راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 

راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 
خودروسازان داخلی در حالی این روزها با افزایش تقاضا مواجه شده و روزهای پر رونقی را در فروش سپری می‌کنند که حفظ این وضعیت مثبت، چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است با اندکی غفلت، باز هم رکود میهمان «جاده مخصوص» شود.آن طور که خبر می‌رسد، چند وقتی است فروش خودروسازان، رونق گرفته و مشتریان استقبال خوبی از خودرهای داخلی به عمل می‌آورند. اوضاع به شکلی است که هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری خودروسازان وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. روند افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی به حدی بوده که طبق آخرین آمار ارائه شده از تولید، خودروسازان تیراژ خود را افزایشی قابل توجه داده‌اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مشتریان باشند.افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری یک اتفاق ویژه برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته است. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که نگه داشتن این وضعیت، کار سختی بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تداوم روش‌های جذاب فروش دارد.
 
برای آنکه بدانیم حفظ رونق به‌دست آمده در فروش خودروسازان، نیاز به چه مولفه‌های دارد، بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به عوامل موثر بر بهبود فروش خودروهای داخلی.طی چند سال گذشته، فروش خودروسازان به سه دلیل اصلی، با رکودی نسبی مواجه بود؛ اول، کاهش قدرت خرید مشتریان؛ دوم افزایش قیمت خودروها و سوم، انتظاری که برجام بابت ورود خودروهای ارزان و با کیفیت، در اذهان ایرانی‌ها ایجاد کرد. هرچند اتفاقاتی مانند «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، نشان از اعتراض عمومی به سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی داشت، با این حال مشکل اصلی در رکودی شدن فروش خودروسازان، همین دلایل سه‌گانه به‌خصوص کاهش قدرت خرید مشتریان بود. این موضوع وقتی بر همگان روشن شد که دولت طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را در نظر گرفت و 130 هزار مشتری را در اندک زمانی روانه نمایندگی‌های خودروسازان کرد. این سطح از استقبال مردمی نشان داد مشکل اصلی مشتریان، مالی بوده و رکود خرید و فروش خودرو ربطی به سایر مسائل از جمله کمپین ندارد. مساله دیگر اما قیمت بالای خودروهای داخلی بود که اجازه نمی‌داد بسیاری از مشتریان برای خرید خودرو اقدام کنند. جدای از طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی که امکان خرید خودرو با اقساط یک تا چهار ساله را فراهم آورد، در نظر گرفتن روش‌های جذاب فروش نیز بر بهبود روند افزایش تقاضا اثرگذار بود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت‌دار تسویه کنند.
 
فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود.با این حساب، یکی از مولفه‌های اصلی برای حفظ و حتی تقویت فروش خودروهای داخلی، همین فروش اعتباری و چکی است که می‌تواند همچنان اثر مثبتی بر فروش شرکت‌های خودروساز داخلی داشته باشد. این اثرگذاری از آن جهت است که بسیاری از مشتریان ایرانی قدرت خرید پایینی برای خرید خودرو دارند و بنابراین وقتی امکان خرید با نقدینگی کم فراهم باشد، بسیاری از آنها می‌توانند اقدام به خرید خودروهای داخلی کنند. هرچند در فروش اعتباری و چکی، مشتریان در کل، مبلغ بیشتری بابت خرید خودرو می‌پردازند، با این حال ازآنجاکه در مدت زمان نسبتا زیادی (به‌طور متوسط دو سال) پول خودرو را می‌پردازند، این موضوع چندان ملموس نیست. همچنین اگرچه خودروسازان می‌گویند برخی محصولات آنها زیان ده است، با این حال اگر بتوانند روی خودروهای پر سود خود، تخفیفی هرچند اندک نیز در نظر بگیرند، این موضوع نیز به جذب هر چه بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد. به هر حال برخی از محصولات خودروسازان داخلی از سود بالایی برخوردارند و ارائه تخفیف به مشتریان آنها می‌تواند روند فروش شان را بهتر و بهتر کند.
 
 
 
بهبود کیفیت و کنترل قیمت
 
اما دیگر راهکاری که می‌تواند به بقای رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کند، عرضه محصولات جدید با سطح کیفی قابل‌قبول و قیمت مناسب است. طی این سال‌ها، همواره یکی از انتقادهای اصلی مشتریان ایرانی به خودروسازان، کیفیت نامناسب و قیمت بالای محصولات تولیدی آنها بوده است؛ بنابراین اگر خودروهایی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر عرضه شود، این موضوع می‌تواند بر تثبیت وضع فعلی فروش شرکت‌های خودروساز داخلی اثرگذار باشد.در حال حاضر نیز که فرصت برای حضور خودروسازان بزرگ در ایران فراهم آمده، امکان تولید و عرضه محصولاتی با سطح کیفی بالاتر و قیمت پایین تر، بیش از پیش ایجاد شده و در صورتی که خودروسازان داخلی بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند، اثرات مثبت آن را در فروش خود لمس خواهند کرد. از این موضوع که بگذریم، کنترل قیمت خودروهای داخلی نیز راهکاری اثرگذار بر تثبیت رونق فروش خودروسازان داخلی است. هرچند به هر حال افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده خودروهای داخلی را بالا می‌برد، با این حال خودروسازان کشور می‌توانند با کنترل هزینه‌ها به‌واسطه مسائلی مانند افزایش بهره‌وری، تا حد امکان از افزایش قیمت محصولات خود پرهیز کنند. بدون شک تثبیت قیمت می‌تواند به نوبه خود به تداوم رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کرده و همچنین سبب اعتمادسازی مشتریان شود. جدای از این عوامل اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که به‌واسطه آنها می‌توان رونق فروش خودروسازان را تضمین کرد. از جمله این عوامل می‌توان به بهبود صادرات اشاره کرد که البته نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : سلام امکان خرید اینترنتی هم داره که اتفاقا راحت تر و بهتره فقط مبلغش باید آماده تو کارتتون باشه و رمز دوم فعال چون 2 ساعت بیشتر مهلت ندارید از زمان ثبت نام که مبلغ رو بپردازید
علی زمان آبادی : من که اطلس رو گرفتم. نقد رو بچسبید بسه دیگه انتظار! تهش گرفتیم می فروشم شاهین از بازار آزاد می خرم. مگه میشه اطلس ۴۰۶ تومن باشه بعدش شاهین رو بیان ۴۲۰ تومن بدن
امید : دوستان کسی میدونه بقیه ایکس ۵ هارو که قبل عید فاکتور شدن و پلاک شدنو کی تحویل میدن ؟ هفته قبل خیلیاشونو تحویل دادن واسه ما مونده !!!!
من : وضعیت من از اسفند ارسال به خودرو ساز هست قبل از عید که تماس میگرفتم میگفتن منتظر پیامک باش الان که تماس گرفتم ... گفت حذف شدی چون پلاک فعال زیر ۵ سال دا ری ... در صورتیکه من پلاک مربوط به ۱۳ سال پیش ... استعلام راهور .. میگه پلاک من از سال ۱۳۹۰ هست ... حالا من چیکار باید بکنم ؟؟؟؟ !!!
J4 : شما ماشین میخرین که استفاده کنین یا ماشین میخرین که سود کنین؟ برای کسی که میخواد استفاده کنه این که قیمت کارخونه و بازار نزدیک باشه بهتره. اگر قیمت کارخونه و بازار محصولات ایران خودرو هم به هم نزدیک بشه دوستانی که به نیت سود کردن ماشین میخرن از بازار خودرو میان بیرون و مصرف کننده واقعی پول به حباب قیمت نمیده
من : من تماس گرفتم سایپا گفت حذف شدی چون پلاک فعال زیر ۵ سال داری در صورتیکه پلاک من مربوط به ۱۳ سال پیش ؟؟!! استعلام پلیس راهور هم میگه مربوط به سال ۱۳۹۰ حالا تکلیف من چی هست ؟؟؟
تارا وی وان پلاس : اقا سعید از v1 پلاس خبر ندارید؟؟
ناشناس : ن فقط با کارتی میتونی بریزی که کارت به نام خودت باشه
ف : خب چه کاریه،۱۰۰ببرن رو قیمت کارخانه.ازاونطرف رو اطلس میشه۱۸۰سودکرد اون ۱۰۰تومنم که انتظارع افزایششو داری رو هم بزار میشه ۲۸۰که با ۴۰۰اطلس میتونی بازار ازاذ بخری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : دعوت نامه کی میاد
عارف : سلام من قرادادم26بهمن نقدی. یک روز بعد شما بوده هنوز فاکتور نشده
علی : من پنجم رو آماده برا فاکتور بود ،بیستم دوباره تاریخش بروز شد
کاظم : من 9 تکمیلی وجه کردم هنوز فاکتور نشد
پیش فروش مرداد ماه 403 : سلام دوستان ممنون میشم به سوالم جواب بدید بهمن ماه پیش فروش ثبت نام کردم و مرداد قراره دعوتنامه بیاد. چقدر دیگه باید واریز کنم???? 128 تومن بدون لاینر بهمن واریز کردم. ممنون
وحید تیگو8لیزینگ : سلام، کسی رو سراغ دارین که این ور سال، بانک صادرات وام ش رو پرداخت کرده باشه؟
151 : تیر ماه هنوز زوده، دعوتنامه خرداد هنوز نیومده
سعید : سلام ‌مشهد نمایندگی احسان کشمیری
سایه : من اول صبح ساعت 8 واریز کردم هنوز فاکتور نشدم شما چ موقع واریز کردی
لینگ چان : جومنگ‌بیاچین