دلیل گران بودن خودروهای هیبریدی در ایران

 

دلیل گران بودن خودروهای هیبریدی در ایران

 
 دولت در شرایطی به منظور توسعه خودروهای هیبریدی، سود بازرگانی این محصولات را از مدت‌ها قبل حذف کرده است که این موضوع نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش قیمت خودروهای موردنظر بگذارد. طبق مصوبه گذشته دولت، خودروهای هیبریدی از پرداخت 35 درصد عوارض و تعرفه گمرکی واردات معاف هستند؛ بنابراین در نگاه اول این گونه به‌نظر می‌رسد که قیمت آنها باید پایین‌تر از مدل‌های مشابه بنزینی باشد. با این حال، هم‌اکنون در بازار خودرو کشور، قیمت خودروهای هیبریدی بیش از نمونه‌های بنزینی است.
 
آن طور که کارشناسان در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کنند، دلیل این موضوع، در درجه اول، بالا بودن قیمت پایه هیبریدی‌ها در شرکت‌های خارجی مادر و در درجه دوم، اخذ عوارض و مالیاتی غیر از سود بازرگانی، از این خودروها است. به گفته کارشناسان، خودروهای هیبریدی به طور متوسط بین 25 تا 30 درصد گران تر از مدل‌های بنزینی هستند و این موضوع در بالا بودن قیمت مدل‌های وارداتی آنها به ایران، تاثیر مستقیم دارد. بالا بودن پایه قیمت، البته در بحث اخذ عوارض و مالیات‌های عمومی از خودروها نیز تاثیر دارد، بدین معنا که هرچه قیمت پایه بالاتر باشد، هزینه‌های مربوطه نیز افزایش می‌یابد. کارشناسان تاکید می‌کنند که در حال حاضر حدود 40 درصد عوارض و مالیات (شامل تعرفه ورودی، عوارض مربوط به توسعه ناوگان وزارت بهداشت، مالیات مرتبط با خروج خودروهای فرسوده و همچنین هزینه شماره‌گذاری) از خودروهای هیبریدی اخذ می‌شود؛ بنابراین به‌دلیل بالا بودن قیمت پایه هیبریدها، اثرگذاری هزینه‌های مربوطه در قیمت نهایی خودرو، بیشتر از مدل‌های بنزینی است. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد دولت اگر می‌خواهد پروژه خودروهای هیبریدی به سرانجام مطلوبی برسد، بهتر است در کنار ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، در اخذ برخی عوارض و مالیات از هیبریدی‌ها تجدیدنظر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودرو هیبریدی , واردات خودرو , قیمت خودرو , لکسوس nx300 , تویوتا کمری هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

م-د
0

دلیل گرانی خودرو در ایران گمرک به عراق نگاه کنید و به ایران هم نگاه کنید ما سوار چه ماشین میشویم انها سوارچه
22:55  1395/09/18
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

اینا بهانه بیخوده. این وسط حاضر نیستن از سودشون بگذرن. اگر ب هر کس اجازه بدن خودروی خودش رو خودش وارد کنه این دلال بازیا حل میشه.
همین کمری هایبریدی 30 هزار دلاره. با دلار 3700 ی و 40 درصد هزینه متفرقه و سود شرکت میشه 155 میلیون و 400. چرا میدن 200 میلیون؟
02:05  1395/07/08
پاسخ دادن
امیر
7

کلا همه چی مون به همه چی مون میاد!!!در حالی که در کشورهای غربی مخصوصا
بریتانیا خودروهای هیبرید و برقی از عوارض و مالیات معاف هستند بلکه دولت با دادن
سوبسید قیمت انها را پایین می اورد تا خرید انها برای مصرف کننده جذاب باشد در
اینجا دولت به کارخانه های تولید کننده خودرو که همگی محصولاتشان پرمصرف هم هستند با حمایت بی قید و شرط ازانها در واقع تشویقشان هم می کند!!!!!!
16:11  1395/07/07
پاسخ دادن
حمید
2

البته لکسوس ct قبل کاهش عوارض ۱۹۰ میلیون بود و بعد کاهش عوارض ۲۰۰ میلیون شد. واسه این چه توجیهی دارین؟
15:57  1395/07/07
پاسخ دادن
کاربر: m&z
10

وارد کنندگان رسمی خودروهای خارجی که خود از بزرگان حکومت هستند هرگز اجازه نخواهند داد خودرویی به قیمت واقعی وارد شود و نان آنها را آجر کند
15:44  1395/07/07
پاسخ دادن
مهران
0

بنده سه سال است سمند ef7 دارم و راضي هستم.
15:10  1395/07/07
پاسخ دادن
کاربر: m&z
6

چه ارتباطی به خودروهای هیبریدی داشت؟
مگه سمند هیبریدی هم داریم؟
15:48  1395/07/07

داریوش
7

منطور دوستمون اینه که قید ماشین های خارجی و هیبریدی را بزنید و بر اساس اقتصاد مقاومتی، گاری های داخلی سوار شوید
18:37  1395/07/07

هادی
0

آقا ما که 30 تومن بیشتر نداریم حالا چه هیبریدی بدن 200 میلیون چه 100 میلیون بازم اکثریت مردم نمیتونن بخرن. با این 30 تومن همون405 و سمند و میدن باید خدامونم شکر کنیم والا باید پیاده میگشتیم
19:04  1395/07/09

فرزاد
19

دلیل گرانی تمام خودروهای دنیا در ایران فقط کافر بودن کشورهای اجنبی بوده، چون آنها بی رحمانه به رفاه و عدالت اجتماعی اعتقاد دارند و بیشترین زمان ممکن را صرف تأمین آسایش مردم خود میکنند,
اما خوشبختانه کشور ما صددرصد به مردم سالاری ایمان دارد؟
برای سوار شدن به بوگاتی و فراری هم اول از هر چیز باید زنده بود، پس سعی کن اینجا زنده بمانی!
14:25  1395/07/07
پاسخ دادن
کاربر: vahids
0

خیلی خوب گفتید ....عالی بود.....
10:52  1395/07/08

میثم
0

تکبییییییییییییر
15:41  1395/07/09

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خداهست : بخدا من از خوزستان دارم میام تهران اما فک نکنم سرساعت برسم ولی حداقل وجدانم راحت میشه ک از حق خودم وبچه هام گذشت نکردم
عبدلی : زمستون 5 ماه تاخیر داشت بهار برج 4 یا 5 فراخوان میاد با 20 درصد افزایش قیمت نزدیک به 600 میلیون آماده کنید اگه فراخوان بیاد
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده
علی : نامرد ناکس بی احساس
علی : خیلی نامردی می‌سپارمت به خاک ناکس
مریم دوگانه بهمن : سلام باز بانک چی پول میده
ویسی : سلام بنده برنده سورن دوگانه اولویت تابستان 1403 دوبار پیامک سورن جدید برام اومد واریز وجه نکردم کسی اطلاع داره تکلیف ما چی میشه کی پیامک برامون میفرستند