زنگ خطر برای واردکنندگان خودرو به صدا درآمد

 

زنگ خطر برای واردکنندگان خودرو به صدا درآمد

 
با اجرایی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو، فعالیت نزدیک به صد درصد شرکت‌های واردکننده خودرو از جمله آسان موتور، اطلس خودرو، ایرتویا و نگین خودرو متوقف خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، سال گذشته با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین دستورالعمل جدید واردات خودرو را آغاز کرد. این دستورالعمل اوایل سال جاری نهایی شده و در حال حاضر نیز برای بررسی به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است.
 
شرایط و ضوابط پیش‌بینی شده در این دستورالعمل برای واردات خودرو به‌گونه‌ای است که با اجرایی شدن آن فعالیت نزدیک به ۱۰۰ درصد شرکت‌هایی که واردات خودرو را انجام می‌دهند، متوقف خواهد شد.
 
در این زمینه در ماده ۴ این دستورالعمل پیش‌بینی شده که "واردات هر برندی از خودروهای سواری وارداتی که نمونه‌ای از آن در داخل کشور تولید می‌شود از سوی سایر شرکت‌های واردکننده خودرو ممنوع شده و باید تنها از طریق همان شرکت تولیدکننده (خودروساز) داخلی صورت گیرد".
 
وجود این ماده در دستورالعمل جدید واردات خودرو در حالی است که در حال حاضر برخی از مدل‌های برندهای خودروهای وارداتی به ایران در برخی از شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز تولید می‌شوند. به عنوان مثال شرکت سایپا یک مدل از خودروی کیا و دو شرکت سایپا و ایران خودرو برخی مدل‌های رنو را تولید می‌کنند و براساس اخبار منتشر شده شرکت کرمان موتور نیز برای تولید برخی مدل‌های هیوندای با این خودروساز کره‌ای به توافق رسیده است.
 
بنا بر این در صورت اجرایی شدن دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو، فعالیت شرکت‌های اطلس خودرو (واردکننده کیا)، نگین خودرو (واردکننده رنو) و آسان موتور (واردکننده هیوندای) در ایران متوقف شده و تنها خودروسازان داخلی طرف قرارداد با این خودروسازان خارجی، اجازه واردات این برندهای خودرویی را خواهند داشت.
 
علاوه بر آن در ماده۳ دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو نیز تصریح شده که شرکت‌های واردکننده در صورتی مجاز به واردات خودرو خواهند بود که یا نسبت به تولید داخل برخی مدل‌های آن برند خودرویی یا نسبت به صادرات خودرو و قطعات تولید داخل اقدام کنند.
 
در این زمینه در ماده۳ این دستورالعمل آمده است:" ثبت سفارش خودروهای سواری به صورت کامل (CBU) صرفا با رعایت شرایط ذیل از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، مجاز خواهد بود؛
 
الف: در صورتی که واردکننده دارای امکانات و تاسیسات تولیدی در داخل کشور بوده یا از طریق انعقاد قرارداد با یکی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولید خودرو (با حداقل ۲۰ درصد ساخت داخل از زمان شروع) اقدام نماید، می‌تواند معادل ۵۰ درصد ارزش تولیدات داخلی خود نسبت به واردات خودرو اقدام کند.
 
ب: در صورتی که واردکننده خودرو راسا و یا از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخلی، خودرویی را در داخل تولید نکند، تنها می‌تواند معادل ۴۰ درصد ارزش صادرات خودرو و یا قطعات تولید داخل نسبت به واردات خودرو، اقدام کند. "
 
واضح است که اجرایی شدن این ماده از دستورالعمل جدید واردات خودرو به معنی متوقف شدن فعالیت تمام شرکت‌های واردکننده خودرو است، مگر اینکه این شرکت‌ها نسبت به تولید داخل برخی از مدل‌های برندهای خودروهای وارداتی یا صادرات خودرو و قطعات ساخت داخل، اقدام کنند.
 
به عنوان مثال با اجرایی شدن این دستورالعمل، شرکت ایرتویا به عنوان واردکننده محصولات تویوتا اگر اقدام به تولید داخل برخی مدل‌های این خودرو یا صادرات خودرو و قطعات تولید داخل نکند، فعالیتش متوقف شده و مجاز به واردات نخواهد بود.
 
براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، دستورالعمل جدید واردات خودرو با عنوان "دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی" هم‌اکنون در ستاد تنظیم بازار از زیرمجموعه‌های ریاست‌جمهوری در حال بررسی است تا پس از آن برای تایید و تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شود.
 
در این شرایط رییس انجمن واردکنندگان خودرو با تایید متوقف شدن فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو در صورت اجرایی شدن دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تدوین این دستورالعمل را ناشی از عدم توجه به بخش خصوصی و تمرکز بر تقویت فعالیت شرکت‌های خودروساز می‌داند.
 
فرهاد احتشام‌زاد می‌گوید: "نکات اشاره شده در دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو از جمله موضوع تولید داخل خودروهای وارداتی یا صادرات خودروهای داخلی از سوی واردکنندگان خودرو، به دلایل مختلف از جمله پایین بودن تیراژ خودروهای وارداتی و اقتصادی نبودن تولید داخل آنها و همچنین غیر ممکن بودن صادرات خودروهای ساخت داخل از سوی واردکنندگان خودرو، غیر قابل اجرا است و تنها باعث حذف شرکت‌های واردکننده خودرو از بازار به نفع خودروسازان داخلی خواهد شد. "
 
وی با بیان اینکه در صورت تصویب چنین دستورالعملی انحصار خودروسازان داخلی بر بازار خودروی کشور کامل خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر واردات انواع خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان توانسته تا حدی از انحصار موجود بر بازار خودروی ایران بکاهد؛ ضمن آنکه آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو در شش ماهه نخست امسال نیز نشان می‌دهد که پنج رتبه اول در کسب رضایتمندی مشتریان مربوط به شرکت‌های واردکننده خودرو بوده است. "
 
رییس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار می‌کند: "در این شرایط این انجمن در کارگروه تشکیل شده برای بررسی دستورالعمل واردات خودرو تحت نظر وزارت کشور برای اصلاح محتوای دستورالعمل پیشنهادی تلاش خواهد کرد و امیدواریم در نهایت نهادهای ذی‌ربط این دستورالعمل را اصلاح و مانع از اجرایی شدن آن شوند تا حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بیش از این از سوی خودروسازان داخلی ضایع نشود. "
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , اطلس خودرو , نگین خودرو , آسان موتور , واردات خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سالار محمدی
3

شرکتای خودرو سازی دیدن سفره پر برکتی بنام واردات بازه چرا دستشون کوتاه بمونه حالا بعنوان تولید و صادر این خودروها در داخل کشور اونم از روی دلسوزی همیشگی که نسبت به ملت شریف ایران دارن و خواهند داشت این موضوع رو مطرح کردند.پیشنهادم اینه که این شرکتایی که نام بردین از پولایی که از ملت به جیبشون زدند سیبیل بزرگان رو چرب کنند تا تبصره دور زدن این قانون بالا رو هم در کنارش تهیه کنند
11:06  1395/09/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا پلاس اردیبهشت : بله . منم زنگ زدم شرکت. فروردین ها دهه سوم رو دارن فاکتور میکنن. V1p ها . البته فک کنم غیر از تیتانیوم
سعید : سلام من هم اسفند تکمیل وجه کردم cs55 خبری از تحویل نیست پاسخ گو هم نیستن دوبارهه باید دعوتنامه بیاد تکمیل وجه مجدد
حمیدs5 : ۱۱ شهریور هنوز شاسی نشده فکر کنم قبل ازمن دیگه کسی نباشه که شاسی نشده
j 7 مشهد : امروز صبح تماس گرفتم گفتند تو صف بارگیری هست و هنوز بارگیری نشده است ولی الان پیامک تحویل آمد که فردا برای تحویل مراجعه کنم J 7 ثبت نامی ۲۳ مهر شاسی ۲۳ اسفند ان شالله که سرکاری نباشد
j7 : کسی هست بهش زنگ زده باشن برای تحویل
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام دوستان به سلامتی ما هم فاکتور شدیم انشاالله فاکتوریه همه دوستان
بوشهر s5 آبان : مگه قرار بود با ماشین بری مسافر کشی از پولش قسطشو بدی؟؟ اگر پول نداری نباید ثبت نام میکردی اگرم دارای دیگه نالت چیه؟ هممون یک غلطی کردیم دیگه باید پاش وایسیم بعدش بریم شکایت حقمونو بگیریم
s5 اصفهان : باشه تو که راست میگی شاسی شدی کمتر قنطوره ببندی طوری نمیشه وا
بوشهر s5 آبان : سلام منم دیروز زنگ زدم اور مشتریان تا میتونستم داد زدم و بد و بیراه گفتم امروز شاسی شد فکر کنم دلیل اینکه بعضیا شاسی نمیشن اینه پیگیری نمیکنن من از ابان تا الان بیش از 100 بار زنگ زدم
اس3 مهرماه : خب بسلامتی ایشالا 4-5 ماه دیگه ماشینتونم میرسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابراهیم تیگو 8پرو : کاملا با شما موافقم بدون هیچ چشم داشتی ب تمام سوالات ما جواب مبدادن
تبدیلی : Tu5
بنزینی فوری : پذیرش اول بهمن فاکتور شده
چ : لعنت لعنت براین مدیران ایران خودرو بی لیاقت های پست خدا لعنتشون کنه که هر چی داشتیم فروختیم برا این لگن رانا پلاس
احد دوگانه دی : بهزاد پایین نوشته که واریزی یک بهمن امروز فاکتور شده.
حمید دوگانه دی : بنده هم دی ماه تکمیل وجه 28فروردین هنوز فاکتور نشدم
پژو پارس : سلام خداراشکرانگاراحمد باواریزی 18ام فاکتور شد خبری ازش نیست
مهدیه : والا به خدا سخا همون روز تحویل دادم
احد دوگانه دی : آقا بهزاد خداییش شما واریزی یک بهمن امروز فاکتورشدی؟ آخه منم یک بهمن هست فعلا فاکتور نشدم.
علی آریزو 6پرو : داداش رنگ ماشینت چیه؟؟؟