بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون 

 

بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون

 
در مجموعه مطالبی برای راهنمایی خوانندگان محترم در پروسه خرید و انتخاب خودرو، تصمیم داریم تا بازار خودروهای موجود در کشور را بررسی کنیم. بدین ترتیب سعی خوهیم کرد تا با تقسیم بندی بازار خودرو براساس قیمت، تمامی انتخاب‌های منطقی را برای خرید و برحسب بودجه بررسی کنیم.
 
در دسترس ترین بازه خرید خودرو در کشورمان محدوده قیمتی است که ارزانترین خودروهای تولید داخل در آن قرار دارند. به همین دلیل شاید بهترین سرآغاز برای بررسی بازار خودرو کشور همین بازه قیمتی باشد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
پراید : پلتفرم نام آشنای و جدانشدنی از بازار ایران
 
ساده ترین و مردمی ترین خودرو کنونی در بازار کشورمان زندگی خود را از دهه هشتاد میلادی به عنوان فورد فستیوا / مزدا 121 آغاز کرد.
 
بعد از آن هم پلتفرم مذکور به کیا رسید و با نام پراید و با تغییراتی اندک به عنوان اولین محصول مدرن صادراتی این برند راهی بازارهای جهانی شد.
 
پراید به ایران هم رسید و از ابتدای دهه هفتاد شمسی توانست در بازار ایران موفق ظاهر شود. با این که پراید از یک خودرو محبوب جوانان و بانوان رفته رفته به خودرو محبوب طبقه متوسط و کالای مصرفی بدل شد، اما با حذف پیکان از بازار کشور توانست با کمی اغماض یا اجحاف و از سر ناچاری خریداران، به خودرو مردمی ایران بدل شود.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
در طول سالیان دراز عرضه این خودرو در کشورمان گونه های متفاوتی از آن عرضه شده اند که شاید در این میان گونه استیشن با نام سفری از همه بدشانس تر بود و عمرش به درازا نکشید.
 
امروزه گونه‌های متفاوتی از سه سری اصلی سایپا 111، 131، 132، 141 و 151 در بازار حضور دارند که به جز 151 که نمونه وانت بار این پلتفرم است، همگی مشخصات فنی تقریباً مشابهی دارند و بیشتر تفاوت‌هایشان در جزئیات است.
 
در این میان دو برادر 111 و 132 به عنوان دو برادر فیس لیفت شده ظاهری متفاوت با شکل و شمایل همیشگی و تکراری پراید دارند و کلیت 131 نیز همان پرایدی است که همیشه در خیابان‌های کشور می‌دیدیم.
 
انتخاب بین هریک از گونه‌های 111، 131، 132 و 141 بیش از آن که به بودجه شما مرتبط باشد، بستگی به سلیقه شما دارد؛ چرا که تفاوت پرداخت 1 تا 2 میلیون تومانی برای دریافت آپشن‌هایی همانند فرمان هیدرولیک و ظاهر متفاوت ممکن است برای شما چندان اهمیت نداشته باشد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
شاید مهمترین نکات مثبت تمامی این نمونه ها در هزینه پایین نگهداری، فراوانی قطعات یدکی، تعمیرات ساده و کم دردسر، ابعاد کوچک، مصرف کم و شتابگیری نسبتاً مناسب دانست که همگی برای زندگی شهری مناسب هستند.
 
در مقابل باید به نکاتی اشاره کرد که شاید اصلی ترین دلایل حاشیه ساز بودن این خودرو شده اند. مواردی همچون ایمنی بسیار پایین، عدم پایداری در سرعت های بالا، کیفیت بسیار پایین مونتاژ، قدیمی بودن تکنولوژی خودرو و قطعات یدکی بی کیفیت مهمترین نقاط ضعف این خودرو هستند.
 
در این میان وانت بار این پلتفرم با نام 151 نیز می‌تواند خودرویی مناسب برای جابجایی اقتصادی بارهای سبک در مسیرهای داخل شهری باشد، اما نباید از این خودرو کوچک دیفرانسیل جلو انتظار یک وانت بار تمام عیار را داشته باشید.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
قیمت نمونه های مختلف پراید بین 19 تا 22 میلیون تومان است و برای خرید نمونه وانت 151 نیز باید حدوداً 17 میلیون تومان پرداخت کنید.
 
تیبا : برادر ناتنی پراید و ریو
 
سایپا با اتمام تولید کیا ریو، از تجارب ساخت این خودرو و بومی سازی پراید به نحو احسن استفاده کرد تا اولین خودرو ملی خود را راهی بازار کشور کند.
 
در ابتدا تنها نمونه سدان 4 در این خودرو راهی بازار شد، اما بعد از آن نوبت به نمونه هاچبک (با نام تیبا 2) رسید. تیبا خودروی است مناسب برای کسانی که از سوار شدن بر پراید خسته شده، قصد و یا توانایی خرید خودرویی دست دوم را ندارند و می‌خواهند با کمتر از 25 میلیون تومان یک خودرو سواری خانوادگی اقتصادی بخرند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
امکانات رفاهی تیبا چندان تفاوتی با پراید ندارد، اما از نظر کیفیت سواری و ایمنی این خودرو دارای برتری‌های چندان محسوسی نسبت به پراید نیست.
 
تیبا اما نسبت به پراید دارای قدرت بالاتر و ترمز های بهتری است  و مصرف سوخت مناسبی دارد و از نظر قیمت قطعات فنی نیز وضعیت آن خوب  است.
 
علاوه بر این ابعاد کوچک و حس سنگین تر آن نسبت به پراید احساس بهتری به راننده منتقل می‌کند. با این حال ظاهر عجیب آن با ذائقه بیشتر افراد سازگار نیست و کیفیت مونتاژ و قطعات آن نیز متاسفانه همچون پراید تعریفی ندارد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
علاوه بر این برخی قطعات تزییناتی تیبا ممکن است بعضاً سخت تر از رقبا یافت شوند. بدین ترتیب خرید تیبا با قیمت حدودی 23.5 تا 26 میلیون تومان ممکن است برای بسیاری وسوسه کننده باشد، اما به هرحال باید بدانید که به غیر از قدرت بیشتر و ظاهر متقاوت، چیز چندان بیشتری نسبت به پراید نصیبتان نخواهد شد.
 
MVM 110 : چینی ارزان قیمت
 
دوو ماتیز که از بازار کشورمان رخت بربست، نوبت به برادر دوقلوی چینی آن رسید تا توسط مدیران خودرو به ایران عرضه شود و بازار خودروهای شهری کوچک مورد علاقه خانم‌ها در کشورمان همچنان داغ بماند.
 
با آن که به دلیل ظاهر فانتزی، بیشتر خریداران این خودرو را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اما هنوز هم هستن آقایان و جوانانی که از این خودرو کوچ به عنوان خودرو خانوادگی و یا شهری استفاده می‌کنند.
 
شاید مهمترین نقاط قوت این خودرو در ظاهر فانتزی، مصرف سوخت پایین، سواری نسبتاً نرم و ابعاد بسیار کوچک باشد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
در مقابل این خودرو همانند سایر محصولات چینی از نظر فنی بی ایراد نیست و مواردی همچون مشکل گیربکس (در نمونه‌های اتوماتیک) و کیفیت پایین ساخت و صدای نه چندان دلچسب پیشرانه (البته اگر برایتان مهم باشد!) و کشش پایین (در نمونه های 3 سیلندر) خصوصاً در سربالایی ها اصلی ترین نقاط ضعف این خودرو چینی باشند.
 
با این حال اگر می‌خواهید با حدود 20 میلیون تومان صاحب خودرویی صفر شوید، شاید به جز پراید تنها گزینه همین MVM 110 (یا به قول چینی ها چری QQ) باشد.
 
به تازگی نمونه جدید این خودرو با ظاهری به مراتب مدرن تر نیز به بازار ایران رسیده، اما قیمت آن تا 10 میلیون تومان بیشتر از نمونه قدیمی است و در بازه مورد نظر ما نمی‌گنجد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
ذکر این نکته ضروریست که MVM 110 از نظر ایمنی یکی از بدترین خودروهای جهان است و حتی می تواند از پراید نیز خطرناک تر باشد، از این رو استفاده خارج شهری و جاده ای از این خودرو اصلا و ابدا توصیه نمی شود.
 
نیم نگاهی به بازار خودروهای دست دوم با قیمت کمتر از 25 میلیون تومان
 
در میان گزینه‌های دست دوم بازار اما ممکن است خودروهایی بیش از نمونه های نو وسوسه انگیز باشد.
 
سمند، پژو 405 و پارس کم کارکرد شاید نزدیکترین موارد به خودروهای صفر کیلومتری باشند که در بازار حضور دارند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
در کنار این باید به رانا، لیفان 520، پژو 206 و تندر نود نیز اشاره کرد. ممکن است نمونه های موجود از خودروهای مذکور در این بازه قیمت چندان وضعیت ایده آلی از نظر کارکرد و یا سال ساخت نداشته باشند، اما در هر صورت بسیاری خرید آن ها را ممکن است به خودروهای صفر کیلومتر ترجیح دهند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
علاوه بر این گزینه‌های قدیمی تری همانند فولکس واگن گل، هیوندای ورنا و کیا ریو اشاره کرد که در میان انبوهی از خودروهای دست دوم ممکن است استهلاک کمتر و هزینه نگهداری مناسب تری داشته باشند.
 
به هرحال سمند و کل خودروهای خانواده پژو 405 و 206 با مشکلات فنی در نمونه های دست دوم مواجه اند که از جمله مهمترین آن ها می توان به سوختن واشر سرسیلندر اشاره کرد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
ورنا و گل هم تا حدی با مشکلات لوازم یدکی مواجه اند و شاید در این بازه قیمتی کم ریسک ترین انتخاب نمونه های قدیمی و مدل پایین تندر 90 با درصد بالای قطعات فرانسوی باشند که از حیث کیفیت، فراوانی قطعات یدکی، مناسب بودن شرایط بازار خرید و فروش و ارزش در برابر رقم پرداختی، از شرایط بهینه ای برخوردارند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
البته تندر 90 هم به هیچ عنوان خودرو بی عیب و نقصی نیست و در کیلومترهای حدود 80 الی 100 هزار کیلومتر معمولا نیاز به سرویس هایی نظیر تعویض بلبرینگ چرخ، تعویض کویل ها و تعویض پرهزینه و سخت تسمه تایم نیاز پیدا می کند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
گفتنی است که در این بازه قیمتی، انتخاب های گیربکس اتوماتیک چندانی در بازار وجود ندارد و تنها گزینه می تواند نمونه های قدیمی پژو 206 و 206 صندوقدار اتومات تا مدل های 86 و 87 باشد که البته از نظر کیفیت نسبت به مدل های جدید خود برتری محسوسی دارند.
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پراید , پژو405 , پژو206 , ال90 , تیبا , ام وی ام110 , سایپا , ایران خودرو , هیوندای ورنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

حمید
3

اون قسمت گونه های مختلف پراید رو خوب اومدی ، فک کردم متن فیلم حیات وحش رو خوندی ،
18:27  1395/07/28
پاسخ دادن
فرزاد
6

اگر در ایران نرخ ارز واقعی و تعرفه گمرکی مثل عراق جنگزده و ترورزده باشه، دیگه هیچکدوم از اینها در چنین مقاله،ی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، ولی در رده خودروهای زیر ۱۰ میلیون شاید، البته با وجود خودروهای بروز شرکتهای معتبر خارجی نه شاید،
13:26  1395/07/15
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
6

دلیل دید منفی دیجیاتو به تیبا را نمی دانم.مقاله قبلی هم کلی ایرادگیری نادرست داشت که نوشتم.اینجا هم گفته که " به غیر از قدرت بیشتر و ظاهر متقاوت"!اولش که به دلیل وزن بیشتر،پایداری و هندلینگ بهتری دارد.دومش که بدنه محکم تری دارد.من اینو در تصادف ام با پراید تجربه کرده ام و در نظرهای تیبا هم شرح دادم.می تونید از صافکارها هم بپرسید.سومش اینه که جلوبندی درست حسابی ریویی دارد که به خوبی در این جاده های ناهموارمان دوام می آورد.سیستم ترمز بهتری هم داشته و لنت ترمز کیا ریو روش انداختم.
12:50  1395/07/15
پاسخ دادن
علیرضا
2

در این بازه قیمتی ۴۰۵ خیلی تمیز یا سمند تمیز بهترین انتخاب از نظر هزینه نگهداری است و اگر بین شهری زیاد میرین و کیفیت موتور براتون مهمه EF7 در جاده و دنده پنج هیچ موقع کم نمیاره
23:52  1395/07/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی : سلام دوستان عزیز خسته نباشید میخواستم بکم فکر نکنم هنوز اریسان ارتقا یافته را بیرون داده باشن چون موتورش کلان عوض موتور جدیدی روی اریسان انجام دادن بخاطر واشر سر سیلند که کمتر بزنه قدرت شتاب ماشین واقعان عالی شده من روی حرف پسر عمو که مهندس کنتورو فنی هست ثبت نام کردم گفت واقعان تغییر اساسی کرده در ضمن بیرون بیاد مردم سوار بشن فکر کنم قیمت خوبی بازار آزاد داشته باشه بنده ۲۰اشفند ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشود
15بهمن اطلس : همچنان منتظر فاکتور هستیم، سفید مشکی
رادمر : نام نویسی برای خودرو اطلس خرداد ۱۴۰۲ پیش فروش دعوت نام اول ۱۴ دی ۲۰۰ میلیون تکمیل وجه ۱۵ اسفند ۲۰۰ میلیون ...۵ میلیون ارزش افزوده بیمه پلاک....قرار بوده ۳۰ روزه خودرو تحویل بدن هنوز فاکتور نشده...‌چه مملکتی چه مجلسی چه دولتی که اصلا هیچ رسیدگی نیست دست مونم به هیچ کجا نمیرسه... ((طرح جعمیت جوانی مادران))
همایون : در قرداد ۹۰ روز ذکر شده ولی عموماً ۹۰ روز کاری محاسبه میشود که حدود ۱۲۰ روز ممکنه طول بکشه متاسفانه
زینب : میشه شماره همین کارشناسی که میگی بزاری اینجا تا بواش دمش بدیم
محمد : دوستان نا امیدتون نکنم ولی با خبری که امشب اعلام شد در مورد جلوگیری از تخصیص ارز به خودروهای وارداتی نو و دست دوم. میتونم بگم شاید تا زمستان هم برای کسانی که تکمیل وجه نزدن خبری نباشه. چون تعداد کمی ماشین وارد کردن و ثبت نام ده برابر شده و یک عده را به دلایل واهی رد کردن و مابقی را اگر اواخر خرداد پیام واریز بیاد تا زمستان تحویل نمیدن.
نازی : خدا همه بیماران را شفا بده. هنوز طرحی اعلام نشده و هیچی معلوم نیست جو گیر شدید؟؟؟😂😂😂
امیر : من رفتم سایپا گفتن که تا اخر اردیبهشت cs55 دعوتنامه مجدد میفرستیم بعد فاکتور میشه جریمه تاخیر هم دارد به گفته خودشون
شاهین اتومات : چرا پذیرش 19فاکتور نمیشه
محمد s3 : سلام منم ۱۵ آبان ثبت‌نام کردم طلا گرمی ۲۴۰۰ بود خدا لعنتشون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینااس دوگانه : سلام منتظران ظهورساینا.اخرهفته یاشنبه،سایناهایی تحویل بهمن ماه فاکتورمیشن.
Xerxes : اسفند هم هنوز نیومده فعلا
Xerxes : اسفند هم هنوز نیومده فعلا
ساینااس دوگانه هفته چهارم بهمن : سلام بردوستان.اخرهمین هفته یاشنبه،اونایی که بهمن ماهی هستند به ترتیب فاکتورمیشن.
رانا تیر 1403 : سلام دوستان برای کسانی که خرداد ماه هستن پیامک تکمیل وجه ارسال شده یا نه؟ اگر خبری هست لایک کنید.
پارس سفارشی $ : سلام چند روز بعد از واریز فاکتور میشه
حسین : سلام کاکو از دیزل حرف نزن ولش کن بره گم بشه نه سوختش گیر میا نه قطعات دیزل همیشه خراب ومشکلات زیادی داره دردسر برا خودت درست نکن مشتری پسند نیس اگر یبار خواستی بفروشی باید دوسال بزاری توی گروه اونم با قیمت پایین بفروشی ما که از دیزل خیری ندیدیم
Farshid fx : پاسخ به آریزو 5 : وقتی ماشین تحویل پیمانکار حمل میشه از یک روز تا یک هفته بسته به توان پیمانکار حمل و تعداد خودرو بر و جور شدن بار تریلی به شهر شما زمان میبره که ماشینتون از کارخونه بزنه بیرون. قبل از عید داشتیم مواردی که این مدت حتی 10 روز شده. بعد که تریلی میرسه به شهر شما که فکر کنم 3 روز بشه چند روز هم نمایندگی باید ماشین رو تست کامل بکنه و آماده تحویل به مشتری . شما روی 15 روز حساب کتید دوست عزیز
ااسد : من پول ندارم واریز کنم سهمیه میسوزه یا نه کسی خبر داره
تبدیلی پارس به سورن xu7p : درجواب حسن بخشنامه4712،ببخشید شما 10چه ماهی پول واریزکردید تبدیل زدید یا پیامک پارس براتون امد