چرا خودروهای جدید درگیر واسطه‌ می‌شوند؟

 

چرا خودروهای جدید درگیر واسطه‌گری می‌شوند؟

 
عرضه اولیه خودروهای جدید به بازار ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که همواره اختلافی، گاه فاحش، میان قیمت کارخانه و بازار آنها ایجاد می‌شود که این موضوع به ضرر مشتریان واقعی است.
 
اگر نگاهی به ورود خودروهای تازه وارد به بازار ایران بیندازیم، متوجه می‌شویم تقریبا تمام خودروهایی که در قالب محصولات جدید روانه بازار شده‌اند، نمودار قیمت شان (در بازار) صعودی شده و به اصطلاح شکافی عمیق میان نرخ کارخانه و بازار آنها به وجود آمده است.این فاصله قیمتی گاهی آن قدر زیاد بوده که با اعتراض مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه شده و آنها خواستار توضیح خودروسازان در این مورد و کنترل اوضاع بازار شده‌اند.
 
تازه‌ترین نمونه رخ داده در این ماجرا، اختلاف قیمت چند میلونی ساندرو استپ وی در بازار و کارخانه است؛ به‌نحوی‌که وزارت صنعتی‌ها از سایپا و پارس خودرو خواسته‌اند تا این گپ قیمتی را به حداقل برسانند. ساندرو استپ وی که جدیدترین محصول رنو در ایران به‌شمار می‌رود و در پارس‌خودرو به تولید می‌رسد، هنوز وارد بازار نشده حال آنکه هم‌اکنون قیمتی حدود 59 میلیون تومان دارد و قیمت کارخانه‌ای آن 52 میلیون و 500 هزار تومان است. این اختلاف قیمت 6 میلیون و 500 هزار تومانی، بازار خرید و فروش حواله‌های استپ وی را حسابی داغ کرده است که البته پارس‌خودرویی‌ها به تازگی امکان صلح (واگذاری حواله خرید) را در مورد این محصول لغو و قصد دارند از این راه، حباب قیمتی ایجاد شده را بشکنند.
 
استپ وی اما تنها خودرویی نیست که به این سرنوشت (اختلاف قیمت زیاد میان نرخ کارخانه و بازار) دچار شده، چه آنکه تقریبا همه محصولات تولیدی جدید بازار خودرو ایران، با این مساله درگیر بوده‌اند. پیش از آنکه به سراغ بررسی علل رخ دادن این ماجرا برویم، نگاهی می‌اندازیم به داستان اختلاف قیمت کارخانه و بازار چند خودرو دیگر، تا مشخص شود این موضوع درد همیشگی بازار خودرو ایران بوده است. اولین مثال را به پیکان اختصاص می‌دهیم، خودروی خاطره‌انگیز ایرانی‌ها که هر خریداری در سال‌های اولیه تولیدش، آن را از کارخانه تحویل می‌گرفت، پول بسیار خوبی با فروش آن در بازار به جیب می‌زد. در آن سال‌ها (سال‌های ابتدایی تولید و عرضه پیکان) به دلیل تنوع بسیار اندک در بازار خودرو ایران، پیکان گل سرسبد به‌شمار می‌رفت و از همین رو تقاضای بسیار بالایی برای آن وجود داشت، اما تولیدش جوابگوی حجم نیاز بازار نبود. از همین رو قیمت پیکان در بازار بسیار بیشتر از نرخ کارخانه‌ای آن بود و با این شرایط، پیکان کالایی کاملا سرمایه‌ای در آن سال‌ها به‌شمار می‌رفت. از پیکان که بگذریم، دنا (دومین محصول ملی ایران خودرو) نیز درگیر ماجرای اختلاف قیمت کارخانه و بازار شد، هرچند تب آن مانند دیگر خودروهای جدید بازار کشور، پس از مدتی فروکش کرد. دنا وقتی روانه بازار شد، قیمتی معادل 42 میلیون و 500 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو داشت، اما در بازار تا مرز 53 میلیون تومان نیز پیش رفت. در بین دیگر خودروهای جدید بازار ایران، رنو کپچر نیز نتوانست از این ماجرا در امان بماند. این محصول با قیمتی حدود 105 میلیون تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو عرضه شد و این در حالی بود که قیمت آن در بازار تا مرز 118 میلیون و 500 هزار تومان نیز بالا رفت.
 
همچنین جک S5 هم در شرایطی با قیمتی حدود 94 میلیون تومان در نمایندگی‌ها عرضه شد که قیمت آن در بازار به 97 میلیون تومان هم رسید تا این محصول نیز درگیر ماجرای اختلاف قیمت کارخانه و بازار شود.اما شاید از همه اینها عجیب‌تر، اتفاقی است که برای تالیسمان، محصول جدید رنو در ایران، رخ داده و قیمت این محصول را که هنوز نیامده، بسیار بالا برده است. طبق اعلام شرکت واردکننده محصولات رنو در ایران، تالیسمان در مدل فول خود با قیمتی معادل 185 میلیون تومان روانه بازار می‌شود و این در شرایطی است که برای خرید این خودرو در بازار باید 205 میلیون تومان هزینه کرد.با توجه نمونه‌های ذکر شده، مشخص می‌شود بازار خودرو ایران کلا به محصولات جدید حساسیت قیمتی دارد و همواره اختلاف قیمتی زیاد میان کارخانه و بازار آنها به وجود می‌آید. در واقع، خودروهای جدید بازار ایران چه تولیدی باشند و چه مونتاژی و چه وارداتی، در بیشتر مواقع با افزایش قیمت در بازار مواجه می‌شوند و با این وجود نیز مشتریان از آنها استقبال به عمل می‌آورند.
 
عوامل اثرگذار بر شکاف قیمت
 
اما چرا خودروهای جدید دچار چنین ماجرایی در بازار کشور می‌شوند؟ آیا می‌توان اقداماتی را انجام داد تا این مساله در مورد خودروهای آینده بازار (به‌خصوص پژو و سیتروئن و رنوهای جدیدی که در راه بازار هستند)، رخ ندهد؟
 
آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، بروز شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار خودروها، ناشی از عوامل مختلفی است، هر چند اصلی‌ترین دلیل، ناهمخوانی عرضه با تقاضا است. به‌عبارت بهتر، ازآنجاکه معمولا مشتریان ایرانی استقبال خوبی از خودروهای جدید به عمل می‌آورند، حجم تولید و عرضه این محصولات، جوابگوی تقاضای ایجاد شده نبوده و از همین رو قیمت آنها در بازار بالا رفته و گاهی چند‌میلیون تومان اختلاف با نرخ کارخانه پیدا می‌کند. در این مورد، علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار می‌گوید: همواره اصلی‌ترین دلیل ایجاد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار خودروهای جدید کشور، کم بودن عرضه این خودروها در قبال میزان تقاضای شان است.
 
وی با بیان اینکه خودروسازان و عرضه‌کنندگان خودرو همواره اقدام به پیش فروش محصولات جدید می‌کنند، می‌افزاید: چون حجم عرضه خودروهای جدید همواره از تقاضا عقب تر است، این موضوع به‌طور طبیعی سبب افزایش قیمت می‌شود. این کارشناس در مورد دیگر علل شکاف قیمتی خودروهای جدید در کارخانه و بازار، تاکید می‌کند: تاخیر در تحویل خودروها به مشتریان، خود یکی دیگر از عوامل اثرگذار در بالا رفتن قیمت خودروهای جدید در بازار است، حال آنکه اگر تحویل‌ها سر وقت انجام شود، این موضوع به نوبه خود در کمتر شدن شکاف قیمتی اثرگذار خواهد بود. پورحسنی اما نوبرانه بودن خودروها را نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت آنها در بازار دانسته و می‌گوید:خودروهای جدید به نوعی مانند میوه‌های نوبرانه هستند و این نوبرانه بودن، به نوبه خود سبب افزایش قیمت در بازار آزاد می‌شود.
 
این فعال بازار اما در ادامه با اشاره به اینکه می‌توان با کنترل عوامل مذکور، از تشدید اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای جدید جلوگیری کرد، تاکید می‌کند: ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا و تحویل به موقع، قطعا بر کاهش اختلاف قیمتی موثر خواهد بود. اظهارات پورحسنی در شرایطی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، خودروهای جدید به‌خصوص طی چند سال گذشته به ابزاری برای تامین نقدینگی عرضه‌کنندگان خودرو (به‌خصوص خودروسازان) تبدیل شده و آنها از این راه کسب درآمد می‌کنند.به‌عبارت بهتر، چون خودروهای جدید همواره مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرند، عرضه‌کنندگان با استفاده و گاهی سوءاستفاده از این ولع بازار، بیش از حجم تقاضا اقدام به پیش فروش می‌کنند و این موضوع خود سبب به هم خوردن تعادل قیمتی در کارخانه و بازار می‌شود.از آن سو وقتی حجم عرضه با میزان تقاضا همخوانی نداشته باشد، طبعا تحویل خودروها نیز سر وقت انجام نخواهد شد و این موضوع نیز همان‌طور که کارشناسان اشاره می‌کنند، بر تشدید اختلاف قیمتی اثر خواهد گذاشت. این وسط اما ولع مشتریان نیز برای خرید زودهنگام خودروهای جدید، بر افزایش قیمت آنها در بازار اثرگذار است.
 
هرچند با توجه به تنوع نه چندان بالا در بازار خودرو کشور، باید به مشتریان حق داد برای محصولات جدید صف بکشند، اما این موضوع در نهایت به ضرر آنهایی تمام می‌شود که اقدام به خرید از بازار آزاد می‌کنند. این متضرر شدن از آن جهت است که حباب قیمتی خودروهای جدید بالاخره پس از مدتی که اغلب چندان طولانی نیست، شکسته شده و گاهی حتی به زیر نرخ کارخانه نیز می‌رسد. به اعتقاد کارشناسان، اگر مشتریان برای خرید خودروهای جدید، کمی صبور باشند، اولا کمتر با اختلاف قیمت کارخانه و بازار روبه‌رو خواهیم شد و دوما خود مشتریان نیز به لحاظ مالی متضرر نخواهند شد. البته بدون شک این موضوع نمی‌تواند توجیهی برای شانه خالی کردن خودروسازان از زیر بار کنترل بازار باشد، چه آنکه به هر حال مشتریان از خودروهای جدید استقبال می‌کنند و نمی‌توان مانع این استقبال شد.
 
 
 
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

چی تو مملکت ما درگیر واسطه نمیشه که خودرو نشه؟
سوداصلی و کم زحمتش رو هم همین واسطه ها میخورن
05:54  1395/07/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 سفید : لطفاً هر وقت خواستی سخنی بگی و مثالی بزنی ، قبلش یه کم فکر کن ببین گفتنش درسته یا نه، توهین به مخاطب هست یا نه
معصومه ابراهیمی : دوستان لطفا جواب سوالمو بدید. سورن پلاس بنزینی ای اف سون تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بودم.۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تکمیل وجه مرحله دوم رو انجام دادم.گفتن ۹۰ روز دیگه میاد تا الان نیامده کی بهم سورن ای اف سون رو تحویل میدن؟ لطفا همه سوالهامو دقیق و واضح جواب بدید. ۰۹۰۳۳۵۶۸۱۹۶ جریمه تاخیری از چه زمانی محاسبه میشه؟ چقدر محاسبه میشه؟
چانگان cs55 : سلام دوستان یه سوال اونایی ک تحویل گرفتن آیا ماشینو تو شهر خودتون تحویل میدن یا باید بریم تهران تحویل بگیریم؟
حسن : یکی بیاد بگه چ غلطی بکنیم 7ماه گذشته بی وجدان فقط ب من یک ماه ضرر تعلق میگیره هنوز هم ماشین تحویل ندادن بی شرفا تو قراداد نوشتن تا تاریخ فاکتور ما گوسفند هم میریم می‌خریم اسفند فاکتور کردند الان 2 ماه میگذره تازه میگن شاید خرداد بیاد ماشینتون تا خودمون آتیش نزنیم هیچ اتفاقی نمیفته
مشکی تارا : سلام دوستان تارا دستی پنج دنده تحویل بهمن 1402 کسی هست فاکتور شده باشه لطفا راهنمایی بفرمایید
فريبا : خداروشكر ك تو رفتي و حقتو گرفتي دنبال جواب سوال بقيه هم نگرد بله اگر فراخوان بود مجبور بوديم بيايم ب ادماي فرصت طلب خودخواهي مث شماهم مربوط نيست ولي جهت اطلاع بگم ك اين تجمع اگر فايده اي داشته باشه براي همه داره نداشته باشه هم براي تو هم نداره زيادي حرص نخوريد مضره
فريبا : تو اين اوضاع كه همه از نگراني جم شديم تو اين صفحه همه خبر داريم ك چقدر دل نگرانيم بخاطر ضرر هايي ك حالا ب هر طريقي ب تك تك ماها خورده وقتي خودمون ب خودمون رحم نميكنيم چ انتظاري از مسئول و غيره و ذلك داريم من نرفتم چون شرايطش رو نداشتم الانم نميخام بدونم ك چيشده چون اگر اتفاقي بخواد با اين تجمع بيافته شامل حال همه ميشه ولي اگر ميرفتم ب همه ميگفتم ك چي شده ذره اي انسانيت و رحم بايد تو وجود انسان باشه
بهزاد : سلام خسته نباشید ماشین پراید ٩۶ بعد چند ساعت دوباره روشن میکنم یه لحظه اول موتور می‌لرزه دور موتور پایین تسمه دینام جیر جیر می‌کنه بعد درست میشه تشکر بابت راهنمایی
علی : دوستان ،بنده‌ صبح گفتم ما را همون دوره ،اونایی که رفتن بیزحمت اگه خبری دارن بگن،الان که پیاماهای این جماعت رو خوندم ،گفتم‌ بهتر که ماشینی که شماها می‌خواین سوار بشین و به ماها ندن،شماها کسایی هستین که فردا از رو گربه هم رد میشین چون حس شاسی بلند بهتون دست داده،من یکی فاتحه اون ماشین ومیخونم که بخوام امثال شما واسه دو قرون حرف ،بیانیه صادر کنی و دل اون خانم عزیز وغریب وبشکنی،ماشین نوش جونتون انشالله واستون خیر کنه انشالله کارتون هم درست شده باشه ،اون خانم گرامی هم شما مشهدی ما بیرجند،ایتو از من به یادگار داشته باشین که انشالله هفته بعد همینجا خبر خوش تکمیل وجه واستون اومده و واریز کردین نگران نباشید خبرش موثقه و از یکی از وارد کنندگان که واسه سایپا این نوع ماشین رو میاره شنیدم ،از یکی دو روز دیگه ثبت نام طرح جوانی واون یکی تموم میشه نوبت تکمیل وجه واسه ما میاد حالا یا آخر هفته یا هفته بعد،درست میشه ،شما دوستانی که رفتید وحقتون گرفتین هم دیگه اینجا پیام ندین با اسم های متفاوت ،رفتی دمت گرم نوش جونت من یکی آتیش به اون ماشین میکشم که بخوام بیانیه شما ها واسم مهم باشه یا حق
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
استاد هونگ : سلام وقت بخیر دانه دی هستم کسی فاکتور شده؟ درضمن واسه سخا تایید راهور هم قابل قبوله و دردسری نداره واسه تایید پست باید هزینه کنی کد بگیری و منتظر مامور باشی یا خودت بری پست ولی تایید راهور مشخصاتتو مینویسی 2 روز بعد راهور تایید میکنه به همین راحتی
مهدی : شما هایما 7x هستید ؟، یعنی برای 7x هم 50700 تومن پرداختی فعال شده؟
حق گرفتنی است : قیمت بهمن و اسفندپیش فروش 1401 باید کمتر از دی ماهی ها باشه
خاص : درود بر شاه شاهان محمد رضا شاه
زهرا : من دوم اسفند تبدیل زدم و همون روز واریز کردم هنوز فاکتور نشده
ایکس 33 کراس اتومات : پاسخ به نگین fx: چه با کلاس. کدوم شهرین؟ شاید چون ماشین مدل بالاست بهتون گفتن. بعید میدونم برای ایکس 22 و ایکس 33 این کار رو بکنن.
رضادوگانه بهمن : سلام دوستان سخا رو باید بری اداره پست کافینت هم بری باز باید پست تایید کنه مبلغ دعوتنامه هم 141500 هست. کد ملی و کد پستی میخواد
مریم کوییک پلاس اتومات : من بمیرم هم کوییک دنده ای برنمیدارم،اتومات ندارن پولمو پس بدن.نداشتین گوه خوردین یک سال علافمون کردین
207 تحویل اسفند : 16 هم نشده ،احتمال داره 15 هم نشده باشد
اکبر.......دوگانه : سلام تکمیل وج.23اذر تحویل 30دی.هیچ اثری نیست شاشیدم.تواین سرنوشت