حق دولت در خودروسازی ضایع شد؟

 

حق دولت در خودروسازی ضایع شد؟

 
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حالی از ضایع شدن حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان صحبت به میان آورده که در حال حاضر هنوز هم صنعت خودرو کشور تحت سیطره و متاثر از تصمیمات دولت قرار دارد.آن طور که منصور معظمی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگوی چندی پیش خود با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد، «حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان ضایع شده است»، با این حال وی توضیحی بابت اینکه از کدام حق و حقوق می‌گوید ارائه نکرد. بنابراین ازآنجاکه مدیرعامل سازمان گسترش مشخص نکرده دقیقا چه حقی از دولت در ماجرای واگذاری سهام خودروسازان ضایع شده است، چند سناریو احتمالی را در این مورد بررسی می‌کنیم تا شاید مشخص شود منظور وی در این زمینه چیست؟ بر این اساس، سناریوی اول می‌تواند این باشد که سهام دولت در خودروسازی با قیمتی کمتر از آنچه باید، واگذار شده است. به‌عبارت بهتر، شاید منظور مدیرعامل سازمان گسترش از ضایع شدن حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان این است که سهام موردنظر باید با قیمت بالاتری به فروش می‌رفته اما نرفته است.
 
اگر این سناریو را بپذیریم، معنایش این است که دولت خودش حقش را خورده؛ زیرا در جریان خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز کشور، مدیریت کل این ماجرا در دست نهادهای دولتی بوده است. به‌عنوان مثال، سازمان بورس به‌عنوان تعیین‌کننده قیمت سهام مورد معامله دولت، اقدام به تعیین قیمت سهام خودروسازان نیز کرده که اگر مبلغ موردنظر کمتر از واقعیت بوده، باز هم مقصرش دولت بوده است. از طرفی، با پذیرفتن این فرض (حق‌خوری مالی از دولت در ماجرای واگذاری سهام خودروسازان)، بخشی از تقصیر آن بر گردن هیات‌مدیره و مدیران عامل وقت شرکت‌های خودروسازی، یعنی همان‌ها که منتخب دولت بوده‌اند، است. به‌عبارت بهتر، منتخبان دولت (در هیات‌مدیره خودروسازها) می‌توانسته‌اند در واگذاری سهام خودروسازان مدیریت و دقت بیشتری را از خود نشان می‌دانند تا احیانا حق دولت در این ماجرا (آن‌طور که مدیرعامل سازمان گسترش می‌گوید) خورده نشود. بنابراین اگر در این ماجرا حقی از دولت از نظر مالی ضایع شده، به سوء‌‌مدیریت منتخبانش در هیات‌مدیره خودروسازان نیز برمی‌گردد، چه آنکه دولت می‌توانسته مدیران کارکشته تر و کاربلدتری را روانه جاده مخصوص کند. البته این موضوع (ضایع شدن حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان به لحاظ مالی) تنها یک سناریو و فرض به حساب می‌آید و ممکن است اصلا در این مورد حقی از دولت ضایع نشده باشد.
 
 
 
سوء‌‌مدیریت مدیران دولتی خودروسازی
 
دیگر سناریویی که بابت ضایع شدن حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان قابل‌طرح است، به نحوه واگذاری‌ها برمی‌گردد. در واقع ممکن است منظور مدیرعامل سازمان گسترش از ضایع شدن حق دولت این باشد که سهام خودروسازان، به‌صورت صحیح و مطابق با منافع دولت واگذار نشده است. به اعتقاد برخی کارشناسان، یک نمونه بارز در این ماجرا که احتمالا بخشی از منظور مدیرعامل سازمان گسترش بوده، به فروش سهام سایپا برمی‌گردد.ماجرای این واگذاری به اواخر دهه 80 برمی‌گردد و طی آن، به‌نوعی سایپا سهام خودش را در قالب شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان این شرکت خرید و یک هزار و 500 میلیارد تومان نیز هزینه روی دست نارنجی‌های جاده مخصوص گذاشت. این سهام در واقع به کارکنان سایپا فروخته شد، به این معنی که آنها باید پول سهام را پس بدهند، موضوعی که عملا چندان امکانپذیر نیست. اگر منظور مدیرعامل سازمان گسترش را از خورده شدن حق دولت، همین سناریو فرض کنیم، باز هم تقصیرش بر گردن خود دولتی‌ها است. اتفاقی که در ماجرای سایپا یا موارد مشابه رخ داده، در اصل به سوء‌‌مدیریت هیات‌مدیره و مدیران عامل وقت خودروسازان برمی‌گردد و نمی‌توان دیگران را در این ماجرا مقصر دانست. به‌عبارت بهتر، اگر ضایع شدن حق دولت را در ماجرای واگذاری سهام خودروسازان، از ناحیه نحوه واگذاری‌ها بدانیم، تقصیر این موضوع در نهایت بر گردن خود دولت است که مدیران منتخبش در ایران خودرو و سایپا نتوانسته‌اند از حق و حقوق دولت در واگذاری‌ها مراقبت کنند.
 
 
 
دولت نباید در صنعت خودرو سهامداری کند
 
اما دیگر سناریویی که در راستای ضایع شدن حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان قابل طرح است، به سهم سازمان گسترش (به‌عنوان نماینده دولت در خودروسازی) مربوط می‌شود.در حال حاضر دولت روی کاغذ و به‌صورت اسمی، سهمی زیر 20 درصد در هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور دارد، حال آنکه طبق قانون می‌تواند تا 20 درصد از ظرفیت تولید خودرو در کشور را در اختیار داشته باشد. در واقع شاید منظور مدیرعامل سازمان گسترش این است که دولت می‌تواند در هر یک از دو خودروساز بزرگ ایران تا 20 درصد سهام داشته و هیچ وقت آن را واگذار نکند، حال آنکه هم‌اکنون سهمش کمتر از این عدد است.
 
به فرض درست بودن این سناریو، باز هم به دو دلیل نمی‌توان چندان حقی برای دولت قائل شد و به ضایع شدن حق و حقوقش رای داد. دلیل اول این است که طبق نظر شورای رقابت، دولت باید از صنعت خودرو بیرون برود، بنابراین اصلا حق سهامداری در این صنعت را ندارد که بخواهد بر سر زیاد شدنش چانه بزند. طبق مصوبه سال 90 شورای رقابت، دولت نباید در خودروسازی سهامداری کند؛ بنابراین نه‌تنها نمی‌توان سهامش را در این صنعت بیشتر کرد، بلکه ته مانده سهم موجود را هم باید به فروش رساند. هرچند شخص حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز به صراحت اعلام کرده دولت بنگاهدار خوبی (در صنعت خودرو) نیست و سهامش باید واگذار شود، با این حال ظاهرا سازمان گسترش نه‌تنها به‌دنبال واگذاری نیست، بلکه از خورده شدن حق دولت نیز در فروش سهام خودروسازان، صحبت به میان می‌آورد. اما دلیل دوم نیز این است که حق 20 درصدی از ظرفیت بازار، به معنی داشتن همین مقدار سهام در هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور نیست؛ بنابراین سازمان گسترش نمی‌تواند بگوید حالا که زیر 20درصد در ایران خودرو و سایپا سهم دارد، پس حقش ضایع شده است. هرچه هست، تمامی موارد مطرح شده حکم سناریو و پیش فرض را دارند و بنابراین تا زمانی که مدیرعامل سازمان گسترش به‌صورت شفاف نگوید منظورش از «ضایع شدن حق دولت در واگذاری سهام خودروسازان» چیست، نمی‌توان در مورد این ماجرا نظر قطعی داد.
 
 
 
وقتی حرف آخر را دولت می‌زد
 
اما اگرچه هنوز مشخص نیست دقیقا چه حقی از دولت در واگذاری سهام خودروسازان صنایع شده، با این حال حتی اگر این حق‌خوری را هم بپذیریم و تقصیرش را هم بر گردن دیگران بیندازیم، در اصل ماجرا یعنی «سیطره دولت بر صنعت خودرو کشور» فرقی نمی‌کند. در حال حاضر با وجود آنکه عملا بیشترین سهام خودروسازان خارج از دستان دولت است، اما سایه سنگین تصمیمات دولتی بر سر صنعت خودرو کاملا سنگینی می‌کند. در واقع اگرچه خصوصی‌سازی کامل خودروسازی ایران همواره به‌عنوان یکی از راهکارهای توسعه این صنعت عنوان می‌شود، با این حال دولت با وجود سهم نسبتا اندکش در دو خودروساز بزرگ کشور، در امور داخلی آنها اعمال‌نظر کرده و حتی گاهی به میل خود دست به تغییر مدیرانش می‌زند.در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان نماینده دولت در خودروسازی، سهمی زیر ۲۰ درصد در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور دارد؛ بنابراین از لحاظ قانونی نمی‌توان این سازمان را به واگذاری سهام باقیمانده الزام کرد.
 
این موضوع را نیز چندی پیش مدیرعامل سازمان گسترش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرده و تلویحا گفته بود این سازمان تمایلی به واگذاری سهام باقی‌مانده اش در ایران خودرو و سایپا ندارد. به‌عبارت بهتر، سازمان گسترش سهام فعلی را حق قانونی خود و دولت می‌داند و نمی‌خواهد با از دست دادن آن، رسما از دومین صنعت بزرگ کشور کنار گذاشته شود. این در حالی است که دولت همین حالا نیز با وجود سهم نسبتا اندک خود، در امور داخلی خودروسازان اعمال سلیقه کرده و به‌واسطه اقدامات مختلف (از تغییر مدیران گرفته تا الزام به عقد قرارداد با خارجی ها)، میل و نظرش را به هیات‌مدیره ایران خودرو و سایپا تحمیل می‌کند.
 
در واقع دولت مطابق با سهمش می‌تواند تنها یک صندلی در هیات‌مدیره خودروسازان داخلی داشته باشد، که اگر حتی بپذیریم همین یک صندلی مختص دولت است، نمی‌توان منکر تصمیمات دولتی در خودروسازی کشور شد. در حال حاضر هر جا احساس نیاز کند، وارد عمل شده و جهت تصمیمات و برنامه‌ریزی خودروسازان را به سلیقه خود تغییر می‌دهد؛ بنابراین اگرچه دولت می‌گوید تنها یک صندلی در هیات‌مدیره خودروسازان دارد، با این حال قدرت همین یک صندلی به اندازه‌ای است که دولت می‌تواند به‌واسطه آن، تصمیمات نهایی را در صنعت خودرو کشور بگیرد. این در شرایطی است که طبعا این هیات‌مدیره خودروسازان هستند که باید با توجه اوضاع و احوال مجموعه‌های تحت مدیریت خود، تصمیمات نهایی را گرفته و برای رسیدن به اهداف موردنظر شده، برنامه‌ریزی کنند.بنابراین با وجود آنکه مدیرعامل سازمان گسترش از صنایع شدن حق دولت در خودروسازی می‌گوید و به فرض درست بودن این ادعا، در کل فرقی نه به حال خودروسازی کشور می‌کند و نه به حال دولت؛ زیرا تصمیمات مهم در صنعت خودرو به ظاهر خصوصی ایران را دولتی‌ها می‌گیرند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

محمد
6

حق دولت خورده شده ؟!!!!!!
دولت داره سی سال به اسم حمایت از تولید داخل تعرفهای آنچنانی روی خودروها گذاشته و پوست مردم را هم روی خودروهای داخلی و هم خارجی کنده ، الان هم همه جوره داره از مردم و شرکتهای خودرویی باجگیری می کنه ، اونوقت ادعا می کنن حق دولت خورده شده ؟؟!!!
واقعا خیلی پر رو هستن !!!!!
11:00  1395/09/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
باقری : آقایونی که بهشون برخورده بلخره باید یه فرقی باشه بین ماهایی که این همه راه پاشدیم رفتیم تا شماهایی که نشستید تو خونه راحت منتظر این هستید که ما براتون خبر بیاریم cs سؤال خیلی قشنگی پرسید هیچکدوم هم جوابشو ندادید پرسیدن اگه سایپا فراخوان داده بود که حتما باید بیاید تهران حضوری تکمیل وجه کنید یعنی انصراف میدادیدو میگفتین ما شرایط اونجا اومدن رو نداریم!!!!!!! بلخره فرقه بین کسی که وقت میذاره و دنبال حقش میره تا کسی که نشسته راحت منتظره حقشو بیان بذارن توی دستش یکی گفته که شما اگه رفتید واسه خودتون رفتید. بله درسته جواب خودتون رو دارید میدید ما واسه خودمون رفتیم نه واسه شما. شما هم واسه خودتون ارزش قائل میشدید و میومدید بنظرم خیلی مفیدتر بود اومدنش واستون انقد فکرتون درگیر نبود بخدا ماهم راهمون دور بود 12 ساعت بود ماهم مشکل داشتیم پس حداقل با این بهانه ها به شعور ماهایی که به بدبختی خودمونو رسوندیم توهین نکنین جواب سوال cs هم هیچکدوم ندادید
احسان شهیدی فر : سلام خیلی ممنون برای این مقاله خیلی خوبتون 🙏🙏🙏👌👌👌
علامت : طمع نبود، انتظار عدالتی بود که اجرا نشد! شما هم خودتو از ذوق جر نده! چون در زندگی ذوق های زیادی وجود،مجبور میشی جرو واجر بشی دایی! شعور هم خوب چیزی ،هرکسی اینجا الان ناراحته و دنبال راه چاره از این بی تدبیری نظام و دولته! تو این وسط نمک رو زخم مردم نپاش که با این کارت کمتر از اون پدرسوخته ها نمیشی که این بلا رو سر این جماعت آوردن.بشین روی حرفای مفتت فکر کن بجای جواب دادن!
ماه : سلام واقعا چرا فاکتور نمیشه ، تارا v4 تحویل اسفند بوده الان ۲ ماه تاخیر خورده ؟ چرا این ماشین که مثل v2 کمبود قطعات نداره کسی میدونه الان داره جه تاریخی فاکتور میشه
باقری : آقایونی که بهشون برخورده بلخره باید یه فرقی باشه بین ماهایی که این همه راه پاشدیم رفتیم تا شماهایی که نشستید تو خونه راحت منتظر این هستید که ما براتون خبر بیاریم cs سؤال خیلی قشنگی پرسید هیچکدوم هم جوابشو ندادید پرسیدن اگه سایپا فراخوان داده بود که حتما باید بیاید تهران حضوری تکمیل وجه کنید یعنی انصراف میدادیدو میگفتین ما شرایط اونجا اومدن رو نداریم!!!!!!! بلخره فرقه بین کسی که وقت میذاره و دنبال حقش میره تا کسی که نشسته راحت منتظره حقشو بیان بذارن توی دستش یکی گفته که شما اگه رفتید واسه خودتون رفتید. بله درسته جواب خودتون رو دارید میدید ما واسه خودمون رفتیم نه واسه شما. شما هم واسه خودتون ارزش قائل میشدید و میومدید بنظرم خیلی مفیدتر بود اومدنش واستون انقد فکرتون درگیر نبود میدونستید چیکار کنید
امیرحسین : ناراحت نباش خواهرم مشکل بخوبی وراحتی برامااسونترحل میشه نگران نباش
چانگان بی چانگان : بر اساس اعلام وزارت صمت و سخنگوی شورای رقابت از این پس فروش خودرو توسط کلیه خودرو سازان از سایت فروش خودروسازان بوده و خودرو سازان موظف هستند پس از فروش اطلاعات فروش شامل تعداد فروش و مشخصات خریداران را در سامانه یکپارچه جهت بررسی و نظارت وارد نمایند
متقاضی : خواهر ناراحت نباش. هرکس نون قلبشو میخوره انشالله که مشکل همه حل میشه . هرچی خدا بخواد همون میشه. دوستان امروز هم هیچ جواب خاصی نگرفتن پیچوندنشون اصل کاری موسوی هست ک دسترس نبوده. توکل به خدا انشالله خیره میخوان ب مرگ بگیرن ک ب تب راضی باشیم انقد تو انتظارنوک بذارن گراحتمالا افزایشی چیزی دادن صدامون در نیاد بگیم فقط بدن ماشینو
رضا دوگانه بهمن : ساناز خانم سلام ایشالله مبارک باشه ۱۵ اردیبهشت دعوتنامه میاد من بهمنی هستم اصلا ما منتظر بودیم ۱۵ اردیبهشت بیاد یه دفعه ۶ اردیبهشت ساعت ۴ بعدازضهر پیام اومد بهمن و اسفند تعداد شان کمه بهمنی ها همه یک روز اومد مال شما هم یک روز برای همه میاد ساینا میخواد دیگه دوگانه زودتر جمع کنه درود بر شما ایشالله ماشین عروس بشه
ایدا : من توشهرامام رضاغریبم کسی نداشتم که بچموبگیره مجبورم تواین شهرپرازبی رحمی بمونم ولی انقدخداهواموداشته خودش همیشه ازادماییی مثل شماcsمحافظتم کرده خودش عوضتوبده.همون حس تجربه کنی.بیرحمای خدانشناس .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میثم : سلام رفقا کسی خبر داره بخشنامه 4724 کی پیامک واریز براش ارسال میشع؟
حامد : سلام برار منم نیومده هنور 4712
207 اتو دی : آذر تموم‌شد؟لطفا هر کسی فاکتور میشه تاریخ بگه
207 اسفند1402 : کیا 17 ام تکمیل وجه کردند تیک بزنند ببینیم چند نفرن
محمد اف : دوستانی که لیزینگ گردشگری هستند اگر وام واریز کردند ، اطلاع بدید
احمد : فقط کدملی
الهام : با سلام یه سوال داشتم من فردا میخوام برم تکمیل وجه کنم به امید خدا بیمه بدنه بهتره یا طلایی به نظرتون ؟
207 اتو پانا ارتقا یافته : سلام واریز کل وجه 30 دی ماه 1402 موعد تحویل 31 فروردین 1403 پژو 207 اتوپانا ارتقا یافته بنظرتون کی فاکتور میشه
علی : سلام حقیقت داره میگن راهور پلاک نمیکنه؟علت چیه
علی : فقط گارانتی رنگ باطل میشه، اون هم بنظرم بدرد نمیخوره