اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 

اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 
پیتر استیونس (Peter Stevens)، طراح خودرو نامداری است که سابقه تدریس در رویال کالج لندن را دارد. او رئیس بخش طراحی مک‌لارن، لامبورگینی و لوتوس بوده و همچنین در شرکت‌های ام‌جی و ماهیندرا سمت مدیر طراحی را داشته است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید مقاله‌ای در مورد اسکچ و اهمیت آن در روند طراحی است که استیونس برای راهنمایی دیزاینرهای تازه‌کار نوشته است. 
 
سوال تعداد زیادی از جوانان این است که چطور می‌توانند طراح خودرو شوند. این افراد احتمالا طرح‌های زیبایی از خودرو در اینترنت مشاهده کرده‌اند، تصاویری که برای ساخت آنها از فتوشاپ، ایلاستریتور و نرم‌افزارهای کامپیوتری دیگر استفاده شده و ممکن است به سادگی جوانان را به این باور برساند که هرگز نمی‌توانند به چنین سطحی از توانایی دست پیدا کنند.
اگر تعدادی از این تصاویر را دانلود کرده و چاپ کنید متوجه می‌شوید چیزی که شما را به هیجان آورده فقط اثر چند نشان و علامت روی کاغذ است نه جادو، البته باید اشاره کرد که این طرح‌ها نتیجه ساعت‌ها تمرین و ممارست هستند و توسعه مهارت کار با نرم‌افزارها زمان زیادی می‌گیرد.
 
بخش دشوار طراحی خودرو آنجایی است که تلاش می‌کنید سه کار کاملا متفاوت را هم‌زمان انجام دهید، کشف شیوه‌ای برای ایده پردازی، تلاش برای خلق یک طرح مبتکرانه و یادگیری نحوه ترسیم این طرح‌ها.
به یاد داشته باشید که طراحی خودرو جزو هنرهای زیبا نیست، هیچ مانعی ندارد اگر برای یادگیری نحوه ترسیم ایده‌های خودتان و روش‌های طراحی، کارهای دیگران را کپی ‌کنید اما بدانید که این به معنای کپی کردن طرح دیگران به اسم خودتان نیست. می‌توانید تصویر خودروهایی که دوست دارید را زیر دستتان قرار دهید و پرسپکتیو چرخ‌ها و تناسبات بدنه را تا حد ممکن تمرین کنید. یادگیری این موارد در ابتدای راه کمی دشوار است.
 
برای مثال همه می‌دانیم که تایرها و رینگ‌ها گرد هستند، واضح به نظر می‌رسد اما همین مسئله باعث می‌شود کمی ایراد در پرسپکتیو چرخ‌ها تصویر طرح را کاملا خراب کند. اگر شخصی که در طراحی مهارت دارد اسکچ شما را ببیند به سرعت متوجه اشتباهات می‌شود و اعتبار کار شما نزد او کاسته می‌شود، در این صورت توجه وی را از دست خواهید داد. در یک فضای رقابتی مانند حرفه طراحی خودرو، ایده‌های شما باید توجه بیننده را جلب کنند.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بنابراین توصیه استیونس این است که تکنیک طراحی مختص به خودتان را داشته باشید و آن را پیشرفت دهید زیرا اسکچ‌های ایده پردازی اولیه در هر پروژه‌ای مهم و حیاتی هستند. در بیشتر استودیوهای طراحی، پروژه‌ها با طراحی کانسپت‌های اولیه به وسیله روان‌نویس و کاغذ شروع می‌شوند. گاهی استفاده از کاغذ شفاف (مانند کالک) این امکان را به طراح می‌دهد که از یک اسکچ به عنوان پایه کار استفاده کند و ایده‌های بعدی را روی آن بسط و توسعه دهد. این روش سرعت کار را افزایش می‌دهد و به روند رشد ایده‌ها کمک می‌کند.
 
طراحان جوان باید به یاد داشته باشند، پورتفولیویی که از کارهایشان تهیه می‌کنند همیشه با همین اسکچ‌های ساده شروع می‌شود. زمانی که درخواست تحصیل در مدارس و کالج‌ها را دارید و یا در جستجوی شغل هستید، پورتفولیو معرف سطح کار شما خواهد بود. چیزی که می‌تواند توجه اساتید یا طراحان ارشد را به خود جلب کند همان ایده‌هایی است که در پورتفولیو خود به نمایش می‌گذارید.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بعضی طراحان مانند مت سوان (Matt Swan) معتقدند اسکچ‌‌هایی که پرسپکتیو پیچیده‌ای دارند بیشتر می‌توانند برای توسعه ایده‌ها کارایی داشته باشند اما برای مدیریت طراحی و تصمیم‌گیری‌ زیاد مفید نیستند و هنگام ارائه به شرکت‌های سرمایه‌گذار بهتر است از این نوع طراحی استفاده نشود. همچنین اگر به طور آزاد کار می‌کنید و مشتریان شما سررشته‌ای در این زمینه ندارند بهتر است اسکچ‌های واقع‌گرایانه‌تری به آنها نشان دهید.
 
تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید بیشتر به وسیله قلم ترسیم شده‌اند و برای تعداد کمی از آنها به وسیله فتوشاپ رنگ اضافه شده‌ است اما در واقع همه این طرح‌ها را می‌توان فقط به وسیله روان‌نویس، پاستل و ماژیک به تصویر کشید. جالب‌ترین اسکچ‌ها آنهایی هستند که خطوط متفاوتی در ترسیمشان استفاده شده است، مثلا برای تاکید و برجسته کردن بعضی قسمت‌ها یا عناصری که به بیننده نزدیک‌تر هستند از خطوط سنگین‌تر استفاده شود.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
یک صفحه اسکچ باید بازگو‌کننده داستان طرح شما باشد، در این صورت دیگران می‌توانند روش توسعه ایده‌های شما را مشاهده کنند. بهتر است از اسکچ‌های متفاوت و تصادفی در یک صفحه استفاده نکنید، بیننده باید خط سیر ایده پردازی شما را به صورت واضح و منطقی ببیند. ارائه صفحه‌ای از دیتیل‌های جذاب در کنار طرح‌های اصلی نیز راه خوبی برای اثبات خلاقیت و توانایی طراحان جوان است. اگر از رنگ استفاده می‌کنید بهترین روش این است که فقط یک یا دو رنگ را به کار ببرید و تکنیک طراحی خود را ساده نگه دارید. در آینده وقت زیادی برای نمایش تکنیک‌های پیچیده خواهید داشت.
 
 
 
 
 

منبع

1001بوم

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو , آموزش اسکچ , مکلارن , لامبورگینی , لوتوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

بهنام طیبی
0

طراحی هم کار سختی ها
16:05  1395/07/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : دوستان مد نظرتون باشه ( شماره درخواست خرید و شماره ثبت نام ) هر دو برای چک کردن وضعیت خودرو تو سایت میشه استفاده کرد که هر کدوم وضعیت متفاوتی رو نشون میده . حداقل واسه من که خرید اینترنتی داشتم اینطوری بود
T8 : سلام منم ثبت نامی 18 بهمن هستم الان تو مرحله ارسال پلاک و مدارکه 5 روز پیش این مرحله زرد شد
مسلم عوفی : بنده خودرو ایکس 55 ثبت نام کردم قرار سه ماه تحویل بدن .مردادماه یه مبلغی واریز کردم . دردیماه تکمیل موجودی کردم قرار بود تحویل خودرو دراسفند 1402باشد .الان دواه ازسال گذشته هنوز خودرو را تحویل ندادند ومعلوم نیست کی تحویل بدهند تازه جالبتر از همه کارت ماشین امده مدل زده 1402. ازمسئولین دروغگو مدیران لطفا پول مار بدهید ماشین نخواستیم از طریق دادگستری شکایت کردم
پیمان امیرپور : قدم سهند اس مبارک ارزش داره این صبر کیفیت عالی الحمدالله شانس مون زده
ساناز : سلام به همه دوستان شب بخیر خبری از تا v1pنیست؟ به دلم افتاده تا آخر هفته فاکتور میشیم
درحال نوشتن : اول ن اینکه اومده خیلی وقت هم هست دومن نمیدونی حرف نزن
s3 آذرماه : پس دروغ میگن مشکل گمرکی دارن اگر بود چرا J4 تحویل دارن ولی بقیه ماشینا رو نمیفرستند؟
T8 : سلام من 5روز پیش اضافه بیمه واریز کردم هنوز تکمیل وجه زده ثبت نامی 18بهمن شما چه تاریخی هستید؟
شاهین : عرض سلام واقعا در شرکت سایپا رو باید گل گرفت اخه یکی نیس بگه بی ................. شما که ماشین نداری مگه مرض داری مردمو سرکار میزاری اخه فروش فوق العاده بهار اینه بخوره توسرتون با اون برنامه ریزی کردنتون این پیامک کوفتی کی میخاد بیاد خیال ما راحت لعنتیا
امید : پدرسوخته ها راستشم نمیگن که چرا ماشینای پلاک شده رو نمیفرستن! فقط میگن مشکلی نیست و در حال ارسالیم در حالی که نمیفرستن الکی میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
انتظار : سلام میشه دقیق تر درمورد بیانیه بگید
سیمگه : مال ما هم تاریخش همینه ولی خبری از هیچی نیست فروش فوری بودین
دنا پلاس 6 دنده جدید تحویل 2 خرداد : سلام دوست عزیز من امروز خدا شکر فاکتور شدم رنگ مشکی✅ ممنون از شما و از تمام دوستان عزیز یاعلی خدا نگهدارتون باشه
207 خرداد 60023 : دو ماه مانده به موعد تحویل برا من 31 خرداد بود 19 فروردین دعوتنامه اومد
اسماعیلی : سلام لطفاً اگه کسی در مورد دعوتنامه اسفند خبری داره اطلاع بدین واقعا موندیم چکار کنیم.
تحویل 29فروردین : تبدیل به چیه؟
محمدمهدی : امکانش هست متنشو اینجا کپی کنید.تا استفاده کنیم مانتونستیم پیدا کنیم خیلی ممنونم
مجید : سلام دوستان .پژو 207 ارتقا یافته پیش فروش موعد تحویل برج 5 پیامک تکمیل وجه کی میاد ؟واریز اولیه هم برج 11 بوده
دوگانه اسفند : بیانیه که داره میگه ما دعوتنامه کوییک وساینا 85 گانه فرستادیم یعنی چه این خبر
اسفند دوگانه : دوست عزیز چه بیانیه ای صادر کرده من ک پیدا نکردم اگه میشه به صورت کامل توضیح بدین