حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 
در حالی در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تاکید شده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولیدی به حدود ۵۰ درصد برسد.
 
به گزارش ایسنا، ‌داخلی‌سازی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی از سیاست‌های کلان و اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.
 
در دور جدید همکاری‌های خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ جهانی در فضای پسا برجام نیز داخلی‌سازی یکی از شروط اصلی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با خودروسازان خارجی بوده است.
 
در این زمینه این وزارتخانه خودروسازان داخلی را ملزم کرده که تولید خودروهای جدید مشارکتی با خودروسازان خارجی را با حداقل ۴۰ درصد داخلی‌سازی آغاز کرده و به تدریج به حدود ۷۰ درصد برسانند.
 
این الزام در حالی است که به موازات این موضوع برخی کارشناسان نیز اگرچه داخلی‌سازی را امری مثبت برای فضای کسب و کار کشور می‌دانند اما هشدار می‌دهند این کار نباید به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی منجر شود.
 
‌در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود. حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این رابطه می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
در این شرایط در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولید داخل به ۵۰ درصد برسد.
 
ویرایش دوم این سند در سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و برای تصویب ابلاغ شده است. باید دید که در سال‌های آینده اهداف مدنظر برای داخلی‌سازی خودروها تا چه حد محقق شده و آیا داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و حقوق مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت یا آنکه حقوق مصرف‌کنندگان فدای داخلی‌سازی می‌شود.
 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته ناموفق بوده و کاهش کیفیت خودروهای داخلی‌سازی شده را به دنبال داشته است؛ اتفاقی که با هر توجیهی دوباره نباید تکرار شود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , فروش خودرو , خرید خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m&z
0

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟ ----خیر-----
15:37  1395/09/07
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s5 : سلام. ثبت نام 30 مهر شاسی نشده
سعید : سلام. من تحویل 24 دی بودم، چند روز پیش فاکتور شد. به احتمال زیاد برا شما هم چند روز دیگه فاکتور میشه. 4 تا 5 ماه تاخیر داره
زهرا : از ثبت نام شهریور ماهی ها که هنوز شاسی نشده اطلاعی دارید؟؟
زهرا : من شهریور بودم و شاسی نشده
کاظم : فکر کنم تا سال‌ها باید به پیشنهادات غیر اجباری سایپا فکر کنیم و قبول نکنیم.
منصوری : سلام اسفندیا کسی دعوتنامه نیومده براش تا کی باید صبر کنیم
یوسف 💯 : سلام 😃😃😃 سورن دوگانه تکمیل وجه ۱۰ بهمن ، تحویل ۲۹ اسفند بود ، دیروز پیامک تبدیل به 207i پانا دستی اومد ، ولی تبدیل نخواهم کرد ، ماشین خودم رو می خوام 💥💥💥💥💦
علی : واسه من زده ارسال به خودرو ساز از امروز زده ، اطلاعات بازگشتی عرضه کننده خودرو یعنی چی ؟ دارم سکته میکنم
S5shahrivar : ۳۰ شهریور هنوز شاسی نشده بک احتمال داره چون اقساطی ها را بخوان ماشین دیگه بدن داستان تغییر چک ها و غیره داره خیلی ها هم دو تا قسط واریز کردند فعلا دارم اقساطی ها را میدن بعد می رسن خدمت ما بجای s5 یا s3 میدن یا x5
X5 مشکی : من ۱۷ بهمن ثبت نام کردم الان از سه ماه بیشتر گذشته ولی هنوز فاکتور نشده،تکمیل وجه زرده.کسی میدونه چقدر دیگه تحویل میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دمپایی 151 : 😁مبارکه پلاک میشه بعد تحویل میدن بهت
یعقوب : برا منم همینجوره. 3روزه هنوز پلاک نشده
60019تحویل 29اسفند به 21 : کسی فاکتور شد!؟؟
مریم : سلام پلاک شدی تمامه مبارک باشه 8و10 روز بعد میاد چون بیمه بدنه 15 روز داره اینا باید زودتر بیارن
بهار ایکس 55 پرو : عذر منیخوام، مجوزم 20 اسفند صادر شد، 6 فروردین بارگیری شد، 20 فروردین تحویل دادن
علیرضا هژبری : من یزد بودم 2روز بعد تحویل دادن
اسفند : پذیرش 11676676 فاکتور گردید مراحل بعدیش چیه دوستان؟
رانا بهمن : سلام بر همگی بسیار انتظار بدی بود و انشاا... که کسانی که مشکل واسه تولید این مملکت درست میکنن مخصوصا تولید ماشین خدا خودش جواب درستی بهشون بده تکمیل وجه 13 دی و امروز 25 اردیبهشت تحویل میگیرم انشاا... که همگی هر چه زودتر به ماشینتون برسید .خدانگهدار همگی
اسفندی بیچاره : داداش شما همون پرهام نیستی اسمتو عوض کردی
م : سلام کشاورز مطمنی که فردا میاد