولوژی سال 2016 نیازمند دارا بودن صنایع های‌تک و به‌روز است که این به میزان صنعتی‌سازی در کشور ما بستگی دارد. وی تاکید دارد در صورتی که صنعت خودرو ایران براساس سیر تکوین صنعت خودرو جهان پیش برود قطعا با دریافت دانش و تکنولوژی می‌تواند قدم در راه هدف خود یعنی خودروساز شدن بردارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , واردات خودرو , پژو , پژو208 , پژو2008 , پژو301 , سیتروئن c4






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: m&z
1

"طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که 70 گرم کاهش وزن داشته"
احتمالا 70 کیلوگرم منظورتون بوده.
70 گرم که گرد و خاک روی رنگ ماشین های ایرانی نشسته
15:49  1395/07/07
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

مشکل اینجاست که تا آقایون بخواهند یک پلتفرم را وارد کرده و به تولید انبوه برسانند حداقل 5 سال به طول میانجامه و ما همواره خودروهای از رده خارج سواریم.
15:47  1395/07/07
پاسخ دادن
فرزاد
7

آخه کشوری که ۲۰ ساله داره خودروهای نویی مثل ۴۰۵ سال و پر،آید شماره دار تولید میکنه چه ترسی از نبود تکنولوژی روز دنیا داره، مگه تکنولوژی شب دنیا چه اشکالی داشته، تازه اینهمه نوآوری هم واسه ما بهمراه آورده نمونش اعداد دنبال دار و حروف انگلیسی روی بدنه!
14:39  1395/07/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : پذیرش 23 دیماه یکماه انتظار و منتظر فاکتور شدن هر روز تماس میگیرم با بدترین شکل ممکن جواب میدن امروز تماس گرفتم وزارت صنعت که اونجا هم متصدیش گفت باید از طریق دادگاه اقدام کنی و یا بعد از دریافت دادخواست مطالبه خسارت تاخیر بدی می گفت هیچ سازکاری برای پیگیری وجود نداره انقدر بد جواب داد از ترس اینکه تو نظر سنجی انتهای مکالمه نمره کیفی کم بهش ندم سه دقیقه بعد از پایان تماس قطع نمی‌کرد واقعا جای تأسف داره
سبحان : سلام دوستان تحویل گرفتم ایشالله برای همه.
وحید : شما برو اطلس بگیر جا نمونی
محمد s3 : منم ۱۵ آبان ثبت نام کردم هیچ خبری نیس خدا ازشون نگذره خسته شدیم به خدا
اطلس : دوستان اطلس رو ثبت نام کنید اشتباه نکنید ببینید کی گفتم اسن حرفو. نقد رو ول نکنید چیزی که مشخص نیست رو بچسبید
شاهین اتومات : چرا خبری از فاکتور شاهین اتومات نیست دوستان خبر جدیدی ندارید ؟؟😐😐😐
تارا وی وان پلاس : سلام، آیا کسی فروش فوری تارا وی یک پلاس فاکتور شده؟؟ چرا هرچی این مدل فاکتور میکنن مال پیش فروش هاست!؟
رسول چهارمحالی : سلام بنده یک دستگاه جک j4خریدم و یک ماه بعد از تاریخ تحویل خودرو را گرفتم اما دیرکرد نمی دهند باید کجا شکایت کرد
j7 سفید : امروز بعدازظهر باما تماس گرفتن برای تحویل اخرهفته به احتمال زیاد تواین چندروزه باهاتون تماس میگیرن گفتن مجوز حمل گرفته تااخرهفته میرسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا محمدی : یا حضوری
ایکس 33 اتومات اسماعیل : آن شاللله
اریزو5اف ال : منم مثل شمامنتظرم اما نمیدونم چرا شاسی نمیخوره وتخصیص نمیشه
خخخ : اره جان خودت ورضا
Farshid fx : دوستان 10 روز پیش بحث صدور مجوز فونیکس ها بود پشت بند این خبر موضوع پیش فروش فونیکس ها مطرح شد و رگبار خبرهای خوش تحویل فونیکس ها حالا هم بخشنامه ثبت نام ام وی ام ها صادر شده به غیر از x55 متاسفانه . پس از اواخر این هفته دیگه باید رگبار خبرهای خوش تحویل ام وی ام ها و صدور فاکتورها رو شاهد باشیم. انشالله مشکل x55 ها هم تا اوایل هفته آینده حل بشه
امین 22 ساری : سلام هنوز خودرو ما که الان 68 روزه تو نوشتیم تکون نخورده چطور فروش 45 روزه گذاشتن واقعا جای سواله؟؟؟؟؟؟
Ma.sh.6571 : سلام میگم من دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال موعد تحویل تابستان هم کی دعوتنامه ش میاد
سلام : اره جان خودت دوتاتون جاسوس ویرانخودروید ناکس ها
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : سورن جدید سلام مبارک باشه. زمان ارسال و تحویل بستگی به محل سکونت و سایت تحویل داره و احتمالا یک تا دو هفته زمان می‌بره. من تو دوره کرونا یک پارس نوشتم که همزمان با بیماری من به نمایندگی رسید و نمایندگی حدود 20 روز تا یک ماه ماشین رو نگه داشت تا من بهتر شدم و رفتم ماشین رو تحویل گرفتم. با توجه به اینکه الان نمایندگی ماشینی برای فروش نداره، راحت می‌تونه ماشین رو تا زمان تحویل نگه داره.
Ma.sh.6571 : سلام شما میدونید دعوتنامه دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال موعد تحویل تابستان 1403 را صادر می کند